Renault 19 to samochód kompaktowy, który jeździł po naszych ulicach zanim nastąpiła epoka Mégane. Auto, dzisiaj już mało spotykane, ma swoje zalety.
W świecie motoryzacji tylko garstka modeli dekady po zakończeniu produkcji otrzymuje pamięć entuzjastów, często stając się ozdobą skromnych kolekcji. Jednak w większości popularne niegdyś modele popadają w zapomnienie. Taki chyba los spotkał między innymi Renault 19, kompakt z przełomu lat 80-tych i 90-tych.
Coraz rzadziej spotykany na drogach i portalach aukcyjnych poprzednik Megane produkowany był w Europie od 1988 do 1996 roku – w innych zakątkach globu produkcję kontynuowano jeszcze przez pięć lat. Długie lata prac projektowych zaowocowały spójną linią nadwozia i wysokimi walorami użytkowymi. Prosta, lecz nader charakterystyczna linia nadwozia w nienagannie utrzymanych egzemplarzach także dziś może się podobać.
Sporym problemem Renault 19 jest korozja. 19 zmaga się z nią podobnie jak inne modele marki z tych lat, rdza atakuje progi, nadkola i podwozie – często pozornie zdrowy wizualnie egzemplarz po oględzinach na podnośniku okazuje się zagrażającym życiu wrakiem. Niestety, najczęściej koszty potrzebnych napraw blacharskich kilkukrotnie przewyższają wartość samochodu, co niestety tłumaczy smutny los z finałem na złomowisku. Owszem, niekiedy trafiają się perfekcyjnie zachowane egzemplarze pedantycznie konserwowane przez poprzednich właścicieli bądź importowane z południa Europy gdzie nie doświadczyły zimy i kontaktu z solą drogową. Renault 19 dostępne było jako trzy i pięciodrzwiowy hatchback, estetyczny sedan a także kabriolet. To właśnie 19 pozbawione dachu wydaje się jedynym wariantem który w przyszłości ma szansę na wzrost wartości.
Wnętrze pełne kantów przenosi nas do lat 80-tych. Zastosowane tworzywa są oczywiście twarde z osobliwą fakturą. Po dekadach użytkowania niektóre elementy mogą już piszczeć i skrzypieć w czasie jazdy. Pamiętajmy, że spinki i inne mocowania po takim czasie już nie będą spełniać swojego pierwotnego zadania. Analogowe zegary są doskonale czytelne, podobnie intuicyjna jest obsługa skromnego wyposażenia. Opcjonalnie serwowano elektrycznie sterowane szyby, radio, szyberdach, ABS, skórzaną tapicerkę, obrotomierz, komputer pokładowy, klimatyzację manualną i automatyczną skrzynię biegów.
Warunki podróżowania są zaskakująco dobre. Przednie fotele są płaskie lecz miękkie i obszerne, wprost idealne do spokojnej jazdy. Wyjątkiem są siedziska w najmocniejszych wersjach oraz kabriolecie, w ich przypadku fotele są należycie wyprofilowane dając zupełnie inny poziom wyczucia pojazdu. W wariancie pięciodrzwiowym oraz sedanie na tylnej kanapie wystarczającą ilość miejsca na nogi i głowę znajdą podróżni o wzroście do 180 cm.
Przez lata produkcji przez cennik Renault 19 przewinęło się wiele jednostek napędowych. Początkowo silniki diesla reprezentował wolnossący 1.9 D o mocy 64 KM, jest ospały lecz oszczędny i trwały z uwagi na prymitywną budowę. W kolejnych latach gamę wzbogacono o wariant wyposażony w prostą turbosprężarkę pozbawioną zmiennej geometrii łopat – 1.9 DT o mocy 92 KM, w jego przypadku użytkownik otrzymywał niemal współczesną dynamikę i wciąż ascetyczny charakter diesla. Niestety, dziś zakup 19 z silnikiem diesla które nadaje się do czegokolwiek graniczy z cudem – zostały po prostu wyeksploatowane go ostatnich sił.
Trwałe i znacznie tańsze w serwisowaniu są silniki benzynowe. Katalog otwiera oczywiście czterocylindrowy 1.4 o mocy 58-80 KM, 17 75-90 KM i 1.8 w wariantach 95-140 KM. Wszystkie silniki benzynowe korzystają z niewrażliwego pośredniego wtrysku paliwa. Części zamienne są nadal dostępne w niewygórowanych cenach. Pamiętając o wieku nawet najnowszych Renault 19 trzeba być przygotowanym na mnogość wycieków i nienaprawianych przez lata drobnych usterek wynikających z oszczędności właścicieli.
Czy warto wobec tego dziś kupić Renault 19? Oczywiście że tak, warte uwagi są zwłaszcza doskonale zachowane kabriolety – w ich przypadku najłatwiej o brak oznak rdzy – jak i wszelkie wersje specjalne. Często jednak w przypadku kilkudziesięcioletnich popularnych przed laty pojazdów decyduje sentyment kupującego.
Zobacz oferty sprzedaży Renault 19 w Polsce.
Najnowsze komentarze