Peugeot 208 Hybrid FE ma doskonałe przyspieszenie, nie ma lusterek i emituje zaledwie 49 gramów CO2 na kilometr. To się nazywa superhybryda!
Co się stanie, gdy zespół z Peugeot, który zajmował się wyścigami Le Mans dostanie zadanie zbudowania hybrydy? Auto będzie piękne, szybkie i niewiarygodnie oszczędne. Pomysł polegał na zaprezentowaniu w jednym samochodzie wszystkich technologii, które pomagają w oszczędzaniu paliwa. No i mamy hybrydową dwieścieósemkę.
Bazą dla modyfikacji stał się Peugeot 208 1.0 Access z silnikiem VTi o mocy 68 KM. Zespół postawił sobie za cel zmniejszenie spalania o połowę bez pogarszania przyjemności jazdy czy przestrzeni dla kierowcy i pasażerów. Peugeot szacuje, że oszczędności na wadze, modyfikacje nadwozia oraz specjalne opony dały oszczędność na poziomie 20g/km emisji CO2. System hybrydowy dał kolejne 20g/km natomiast zmiany w silniku i skrzyni biegów 10g/km. Jeśli chodzi o dynamikę, to oszczędności na wadze, aerodynamice i zmiana opon zmniejszyły czas potrzebny na przyspieszenie do setki o 4 sekundy a system hybrydowy skrócił go jeszcze o 2 cenne sekundy. Przyspieszenie Peugeot 208 Hybrid FE to 8 sekund do „setki”.
Jest to samochód koncepcyjny, ale został zbudowany z użyciem technologii, które już dzisiaj są gotowe do produkcji.
Na czym polegają modyfikacje w hybrydowym Peugeocie?
1. Peugeot 208 FE jest 25% bardziej opływowy niż standardowy 208, bez naruszania przestrzeni dostępnej dla kierowcy, pasażerów i bagażu. Zmodyfikowane zostały wszystkie elementy nadwozia, które zakłócały przepływ powietrza, w tym przedni gril. Zlikwidowano lusterka, zastępując je kamerami. Opony zmieniono na 19″ gumy Michelina o obniżonym oporze toczenia.
2. Rozstaw osi zmniejszono z tyłu o 40mm, co spowodowało zmianę charakterystyki przepływu powietrza po bokach i pod samochodem. Dach wydłużono do tyłu, przechodzi płynnie w spojler. Tył posiada specjalne przetłoczenia i deflektory w dolnej części, odpowiednio kierując powietrze przechodzące pod płaską podłogą.
3. 208 FE zachował częściowo metalowe nadwozie, ale jest ono 20 procent lżejsze, dzięki wykorzystaniu elementów kompozytowych. Niektóre elementy wykonano z włókna węglowego. Szyby zmieniono na poliwęglanowe. Są połowe lżejsze niż szklane.
4. Elementy zawieszenia zbudowano z żywicy i włókna szklanego.
5. Producent nie ujawnił zdjęć wnętrza, ale wiemy, że samochód nie posiada klimatyzacji. Elementy wnętrza wymieniono na lżejsze.
6. Pojemność silnika powiększono 1233 cm3. Zastosowano bezpośredni wtrysk paliwa. Moc pozostała taka sama, ale moment obrotowy zwiększył się o 25%. Wszystkie ruchome elementy zmodyfikowano a kompresja została zwiększona do poziomu 16:1.
7. Silnik elektryczny zepewnia moc odpowiednio 30 kW (napęd) i 100 kW (hamowanie).
8. Akumulator litowo-jonowy waży 25 kilogramów i zamocowany został pod tylnym siedzeniem. Zbiornik paliwa zmniejszono do 20 litrów. Inwerter i jednostkę sterującą zamontowano pod klapą bagażnika.
9. Opory silnika wynikające z tarcia są odpowiedzialne za utratę 20% mocy silnika. W Peugeot 208 FE zredukowano je o 40%.
10. Skrzynia biegów jest standardowa, ale obudowę wycięto z jednego bloku a niektóre elementy pokryto specjalnym materiałem zmniejszającym tarcie.
źródło: Peugeot
Najnowsze komentarze