W roku 1956 Pierre Dreyfus, prezes Renault Régie Nationale des Usines Renault (Państwowego Zarządu Fabryk Renault), rzucił pomysł "blue jeans car" („samochodu jak dżinsy"). Biorąc za wzór tę część garderoby, która zyskała niezwykłą popularność, chciał stworzyć uniwersalny, oszczędny samochód przeznaczony na wszystkie kontynenty, dopasowany do społecznych zmian, jakie zarysowały się na początku lat 60. Po pięciu latach prac Renault 4, pierwszy samochód osobowy firmy Renault z napędem na przednią oś, pokazany został prasie, a następnie zaprezentowany na Salonie Samochodowym w 1961 roku. W momencie wprowadzenia na rynek pokazano wersję dostawczą i trzy wersje osobowe: R3, która zniknęła z katalogów w następnym roku, R4 i R4L (L oznaczało wersję luksusową). Ta ostatnia bardzo szybko stała się przydomkiem całej gamy i znalazła swoje miejsce w sercach Francuzów.
Samochód zwracał uwagę niezwykłym wnętrzem, poza tym atutem były niskie koszty utrzymania auta. Już sześć lat po rozpoczęciu produkcji z taśmy produkcyjnej zjechał milionowy egzemplarz Renault 4. Padały kolejne rekordy i tak miało być aż do końca 31-letniej produkcji i wyprodukowania 8.135.424 egzemplarzy. Renault 4 odniosło również sukces na arenie międzynarodowej.
Był produkowany lub składany w 27 krajach (nie wliczając Francji), tak dalekich jak Australia, Afryka Południowa, Chile czy też Filipiny. 60% samochodów tego modelu zostało sprzedanych poza granicami Francji.
Przez cały okres sprzedaży Renault 4 było także produkowane w wersji dostawczej z napędem na 4 koła oraz w wersji kabriolet. Sprzedawane były jego różne warianty (wersja Rodeo) i liczne serie specjalne, z których najbardziej znane we Francji były "Parisienne" (1963), "Safari" (1975), "Jogging" (1981) i "Sixties" (1985).
Renault 4 miało własne mistrzostwa w rajdach samochodowych, model ten stał się środkiem transportu dla młodych ludzi wyruszających poznać świat, brał udział w tak kultowych zawodach, jak Rajd Monte Carlo oraz Rajd Paryż-Dakar, gdzie zajął trzecie miejsce.
Ten niewiarygodny sukces zakończyła w 1992 roku seria Bye-Bye. Aż do 1994 roku Renault 4 było jeszcze produkowane w niewielkich ilościach w Słowenii i Maroku. Dla uczczenia 50 lat kariery tego modelu, Renault weźmie udział w wielu dużych imprezach zaplanowanych na rok 2011, m.in.:
Wystawa Modulo 4
Ruchoma wystawa, która będzie towarzyszyć w roku 2011 różnym imprezom samochodowym, takim jak Retromobile, World Series by Renault, wystawa w muzeum Autoworld w Brukseli, Państwowym Muzeum Motoryzacji w Miluzie, itd. Wystawa ta, stworzona przez Dyrekcję Histoire & Collection, pokaże historię i wszystkie atuty Renault 4 na przykładzie jego 13 modeli.
Trzy samochody Renault 4 w Rajdzie Monte Carlo zabytkowych samochodów 2011
Nawiązaniem do startu załóg fabrycznych w samochodach Renault 4 w kultowym Rajdzie Monte Carlo w latach 1962 i 1963 będzie przygotowanie przez Dyrekcję Histoire & Collection trzech Renault 4 do Rajdu Monte Carlo Historique 2011, który odbędzie się 27 stycznia. Te trzy samochody zostały rozłożone i ponownie złożone zgodnie z zasadami sztuki, aby tak przygotowane mogły wytrzymać trasę 2500 km, którą przejadą załogi Jeana Ragnottiego, "Manu" Guigou i Michela Duvernaya.
Renault na salonie Retromobile
50-lecie Renault 4 jest dla Renault doskonałą okazją, żeby znowu zaprezentować się na Salonie Retromobile, który będzie odbywał się od 2 do 7 lutego 2011 roku przy Porte de Versailles w Paryżu. Na 700 m² stoiska zwiedzający będą mogli odkryć na nowo 12 modeli Renault 4 w ramach wystawy Modulo 4.
Przy tej okazji zostanie wystawiony egzemplarz Renault 4 Miss Sixty.
Zlot 4L International
Po raz trzeci raz zlot 4L International zgromadzi w dniach od 15 do 17 lipca 2011 r. we Francji w Thenay (departament Loir-et-Cher) fanów z całej Europy, a nawet spoza jej granic. Impreza ta od samego jej stworzenia przez pismo 4L Magazine była wspierana przez Dyrekcję Histoire & Collection Renault, a jej tegoroczna edycja będzie miała wymiar wyjątkowy. Oprócz zaplanowanych licznych konkursów i atrakcji odbędzie się losowanie, w którym główną nagrodą jest samochód Renault 4, w którym Jean Ragnotti wystartuje w Rajdzie Monte Carlo zabytkowych samochodów 2011.
Renault 4 Miss Sixty
Nawiązujące do nazwy producenta markowej odzieży Miss Sixty i do jeansów, tak bliskich Pierre Dreyfusowi, Renault 4 Miss Sixty jest ukłonem w kierunku serii specjalnej Renault Twingo Miss Sixty, pokazanej na Salonie Samochodowym w Paryżu w 2010 roku. Renault 4 Miss Sixty jest pojedynczym egzemplarzem, stworzonym przez Dyrekcję Wzornictwa Renault we współpracy z Miss Sixty i wykonanym przez Dyrekcję Histoire & Collection z okazji 50-lecia modelu. Oparty na Renault 4L z roku 1965, model ten różni się od wersji oryginalnej charakterystycznym kolorem, naklejkami na masce silnika, tylnym lewym błotniku i dwóch kołach, jak również specyficznymi kloszami tylnych lamp oraz wnętrzem całkowicie pokrytym szarym jeansem z różowymi przeszyciami i haftami.
Renault 4 – najważniejsze fakty modelu
Wdrożenie projektu:
– Rok 1956
Nazwa projektu:
– Projekt 112
– Wśród pracowników projekt ten został nazwany "350" w nawiązaniu do ceny modelu narzuconej w założeniach projektu (350 tys. franków)
Pierwsza publiczna prezentacja:
– Prasa: sierpień 1961 w regionie Camargue
– Publiczność: Salon samochodowy w Paryżu w październiku 1961 r.
Ilość krajów produkcji / montażu:
– 28 (w tym Francja)
Ilość krajów sprzedaży:
– Ponad 100
Koniec produkcji:
– 3 grudnia 1992 r. firma Renault ogłosiła w prasie zakończenie produkcji modelu Renault 4; do 1994 roku produkowały go jeszcze tylko 2 zakłady: w Maroku i Słowenii.
Łączna ilość wyprodukowanych egzemplarzy:
– według oficjalnych danych: 8.135.424
– Renault 4 jest trzecim najlepiej sprzedającym się na świecie samochodem1 zaraz po Volkswagenie Garbusie i Fordzie T.
Nazwy i przydomki Renault 4:
– we Włoszech model JP4 sprzedawany był pod nazwą "Frog";
– w Hiszpanii dostał przydomek "Cuatro latas" (cztery pudełka);
– w byłej Jugosławii nazwano go "Katcra" (Katarzyna);
– w Tunezji nosił nazwę "R4 Monastir" od nazwy miasta, w którym urodził się prezydent Bourguiba;
– w Południowej Rodezji (Zimbabwe) nazywano go "Noddy Car";
– w Argentynie jego nazwa to "El Correcaminos" (trudno znaleźć polski odpowiednik tej nazwy, ale najlepszym wydaje się nam „Pędziwiatr”).
– w Finlandii nazwano go "Tiparellu" (kropelka);
– własny puchar: Puchar Francji Renault Cross Elf w latach 1974-1984.
– podstawowe zespoły napędowe to silniki 603 cm³, 747 cm³, 782 cm³, 845 cm³, 956 cm³ i 1108 cm³.
1 za Volkswagenem Garbusem i Fordem T (modele nie będące już dzisiaj w sprzedaży)
Wybrane etapy rozwoju Renault 4
1956 Pierre Dreyfus, prezes Régie Nationale des Usines Renault (Państwowego Zarządu Fabryk Renault), rozpoczyna realizację projektu samochodu, który miał być jak dżinsy („blue jeans car”).
1959 – Prototypy przyszłego Renault 4 przemierzają drogi na całym świecie. Od USA do Szwecji, poprzez Sardynię lub Gwineę, są testowane w najbardziej skrajnych warunkach jazdy.
1961 – 6 lipca: Ostatni 4CV zjeżdża z taśmy produkcyjnej fabryki w Billancourt. Wszystkie maszyny służące do jego produkcji zostały zdemontowane i zastąpione liniami montażowymi nowego Renault 4.
1961 – Sierpień: Prezentacja modeli Renault 4 i Renault 3 dla prasy na drogach regionu Camargue.
1961 – Październik: Pierwszy publiczny pokaz nowej gamy Renault 4 na Salonie Samochodowym w Paryżu (Grand Palais).
1965 – R4 staje się oficjalnie Renault 4
1966 – Początek projektu "Les Routes du Monde" (Na drogach świata) wspieranego przez Renault (zakończonego w 1984 roku).
1967 – Renault 4 ogłoszony najlepiej sprzedającym się samochodem francuskim na terytorium Francji (ponad 370.000 egzemplarzy rocznie). We wrześniu pojawia się duża aluminiowa osłona chłodnicy.
1974 – Wrzesień: Pojawia się plastikowa osłona chłodnicy.
1977 – Przekroczona zostaje liczba 5 milionów Renault 4 (licząc wszystkie wersje i typy nadwozia). Renault zostaje pierwszym europejskim producentem samochodów.
1980 – Renault 4, pilotowany przez braci Marreau, jest trzeci na mecie Rajdu Paryż-Dakar.
1985 – Osiągnięto pułap siedmiu milionów sprzedanych egzemplarzy Renault 4.
1988 – Po 27 latach sukcesu i imporcie ponad 900.000 egzemplarzy Renault 4 żegna się z rynkiem niemieckim serią specjalną "Salü" (500 egzemplarzy). Wersja dostawcza znika z katalogu francuskiego.
1992 – Tysiąc ostatnich Renault 4 zjeżdża z taśm produkcyjnych fabryki w Billancourt. Są to modele GTL Clan z przymocowaną do deski rozdzielczej tabliczką pamiątkową z napisem "Bye-Bye".
1992 – 3 grudnia Renault ogłasza w prasie oficjalny koniec kariery modelu Renault 4. Jedynie dwa państwa kontynuują produkcję aż do roku 1994: Maroko i Słowenia.
Produkcja Renault 4 przekroczyła liczbę 8.130.000 egzemplarzy.
Serie limitowane i serie specjalne
1963 Wersje z napędem na 4 koła produkowane przez Sinpar (aż do końca produkcji).
1963 Parisienne.
1968 Plein Air.
1970 Rodéo, wersja opracowana na bazie R4, produkowana przez ACL.
1975 Seria limitowana Safari.
1981 JP4, wersja opracowana na bazie R4, produkowana przez CAR Système.
Seria limitowana Jogging (5.000 egzemplarzy).
1982 Seria limitowana Shopping, produkowana w Belgii (300 egzemplarzy).
1985 Seria limitowana Sixties (2.200 egzemplarzy).
1988 Seria limitowana Salü na zakończenie sprzedaży w Niemczech (500 egzemplarzy).
1991 Seria limitowana Carte Jeunes.
1992 Seria limitowana Bye-Bye na zakończenie kariery we Francji (1.000 egzemplarzy).
Źródło: Renault Polska
Najnowsze komentarze