„WRC Magazyn Rajdowy” nr 07 (94) z VII.2009
Stron: 84 (z okładką)
Cena: 7,95 zł
Koszt 1 strony: niemal 9,7 grosza
Warto kupić? tak
O jakich markach francuskich piszą: Citroën, Peugeot, Renault
Jakim modelom poświęcono miejsce: C2, C4, 106, 206, 207, Clio
Peugeota 206 został wzmiankowany i pokazany w artykule poświęconym Rajdowi Warmińskiemu, co sprawdzić możecie zaglądając na stronę 3. Załoga wspomnianego „lwiątka” ukończyła tę imprezę na piątym miejscu ustępując jedynie czterem samochodom grupy N, koncretnie Lancerom Evo VIII, IX i X.
Testowy Citroën C4 WRC zdobi stronę z numerem 6. Okazją stało się tajemnicze światełko generujące snop światła przed lewym przednim kołem francuskiej rajdówki. Marek Nawarecki z Citroën Racing wyjaśnił, że światło pochodzi z optycznego czujnika badającego rzeczywistą prędkość samochodu. Oczywiście w normalnym aucie Loeba, czy Sordo niczego takiego nie znajdziecie – występuje tylko w modelach testowych, a dane są analizowane i wykorzystywane do jak najoptymalniejszych ustawień rajdówki. Takie wskazania są ważne z uwagi na to, że w akcji samochód rajdowy zwykle się ślizga, nie zawsze jedzie też w kierunku, w którym skręcone są koła, dlatego wykorzystuje się czujnik optyczny ze światełkiem skierowanym na podłoże.
Renault Clio było samochodem, którym startował kiedyś Stefan Karnabal. Możecie o tym poczytać w stałej rubryce Co u nich słychać? zamieszczonej na stronie 8.
Tekst Dobra robota Citroëna zamieszczony na stronie 10., to materiał poświęcony cyklowi Citroën Racing Trophy. Przytoczono też wypowiedzi czterech kierowców z grupy siedmiu załóg startujących w tegorocznych zmaganiach CRT. Ta czwórka – Tomek Porębski, Tomek Gryc, Sławek Sawicki i Szymon Kornicki – zalicza dopiero pierwszy pełny sezon w tego typu cyklu, ale – jak widać po wynikach – radzą sobie świetnie!
Ostatnim (jeszcze bez przygody w okolicach Mikołajek) problemom Sebastiena Loeba na rajdowych trasach parę słów komentarza poświęcił Redaktor Mełgwa, o czym poczytać możecie na stronie 11. „Magazynu Rajdowego WRC”.
O Peugeotach 207 S2000 Michała Sołowowa i Macieja Oleksowicza wspomniano na stronie 14. W tym samym artykule napisano też o Citroënach C2R2, jakimi w Rajdzie Polski startowali Radek Typa i Marcin Dobrowolski.
Na tej samej stronie znajdziecie też wzmiankę o kolejnym zwycięstwie Kruma Donczewa w bułgarskim czempionacie. Bułgar jeździ oczywiście Peugeotem 207 S2000 i w swoim kraju praktycznie nie ma sobie równych.
O dwóch czeskich rajdach – Česky Krumlov oraz Agrotec Mogul Rally Hustopece – napisano na stronie 15. Wspomniano m.in. o Romanie Krescie (wygrał Peugeotem 207 S2000 obie imprezy) oraz Polaku, Łukaszu Habaju, który walczył za kierownicą Citroëna C2R2 Max.
Wirtualne rajdy wirtualnymi samochodami – to rozrywka mająca coraz więcej zwolenników. O zmaganiach w grach komputerowych, w tym jeździe wirtualnymi, ale jednak francuskimi, samochodami, poczytać możecie na stronie 16.
Obszerną relację z Lotos Baltic Cup, bogato ilustrowaną zdjęciami m.in. francuskich rajdówek, zamieszczono na stronach 24-31. Przypomnijmy, że rozgrywany w pierwszy weekend czerwca rajd wygrał Leszek Kuzaj w Peugeocie 207 S2000. W imprezie nie zabrakło tez innych francuskich aut, w tym Citroënów C2 i Renault Clio.
I tak dotarliśmy do światowego czempionatu… Strony 32-35 zajmuje relacja z Rajdu Akropolu zatytułowana Awaria cyborga. Chodzi oczywiście o błąd Sebastiena Loeba, drugi z rzędu (ale nie ostatni, jak się okazało w Polsce…), ale też o awarię samochodu Daniego Sordo, w efekcie czego Ford zdobył sporo punktów. Pewnym pocieszeniem może być to, że drugie miejsce wywalczył w Grecji Sebastien Ogier, a piąte – Conrad Rautenbach.
Kolejne dwie strony, to relacja z Rajdu Chorwacji będącego rundą Mistrzostw Europy. Piękny kraj, ale Michał Sołowow pewnie niechętnie tę imprezę wspomina – na ostatnim odcinku przegrał zwycięstwo z Krumem Donczewem. Całorajdowa strata Polaka zamknęła się wartością 4,5 sekundy, ale drugie miejsce też było niezłe, też przyniosło punkty, więc rozpaczać nie ma powodu. Warto przypomnieć, że pięć pierwszych miejsc w 36. Croatia Delta Rally zajęły załogi startujące Peugeotami 207 S2000, a w pierwszej dziesiątce aż osiem rajdówek, to auta francuskie.
Zdjęcia m.in. rajdowych Citroënów ilustrują artykuł zamieszczony na stronach 52-55 traktujący o tym, ile mniej więcej trzeba przygotować środków finansowych, aby wystartować w rajdzie klasy WRC, oczywiście w zależności od tego, jakim samochodem chce się pojechać. W tekście można poczytać o tym, jakiego paliwa i skąd się używa, jakie są opony, jak przygotowuje się opisy pilota, gdzie i za ile się mieszka itd. itp.
Na stronach 56-57 znajdziecie rozstrzygnięcie konkursu na najlepiej oklejoną polską rajdówkę. Zwyciężył Peugeot 207 S2000 Maćka Oleksowicza!
Na siódmym miejscu sklasyfikowano Peugeota Leszka Kuzaja, a ósmy rezultat ex aequo uzyskały m.in. 207-ka Tomka Kuchara i C2 Janka Chmielewskiego. Szesnaste miejsce wywalczyło Clio Roberta Kujawskiego.
Peugeoty 106 i 206 wspomniał jeden z czytelników zadających pytanie Kajtkowi Kajetanowiczowi (na stronie 58.).
I tak dobrnęliśmy do końca – nie licząc ogłoszeń o sprzedaży różnego rodzaju samochodów rajdowych, bądź o sportowym zacięciu, to już wszystko, co o autach francuskich znalazłem w siódmym tegorocznym numerze „Magazynu Rajdowego WRC”.
Krzysiek Gregorczyk
Najnowsze komentarze