Trzeci etap Rajdu Japonii, znacznie krótszy od dwóch poprzednich, składał się z ośmiu odcinków specjalnych, z których aż sześć wytyczono na trasach o długości poniżej 5 km. Zawodnicy opuścili park serwisowy o świcie, kierując się w stronę miejscowości Sunagawa, położonej o 70 km na północ od Sapporo. Przez cały dzień aż do mety nie był przewidziany ani jeden serwis.
Dwie załogi Citroën Total World Rally Team dążyły w ostatnim etapie rajdu do zupełnie różnych celów. Sébastien Ogier, zajmujący trzecią pozycję ze stratą 5,4 s. do lidera, walczył z Petterem Solbergiem i Mikko Hirvonenem o zwycięstwo. Sébastien Loeb, szósty, ze stratą 37,9 s., starał się raczej ograniczać ryzyko i zapewnić sobie punkty przybliżające go do siódmego tytułu Mistrza Świata. Można powiedzieć, że do Ogiera pasował tego dnia okrzyk „banzaï!”, a do Loeba spokojne „zen”.
Po krótkim odcinku Bizan zawodnicy mieli do pokonania próbę zimnej krwi w postaci 18-kilometrowego OS20 Naekawa. Właśnie wtedy Sébastien Ogier błysnął swą szablą samurajską i zaatakował. Kierowca Citroëna C4 WRC z numerem startowym 2 wygrał ten odcinek z przewagą pozwalającą mu odzyskać prowadzenie w rajdzie, które wcześniej stracił na OS3. „Trasa była tam prawie sucha. Skorzystałem z lepszych warunków na drodze niż w dwa pierwsze dni. To była właściwa chwila na atak, nie mogłem czekać dłużej” – komentował nowy lider.
Na OS23 Naekawa 2 Sébastien Ogier zdołał powiększyć swoją przewagę (OS23). 11,3 s., jakie zyskał wobec Pettera Solberga, wydawało się niemal przepaścią, biorąc pod uwagę, jak małe różnice czasowe dzieliły zawodników z czołówki na całej dotychczasowej trasie. „Teraz trzeba będzie zachować pełną koncentrację aż do mety” – oceniał lider. – „Zostają nam do pokonania trzy odcinki – co prawda krótkie, ale na każdym z nich można popełnić błąd i wszystko stracić”.
Jednak trzy ostatnie oesy rajdu nie przyniosły więcej zmian w klasyfikacji generalnej. Załoga Ogier/Ingrassia pewnie dotarła do mety i stanęła na najwyższym stopniu podium. „Jestem niezwykle szczęśliwy. Wygrałem drugi rajd w tym sezonie, pierwszy w barwach Citroën Total World Rally Team” – mówił na mecie szczęśliwy Ogier. – „Nie mógłbym wymarzyć sobie lepszego podziękowania dla zespołu za okazane mi zaufanie. W ten weekend wszystko szło po naszej myśli. Przyznam, że nie polubiłem tras tego rajdu, ale udało mi się przyjąć styl jazdy, który okazał się tu skuteczny. Mam wrażenie, że start w tym rajdzie jest ważnym krokiem naprzód w mojej karierze.”
O zrobieniu ważnego kroku naprzód może też mówić Sébastien Loeb, który w niedzielnym etapie wygrał trzy odcinki specjalne, na mecie zajął piąte miejsce i zdobył cenne punkty. „Nie byłem w stanie walczyć tutaj o zwycięstwo, ale cieszę się z kolejnych 10 punktów w tabeli. Przewaga 43 punktów na trzy rajdy przed końcem sezonu to dla mnie nadal dość komfortowa sytuacja. Przed Rajdem Francji obliczenia są bardzo proste: jeżeli zwyciężę, zostanę mistrzem bez względu na wyniki moich rywali. Serdecznie gratuluję Sébastienowi wygranej. To naprawdę wielkie dokonanie, bo przyznam, że znalezienie właściwej równowagi pomiędzy dynamiką jazdy konieczną do ataku a ostrożnością, niezbędną, by dotrzeć bezpiecznie do mety, było w tym terenie bardzo trudne.”
Nieoficjalna klasyfikacja końcowa na mecie Rajdu Japonii:
1. Ogier / Ingrassia Citroën C4 3h10:26,4
2. P. Solberg / Patterson Citroën C4 +15,7
3. Latvala / Anttila Ford Focus +26,0
4. Sordo / Vallejo Citroën C4 +35,2
5. Loeb / Elena Citroën C4 +53,3
6. Hirvonen / Lehtinen Ford Focus +1:13,5
7. H. Solberg / Minor Ford Focus +3:03,1
8. Villagra / Perez Companc Ford Focus +10:17,9
9. Ketomaa / Stenberg Ford Fiesta +14:47,1
10. Prokop / Tomanek Ford Fiesta +15:20,8
Klasyfikacja oficjalna Kierowców w Rajdowych Mistrzostwach Świata FIA 2009 po rundzie 10/13:
1. Sébastien Loeb – 201
2. Sébastien Ogier – 158
3. Jari-Matti Latvala – 132
4. Petter Solberg – 120
5. Dani Sordo – 107
6. Mikko Hirvonen – 92
7. Matthew Wilson – 56
8. Henning Solberg – 31
9. Federico Villagra – 30
10. Kimi Räikkönen – 21
11. Mads Østberg – 16
12. PG Andersson – 8
13. Xavier Pons – 6
14. K. Al-Qassimi – 6
15. Jari Ketomaa – 6
16. Frigyes Turan – 4
17. Juha Kankkunen – 4
18. Martin Prokop – 3
19. Dennis Kuipers – 2
20. Juhö Hanninen – 2
21. Mark Van Eldik – 2
22. Armindo Araujo – 1
23. Aaron Burkart – 1
24. Patrick Sandell – 1
Klasyfikacja oficjalna Konstruktorów w Rajdowych Mistrzostwach Świata FIA 2009 po rundzie 10/13:
1. Citroën Total WRT – 345
2. BP Ford Abu Dhabi WRT – 250
3. Citroën Junior Team – 183
4. Stobart Msport Ford – 130
5. Munchi’s Ford – 46
Najbliższa runda: Rajd Francji, w dn. 1-3 października 2010.
Zapraszamy na naszą nową stronę poświęconą rajdom WRC: www.citroen-wrc.com
Źródło: Citroën Polska
Najnowsze komentarze