Pod koniec lat 80. w Oplu panowało przekonanie, że napęd na cztery koła nie może być wyłącznym dziedzictwem samochodów sportowych i najdroższych sedanów i 35 lat temu udowodniono to, prezentując na początku 1989 roku model z napędem 4×4. Była to wersja pierwszej generacji sedana Opla Vectry wyposażona w nowy, wyrafinowany stały napęd na wszystkie koła. Niemniej jednak cena tego pierwszego Opla Vectry 4×4 była tylko nieznacznie wyższa od wersji z silnikiem o tej samej pojemności skokowej i o podobnym wyposażeniu.
Poznaj francuskie marki nieznane, niszowe, zapomniane
Opel w swoim ówczesnym projekcie wykorzystał całe swoje najnowocześniejsze dziedzictwo technologiczne. W rezultacie powstał średniej klasy sedan z napędem na wszystkie koła, będący wynikiem ponad czterech lat badań i eksperymentów, który wyróżniał się naprawdę niezwykłymi i innowacyjnymi rozwiązaniami technicznymi. Innymi słowy, Opel Vectra 4×4 wyznaczył nowe standardy w segmencie samochodów osobowych z napędem na cztery koła, zarówno pod względem bezpieczeństwa, komfortu jazdy, jak i wygody ekonomicznej. Krótko mówiąc, dzięki Vectrze 4×4 Opel stworzył nową generację samochodów z napędem na wszystkie koła. I zaoferował ten model w atrakcyjnej cenie.
Sprzęgło wielotarczowe zapewniające bezpieczniejsze hamowanie
Sercem stałego napędu na cztery koła, który niemiecka firma zbadała i stworzyła specjalnie dla tego modelu, była skrzynia biegów, która rozdzielała moment obrotowy pomiędzy obie osie. Sprzęgło wiskotyczne automatycznie rozdzielało moment obrotowy pomiędzy dwiema osiami w zależności od poślizgu. Obecność wielotarczowego sprzęgła hydraulicznego zintegrowanego ze skrzynią rozdzielczą poprawiła także stabilność samochodu podczas hamowania i uprościła rutynowe czynności konserwacyjne. W rzeczywistości Vectra była w stanie natychmiastowo odłączyć przyczepność tylnych kół podczas hamowania i gdy silnik był wyłączony.
2.0-litrowy, 4-cylindrowy silnik o mocy 129 KM na rynek włoski
Opel Vectra 4×4 był produkowany wyłącznie z trzybryłowym nadwoziem typu sedan. Wersja początkowo sprzedawana we Włoszech była wyposażona w silnik z elektronicznym wtryskiem Bosch Motronic o pojemności skokowej 1.998 cm³, który rozwijał moc 129 KM (95 kW) przy 5.600 obr./min.
Doskonała aerodynamika (współczynnik oporu powietrza wynosił zaledwie 0,29) oraz nowoczesny napęd na wszystkie koła sprawiły, że Opel Vectra 2.0i 4×4 był autem naprawdę udanym pod względem zużycia paliwa (6,9 l benzyny na 100 km przy prędkości stałej 90 km/h). Latem tego samego 1989 roku do tej wersji dołączyła Vectra 2000 z 16-zaworowym silnikiem o mocy 150 KM (110 kW) i na życzenie z napędem na wszystkie koła.
Sprawdź aktualną ofertę samochodów Opel w Polsce
Nowy Opel Vectra 4×4 skierowany przede wszystkim do tych, którzy chcą jeździć bezpieczniej przez wszystkie miesiące w roku. Dlatego kupowali go nie tylko entuzjaści sportów zimowych, którzy często muszą dojeżdżać do miejsc zimowego wypoczynku po zaśnieżonych drogach, ale także wczasowicze i właściciele łodzi, którzy dzięki doskonałym właściwościom holowniczym tej wersji byli w stanie docenić i wykorzystać czterokołowy napęd, zwłaszcza, że oferowano go w cenie niewiele wyższej od odmian z napędem na przednie koła.
oprac. Krzysztof Gregorczyk; zdjęcia: Opel
Najnowsze komentarze