Renault Avantime jest doskonałym dowodem na to, że niezwykłe pomysły wcielone w życie rynek niekiedy docenia dopiero wiele lat po zakończenia ich produkcji. Po osiągnięciu cenowego dna kilka lat temu, Avantime systematycznie notuje wzrost wartości. Obecnie zakup przyzwoitego egzemplarza – o ile taki w ogóle pojawi się do sprzedaży – wiąże się z wydatkiem 30-40 tysięcy złotych. Utrzymanie też swoje kosztuje.
Historia zaczęła się w 1999 roku, wówczas na genewskim salonie stoisko Renault uświetnił między innymi nieco szokujący do dziś Avantime. Połączenie rodzinnego VAN-a z autem sportowym. Jak nietrudno się domyśleć, opracowany został z wykorzystaniem płyty podłogowej i układu jezdnego Espace III generacji. Z Flagowego VAN-a marki pochodzą także jednostki napędowe. Produkcję rozpoczęto w 2001 roku, by z uwagi ma oburzająco niską sprzedaż zakończyć ją już w 2003 roku po wyprodukowaniu niespełna 8500 egzemplarzy. Za produkcję odpowiedzialna była zapomniana dziś firma Matra, niegdyś znana z ciekawych sportowych modeli. Oczywiście, Avantime nie doczekał się żadnej konkurencji – nikt nie był na tyle odważny, aby produkować dwudrzwiowego VAN-a segmentu D łączącego cechy auta sportowego, rodzinnego i gwarantującego sporą dawkę komfortu jazdy.
Nadwozie zaprojektowano jakżeby inaczej, oryginalnie – czerpiąc charakterystyczne elementy z Vel Satisa, Espace i innych tańszych, popularnych Renault – zachowując przy tym ogromny indywidualizm. Już przy pierwszym kontakcie uwagę przykuwają pokaźnych rozmiarów drzwi pozbawione ramek – co ciekawe, możemy otworzyć także boczną szybę w drugim rzędzie siedzeń uzyskując ogromny otwór. Rozmiar drzwi nie utrudnia wsiadania na ciasnych parkingach, wszystko dzięki innowacyjnym zawiasom. Ich ewentualna regulacja po naprawie wypadkowej sprawia mnóstwo trudności. Niemniej kłopotliwe jest oczywiście zdobycie jakichkolwiek części karoseryjnych – ich ceny bywają absurdalnie wysokie, taka jest cena oryginalności i niskich nakładów produkcyjnych.
Renault Avantime – wymiary
Renault Avantime – dane techniczne | |
Długość (mm) | 4642 |
Szerokość (mm) | 1834 |
Rozstaw osi (mm) | 2702 |
Pojemność bagażnika (dm3) | 530 |
Wnętrze wita nas obszernymi fotelami z wbudowanymi pasami bezpieczeństwa. Są niebywale wygodne, z szerokim zakresem regulacji. Gabaryty kierowcy i pasażera są bez znaczenia, każdy dopasuje dla siebie miejsce idealne na kilkugodzinną eskapadę. Po odchyleniu i odsunięciu foteli zyskujemy dostęp do tylnej kanapy. Oczywiście zajmowanie miejsca nie należy do przyjemnych czynności, jednak gdy już tam się dostaniemy dostaniemy do zupełnie wystarczającą przestrzeń dla osób do 190 cm wzrostu. Jakość i staranność montażu w przypadku auta już kolekcjonerskiego schodzi na drugi plan, niemniej jednak prezentuje poziom znany z Vel Satisa.
Zobacz: Renault Avantime w teście łosia
Tworzywa są miękkie i starannie spasowane, niestety wespół z tapicerką nie należą do materiałów wybitnie trwałych – szybko noszą wyraźne ślady użytkowania. Rażą twarde tworzywa z których wykonano dolną część deski rozdzielczej i konsole centralną i wszelkie przyciski – te elementy z biegiem czasu potrafią piszczeć i skrzeczeć w czasie jazdy po nierównościach. Wyposażenie składa się między innymi z elektrycznie sterowanych szyb i lusterek, otwieranego okna dachowego, skórzanej tapicerki, rozbudowanego nagłośnienia, archaicznej nawigacji, komputera pokładowego, pięciostopniowego hydrokinetycznego automatu japońskiej marki Asin i wielu innych. Pod względem stabilności elektroniki i ewentualnych awarii Avantime niekiedy zmaga się z tymi samymi problemami co Laguna II czy Vel Satis. W niektórych egzemplarzach po latach silniki sterujące pracą szyb zaczynają żyć własnym życiem, przestaje działać dostęp bez kluczykowy czy finalnie karta wymaga naprawy u specjalisty. Trafiają się jednak egzemplarze całkowicie wolne od elektronicznych bolączek.
Układ jezdny w żadnym wypadku nie zachęca do sportowej, czy nawet dynamicznej jazdy. Zawieszenie korzysta z kolumn McPhersona z przodu i ze sztywną osią z drążkami Panharda z tyłu. Układ sprawnie wybiera nierówności, pracując przy tym cicho i wyjątkowo aksamitnie. Koszty mechanicznej obsługi na niskim poziomie pozwala utrzymać pokrewieństwo z innymi modelami marki, wszelkie elementy układu jezdnego i hamulcowego są bez trudu dostępne.
Zobacz: Nowe samochody Renault
W palecie napędowej znalazł się jeden diesel 2.2 dCI o mocy 150 KM. Wyposażony jest w bezpośredni wtrysk paliwa common raill, turbosprężarkę ze zmienna geometrią łopat i dwumasowe koło zamachowe – dziś takie egzemplarze są najtańsze, zaś ich ewentualne przywrócenie do pełnej sprawności będzie najbardziej kosztowne z uwagi na ceny poszczególnych pozycji z listy osprzętu. Najrozsądniejszym wyborem jeśli chodzi o relację awaryjności do kosztów użytkowania jest słabszy silnik benzynowy – czterocylindrowy 2.0 Turbo generuje wystarczające 163 KM. Zapewnia dobrą elastyczność, cichą i kulturalną pracę w każdym zakresie prędkości obrotowych, zużywając przy tym 8-14 litrów na sto kilometrów.
Renault Avantime – jednostki napędowe
Renault Avantime – silniki | |||
jednostka | 2.2 dCI | 2.0 Turbo | 2.9 V6 |
pojemność skokowa | 2188 | 1998 | 2946 |
moc/Nm | 150 / 320 | 163 / 250 | 207 / 285 |
spalanie | 6.5 – 9 | 8 – 14 | 9 – 18 |
Aksamitną pracę, wyważenie typowe dla jednostek widlastych przejawia topowy 2.9 V6 o mocy 207 KM. W połączeniu z hydrokinetyczną przekładnią automatyczną nie oferuje fenomenalnych osiągów czy wrażeń akustycznych. Jego siłą jest kultura i ogromne pokłady elastyczności – spala przy tym 9-18 litrów na sto kilometrów. W jej przypadku czynności serwisowe mocno utrudnia słaby dostęp w komorze silnika – wedle protokołu ASO i doświadczeń specjalistów, do rzetelnej obsługi, dokonania poważniejszych napraw konieczne jest wyjęcie jednostki – co winduje cenę usługi.
Zakup Renault Avantime nie będzie prostym zadaniem, znalezienie egzemplarza w fabrycznym stanie, bez poważnej – wypadkowej przeszłości staje cię coraz trudniejszym zadaniem. Niemniej jednak bez wątpienia warto. Nietuzinkowy pojazd we władnym garażu to nie tylko chwilowa radość ale także pewna lokata kapitału.
Zdecydowanie polecamy kontakt z klubem Renault Avantime w Polsce – jego członkowie doskonale znają model i pomogą w zakupie.
Najnowsze komentarze