Stellantis stworzył pierwszą na świecie platformę wirtualnego kokpitu w ramach Stellantis Virtual Engineering Workbench (VEW), umożliwiającą dostarczanie klientom technologii informacyjno-rozrywkowych 100 razy szybciej niż poprzednie procesy. Nowa platforma wykorzystuje QNX® Hypervisor w chmurze od BlackBerry, który jest obecnie dostępny we wczesnym dostępie za pośrednictwem AWS Marketplace w ramach portfolio narzędzi opartych na chmurze QNX Accelerate.
Stellantis może teraz tworzyć realistyczne wirtualne wersje elementów sterujących i systemów samochodowych, dzięki czemu zachowują się one tak, jak w prawdziwym samochodzie, ale bez konieczności zmiany głównego oprogramowania, które je obsługuje, co w niektórych przypadkach zajmuje miesiące, a w niektórych przypadkach nawet 24 godziny.
Dostęp do QNX Hypervisor za pośrednictwem AWS Marketplace umożliwia firmie Stellantis włączenie symulacji wirtualnego kokpitu o wysokiej wydajności obliczeniowej (HPC) do środowiska chmury. Ta pierwsza w branży platforma do opracowywania aplikacji wbudowanych o mieszanym krytycznym znaczeniu i z wieloma systemami operacyjnymi obejmuje obrazy maszyn Amazon QNX Hypervisor (AMI) oraz standardowe interfejsy sprzętowe zdefiniowane w standardzie VirtIO Trout v1.2. Dzięki narzędziom takim jak wirtualizacja grafiki, dźwięku i wejść ekranu dotykowego/myszy/klawiatury, rozwiązanie oferuje niewielką lub żadną różnicę między uruchamianiem systemów opartych na QNX Hypervisor w chmurze a na prawdziwym sprzęcie.
Oprogramowanie jest dla Stellantis kluczowym elementem zapewniającym czystą, bezpieczną i przystępną cenowo mobilność, zgodnie z planem strategicznym Dare Forward 2030, oraz siłą napędową platform technologicznych STLA Brain, STLA SmartCockpit i STLA AutoDrive opartych na sztucznej inteligencji. W 2022 r. Stellantis wybrał AWS jako preferowanego dostawcę chmury dla platform pojazdów, a firmy rozpoczęły prace nad specjalnie zbudowanym, wewnętrznym VEW Stellantis.
Przyjmując podejście oparte na oprogramowaniu i wdrażając QNX Hypervisor w chmurze, Stellantis może przyspieszyć rozwiązania i przy minimalnym dodatkowym wysiłku odtworzyć wrażenia z kokpitu konkretnej marki i pojazdu oraz wprowadzać zmiany w czasie rzeczywistym, aby zoptymalizować wrażenia kierowcy. Ta informacja zwrotna w czasie rzeczywistym, oparta na dostępie do chmury o niskim opóźnieniu, pozwala Stellantis pozyskiwać cenne opinie od klientów i deweloperów w celu tworzenia przyszłych funkcji i aplikacji informacyjno-rozrywkowych.
„Oprogramowanie staje się coraz ważniejsze w pojazdach, co prowadzi nas do innowacji w sposobie jego opracowywania i walidacji” – powiedział Yves Bonnefont, dyrektor ds. oprogramowania w Stellantis. „Dzięki naszemu wirtualnemu kokpitowi rewolucjonizujemy nie tylko nasze podejście, ale także podejście naszych dostawców i partnerów w branży. Zasadniczo jesteśmy w stanie zbliżyć się do potrzeb naszych klientów dzięki tej technologii z szybszymi cyklami rozwoju, szybszymi pętlami informacji zwrotnych i szybszą dostawą technologii, której używają i którą kochają. To krok w kierunku kolejnej innowacji i lepszej wydajności w świecie motoryzacji”.
„Cieszymy się, że możemy wprowadzić wczesny dostęp do naszej zaufanej platformy QNX Hypervisor w chmurze, wykorzystując neutralny dla dostawców i platform standard VirtIO, który QNX od dawna wspiera ze względu na jego znaczenie w tworzeniu realistycznego wirtualnego środowiska programistycznego dla oprogramowania wbudowanego” – powiedział Mattias Eriksson, prezes BlackBerry IoT. „Współpraca ze Stellantis w celu uruchomienia pierwszego na świecie komercyjnego hiperwizora w chmurze AWS pomaga zmniejszyć złożoność, przyspieszyć innowacje i obniżyć koszty rozwoju oprogramowania samochodowego w całym cyklu życia produktu”.
„Wirtualizacja oprogramowania i abstrakcja w chmurze ma kluczowe znaczenie dla przyspieszenia rozwoju i utrzymania dostarczania funkcji zgodnie z zapotrzebowaniem konsumentów” – powiedziała Wendy Bauer, wiceprezes i dyrektor generalny ds. motoryzacji i produkcji w AWS. „Dzięki BlackBerry’s QNX Hypervisor na AWS Marketplace, Stellantis może z łatwością wykorzystać moc chmury, aby na nowo wyobrazić sobie procesy badawczo-rozwojowe, zaprojektować bardziej wnikliwe sposoby pozyskiwania i integrowania informacji zwrotnych oraz dostarczać funkcje szybciej niż wcześniej, które zachwycają kierowców i rozwijają branżę”.
BlackBerry QNX uruchomił QNX Accelerate w styczniu 2023 r., a jego portfolio obejmuje początkowo QNX® Neutrino® RTOS 7.1 i QNX® OS for Safety 2.2.3, z których każdy jest dostarczany jako Amazon Machine Images, umożliwiając klientom QNX natywne uruchamianie QNX OS na sprzęcie w chmurze AWS. Wersja wczesnego dostępu QNX Hypervisor w chmurze jest dostępna już teraz, a ogólna dostępność zostanie ogłoszona później w 2024 roku.
Demonstracja technologii będzie dostępna na targach Consumer Electronics Show (CES) w dniach 9-12 stycznia 2024 r. w Las Vegas Convention Center. Odwiedź BlackBerry na stoisku nr 4224 w West Hall.
źródło: Stellantis
Najnowsze komentarze