Nowy Opel Corsa zadebiutuje podczas tegorocznego salonu samochodowego IAA we Frankfurcie. Model zostanie wystawiony obok rzadkiego youngtimera: Corsy GT z 1987 roku w żółtej barwie nadwozia.
Podczas Międzynarodowego Salonu Samochodowego IAA we Frankfurcie, który będzie dostępny dla zwiedzających w dniach 12–22 września tego roku, Opel zaprezentuje kilka ważnych nowości. Będzie to model Astra po face liftingu, hybrydowy Grandland X, nowa Corsa w wersji spalinowej, elektrycznej oraz jako rajdowy model z napędem elektrycznym. Ciekawostką na stoisku niemieckiego producenta będzie również Opel Corsa GT pochodząca z 1987 roku. Youngtimer przejechał ze swojego ostatniego domu w Portugalii do Warsztatu Klasyków Opla (Opel Classic Workshop) w Rüsselsheim. Stamtąd Corsa GT pojedzie na targi we Frankfurcie.
Niezawodny Opel: 2700 km z Porto do Rüsselsheim przez Saragossę
Znalezienie rzadkiego modelu Corsy GT pierwszej generacji zajęło zespołowi Opel Classic trochę czasu. Ten konkretny samochód, pierwotnie zarejestrowany w Hiszpanii, stał zapomniany w garażu w Portugalii. Przejazd do Frankfurtu zaczął się dla małej, niepozornej wersji Gran Turismo od parkingu przy przystani w Porto.
Opel oferował wersję GT od kwietnia 1985 roku do jesieni 1987 roku. Była ona następczynią Corsy SR z 1,3-litrowym silnikiem gaźnikowym o mocy 70 KM. Dodatkowa moc i subtelne spojlery uczyniły z GT usportowioną wersję pierwszej generacji Corsy – aż do czasu debiutu bardziej ekspresyjnej wersji GSi w 1988 roku. Pięciobiegowa manualna skrzynia biegów zmniejszała apetyt na paliwo oraz optymalizowała poziom obrotów silnika na dłuższych trasach.
Nawet w dzisiejszych warunkach, kiedy po zatłoczonych drogach porusza się mnóstwo samochodów, Corsa GT jest bardzo cicha, a jazda nią — bezproblemowa. Podwozie nie jest nadmiernie sztywne, nie ma luzu w układzie kierowniczym ani zbędnych informacji na desce rozdzielczej: oprócz zwykłych pokręteł znajdziemy tylko obrotomierz i czujnik ciśnienia oleju. Zużycie paliwa jest zgodne z oficjalnymi danymi z tamtych czasów — prawie nigdy nie przekracza 6 litrów na 100 km. Bardzo pomaga w tym masa własna wynosząca 750 kg – stosunek mocy do masy wynosi 10,71 kg na koń mechaniczny.
W drodze z Portugalii do Rüsselsheim model GT pojechał do Saragossy, gdzie został wyprodukowany w 1987 roku. Samochód mógł nawet odwiedzić zakład produkcyjny. Gdy żółta Corsa zatrzymała się przy linii montażowej, wielu pracowników podchodziło do niej, jakby witając dawno niewidzianego przyjaciela.
W podróży na wschód mijała Barcelonę, następnie jadąc przez Francję i Bazyleę wzdłuż Renu. 32-letnia Corsa, której spokojna emerytura w Portugalii została przerwana, pokonała trasę liczącą 2700 km – bez żadnych napraw podczas długiej podróży. Gdy GT dojechała do Rüsselsheim, zespół Opel Classic czekał na nią z niecierpliwością.
Projekt „IAA 2019”: od dzielnego emeryta do gwiazdy
Ciepłe słońce w Hiszpanii i Portugalii służyło Corsie GT. Życie bez soli na drogach oznaczało brak rdzy i przegnić. Ten żółty staruszek był nadal w dobrym stanie. TÜV zgodził się z tym, więc po badaniu technicznym w Niemczech inspektorzy umieścili swoją cenną naklejkę na tablicy rejestracyjnej. Następnie nadeszło znacznie większe wyzwanie: eksperci z Opel Classic dokładnie sprawdzili nowego przybysza. Kilka par lśniących oczu odkryło wiele mniej lub bardziej poważnych niedoskonałości: wgniecenia w dachu, nieoryginalną plakietkę, porysowaną szybę, zużyte siedzenia. Nawet klakson brzmiał źle! W końcu samochód został całkowicie rozebrany.
Zespół Classic spotkał się ze swoimi kolegami z warsztatu Service Workshop. Został utworzony „Projekt IAA 2019” pod przewodnictwem Thorstena Götza i Dietera Edera. Zespół, kawałek po kawałku, odbudował Corsę niczym puzzle. Najpierw odnowiono silnik, następnie zawieszenie, amortyzatory i sprężyny. Świeżo pomalowane nadwozie zyskało nowe wykończenie i odpowiednie oznaczenia GT. Następnie przyszedł czas na założenie oryginalnych obręczy kół ze stopów lekkich. Na końcu zamontowane zostały szyby — zaprzyjaźniony dealer Opla miał je oczywiście na stanie. Corsa GT dostała teraz drugie życie, które rozpocznie się w wielkim stylu – na 68. Międzynarodowym Salonie Motoryzacyjnym IAA we Frankfurcie. Odwiedzający będą mogli podziwiać świeżo odrestaurowaną Corsę GT na stoisku Opla D31 w hali 11.0. Światowa premiera Corsy szóstej generacji z pewnością na tym skorzysta.
Źródło: Opel Polska
Najnowsze komentarze