Dacia Duster III generacji jest już dostępna we francuskim konfiguratorze, który pozwala na skomponowanie odpowiedniej dla naszych preferencji wersji modelu. Zdecydowaliśmy się na oszczędności i wybraliśmy najtańszy samochód w wariancie Essential. Czy warto zamówić Dustera w podstawie?
Cena, od której rozpoczyna się przygoda z konfiguracją modelu wynosi 19.690 euro, czyli zgodnie z kursem walut na dzień pisania tego tekstu jest to ok. 85 tys. zł. Psychologiczna bariera poniżej 20 tys. euro została zachowana, ale czy Dacia Duster, którą otrzymamy w tej kwocie jest w stanie skusić klientów?
Dacia proponuje cztery poziomy wyposażenia: Essential, Expresssion, Extreme oraz Journey. Podstawowy model został tak skonfigurowany, aby klienci chętniej wybierali bogatsze modele. Przykładem jest wybór napędów a właściwie jego brak. Duster Essential i Expression mogą mieć pod maską wyłącznie jednostkę Eco-G o mocy 100 KM z instalacją LPG. Dopiero w Dusterze Extreme otwierają się możliwości, które możemy nazwać „gamą silników”. Duster otrzymał mikrohybrydowy układ z motorem 1.2 TCe o mocy 130 KM dostępny z napędem na dwa i cztery koła oraz 140-konny układ hybrydowy, który korzysta z jednostki 1.6 i automatycznej przekładni.
Konfigurator na nowo
Dacia niedawno odnowiła swoją witrynę internetową i programiści dołożyli starań, aby sfera wizualna konfiguratora sprawiała przyjemne wrażenie. Samochód na białym tle to przeszłość. Teraz wizualizacja wybranego modelu jest przedstawiona na tle przyjemnego dla oka krajobrazu. Efekt jest podobny do otoczki graficznej na stronie Renault.
Liczba dostępnych kolorów nadwozia w podstawie jest skromna. W cenie niespełna 20 tys. euro Dacia proponuje jedynie biały kolor Blanc Glacier. Za dopłatą 600 euro możemy „pomalować” Dustera na odcień Gris Schistre lub Kaki Lichen, który znamy z II generacji modelu. Jeśli zdecydujemy się na bogatszy poziom wyposażenia, paleta powiększy się do 6 opcjonalnych lakierów. W standardzie otrzymamy relingi dachowe oraz 16-calowe koła stalowe. Dopiero samochód położony w ofercie oczko wyżej został ozdobiony 17-calowymi felgami aluminiowymi. Światła przeciwmgielne to standard od trzeciego poziomu wyposażenia.
Dacia Duster Essential i smartfon
Dacia w przeciwieństwie do wielu producentów na rynku stawia na prostotę wyposażenia. Ma być tanio, wygodnie, ale bez opcji i gadżetów, z których skorzystamy rzadko albo wcale. W najtańszym Dusterze rumuńska marka zrezygnowała z centralnego ekranu dotykowego oraz cyfrowych zegarów, które przyciągają uwagę w katalogach promocyjnych. Po co nam wyświetlacz, skoro smartfon może przejąć rolę systemu multimedialnego? Pomysł jest ciekawy i powinien skusić minimalistów. Nasze prywatne urządzenie mobilne wyświetli mapę nawigacji i odtworzy ulubione utwory muzyczne z pomocą samochodowych głośników.
A gdzie ta wygoda? Nowy SUV otrzymał manualną klimatyzację, elektryczne przednie szyby, czujniki cofania, automatyczne włączanie świateł tempomat z ogranicznikiem prędkości, rozpoznawanie znaków drogowych, wspomaganie ruszania pod górkę, a także asystent utrzymania pasa ruchu. Wiele elementów to obowiązek, który zażyczyła sobie Unia Europejska wraz z wprowadzeniem nowych norm bezpieczeństwa dla nowych samochodów na rynku. Bez wbudowanych multimediów jeszcze sobie poradzimy, ale żałujemy, że Dacia nie pokusiła się o dodanie w standardzie podłokietnika kierowcy.
Jeśli podstawowe wyposażenie to za mało, Dacia proponuje wiele dodatków, które podniosą funkcjonalność samochodu. Podczas konfiguracji możemy wybrać bagażniki, maty, a nawet wyposażenie, które przekształci Dustera w miejsce do spania. Przykładem jest pakiet Sleep Pack ze skrzynią, która po rozłożeniu staje się łóżkiem. Cena zestawu wynosi 1590 euro. Namiot dokupimy za dodatkowe 400 euro. Wybór jest duży. Każdy powinien znaleźć coś dla siebie.
Dacia Duster Essential – wyposażenie standardowe:
- Antena radiowa 30cm
- Relingi dachowe
- Felgi stalowe 16 cali
- Elektrycznie regulowane i podgrzewane lusterka zewnętrzne
- Czarne osłony lusterek
- Przyciemniane szyby
- Klimatyzacja manualna
- Zderzaki w kolorze nadwozia
- Sygnatura świetlna LED w kształcie litery Y
- Specjalna tapicerka Essential
- Sterowanie multimediami (strumieniowe przesyłanie dźwięku przez Bluetooth z uchwytem na telefon, 4 głośnikami, 1 portem USB).
- Ręczne otwieranie tylnej klapy
- Składane tylne siedzenie w proporcji 40/60
- Niska konsola środkowa bez podłokietnika
- Kierownica Soft Feel z możliwością regulacji wysokości i głębokości
- Fotel kierowcy z możliwością regulacji wysokości i odległości
- Rozpoznawanie znaków drogowych z ostrzeżeniem o przekroczeniu prędkości
- Ostrzeżenie o opuszczeniu pasa ruchu i asystent utrzymania pasa ruchu
- Światła mijania LED
- Automatyczne włączanie świateł
- Tempomat-ogranicznik prędkości
- Czujniki cofania
- Ręcznie otwierane tylne szyby
- Elektryczne szyby przednie
- Analogowy zestaw zegarów
- Wewnętrzne lusterko wsteczne dzień/noc
- Czujnik ciśnienia w oponach
- Przednie poduszki powietrzne kierowcy i pasażera
- Zaawansowany system hamowania awaryjnego (pieszy, jednoślad i skrzyżowanie).
- System monitorowania uwagi kierowcy
- Przednie, boczne i kurtynowe poduszki powietrzne
- Zestaw naprawczy opon
- Ostrzeżenie dotyczące bezpiecznej odległości
- Połączenie SOS (e-Call)
- System kontroli trakcji (ESC) + asystent ruszania pod górę
- My Safety Switch (przycisk odłączający systemy wspomagające jazdę)
Zobacz także: Ile kosztuje najtańsza używana Dacia Duster z LPG od pierwszego właściciela?
Najnowsze komentarze