„WRC Magazyn Rajdowy” nr 08 (83) z VIII.2008
Stron: 84 (z okładką)
Cena: 7,95 zł
Koszt 1 strony: niemal 9,7 grosza
Warto kupić? tak
O jakich markach francuskich piszą: Citroën, Peugeot, Renault
Jakim modelom poświęcono miejsce: sportowe: C2, C4, Saxo, 106, 206, 207, 306, R8, Clio, Megane
Samochody francuskie, to bardzo popularna podstawa do budowy wyczynowych rajdówek i to w bardzo wielu rajdowych klasach. Dowody? Znajdziecie je na zdjęciach zamieszczonych na stronach 4-5 będących fotorelacją z Platinum 4. Subaru Poland Rally. Przytoczono przy okazji słowa Dariusza Nowaka z krakowskiej policji: Tam był chaos. To, co się działo na odcinkach specjalnych, zagrażało życiu ludzi. O tegorocznym Rajdzie Subaru napisano już wiele, ale zdjęcia zamieszczone przez „WRC” pomagają zrozumieć słowa policjanta. Na wszystkich sześciu widać wypadki. Fakt – dwa wypadki, ale za każdym razem w rowie leży auto. Francuskie auto. Renault Clio i Peugeot 106. Ech…
Do Rajdu Subaru „Magazyn Rajdowy WRC” jeszcze powróci w dalszej części numeru, a my sprawdźmy, co opublikowano na stronie 7. To również miejsce dla aut francuskich. Najpierw fotka poobijanego Peugeota 207 S2000 Bryana Bouffiera i krotki artykuł o Rajdzie Polski, niżej tekst o ambicjach płockiego Rajdu Orlen zilustrowana również fotografią 207-ki duetu Bouffier/Panseri, a obok materiał o coraz większej ilości Peugeotów 207 S2000 na rajdowych trasach w Polsce. I na koniec parę słów o nominacji Radka Typy (startującego Citroënem C2-R2) do programu Pirelli Star Driver, z której to nominacji niestety nic nie wyszło :-(
Peugeoty 207 S2000 Mariusza Małyszczyckiego i Michała Kościuszki pojawiły się na zdjęciach na stronie 8.
Zdjęcie Peugeota 206 WRC i wzmianki o sukcesie tym właśnie autem Leszka Kuzaja w Rajdzie Karkonoskim przed sześcioma laty znajdziecie na stronie 11.
Trzy strony dalej zobaczyć można rozbite Peugeota załogi Włodarczyk/Skrzywan i Citroëna zespołu Piotrowski/Wódkiewicz, oczywiście z niesławnego tegorocznego Rajdu Subaru. Ania Wódkiewicz, jak wiecie, zmaga się z rehabilitacją po operacji miednicy i starty z Arielem w tym roku zapewne nie dojdą już do skutku :-(
Wzmianek o sportowych kierowcach i ich francuskich załogach nie zabrakło również na stronie 16. Zaczyna się o tym, że Bryan Bouffier, kierowca Peugeot Sport Rally Team Polska, aktywnie wspiera UNICEF, czyli ONZ-owską agencję pomocy dzieciom. Ciut niżej znajdziecie sprostowanie związane z Arielem Piotrowskim, Radkiem Typą i Rajdem Polskim – to Ariel wygrał superOS, a nie Radek.
Na tej samej stronie znaleźć można jeszcze wzmianki o rozszerzeniu programu startów Urmo Aavy, o zamiarze nabycia 207-ki S2000 przez Patricka Snijersa, oraz o planach startowych Michała Sołowowa.
Strona 18. przynosi kolejne doniesienia związane z francuskimi rajdówkami. Pierwsza z nich, to zapowiedź zaangażowania się koncernu Renault w rajdy w klasie S2000+, czyli tzw. nowe WRC. Być może już w przyszłym roku na rajdowych trasach pojawi się Megane S2000, które będzie stanowiło podstawę do budowy auta klasy S2000+ planowanego na rok 2010. Artykuł ilustruje zdjęcie Renault Clio R3.
Na tej samej stronie pokazano znowu „bouffierowego” Peugeota 207 S2000, co ilustruje artykuł o angażowaniu się w tej klasie innych producentów, takich jak Škoda, czy Opel. Obok krótka relacja z Rallysprintu Kopna, w której nie mogło zabraknąć wzmianki o zwycięzcy tego kryterium, jadącego Peugeotem 207 S2000 Romanie Kresta.
Najwięcej miejsca na stronie 18 zajmuje jednak wywiad z Freddym Loixem, pięciokrotnym zwycięzcą Ypres Rally. Fast Freddy powiedział m.in. że Polo spisywało się całkiem nieźle, pokazaliśmy, że można nim wygrywać odcinki. Jednak w cyklu IRC, w którym startuję w tym roku, potrzebowaliśmy znacznie bardziej niezawodnego samochodu. Dlatego wybraliśmy Peugeota.
Zapowiadałem na początku, że „WRC Magazyn Rajdowy” wróci jeszcze do tematu Platinum 4. Subaru Poland Rally. Relację z tej imprezy, przerwanej przez policję, znajdziecie na stronach 22-31. Nie mogło w niej zabraknąć wzmianek o Peugeotach 207 S2000, Citroënach C2-R2, Peugeotach 206, czy Renault Clio.
Ania Wódkiewicz i Ariel Piotrowski jeszcze przed pechowym startem
Kontynuacja tematu Rajdu Subaru, ale już w Pucharze PZM, została zamieszczona na stronach 32-35. Tam też nie zabrakło wzmianek o francuskich samochodach. Drugie miejsce w generalce zajęła załoga Peugeota 206 RC, Paweł Hankieiwcz/Agnieszka Wierzchowska. W stawce nie zabrakło załóg jadących Peugeotami 106 i 306, Citroënami Saxo oraz Renault Clio.
Wspomniany już Ypres Rally rozegrany w ostatni weekend czerwca, opisany został przez Redaktora Końskiego-Chmielewskiego na stronach 36-37. Niemal wszystkie zdjęcia przedsatwiają załogi startujące Peugeotami 207 S2000, ale to nic dziwnego – wszak wypełniły one szczelnie całe podium po zakończeniu imprezy. Freddy Loix, Nicolas Vouilloz i Luca Rosetti nie dali szans rywalom. Na piątym miejscu sklasyfikowano jeszcze Patricka Snijersa, również w 207-ce S2000.
Taki sam samochód triumfował również w Rajdzie Bułgarii rozegranym dwa tygodnie później. Krum Donchev nie pozwolił się wyprzedzić Volkanowi Isikowi pokonując go jedynie o 6,2 sekundy! Trzecie miejsce zdobył Michał Sołowow, oczywiście również w Peugeocie 207 S2000. Warto odnotować również niezły wynik (siódmą pozycję w generalce) Todora Slavova w Renault Clio R3. To jedyne auto przednionapędowe w czołowej dziesiątce!
Niemalże w tym samym czasie odbywał się Również Rajd Rosji rozgrywany w cyklu IRC. Na dziesięć najszybszych załóg aż pięć walczyło w Peugeotach 207 S2000! Zwycięzcą imprezy okazał się Juho Hanninen jadący takąż właśnie francuską rajdówką. Kolejne Peugeoty uplasowały się na miejscach 4-7 (kolejno Loix, Vouilloz, Kopecky i Tirabassi), a na ósme miejsce wdarł się Simon Jean-Joseph w Citroënie C2-R2 MAX. To, podobnie jak Clio R3 w Bułgarii, było jedyne auto napędzane na jedną oś w pierwszej dziesiątce klasyfikacji generalnej.
O Peugeocie 207 S2000 sporo wypowiadał się w zamieszczonym na stronach 44-47 wywiadzie Krzysztof Hołowczyc. Znany i utytułowany polski kierowca rajdowy wystartuje 207-ką w Rajdzie Orlen. Ponownie będzie to auto dostarczone przez Kronosa, mimo raczej mało wesołych doświadczeń z Rajdu Polski.
Krótkie wzmianki o coraz popularniejszej rajdówce, czyli wielokrotnie już wyżej wspominanym Peugeocie 207 S2000, pojawiły się także w wywiadzie z Pawłem Dytko zamieszczonym na stronach 48-49.
Równie krótkie odniesienia do Citroëna C2-R2 znaleźć można na stronie 52. w wywiadzie z Maćkiem Rzeźnikiem.
Pewnie tylko zagorzali kibice sportów samochodowych znają cykl Mitropa. To mistrzostwa Środkowej Europy, które przybliżono nieco czytelnikom „Magazynu Rajdowego WRC” na stronach 58-60. Wśród triumfatorów były też załogi w samochodach francuskich: Renault 8 (1967 rok) i Peugeocie 206 WRC (2004 rok).
O Citroëna Saxo i Peugeota 106 pyta Tomka Czopika jeden z czytelników „WRC”. Listy do Tomka i jego odpowiedzi znajdziecie na stronie 63.
I tak dobrnęliśmy do końca – nie licząc ogłoszeń o sprzedaży różnego rodzaju samochodów rajdowych, bądź o sportowym zacięciu, to już wszystko, co o autach francuskich znalazłem w sierpniowym numerze „Magazynu Rajdowego WRC”.
Krzysiek Gregorczyk
Najnowsze komentarze