Citroën C4 Picaso II czy może Citroën Berlingo II ? Oba samochody występują w wersjach 5 i 7 osobowych, mają wiele plusów, które warto wziąć pod uwagę planując swoje kolejne auto.
Ilu kierowców tyle zastosowań i list wymogów możemy wymienić dla samochodu osobowego. Nic więc dziwnego że w oczach rzeszy kierowców pozornie skrajnie różne modele stają ze sobą w szranki, także na rynku wtórnym – gdzie pierwsze skrzypce grają koszty użytkowania. Szukając funkcjonalnego samochodu dla rodziny za około 50 tysięcy złotych nie sposób pominąć kompaktowego VAN-a Citroën C4 Picasso II generacji. Jednak te same założenia wypełni również Citroën Berlingo II z ostatnich lat produkcji.
Citroën C4 Picasso II
Citroën po niemałym sukcesie swojego pierwszego kompaktowego VAN-a Xsary Picasso i jego następcy C4 Picasso postanowił kontynuować ten projekt, oferując klienteli znacznie odważniejszą propozycję. Od 2013 do 2019 (wersja Grand produkowana była do 2022 roku) produkowano w Europie drugą generację C4 Picasso. Design nowego rodzinnego modelu był bardzo odważny, co wyróżnia go z tłumu podobnych sobie konkurentów. Nadwozie – co istotne – solidnie zabezpieczono przed korozją.
C4 Picasso II wyróżnia się pokaźną powierzchnią okien i ciekawą stylistyką nadwozia. We wnętrzu nie znajdziemy już niestety takiej ilości schowków jak w C4 I, nie ma kierownicy z nieruchomą centralną częścią, projekt jest spokojny z widoczną nutką typowego dla marki szaleństwa – zadbano także o dobrą jakość materiałów wykończeniowych. Tylko w dolnych partiach deski rozdzielczej znajdziemy twarde tworzywa słabej jakości. Gross egzemplarzy wyposażona jest bardzo bogato.
Z łatwością znajdziemy egzemplarz z dwustrefową klimatyzacją, nawigacją, panoramicznym dachem, skórzaną tapicerką, rozbudowanymi multimediami czy automatyczną skrzynią biegów. Oczywiście szczególnego polecenia wymagają silniki diesla 1.6 HDi 92-120 KM i 2.0 HDi 150 KM – są wybitnie oszczędne i wystarczająco dynamiczne nawet z pełnym obciążeniem na pokładzie. Alternatywą są benzynowe konstrukcje 1.6 VTi 120 KM i 1.6 THP 165 KM, w kolejnych latach wprowadzono trzycylindrowe 1.2 PureTech 110-130 KM. Zdecydowanie polecamy diesla – jednostki wysokoprężne są oszczędne i niezawodne a dodatkowo pracują bardzo kulturalnie, w przeciwieństwie do niektórych diesli konkurencji np. z Niemiec.
W trakcie codziennej jazdy C4 Picasso II nie zdradza swoich gabarytów, w czasie spokojnej jazdy zachowuje się neutralnie dając pewną dozę radości z jazdy.
Citroën Berlingo II
Przede wszystkim ze względu na cenę, oferowaną funkcjonalność i rok produkcji ciekawą alternatywą wydaje się Citroën Berlingo drugiej generacji z ostatnich lat produkcji. Drugie wcielenie produkowane było od 2008 do 2018 roku, będąc w gruncie rzeczy jedynie poprzednikiem po daleko idących zmianach wizualnych i zmianie palety napędowej. Berlingo II nie próbuje ukrywać swojego roboczego charakteru.
Nadwozie jest estetyczne i trwałe – a to podstawowy wymóg w samochodzie stworzonym do pracy. Wersje osobowe najczęściej wyróżniają się lakierowanymi zderzakami, lusterkami i listwami bocznymi w kolorze nadwozia i oczywiście drugim rzędem siedzeń w kabinie. Pozycja za kierownicą jest poprawna, widoczność zaś doskonała. Berlingo II nie kupi kierowca oczekujący radości z jazdy, ten samochód jest prostym i sprawdzonym narzędziem – w wersji osobowej spełniającym rodzinne zadania. Zastosowane plastiki są przyzwoite, lepszej oceny niestety nie można im wystawić.
Tekstylna tapicerka wzorem roboczych odmian jest wytrzymała, trwała i łatwa w czyszczeniu. Wśród dodatków Berlingo II oferować może klimatyzację manualną lub automatyczną, nawigację, elektrycznie sterowane szyby przednie i szklany dach. Wyciszenie kabiny do prędkości 90-100 km/h jest akceptowalne, powyżej tej wartości we wnętrzu robi się głośno – dodatkowo stabilność stanowczo nie zachęca do szybszej jazdy. Największą siłą Berlingo II jest funkcjonalność i miejsce. Miejsca dla pięciu dorosłych osób jest wystarczająco, zaś bagażnik z dziecinną łatwością zmieści chociażby pralkę czy głęboki wózek, bez składania.
Paleta napędowa składa się z silników benzynowych 1.6 8V 90 KM, 1.6 16V 110 KM – doskonałych do montażu instalacji LPG, 1.6 VTi 120 KM oraz diesla 1.6 HDi 75-112 KM szczególnie popularnego wśród używanych. Podobnie jak w przypadku C4 Picasso zdecydowanie lepszym wyborem będzie diesel.
Mając nieco większy budżet warto też popatrzeć na Berlingo III, zupełnie nową, większą i bardzo praktyczną konstrukcję.
Który samochód wybrać?
C4 Picasso będzie lepszym wyborem w większości wypadków, Berlingo wygra wtedy, gdy potrzebujemy gigantycznego bagażnika i auta które posłuży też w firmie. Plusem Berlingo, mimo, że ma rodowód dostawczy, jest bardzo dobre zawieszenie które nie zmęczy rodziny sztywnością, to bardzo komfortowe auto. C4 Picasso będzie jednak lepszym wyborem dla większości klientów, szczególnie ze ze względu na wygląd i świetne wnętrze. Wersje z dieslem są bardzo oszczędne.
Najnowsze komentarze