Lancia Thema, to model włoskiej marki, który powstał na długo przed fuzją Grupy Fiata z Grupą PSA i wiele lat przed powołaniem do życia koncernu Stellantis. Ale spójrzmy prawdzie w oczy – te dwa ówczesne koncerny współpracowały ze sobą już dużo wcześniej. Wcześniej nawet, niż zaprezentowano Themę.
Grupy PSA i FCA od lat współpracowały w zakresie lekkich samochodów użytkowych (dostawczaków). Wspólnie opracowały też duże minivany – znane pod nazwami Eurovan I i Eurovan II. Do dziś po europejskich drogach jeżdżą przecież Citroëny Evasion, Fiat Ulysse, Lancia Phedra i Peugeot 806, a z lat późniejszych Citroëny C8, Fiat Ulysse II, Lancia Phedra II i Peugeot 807.
Tak więc podwaliny pod Stellantis powstały realnie już kilkadziesiąt lat temu. Możemy więc śmiało pisać o samochodzie ikonicznym produkowanym w latach 1984-1994. To Lancia Thema, przedstawiciel segmentu E, który rzucił rękawicę niemieckim i brytyjskim konkurentom. I na niektórych rynkach – w tym rodzimym – walkę toczył, jak równy z równym.
Jak łatwo wyliczyć – w przyszłym roku minie 40 lat od wprowadzenia Themy na rynek. A wydawałoby się, że to było tak niedawno… Co więcej – przyszły rok będzie też 30. rocznicą wycofania Themy ze sprzedaży. Acz pamiętać należy, że w 2011 roku wznowiono produkcję samochodu o tej nazwie. Dwa lata wcześniej Fiat przejął bowiem 20% akcji bankrutującego amerykańskiego Chryslera, a w 2011 roku zainwestował w kolejne udziały. W efekcie miał 53,5% kapitału amerykańskiej firmy.
W efekcie wypuszczono kilka modeli amerykańskich pod marką Lancia. Przykładem była Thema bazująca na Chryslerze 300. Wersje benzynowe miały silniki amerykańskie, ale jeśli ktoś wybierał diesla, to otrzymywał włoską jednostkę napędową.
Ale wróćmy do samochodu, który nas bardziej interesuje. Lancia Thema zadebiutowała w 1984 roku na Salonie Samochodowym w Turynie, a więc w mieście, gdzie była produkowana. Za projekt odpowiadało słynne studio Giugiaro, a bazą była płyta podłogowa opracowana wspólnie przez Fiata i szwedzkiego Saaba. Na tej samej platformie powstawały Fiat Croma, Alfa Romeo 164 oraz Saab 9000. Wspólne dla tych aut (poza Alfą) były nawet niektóre elementy nadwozia!
Sprawdź, dlaczego Lancia większość swoich modeli nazywała od liter greckiego alfabetu
Kilka dni temu w Heritage Hub zorganizowano spotkanie, aby przypomnieć narodziny i sukces Lancii Themy, flagowego modelu, który przez dekadę dominował na włoskim rynku prestiżowych sedanów. Ekskluzywne spotkanie to tylko najnowsze z licznych wydarzeń, które coraz częściej odbywają się w tej sugestywnej lokalizacji, zlokalizowanej na terenie dawnej Officina 81 przy Via Plava w Turynie, w strefie przemysłowej Mirafiori.
Oprócz tego, że ta lokalizacja jest miejscem pracy i centrum muzealnym, Heritage Hub prezentuje się jako przestrzeń otwarta na miasto, w której świadectwa i wartości historyczne motoryzacji mogą szczęśliwie współistnieć ze współczesną rozrywką i wydarzeniami, w wydzielonej przestrzeni na warsztaty firmowe, dni uniwersyteckie i konferencje prasowe. Z tego względu lokalizację tę można wykorzystać na wydarzenia prywatne lub publiczne, zapewniając uczestnikom ekscytującą podróż w czasie.
Ponadto Heritage Hub oferuje wycieczki z przewodnikiem, trwające około dwóch godzin, które zazwyczaj organizowane są również w piątki, soboty i niedziele: bilety na wycieczki można kupić on-line.
Wieczór z twórcami kultowego samochodu Lancia
Wróćmy jednak do bohaterki naszego dzisiejszego tekstu. Lancia Thema, to dziś auto niemal legendarne. Warto więc uczcić przyszłoroczne rocznice.
W tym właśnie celu zorganizowane zostało spotkanie. Zajęła się tym grupa CAReGIVER skupiająca ponad 200 inżynierów, techników i kierowców testowych, którzy pracowali w Grupie Fiata w drugiej połowie ubiegłego wieku i którzy nadal kochają samochody, mimo że wielu z nich jest już na emeryturze.
Po pozdrowieniach od Roberto Giolito, szefa Stellantis Heritage (marki Alfa Romeo, Fiat, Lancia, Abarth) i przemówieniu Paolo Loiotile’a, dyrektora ds. produktów Lancia w firmie Stellantis, niektórzy twórcy kultowego wówczas samochodu Lancia Thema udali się na scenę, ożywiając debatę moderowaną przez dziennikarza Francesco Forleo.
Przy stole zasiadali: Beppe Perlo, Mauro Palitto, Paolo Massai, Bruno Cena, Luigi Filtri i Vincenzo Nervi.
Każdy z nich przypomniał sobie aspekty, którymi się kierował, konstruując model zrodzony na platformie wspólnej dla Fiatem, Saaba i Alfy Romeo, co stanowiło projekt na dużą skalę i wysiłek menedżerski. A obok prezentowano całą gamę Lancii Themy, należącą do cennej kolekcji Heritage Stellantis, która obejmuje ponad 300 samochodów wystawionych w HUB.
Lancia Thema, historia włoskiego sukcesu
Granturismo: słowo, które oznacza podróż za kierownicą mocnego, wygodnego, eleganckiego, nigdy nie przesadnego samochodu. Jak Lancia. Styl, który nie lubi się popisywać, unika ostentacji, woli dyskrecję. Mechanika została zaprojektowana tak, aby oferować osiągi ukierunkowane na bezpieczeństwo i przyjemność z jazdy. Idee, które nie podążają za modą, ale raczej ją wyprzedzają, proponując nowe rozwiązania, czasem pod prąd, zdolne uprzedzać gusta konsumentów i czasy ewolucji technicznej.
Wierna tej misji, w latach 80. i 90. XX wieku Lancia oferowała na rynku model, który zapoczątkował powrót włoskiego przemysłu motoryzacyjnego do sektora średnio-ekskluzywnych sedanów: Thema. Projekt „Typu 4”, opracowany wspólnie z Saabem, a następnie rozszerzony na Fiata dla modelu Croma i Alfę Romeo dla modelu 164, Lancia we współpracy z Giorgetto Giugiaro interpretuje Themę w bardzo klasyczny sposób: trzybryłowe nadwozie i czworo drzwi, kanciaste i czyste linie, świetne warunki przestrzenne, komfort i pierwszorzędne osiągi. Napęd na przód, silnik ustawiony poprzecznie, zawieszenie niezależne od wszystkich kół, a współczynnik Cd ma doskonałą wartość: 0,32.
Klientom podobał się ten cichy i elegancki sedan, który na drodze wykazywał zwinność i błyskotliwy temperament, pomimo swoich rozmiarów: sukces Themy we wszystkich jej wersjach był natychmiastowy.
Zamówień było tyle, że kilka lat po wprowadzeniu na rynek konieczne było zwiększenie wolumenu produkcji przy jednoczesnym zachowaniu dużej dbałości o jakość.
Thema została wyprodukowana w latach 1984-1994 w 360 tysiącach egzemplarzy, co czyni ją najlepiej sprzedającym się luksusowym sedanem w historii Lancii. W 1986 roku gama flagowego modelu Lancii została uzupełniona o modele Thema Station Wagon (kombi) i Thema 8.32, oba powstałe w wyniku współdziałania z prestiżowymi markami.
Pierwszy powstał we współpracy z Pininfariną, która na bazie sedana stworzyła kombi o eleganckiej linii i wysokiej funkcjonalności, do którego Lancia początkowo stosowała wyłącznie silniki z doładowaniem (2.0, czyli benzyna z turbodoładowaniem i 2.5 TD), aby podkreślić elitarny charakteru samochodu.
Przy tworzeniu Themy 8.32 partnerem było nawet Ferrari, które dostarczało 8-cylindrowy, 32-zaworowy silnik (stąd nazwa).
Samochód natychmiast przemianowany na Thema-Ferrari, miał luksusowe wnętrze z drewna wrzośca i skóry, elektrycznie chowany tylny spojler, a dzięki trzylitrowemu silnikowi z Maranello dysponował momentem obrotowym 284 Nm i pozwalał osiągnąć prędkość maksymalną 240 km/h. Auto posiadało też alufelgi Ferrari i elektrycznie składane lusterka, elektrycznie składane zagłówki oraz telefon satelitarny.
Warto też wspomnieć, że Thema po raz pierwszy zaoferowała zawieszenie z „samopoziomowaniem” i „kontrolowanym tłumieniem”. To pierwsze zapewniało stałą wysokość samochodu, a co za tym idzie wysoki komfort i łatwość prowadzenia w każdych warunkach obciążenia. To drugie, wprowadzone w 1989 roku, było efektem autorskiego projektu i wysunęło Lancię na czoło w dziedzinie elektronicznego sterowania dynamiką zawieszenia.
Tak naprawdę, poprzez elektroniczne sterowanie, system sterował zarówno regulacją elastyczności tylnych zawieszeń, jak i kalibracją amortyzatorów oraz modyfikował ich kalibrację, za każdym razem wybierając optymalną.
Wreszcie, w niektórych wersjach Themy zastosowano także inną innowację, po raz pierwszy na świecie: szyby typu „Solextra”, które są w stanie zmniejszyć nagrzewanie się kabiny pasażerskiej spowodowane promieniowaniem słonecznym.
W ciągu dziesięciu lat istnienia Thema została zbudowana w trzech różnych seriach: pierwsza seria 1984/1988; druga 1988/1992; trzecia i ostatnia 1992/1994. Wersja 8.32 powstawała wyłącznie na bazie pierwszej i drugiej serii. Zbudowano łącznie 3.527 egzemplarzy 8.32: 2.370 pierwszej generacji i 1.601 sztuk drugiej.
Znalazłem kilkanaście egzemplarzy Themy 8.32 na niemieckim portalu mobile.de. Na takie auto trzeba dziś realnie wydać co najmniej 20.000 euro, a ceny dochodzą do 30.000 euro.
Nie licząc topowego wariantu, Lancia Thema napędzana była silnikami benzynowymi o pojemnościach 2.0, 2.9 i 3.0 (dwa ostatnie, to jednostki V6) i mocach z zakresu 116-205 KM oraz wysokoprężnymi 2.5 (rzędowe czwórki) o mocach 101-118 KM.
Krzysztof Gregorczyk; zdjęcia: Lancia / Stellantis
Najnowsze komentarze