Stellantis, właściciel takich marek jak Citroën, DS Automobiles, Fiat, Jeep, Peugeot, Opel, Vauxhall, Chrysler czy RAM, ujawnił swoje plany dotyczące najbliższych lat. Miało to miejsce w ramach dnia dla inwestorów.
Trzy lata po powstaniu, Stellantis przedstawia plany rozwoju jako wiodący globalny producent samochodów na świecie. Dzięki realizacji długoterminowego planu strategicznego Dare Forward 2030, firma jest lepiej przygotowana do stawienia czoła nadchodzącym wyzwaniom. Podczas pierwszego dnia inwestora, dyrektor generalny Carlos Tavares przedstawił dziewięć kluczowych strategicznych czynników różnicujących, które firma wykorzystuje do uwalniania wartości i radzenia sobie z zakłóceniami i przemianami w globalnym przemyśle motoryzacyjnym.
Kluczowe czynniki strategiczne Stellantis wzmocnione przez Dare Forward 2030
Najlepiej pozycjonowane portfolio:
- Portfel 14 kultowych oraz innowacyjnych marek, w tym Citroën, DS Automobiles, Fiat, Jeep, Peugeot, Opel, Vauxhall, Chrysler czy RAM, obejmujących wszystkie przedziały cenowe i wiele rynków regionalnych.
- Globalna obecność rynkowa łącząca regiony Ameryki Północnej i Europy z szybko rozwijającym się „trzecim silnikiem” (Ameryka Południowa, Bliski Wschód i Afryka, Chiny oraz Indie i region Azji i Pacyfiku).
Jasne zalety rentowności:
- W pełni rozwinięty biznes pojazdów dostawczych i użytkowych Pro One z rentownością na poziomie kilkunastu procent, dążący do osiągnięcia globalnego przywództwa.
- Zdolność do dostarczania dwucyfrowych marż w całym cyklu, z punktem przerwania poniżej 50%.
- Zrównoważona efektywność badań i rozwoju oraz nakładów kapitałowych jako kluczowy element potężnego planu kapitałowego.
Krytyczna szybkość i elastyczność:
- Restart i ponowne uruchomienie strategii w Chinach z Leapmotor, jedną z trzech czołowych chińskich marek EV w 2023 roku.
- Wykorzystanie globalnego zasięgu do maksymalizacji możliwości w krajach o najlepszych kosztach.
- Szybki rozwój portfolio nowej generacji i akumulacyjnych przedsięwzięć afiliacyjnych.
Carlos Tavares oświadczył, że Stellantis jest wyjątkową firmą, dobrze przygotowaną do radzenia sobie w trudnych czasach i wygrywania na dłuższą metę. Globalna obecność, zaawansowana technologia i portfolio marek obejmują różnorodne produkty – od czterokołowców typu AMI po luksusowe samochody – dając firmie imponujący zasięg wśród klientów.
Tavares podkreślił, że konsumenci na całym świecie poszukują czystej, bezpiecznej i przystępnej mobilności. Stellantis dąży do spełnienia tych oczekiwań poprzez zmiany technologiczne i produkty oparte na wieloenergetycznych platformach oraz elastycznych operacjach, z wysoką rentownością w segmencie pojazdów użytkowych. Współpraca z innowacyjnym chińskim producentem Leapmotor dodatkowo wzmacnia zdolność Stellantis do dostarczania pożądanych przez klientów produktów i zapewnienia silnych zwrotów dla akcjonariuszy.
Dyrektorzy omawiają plany Stellantis
Carlos Zarlenga, dyrektor operacyjny na Amerykę Północną, omówił działania mające na celu przywrócenie udziału w rynku, poprawę dynamiki zapasów oraz wykorzystanie możliwości wzrostu w segmencie pojazdów niskoemisyjnych w średnim okresie.
Uwe Hochgeschurtz, dyrektor operacyjny na Europę, przedstawił wieloaspektową odpowiedź firmy na rosnącą konkurencję ze strony chińskich producentów.
Samir Cherfan, dyrektor operacyjny na Bliski Wschód i Afrykę (MEA), omówił korzyści płynące z coraz bardziej zlokalizowanego podejścia do obsługi regionu MEA, wspierając wyjątkowy wzrost i rentowność „trzeciego silnika” Stellantis.
Ned Curic, dyrektor ds. inżynierii i technologii, Maxime Picat, dyrektor ds. zakupów i łańcucha dostaw, oraz Arnaud Deboeuf, dyrektor ds. produkcji, skupili się na nadzwyczajnym zarządzaniu łańcuchem wartości Stellantis dzięki elastycznym platformom, produktom i operacjom.
Kluczowe czynniki finansowe na 2024 rok
Dyrektor finansowy Natalie Knight przedstawiła kluczowe czynniki wydajności na 2024 rok, podkreślając zdolność Stellantis do dostarczania dwucyfrowych marż operacyjnych oraz dodatnich wolnych przepływów środków pieniężnych.
Potwierdzono prognozę finansową na 2024 rok:
- Dwucyfrowa skorygowana marża operacyjna i dodatnie wolne przepływy środków pieniężnych.
- Kapitałowy zwrot: wypłata dywidend i skup akcji o wartości co najmniej 7,7 miliarda euro w 2024 roku.
Stellantis zwiększył też swój plan kapitałowy, ustalając docelowy poziom płynności na 25-30% przychodów w średnim okresie oraz kontynuując skup akcji i wypłatę dywidend w celu zwrotu nadmiaru gotówki akcjonariuszom.
Tavares podsumował, że mimo krótkoterminowych przeciwności, Stellantis pozostaje pewne swoich zdolności do dostarczania dwucyfrowej rentowności, będąc jednym z najlepszych producentów OEM na świecie.
Najnowsze komentarze