Nowy Renault 5 E-Tech electric to samochód inny niż wszystkie. Dla Grupy Renault reprezentuje strategię Renaulution, a także odnowę przemysłową i elektryczną zmianę kultowej marki. Samochód oferuje szereg ciekawych możliwości i ma wyjątkowo przystępną cenę.
Opracowany dzięki innowacyjnym metodom pracy, model produkcyjny ma w sobie całą magię i urok samochodu pokazowego. Został opracowany w ciągu zaledwie trzech lat, w porównaniu ze zwykłymi czterema. Wyposażony w technologię elektryczną i cyfrową oraz w całości wyprodukowany we Francji, jest również konkurencyjny cenowo, zaczynając od około 25. 000 euro.
Aby osiągnąć ten wynik w segmencie małych, przystępnych cenowo samochodów miejskich, Grupa skorzystała z pełnego zakresu swojej wiedzy specjalistycznej, a w szczególności z wiedzy Renault, Ampere, podmiotu Grupy Renault specjalizującego się w pojazdach elektrycznych i oprogramowaniu, oraz Mobilize.
Wymiary i waga
Długość: 3,92 m
Szerokość: 1,77 m
Wysokość: 1,50 m
Rozstaw osi: 2,54 m
Zwis przedni: 749 mm
Zwis tylny: 633 mm
Prześwit: 145 mm
Waga: od 1450 kilogramów (wersja 52 kWh) i 1350 kilogramów (wersja 40 kWh)
Pojemność bagażnika: 326 litrów
Silniki i akumulatory
Synchroniczny silnik elektryczny z nawiniętym wirnikiem
– 70 kW (95 KM / 215 Nm)
– 90 kW (120 KM / 225 Nm)
– 110 kW (150 KM / 245 Nm)
Akumulator litowo-jonowy
– Zasięg komfortowy 52 kWh (zasięg do 400 km WLTP)
– Zasięg miejski 40 kWh (zasięg do 300 km WLTP)
Ładowarki
– Jednokierunkowa o mocy 11 kW AC dla silnika 70 kW
– Dwukierunkowa 11 kW AC dla silników 90 i 110 kW
– 80 kW DC dla silnika 90 kW
– 100 kW DC dla silnika 110 kW
Osiągi (wersja z silnikiem 110 kW i akumulatorem 52 kWh)
Od 0 do 100 km/h: < 8 sek
Od 80 do 120 km/h: < 7 s
Prędkość maksymalna 150 km/h
„Niektóre produkty są magiczne. Nie wymagają niekończących się dyskusji; wszyscy zawsze zgadzają się co do tego, co należy zrobić. I po prostu to robią. Nie ma bezwładności. Kiedy firma ożywia samochód, który pozostawił po sobie tak wspaniałe wspomnienia, wkłada w niego ogromną ilość miłości. Jest to coś, co zawsze dobrze rokuje na przyszłość, ponieważ jest doceniane przez klientów. Widzą oni miłość, jaką włożono w ten samochód„. – mówi Luca de Meo, szef grupy Renault.
W przypadku tego projektu Grupa oparła się na swojej nowej, wielospecjalistycznej organizacji, utworzonej w celu dotrzymania kroku zmianom technologicznym w tym sektorze poprzez zwinne, innowacyjne i skuteczne podejście. Na przykład, Ampere przyniósł Renault niezaprzeczalną przewagę konkurencyjną, dzięki szybkiemu rozwojowi oryginalnej platformy dedykowanej małym pojazdom elektrycznym, wraz z silnym europejskim ekosystemem przemysłowym. W rezultacie Renault jest w stanie opracować nową gamę atrakcyjnych pojazdów elektrycznych, na czele której stoi dziś Renault 5 E-Tech electric.
Wyjątkowy i emocjonujący design
Kiedy Renault 5 zostało wprowadzone na rynek w 1972 roku, zwracało na siebie uwagę oryginalnym i nowoczesnym designem. Plastikowe zderzaki, nadwozie w jaskrawych kolorach i reflektory nadawały mu psotny, niemal ludzki wygląd. Mając odzwierciedlać zmieniające się oblicze społeczeństwa, stał się natychmiastowym hitem wśród francuskich nabywców, zwłaszcza kobiet i młodych ludzi, co stanowiło wówczas nową bazę klientów. Był to powiew świeżości, symbolizujący wolność i radość życia.
Jak więc ożywić ikonę, której popularność nigdy nie osłabła? Jaki jest najlepszy sposób na przekształcenie go w nowy obiekt pożądania, nie tylko dla tych, którzy pamiętają przygodę z oryginalnym Renault 5, ale także dla młodszych pokoleń o innych oczekiwaniach, w świecie pogrążonym w elektrycznej i cyfrowej transformacji? Jakie wartości powinny przyświecać temu odrodzeniu? To tylko niektóre z pytań, które przyświecały pracom zespołu projektowego, od aspektów wizualnych po opracowanie i wprowadzenie na rynek nowego Renault 5 na miarę XXI wieku.
Zespół projektantów miał tak wiele do zaoferowania. Emocjonalne podejście do projektu zaowocowało „retrofuturystycznym” styl. Jasne kolory, reflektory o zdecydowanym wyglądzie, pionowe tylne światła, mocno zaznaczone błotniki, kolorowe wykończenie dachu, kratka wentylacyjna na masce i wiele innych: Renault 5 E-Tech electric czyni wiele ukłonów w stronę stylu wolności i niezależności swojego poprzednika. Pomysł polegał na nadaniu świeżego charakteru detalom, które pozostają w pamięci ludzi, zgodnie z XXI wiekiem i transformacją elektryczną.
Kratka na masce oryginalnego samochodu została opracowana na nowo, aby nadążyć za duchem czasu. Dziś jest to wskaźnik naładowania w postaci kultowej cyfry 5. Gdy kierowca zbliża się do pojazdu, wskaźnik zapala się, ilustrując ścisłą interakcję między człowiekiem a maszyną. Innym przykładem zhumanizowanego interfejsu jest sekwencja powitalna reflektorów LED w kształcie źrenicy, które „mrugają” do kierowcy. Nieobecne w oryginalnym Renault 5, ale niezbędne dziś dla optymalnej wydajności, są elementy aerodynamiczne. Dziś są one obecne, ale niewidoczne, podobnie jak opływowe fragmenty umieszczone nad tylnymi światłami w celu optymalizacji przepływu powietrza.
„Wykorzystaliśmy odnośniki do pamięci o Renault 5 sprzed lat, które przetłumaczyliśmy w bardzo współczesny sposób, aby stworzyć R5 jutra. Nie chcieliśmy, aby Renault 5 E-Tech Electric sprawiało wrażenie nostalgicznego lub zabytkowego. Chcieliśmy wywołać emocje i stworzyć żywy, energiczny i POP-owy samochód” – mówi Gilles Vidal, wiceprezes ds. designu, Renault & Ampere
Emocje inspirowane stylistyką zewnętrzną znajdują odzwierciedlenie we wnętrzu. Kierowca jest witany szczególnie ciepło. Renault 5 E-Tech electric jest wyposażone w duży multimedialny ekran dotykowy o przekątnej 10,1 cala z jasnym, płynnym interfejsem. Oprawa graficzna i dźwiękowa sekwencji powitalnej została opracowana we współpracy z instytutem muzyki i dźwięku Ircam oraz z Jean-Michelem Jarre’em. Znany artysta, kompozytor i autor jest pionierem muzyki elektronicznej z pasją do technologii. Opracował również pokładowe pejzaże dźwiękowe i VSP (Vehicle Sound for Pedestrians), zewnętrzny alarm emitowany przez samochód przy prędkościach poniżej 30 km/h w celu ostrzeżenia pieszych.
Unikalna w Europie platforma elektryczna nowej generacji
Aby zapewnić, że model produkcyjny zapewni atrakcyjność samochodu pokazowego zaprezentowanego w styczniu 2021 r., zespoły projektowe, inżynieryjne i produktowe pracowały razem w trybie komandosów w ramach odwrotnego procesu „od szkicu do ulicy”. Projekt pojazdu jest zwykle dostosowywany do platformy, na której ma zostać zbudowany. W tym przypadku inżynierowie pracowali jednak w odwrotnej kolejności, opracowując platformę dla projektu, który podbił serce Luki de Meo: żywiczną makietę stworzoną przez dział Advanced Design. Renault 5 E-Tech electric to pierwszy pojazd zaprojektowany w całości na platformie AmpR Small, nowej platformie Ampere dedykowanej pojazdom elektrycznym segmentu B.
Dzięki temu jest to wyjątkowy pojazd o rzeczywistych przewagach konkurencyjnych, w tym płaskiej podłodze, długim rozstawie osi (2,54 m), zoptymalizowanej przestrzeni wewnętrznej i pojemności bagażnika (326 litrów), niższym środku ciężkości i zmniejszonej masie (poniżej 1500 kg). Platforma AmpR Small przyniosła również korzyści skali w wielu obszarach bez uszczerbku dla komponentów elektrycznych lub technologii, które są przydatne dla klientów. Dzięki temu przełomowemu podejściu, wdrożonemu po raz pierwszy, Renault było w stanie skrócić czas rozwoju do zaledwie trzech lat.
Dwukierunkowa ładowarka AC – samochód magazynem energii dla domu
Renault 5 E-Tech electric wprowadza nową dwukierunkową ładowarkę AC kompatybilną z technologiami V2L (vehicle-to-load) i V2G (vehicle-to-grid). Ten pionierski system będzie powszechnie stosowany. Sprawi on, że pojazd stanie się prawdziwym graczem w ekosystemie energetycznym dzięki usługom Mobilize, dostarczając bezemisyjną energię elektryczną z powrotem do sieci. W rezultacie użytkownicy będą mogli cieszyć się znacznymi oszczędnościami na rachunkach za energię elektryczną.
Silnik pod maską Renault 5 E-Tech electric jest bardziej kompaktowy niż silniki w Megane E-Tech electric i Scenic E-Tech electric, na których bazuje. Pozostaje wierny preferowanej przez Renault technologii synchronicznej z uzwojonym wirnikiem. Ponieważ nie posiada magnesów trwałych, nie wykorzystuje metali ziem rzadkich, zmniejszając w ten sposób swój wpływ na środowisko. Bazując na doświadczeniach swoich poprzedników w zakresie trwałości, silnik będzie dostępny w trzech mocach znamionowych: 110, 90 i 70 kW.
Wyjątkowa przyjemność z jazdy zachęcająca do wyboru samochodów elektrycznych
Renault 5 E-Tech electric to wszechstronny samochód, który sprawdzi się zarówno w mieście, jak i na otwartej drodze, dzięki ładowarce AC o mocy 11 kW, ładowarce DC o mocy 80 lub 100 kW oraz akumulatorowi o pojemności do 52 kWh, zapewniającemu zasięg do 400 km WLTP. Co jest rzadkością w segmencie elektrycznych samochodów miejskich, może nawet holować przyczepę o uciągu 500 kg.
materiał będzie uzupełniany.
Najnowsze komentarze