Na objętym kryzysem europejskim rynku, który odnotował spadek rzędu 8,1%, udział Grupy Renault wzrósł o 0,2 punktu procentowego. Renault kontynuuje realizację strategii polegającej na redukcji sprzedaży adresowanej do firm oferujących najem krótkoterminowy. W aktualnym kontekście rynkowym taka polityka okazuje się szczególnie korzystna, pozytywnie wpływając na ceny samochodów używanych.
W Brazylii Grupa odnotowała rekordową sprzedaż, która osiągnęła poziom 115.000 pojazdów, co stanowi wzrost o 56,4%. Udział Grupy w rynku wzrósł o 1,2 punktu procentowego, do 4,3%, dzięki czemu znalazła się wśród 6 najlepiej sprzedających się marek na rynku brazylijskim (ze sprzedażą około 40.000 sztuk modelu Sandero i ponad 36 500 sztuk modelu Logan).
Sprzedaż Grupy na rynku rosyjskim wzrosła o 6,8% i już drugi rok z rzędu przekroczyła próg 100.000 sztuk. Na rynku marokańskim Grupa utrzymała wiodącą pozycję na rynku, z udziałem równym 27,8%.
W Iranie Grupa zwiększyła swój udział w rynku o 3,5 punktu procentowego. Sprzedanych zostało ponad 54.000 sztuk modelu Logan.
Rok 2008 to rok, w którym światowa gospodarka padła ofiarą bezprecedensowego kryzysu finansowego i ekonomicznego. Kryzys ten bardzo szybko objął także rynki motoryzacyjne, które w całości odnotowały silne tendencje spadkowe.
– Przez pierwsze 4 miesiące roku światowe rynki notowały wzrosty, przy czym rynek europejski zachowywał się stabilnie, podczas gdy rynki rozwijające się odnotowywały silne tendencje wzrostowe. Tylko rynki hiszpański i włoski wykazywały na pierwsze oznaki spowolnienia. W tym okresie sprzedaż Grupy wzrosła o 7,3% (dane na koniec kwietnia 2008 roku), głównie dzięki wynikom osiągniętym na rynku francuskim i w trzech pozostałych regionach.
– W okresie od maja do września, spowolnienie dotknęło w Europie szczególnie rynek brytyjski. Wzrost obrotów na rynkach pozaeuropejskich uległ spowolnieniu, przez co sprzedaż produktów Grupy na tych rynkach nie była w stanie skompensować spadku na rynku europejskim.
– Począwszy od października europejski rynek odnotował coraz silniejsze spadki, przy czym tendencja ta objęła także rynki rozwijające się, na których jest obecna Grupa Renault (Rosja, Brazylia, Rumunia, Turcja).
Poważny kryzys w sektorze motoryzacyjnym, a także gwałtowne spadki na naszych głównych rynkach, zmusiły nas do skorygowania w ciągu roku ambitnych planów dotyczących wzrostu w roku 2008. Pomimo kryzysu, Grupa Renault zwiększyła swój udział w rynku – stwierdził Patrick Blain, Dyrektor Handlowy Grupy.
Region Europy: Grupa Renault zwiększyła udział w rynku o ponad 1 punkt procentowy, pod względem sprzedaży dla klientów indywidualnych
Na objętym kryzysem europejskim rynku samochodów osobowych i dostawczych, który odnotował spadek rzędu 8,1%, Grupa Renault straciła mniej niż wynikałoby to z tendencji rynkowych (-7,2%), jednocześnie zyskując 0,2 punktu procentowego udziału w rynku przy łącznej sprzedaży na poziomie 1.507.678 sztuk (samochody osobowe i dostawcze). Udział Grupy w rynku wynosi obecnie 9%. W pierwszym okresie roku poprawił się również wizerunek marki Renault na głównych europejskich rynkach.
Sprzedaż marki Dacia wzrosła o ponad 39%, osiągając w Europie poziom 112.000 sztuk (modele Logan, Logan MCV i Sandero). W ostatnim kwartale roku, na fali sukcesu gamy Entry, w Europie zostały wprowadzone do sprzedaży dwa nowe modele, Logan pick-up i Logan van.
Na dotkniętym kryzysem rynku francuskim (samochody osobowe + dostawcze = -0,6%), Grupa Renault odnotowała wzrost sprzedaży samochodów osobowych o 3,5%, co stanowi wynik znacznie przewyższający średnią rynkową. W ten sposób udział Grupy w sektorze samochodów osobowych wzrósł o 1 punkt procentowy, z 23% do 24%. Koncern Renault umocnił się na pozycji lidera osiągając wynik 594 086 sprzedanych samochodów osobowych i dostawczych i udział w rynku na poziomie 23,7% (wzrost o 0,1 punktu procentowego). Marka Dacia, osiągnęła wzrost o 33,5%, zdobywając 1,7% udziału w rynku i uplasowała się w pierwszej piętnastce marek samochodów osobowych. Ogólna ilość sprzedanych przez Grupę pojazdów wyniosła 637.653.
Na rynku niemieckim, który także odnotował spadek (-1,8%), Grupa utrzymała tendencję wzrostową, zwiększając sprzedaż o 4,6% i zyskując jednocześnie 0,3 punktu procentowego udziału w rynku.
Grupa w dalszym ciągu zwiększa swój udział w rynku irlandzkim (+0,5 punktu procentowego), holenderskim (+1,4 punktu procentowego), belgijskim (+0,4 punktu procentowego), austriackim (+0,9 punktu procentowego) i szwajcarskim (+0,4 punktu procentowego).
Z drugiej strony na rynkach szczególnie silnie dotkniętych tendencją spadkową, takich jak Hiszpania (-29,8%), Włochy (-12,7%) i Zjednoczone Królestwo (-11,7%), sprzedaż produktów Grupy ulega spowolnieniu.
Region Euromed: dalszy wzrost sprzedaży Renault w Rosji – przekroczenie progu 100 tys. sprzedanych samochodów
W regionie Euromed, sprzedaż samochodów osobowych i dostawczych Grupy spadła o 4,9% – sprzedano 403.505 pojazdów.
W Rosji, w sytuacji zwyżkującego rynku (+13,7%), sprzedaż Grupy wzrosła o 6,8%. Już drugi rok z rzędu sprzedaż przekroczyła 100 tys. sztuk. Jest to efekt sukcesu całej gamy, a w szczególności Logana (74.300 szt.), sprzedawanego pod marką Renault. Logan jest najlepiej sprzedającym się zagranicznym sedanem na tym rynku.
W Rumunii Grupa zajmuje pozycję lidera, z udziałem 34,5% w rynku (106.949 sprzedanych samochodów). Wiodąca pozycja Grupy w znacznej mierze opiera się na sukcesie marki Dacia, która zdobyła 27,3% udziałów w rynku.
W Algierii i Maroku obserwujemy wzrost na rynku. Rośnie również sprzedaż Renault – o 32,7% w Algierii i o 13,8% w Maroku. Dzięki udziałowi w rynku marokańskim na poziomie 27,8% Grupa utrzymała pozycję lidera w tym kraju.
W Turcji nastąpił spadek na rynku samochodów osobowych (-14,8%). Grupa Renault umocniła zajmowaną pierwszą pozycję na tym rynku (17% udziału), dzięki modelom Megane 2 i Thalia. Łącznie sprzedano 51 668 samochodów.
Region Ameryki Środkowej i Południowej: Grupa Renault odnotowała największy wzrost udziału w rynku brazylijskim wśród wszystkich producentów
W Regionie Ameryki Środkowej i Południowej, na zwyżkującym rynku samochodów osobowych i dostawczych (+1,7%), Grupa Renault również i w tym roku odnotowała wzrost (+4,2%), do czego głównie przyczyniła się sprzedaż w Brazylii i Argentynie. W Brazylii, dzięki sprzedaży 115.000 samochodów (wzrost o 56,4%) Grupa odnotowała rekordowy poziom sprzedaży. Zwiększyła swój udział w rynku o 1,2 punktu procentowego do 4,3% i znalazła się wśród 6 najlepiej sprzedających się marek na rynku brazylijskim. W Argentynie sprzedaż wzrosła o 3,2% pod poziomu ponad 69.000 samochodów. Udział Renault w rynku utrzymał się na wysokim poziomie 12%.
Wprowadzone w Brazylii i Argentynie modele Sandero i Logan potwierdziły swój sukces. W obu krajach sprzedano niemal 44.000 sztuk Sandero i ponad 41 000 Loganów.
Region Azji i Afryki: Grupa Renault odnotowała wzrost o 12,2%
W Regionie tym Grupa odnotowała silny wzrost sprzedaży (+12,2%), znacznie wyższy od wzrostu na rynku (+2,9%).
Marka Renault zwiększyła sprzedaż o 54% – sprzedając niemal 110.000 samochodów osobowych i dostawczych.
W Indiach, pomimo finansowego i ekonomicznego kryzysu, wydano niemal 19.000 Loganów, o 6,8% więcej niż w 2007 roku. W celu zwiększenia dynamiki sprzedaży Grupa Renault wprowadziła zmiany w gamie Logana, aby jak najbardziej zbliżyć się do oczekiwań hinduskich klientów.
W Iranie sprzedaż wzrosła ponad 4-krotnie. Sprzedano ponad 56.000 samochodów. Po trudnym pierwszym półroczu, począwszy od września, produkcja regularnie wzrasta zbliżając się do zakładanej przez Grupę wielkości.
Sprzedaż Grupy wzrosła w wielu krajach : w Izraelu (+8,4%), Arabii Saudyjskiej (+43,1%), Afryce francuskojęzycznej (+12,5%) i anglojęzycznej (+16,2%) oraz w Libanie (+49,5%).
W Korei Południowej sprzedaż Renault Samsung Motors (RSM) wyniosła 102.000 sztuk, co oznacza spadek o 13%. RSM dysponuje obecnie gamą czterech modeli (SM3, SM5, SM7, QM5), RSM i przedstawi nową wersję sedana SM3 na salonie w Seulu w 2009 roku.
Twingo numerem 1 we Francji oraz jednym z trzech najlepiej sprzedających się samochodów z tej kategorii w Europie
W 2008 roku sprzedaż Twingo wzrosła o 48,7%, podczas gdy wzrost w segmencie wyniósł 14,9%. Dzięki sprzedaży 130 971 samochodów w 2008 roku, Twingo zdobyło niemal 10%-wy udział w tym segmencie w Europie i uplasowało się na trzecim miejscu. We Francji Twingo jest niekwestionowanym numerem 1 w segmencie, w którym ma 30% udziału.
W Europie Twingo przebiło się na nowych rynkach:
– w Belgii jest obecnie numerem 1 w segmencie
– w Niemczech i Holandii znajduje się na drugim miejscu
– w Austrii jest na trzeciej pozycji
– w Wielkiej Brytanii, gdzie nie była dostępna pierwsza generacja Twingo, sprzedano ponad 5 000 aut tego modelu.
Renault może się poszczycić wysokim udziałem silników dCi w segmentach A i B w Europie (49% sprzedaży w tej kategorii od początku roku). Grupa poszerzyła swoją ofertę silników wysokoprężnych dostępnych w Twingo, o jednostkę dCi 85. Nowe Twingo Renault Eco² emituje zaledwie 104 g CO2/km.
Dzięki bardzo dobrym wynikom Modusa i Grand Modusa (+28,4%), które stanowią dopełnienie sukcesu Twingo oraz niezmiennie dobrym wynikom Clio, sprzedaż Renault w segmencie A i B (Twingo, Modus, Clio) w Europie wzrosła o 2,4%. Wprowadzone w tym roku Clio Grandtour, zostało sprzedane w ilości 52 174 sztuk, a w Niemczech stanowi 37,2% sprzedaży Clio 3.
Nowy Megane i Nowy Megane Coupe, zaprezentowany na światowym salonie motoryzacyjnym w Paryżu, zapoczątkowały proces odnowy oferty Renault w segmencie C. Nowy Megane hatchback, został doskonale przyjęty przez sieć sprzedaży i klientów, a jego sprzedaż rozpoczęła się w listopadzie ubiegłego roku. We Francji model ten zdobył w grudniu aż 1,6% udziału w rynku samochodów osobowych. Pełne skutki odnowienia oferty Megane odczujemy w 2009 roku, kiedy zostaną wprowadzone inne wersje nadwoziowe.
We Francji Laguna jest numerem 1 w segmencie samochodów rodzinnych. Sprzedano ponad 33.000 sztuk tego modelu, o 10% więcej niż w 2007 roku. Model Grandtour stanowi 31% sprzedaży, co potwierdza atrakcyjność wersji kombi. Laguna GT, wyposażona w układ jezdny z 4 kołami skrętnymi 4Control, może się poszczycić 30-procentowym wskaźnikiem pozyskania nowych klientów. Pod koniec roku gama wzbogaciła się o Nową Lagunę Coupe, która stanowi główny atut Renault na rynku samochodów wysokiej klasy.
Pomimo spadku o 5,6% w segmencie D w Europie, sprzedaż Laguny zwiększyła się o 28%. Doskonałe wyniki odnotowano w Niemczech, gdzie sprzedaż wzrosła niemal dwukrotnie (12.460 sprzedanych samochodów) oraz w Holandii.
Koleos, pierwszy crossover 4×4 Renault wprowadzony w pierwszym półroczu 2008 roku, sprzedał się w ilości ponad 18.000 sztuk, pomimo spadku o 9,3% w tym segmencie w Europie. We Francji Koleos uplasował się wśród trzech najlepiej sprzedających się crossover’ów.
Marka Renault, dysponująca jedną z najbogatszych gam samochodów dostawczych, umocniła zajmowaną od 11 lat pozycję lidera na rynku samochodów dostawczych w Europie. Pozycję tę zawdzięcza połączonemu sukcesowi modeli Kangoo Express, Trafic i Master oraz polityce współpracy ze strategicznymi partnerami, a przede wszystkim profesjonalizmowi sieci sprzedaży
i uruchomieniu Centrów Obsługi Firm wyspecjalizowanych w obsłudze samochodów dostawczych. Kangoo Express, który sprzedał się w ilości 86.000 sztuk, odzyskał w tym roku pierwsze miejsce w segmencie furgonetek, znacznie wyprzedzając konkurencję.
Od momentu wprowadzenia na rynek we wrześniu 2004 roku, sprzedano na całym świecie ponad 1.292.000 aut gamy Entry. Samochody te są produkowane w 7 krajach i sprzedawane w 75 państwach pod marką Renault i Dacia. W 2008 roku łączna sprzedaż tej gamy wyniosła 510.000 sztuk, o 38,7% więcej w stosunku do 2007 roku. W 2009 roku rozpocznie się produkcja Renault Sandero w Afryce Południowej w zakładzie Nissana w Rosselyn. Gama Entry obejmuje obecnie 5 wersji nadwoziowych: Logan Sedan, Logan MCV, Sandero, Logan Van i Logan Pick-up.
Łączna sprzedaż Grupy Renault spadła o 4,2% do poziomu 2.381.476 sztuk, a udział trzech marek Grupy przedstawia się następująco:
– światowa sprzedaż marki Renault spadła o 5,4% do poziomu 2.019.404 samochodów.
– światowa sprzedaż marki Dacia wzrosła o 11,7% do poziomu 257.594 samochodów.
– sprzedaż Renault Samsung Motors spadła o 12,6% do poziomu 104.478 samochodów.
W ramach porozumienia o współpracy, podpisanego 28 lutego 2008 roku z największym rosyjskim producentem samochodów AvtoVaz, od 1 marca 2008 Grupa Renault uwzględnia również sprzedaż marki Łada. Od marca do grudnia 2008 roku sprzedano łącznie 669.972 Ład.
W sytuacji finansowego i ekonomicznego kryzysu, który będzie nadal trwał w 2009 roku, Grupa Renault dysponuje poważnymi atutami pozwalającymi zwiększyć udział w rynku:
– trwa proces odnawiania gamy o takie flagowe produkty na rynku europejskim, jak Nowy Megane, Nowy Scenic i Grand Scenic, Clio III faza 2 i Master. W drugim półroczu na inne kontynenty zostaną wprowadzone modele Fluence/SM3 i SM5;
– dostępna w Europie gama Renault Eco² jest doskonale dostosowana do obecnych wymogów związanych z ochroną środowiska i nowych zachęt podatkowych;
– gama Entry jest dobrze dostosowana do obecnej sytuacji ekonomicznej i cechuje się wysoką dynamiką wzrostu, o czym świadczy sukces marki Dacia.
W 2009 roku priorytetem będzie również zmniejszenie i utrzymanie na odpowiednim poziomie zapasów wyprodukowanych samochodów.
Źródło: Renault Polska
Najnowsze komentarze