„WRC Magazyn Rajdowy” nr 05 (92) z V.2009
Stron: 84 (z okładką)
Cena: 7,95 zł
Koszt 1 strony: niemal 9,7 grosza
Warto kupić? tak
O jakich markach francuskich piszą: Citroën, Peugeot, Renault
Jakim modelom poświęcono miejsce: C2, C4, Saxo, Xsara, 106, 205, 206, 207, 306, Clio, Renault Alpine
O Peugeotach 207 napisał w swoim „wstępniaku” Redaktor Garbarz. Wspomniał, że na nadchodzący sezon w polskich rajdach szykuje się mocna grupa zawodników korzystająca właśnie z tych samochodów. A sezon ów będzie krótki, składać się ma najprawdopodobniej tylko z pięciu imprez (chodzi o RSMP), co tłumaczy się kryzysem. Tylko czy kryzysem gospodarczym, czy raczej kryzysem w polskich rajdach?…
Na stronie 4 wspomniano właśnie o tych rajdach, które odbyć się powinny. Niżej znajdziemy fajny artykuł zatytułowany Puchar Peugeota… 207 S2000, co tyczy się właśnie wielu aut tego typu, jakie widnieją na liście zgłoszeń do pierwszej eliminacji RSMP, Rajdu Elmot-Krause. Przy okazji wspomniano Bryana Bouffiera, który testuje Citroëna C2R2 Max i będzie tym autem startował w mistrzostwach Francji.
Obok pojawiła się niezbyt długa notatka o nowej załodze w nowym samochodzie… Pisaliśmy o tym już dwukrotnie. Część z Was już się pewnie domyśla, że chodzi o Renault Zdunek Rally Team, w którego barwach startować będą Maciej Lubiak i Marcin Jastrzębski, a ich samochód, to Renault Clio R3.
O rajdówkach budowanych na bazie aut francuskich można poczytać w tekście Krakowskiego nie ma, ale jest co robić zamieszczonym na stronie 6. Wspomniano tam o Peugeotach 206, Citroënach C2 i Saxo oraz Renault Clio.
Dwie strony dalej opublikowano krótką relację z prezentacji nowego Citroëna C2R2 Max Janka Chmielewskiego, która odbyła się w krakowskim salonie Citroën Wielicka.
O pechu Romana Kresty w Rajdzie Sumava Mogul wspomniano na stronie 8. Kresta jadący Peugeotem 207 S2000 przegrał o 1,4 sekundy cały rajd, bo na ostatnim odcinku zaszwankował jeden z czujników auta i w efekcie po zwycięstwo sięgnął Vaclav Pech.
Listę załóg startujących w Mistrzostwach Europy opublikowano na stronie 10. Wśród czternastu zgłoszonych, aż dziewięć skorzysta z samochodów francuskich: sześć z Peugeotów 207 S2000, dwie z Citroënów C2 (S1600 i R2 Max), a jedna z Renault Clio R3. Całość ozdobiono fotografią 207-ki Michała Sołowowa, który zamierza zaliczyć wszystkie 11 rund cyklu.
O plebiscycie na rajdowy samochód wszech czasów napisano parę zdań na stronie 11. Wspomniano m.in. o Alpine Renault i Peugeocie 205 T16.
Wzmianki o francuskich rajdówkach znalazły się w relacji z tragicznego Valasska Rally, podczas którego śmierć poniósł dorosły kibic i dwójka dzieci. Imprezę przerwano, ale że pokonano ponad połowę dystansu, więc przyznano peną liczbę punktów, a zwycięzcą został Roman Kresta w Peugeocie 207 S2000. O wszystkim możecie poczytać na stronie 12.
Relację z węgierskiego Rajdu Egeru znajdziecie na stronie 14. Startowali w nim m.in. Jan Chmielewski z Szymonem Gospodarczykiem, którzy wywalczyli 32. miejsce w klasyfikacji generalnej i 12. w Mistrzostwach Słowacji.
Pamiętacie zdjęcia, jakie opublikowaliśmy w fotorelacji z Rajdu Portugalii? Chodzi o fotki, na których widać rękawicę, kubek i jakieś dziwne ustrojstwo… Wyjaśnienie tego, co to jest, znaleźć można na stronie 15. „Magazynu Rajdowego WRC”. To… primaaprilisowy żart inżynierów Citroën Racing – uchwyt na kubek dla Sebastiena Loeba, w którym o właściwą temperaturę napoju dba odpowiedni układ chłodzenia/grzania, a o to, by nie wylało się z kubeczka zupełnie nic, troszczy się system stabilizacji żyroskopowej ;-) A efekt? Przypominamy go poniżej.
Najpierw tekstem, a potem fotorelacją, staraliśmy się Was zainteresować Citroënem C4 WRC HYbrid4. Myślę, że się udało – oba materiały miały do tej pory po przeszło 600 odsłon. „Magazyn Rajdowy WRC” napisał o tych testach parę zdań na stronie 18. Samochód testował zaraz po Rajdzie Portugalii Dani Sordo.
O Rajdzie Safari, będącym rundą cyklu IRC, napisano na tej samej stronie 18. Oczywiście w dalekiej Kenii nie pojawili się kierowcy najwyżej notowani w Intercontinental Rally Challenge, ale nie przeszkadza to w świetnych wynikach załóg Peugeotów 207 S2000. Po trzech rundach – Monte Carlo, Rajdzie Kurytyby i Safari – na czele stawki znajdują się Freddy Loix i Sebastien Ogier w 207-kach. Wśród załóg, które punktowały, dwie jechały Peugeotami 206.
Obok pojawiła się notatka o własnym zespole Luki Bettiego, który startuje Peugeotem 207 S2000.
Peugeota 106 i renault Clio można dostrzec na maleńkich fotografiach ilustrująych zmagania podczas KJS Łapanów. Szukajcie całości na stronie 25.
Znacznie więcej francuskich rajdówek wyłuskacie w materiale zamieszczonym na stronach 26-31 dotyczącym 35. Rajdu Warszawskiego. Wspomniano i pokazano tam o Citroëna C2 i Saxo, Peugeotach 106, 206 i 306 oraz Renault Clio.
A teraz już czas na rajdowanie na najwyższym szczeblu. Obszerną relację z Rajdu Portugalii znajdziecie na stronach 32-36. Oczywiście ozdobiono ją zdjęciami m.in. zwycięskiej załogi (oczywiście Loeb/Elena w Citroënie C4 WRC), ale znalazły się też fotki Jewgienija Nowikowa i Conrada Rautenbacha, a także trzeciego na mecie duetu Dani Sordo/Marc Martí. Wspomniano też o Sebastienie Ogier, który miał przygodę podczas drugiego dnia i nie ukończył Rajdu Portugalii :-( Świetnie za to poszło Petterowi Solbergowi w leciwej już Xsarze WRC – Mr Hollywood wywalczył czwarte miejsce!
Na relację z kolejnej rundy WRC przyjdzie nam poczekać do kolejnego numeru „Magazynu Rajdowego WRC”, za to po relacji z Portugalii przyszedł czas na Rajd Mille Miglia. Opisywaliśmy Wam na bieżąco, co się działo podczas tej włoskiej imprezy, pokazaliśmy też sporo zdjęć. Dziś warto przypomnieć, że polska załoga Michał Sołowow/Maciej Baran wywalczyła tam podium klasyfikacji ME, choć uległa niejednej włoskiej załodze. Polacy okazali się jednak najlepsi ze wszystkich załóg spoza Italii i zakończyli ten niełatwy rajd na ósmej pozycji w generalce. Po prymat w rajdzie sięgnął Giandomenico Basso w Abarthcie, ale w pierwszej dziesiątce znalazło się aż osiem Peugeotów. Francuskie rajdówki oddały tylko miejsca pierwsze i szóste.
O ciekawym przedsięwzięciu możecie poczytać na stronach 40-41. To wywiad z Adamem Małyszem, legendą polskich skoków narciarskich, który zasiadł na prawym fotelu rajdowego Renault Clio R3 prowadzonego przez Zbigniewa Cieślara. Nas jednak pewnie dużo bardziej zainteresuje inny wywiad, zamieszczony na stronach 48-49. To rozmowa z pilotem najlepszej rajdowej załogi świata – Danielem Elena. Koniecznie musicie to przeczytać!!!
I tak dobrnęliśmy do końca – nie licząc ogłoszeń o sprzedaży różnego rodzaju samochodów rajdowych, bądź o sportowym zacięciu, to już wszystko, co o autach francuskich znalazłem w piątym tegorocznym numerze „Magazynu Rajdowego WRC”.
Krzysiek Gregorczyk
Najnowsze komentarze