Do większości wypadków z udziałem rowerzystów przyczyniają się inni użytkownicy dróg, w szczególności kierowcy aut osobowych. Jednakże to kolizja z dużymi pojazdami jest dla rowerzystów szczególnie niebezpieczna. W ubiegłym roku doszło do 184 wypadków spowodowanych przez kierowców ciężarówek, zginęło w nich 29 osób, co oznacza, że statystycznie w co 6. wypadku była ofiara śmiertelna. Dla porównania – w przypadku zderzenia w samochodem osobowym zgon był notowany statystycznie co 21 wypadków*. Ze względu na swoją masę, wielkość oraz prędkość, samochody ciężarowe są szczególnie niebezpieczne dla osób poruszających się na rowerze. Nie musi wcale dojść do kolizji pojazdów. Dla rowerzystów groźny może być zaledwie pęd powietrza jadącego ze znaczną prędkością pojazdu ciężarowego – ostrzega Zbigniew Weseli, dyrektor Szkoły Jazdy Renault. – Z tego względu kierowcy dużych aut powinni szczególnie uważać wyprzedzając rower i zachować od niego większą odległość – dodaje.
Szczególnie niebezpieczna dla rowerzysty jest sytuacja, w której duży pojazd znajdujący się obok skręca w prawo. W przypadku ciężarówek rowerzysta będący przy krawędzi pasa może być niewidoczny dla kierowcy, ponieważ znajduje się w martwym polu – te tworzą się zarówno bezpośrednio obok pojazdu, jak i nieznacznie z przodu po prawej. W Holandii prawie jedna trzecia wypadków z udziałem samochodów ciężarowych i rowerzystów, podczas których dochodzi do poważnych obrażeń ciała, ma miejsce w martwym polu przy skręcie w prawo**.
Warto wiedzieć, że skręcając w prawo, samochód ciężarowy może najpierw podjechać bliżej lewej krawędzi, tworząc znaczną przestrzeń między pojazdem a krawężnikiem. Jednak w trakcie skrętu ciężarówka znów podjedzie bardzo blisko krawężnika. Znajdującemu się tam rowerzyście może grozić niebezpieczeństwo.
Warto korzystać z przepisu, który wszedł w życie w ubiegłym roku i zezwala rowerzystom na ustawianie się na środku pasa przed skrzyżowaniem. Rower jest bardziej widoczny, a co więcej taka pozycja nie pozwala innemu pojazdowi na zajęcie miejsca obok na tym samym pasie – wyjaśniają trenerzy Szkoły Jazdy Renault.
Porady dla rowerzystów:
– Pamiętaj, że kierowca może Cię nie zauważyć.
– Unikaj jazdy obok ciężarówki – szczególnie w pobliżu skrzyżowań, nawet jeśli przestrzeń między krawężnikiem a pojazdem jest duża.
– Nie zakładaj, że pojazd jedzie prosto, nawet gdy nie ma włączonego kierunkowskazu.
– Dojeżdżając do skrzyżowania najlepiej ustaw się na środku pasa – polskie prawo na to zezwala. To sprawia, że rower jest bardziej widoczny i powoduje, że obok Ciebie na tym samym pasie nie ustawi się auto.
– Kiedy stoisz na pustym skrzyżowaniu, a obok Ciebie na tym samym pasie jednak zatrzyma się ciężarówka, pozwól jej odjechać pierwszej, aby upewnić się czy jedzie prosto czy też skręca.
* Źródło: policja.pl
** Źródło: European Cyclists’ Federation
Szkoła Jazdy Renault to pierwsza markowa szkoła doskonalenia techniki jazdy Renault na świecie. Szkoła działa na terenie lotniska Warszawa-Bemowo. W ofercie szkoły znajdują się kursy dla klientów indywidualnych i flotowych, program dla kierowców samochodów dostawczych, jazda defensywna, czyli szkolenie z techniki bezpiecznej jazdy w realnym ruchu drogowym, audyty flot samochodowych, kurs eko-jazdy, wykłady z psychologii i bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz szkolenia z zakresu pierwszej pomocy. Szkoła dysponuje 50.000 m² powierzchni do ćwiczeń, w tym płytą poślizgową o długości 120 m oraz kręgiem poślizgowym o średnicy 60 m, a także płytami betonowymi do jazdy na trolejach i torem do jazdy terenowej. Szkoła Jazdy Renault jest członkiem Partnerstwa dla Bezpieczeństwa Drogowego i Polskiego Stowarzyszenia Motorowego.
Szczegóły: www.szkolajazdyrenault.pl
Źródło: Renault Polska
Najnowsze komentarze