W czerwcu 2023 r. rynek samochodowy w UE wzrósł o 17,8% do 1 mln zarejestrowanych jednostek. Wzrost ten można przypisać odbiciu regionu od niskiej bazy porównawczej w ubiegłym roku, napędzanej głównie przez niedobory części samochodowych. Z wyjątkiem Węgier (-1,4%), wszystkie rynki UE odnotowały wzrost, w tym cztery największe: Niemcy (+24,8%), Hiszpania (+13,3%), Francja (+11,5%) i Włochy (+9,1%).
W pierwszej połowie 2023 r. liczba rejestracji nowych samochodów w UE znacznie wzrosła (+17,9%), osiągając 5,4 mln sztuk. Poprawa w ostatnich miesiącach wskazuje, że europejski przemysł motoryzacyjny odzyskuje siły po zakłóceniach dostaw spowodowanych pandemią. Skumulowane wolumeny są jednak o 21% niższe w porównaniu do 2019 roku. Większość rynków regionu odnotowała znaczny wzrost w pierwszych sześciu miesiącach 2023 r., w tym cztery największe: Hiszpania (+24,0%), Włochy (+22,8%), Francja (+15,3%) i Niemcy (+12,8%).
Samochody spalinowe
Benzyna
W czerwcu rynek samochodów benzynowych w UE wzrósł o 11%, osiągając 379 067 sztuk. Udział w rynku spadł jednak do 36,3% z 38,5% w czerwcu 2022 roku. Wzrost był napędzany głównie przez solidne wzrosty na czterech największych rynkach UE, w szczególności w Niemczech (+19,8%) i Hiszpanii (+11,9%). W pierwszej połowie roku w UE sprzedano ponad 2 miliony samochodów benzynowych, co stanowi znaczący wzrost o 15,9% w porównaniu do 2022 roku.
Diesel
Z kolei rynek samochodów z silnikiem Diesla w UE nadal spadał (-9,4%) w ubiegłym miesiącu, pomimo wzrostu w Niemczech (+10,3%) i na rynkach Europy Środkowej, zwłaszcza w Rumunii (+22,4%). Udział samochodów z silnikami wysokoprężnymi w rynku wynosi obecnie 13,4%, co oznacza spadek z 17,4% w czerwcu ubiegłego roku.
Samochody hybrydowe i elektryczne
W czerwcu udział w rynku samochodów elektrycznych wzrósł z 10,7% do 15,1%, po raz pierwszy wyprzedzając udział diesli. Samochody hybrydowo-elektryczne pozostały drugim najpopularniejszym wyborem wśród nabywców nowych samochodów, stanowiąc 24,3% rynku. Największy udział zachowały jednak samochody benzynowe, stanowiąc 36,3%.
Samochody elektryczne
W czerwcu liczba nowych rejestracji samochodów elektrycznych w UE wzrosła o 66,2%, osiągając 158 252 sztuki. Dało to udział w rynku na poziomie 15,1% (wzrost z 10,7% w czerwcu 2022 r.) i uplasowało samochody elektryczne jako trzeci najpopularniejszy wybór wśród nabywców nowych samochodów, po raz pierwszy wyprzedzając diesle. Większość rynków UE odnotowała imponujące dwu- i trzycyfrowe wzrosty procentowe, w tym największe, takie jak Holandia (+90,1%), Niemcy (+64,4%) i Francja (+52,0%). Przyczyniło się to do wzrostu od początku roku o 53,8%, z 703 586 jednostkami sprzedanymi od stycznia do czerwca.
Samochody hybrydowe
Liczba rejestracji nowych samochodów hybrydowych wzrosła w czerwcu o 32,4%, osiągając poziom 254 100 sztuk. Wzrost ten wynikał przede wszystkim ze znacznych wzrostów na największych rynkach bloku: Niemcy (+59,1%), Włochy (+29,9%), Francja (+27,9%) i Hiszpania (+22,7%). Łącznie sprzedaż samochodów hybrydowych i elektrycznych odnotowała znaczący wzrost o 27,9% od stycznia do czerwca, osiągając prawie 1,4 miliona sztuk i zdobywając 25% rynku.
Samochody hybrydowe plugin
W czerwcu unijny rynek nowych samochodów hybrydowych typu plug-in odbił się, a liczba rejestracji wzrosła o 13,4%. Pomimo znacznego spadku sprzedaży o 39,2% w Niemczech, największym rynku dla tego rodzaju paliwa, znaczny wzrost we Francji (+49,9%) i Hiszpanii (+51,7%) w dużej mierze zrównoważył ten spadek. Ogólny udział w rynku samochodów hybrydowych typu plug-in spadł do 7,9% z 8,2% w czerwcu ubiegłego roku, pomimo czerwcowego wzrostu liczby rejestracji.
Najnowsze komentarze