Rynek lekkich samochodów użytkowych rządzi się innymi prawami, niż segment aut osobowych. Generalnie nie wzbudza też aż takich emocji. Profesjonaliści zwracają uwagę na inne kwestie, niż w przypadku samochodów osobowych. Co więcej – wielu kupujących francuskie dostawczaki nie bierze pod uwagę zakupu pojazdów osobowych tej samej marki.
Zerknijmy, jak wyglądał rynek lekkich samochodów użytkowych w Polsce w listopadzie i jak kształtuje się sytuacja po jedenastu miesiącach bieżącego roku.
MARKI
Na czele w rankingu marek plasuje się Renault. W samym tylko listopadzie na polskie drogi wyjechało 1.241 lekkich samochodów użytkowych tej francuskiej marki. To niemal tyle samo, ile nowych Renówek osobowych! Dla wielu z nas może to być pewnym zaskoczeniem, ale z mojej rozmowy sprzed kilku miesięcy z szefem serwisu jednego z dealerstw Renault wynikało, że mniej więcej połowa sprzedawanych przez nich aut, to Mastery.
W porównaniu z październikiem lekkie pojazdy użytkowe Renault sprzedawały się w listopadzie o 13,23% lepiej. W odniesieniu do listopada 2022 roku wzrost był jeszcze wyższy – o 19,79%. A przecież pokazano już m.in. nową, jakże atrakcyjną generację Mastera, co zapewne wzbudzi jeszcze większe zainteresowanie klientów biznesowych tym modelem.
Jeśli chodzi o skumulowaną liczbę rejestracji za jedenaście miesięcy, to w tym roku na polskich drogach pojawiło się 11.953 nowe dostawczaki Renault. To o 209 (1,79%) więcej, niż w analogicznym okresie roku ubiegłego. Do francuskiej marki należy aktualnie aż 20,52% rynku lekkich samochodów użytkowych w Polsce!
Gdyby doliczyć także samochody osobowe z homologacją ciężarową, to wynik Renault byłby znacznie wyższy – sięga w samym tylko listopadzie 1.614 aut, a w ciągu 11 miesięcy aż 14.984 samochodów!
Trzecie miejsce w rankingu marek najlepiej sprzedających się lekkich samochodów użytkowych w Polsce zajmuje Fiat. W listopadzie zarejestrowano 663 samochody oferowane przez dział Fiat Professional, co dało marce drugie miejsce ex aequo z Fordem. Obie marki zanotowały jednak lekkie spadki w porównaniu z październikiem, ale też z listopadem ubiegłego roku. Od stycznia do listopada w Polsce zarejestrowano 7.097 dostawczych Fiatów, o 1.017 więcej, niż w analogicznym okresie roku 2022. To wzrost o 16,73%. Do Fiat Professional należy obecnie 12,18% polskiego rynku lekkich samochodów użytkowych.
Opel zajmuje w rankingu najchętniej kupowanych w Polsce lekkich samochodów użytkowych miejsce ósme. W listopadzie zarejestrowano nad Wisłą 284 auta użytkowe tej marki, o 21,33% mniej, niż w październiku i jednocześnie o dokładnie tyle samo mniej, co w listopadzie ubiegłego roku. Również w ujęciu rocznym Opel traci – w tym roku może się pochwalić 2.818 rejestracjami lekkich samochodów użytkowych, gdy przed rokiem było ich aż 3.648 (-22,75%). Opel odpowiada aktualnie za 4,84% rynku lekkich samochodów użytkowych w Polsce.
Dziewiąte miejsce w rankingu sprzedaży lekkich samochodów użytkowych w Polsce zajmuje Peugeot. W listopadzie klienci zarejestrowali 158 aut dostawczych sygnowanych lwem – o 14,59% mniej, niż w październiku i o 25,12% mniej, niż w listopadzie 2022 roku. Od początku roku zarejestrowano w Polsce 1.916 użytkowych Peugeotów, o 18,47% mniej, niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Do Peugeota należy obecnie 3,29% rynku aut użytkowych w naszym kraju.
Pierwszą dziesiątkę najpopularniejszych lekkich samochodów użytkowych zamyka w Polsce Citroën. W listopadzie wydano 150 dowodów rejestracyjnych dla aut tej marki – o 2,74% więcej, niż w październiku, ale i o aż 158,62% więcej, niż w listopadzie ubiegłego roku! W ciągu jedenastu pierwszych miesięcy br. tych rejestracji Citroën odnotował 1.643. To wzrost w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku o 30,71%. Citroën może się pochwalić udziałem w polskim rynku lekkich samochodów użytkowych wynoszącym 2,82%.
W stawce pojawiają się jeszcze dwie interesujące nas marki, ale to już raczej mniejszościowi gracze.
Zajmujący 18. pozycję Nissan w listopadzie znalazł wśród klientów na lekkie samochody użytkowe klientów na 10 swoich aut. Od początku roku sprzedał ich 95, o 41,36% mniej, niż w analogicznym okresie roku ubiegłego. Nic dziwnego, że ma pomijalny udział w tym segmencie polskiego rynku wynoszący zaledwie 0,16%.
Jeszcze niżej znajduje się Dacia, która po wycofaniu Dokkera w zasadzie nie oferuje lekkich samochodów użytkowych. W listopadzie sprzedano w Polsce 4 samochody klasyfikowane w tym segmencie, a od początku roku było takich aut 28. Z rynnowym udziałem wynoszącym 0,05% Dacia zamyka stawkę.
Cały rynek lekkich samochodów użytkowych w listopadzie, to 5.461 rejestracji, a od początku roku (11 miesięcy) – 58.248 pojazdów, o 3,11% więcej, aniżeli w pierwszych jedenastu miesiącach ubiegłego roku.
MODELE
Nietrudno zgadnąć, że najpopularniejszym modelem na rynku lekkich samochodów użytkowych w Polsce jest Renault Master. W listopadzie wydano dla tego modelu 848 dowodów rejestracyjnych, a od początku roku było ich aż 9.082. To blisko dwukrotnie więcej, niż dla modelu z drugiego miejsca (Iveco Daily, 4.812 rejestracji). Master ma aktualnie 15,59% udziału w rynku lekkich samochodów użytkowych w Polsce.
Fiat Ducato zajmuje trzecie miejsce z wynikiem 429 rejestracji w listopadzie i 4.782 od początku roku (8,21% udziału rynkowego).
Na ósmym miejscu plasuje się Opel Movano z liczbą 161 rejestracji w listopadzie. Od początku roku na polskie drogi wyjechało 1.642 nowiutkich Opli Movano, co dało modelowi 2,82% udziału w rynku.
Miejsce jedenaste należy do Renault Express (165 rejestracji w listopadzie), które od początku roku sprzedało się w liczbie 1.371 egzemplarzy sięgając po 2,35% udziału w polskim rynku lekkich samochodów użytkowych.
Fiat Doblo nie popisał się listopadową sprzedaż (51 aut), ale dzięki dobrym wynikom z wcześniejszych miesięcy zajmuje miejsce 13. w rankingu (1.305 rejestracji) z rynkowym udziałem wynoszącym 2,24%.
Na miejscu czternastym znalazł się Renault Trafic dzięki 191 rejestracjom w listopadzie i 1.217 od początku roku. Daje mu to 2,09% udziału w rynku lekkich samochodów użytkowych w Polsce.
Czołową piętnastkę tego rankingu zajmuje Peugeot Boxer. W listopadzie zarejestrowano 70 egzemplarzy tego modelu. Od początku roku tych rejestracji było 1.061, co przekłada się na 1,82% udziału w rynku.
na podstawie danych IBRM Samar
Krzysztof Gregorczyk
zdjęcia: archiwum
Najnowsze komentarze