Dacia Jogger Hybrid 140 trafiła w ręce dziennikarzy i przeszła pierwsze testy. W Polsce ten samochód pojawi się dopiero za jakiś czas, więc dzisiaj postanowiliśmy przybliżyć Wam jakie zebrała oceny i opinie, jakie zalety i wady znaleźli pierwsi testujący oraz jak realnie wygląda spalanie Joggera. Poczytajcie:
Dacia Jogger Hybrid 140 – czy to alternatywa dla diesla?
Dacia Jogger Hybrid 140 – czy to alternatywa dla diesla? – pyta w tytule niemiecki Motor1. Samochód najwyraźniej się spodobał, bo dziennikarze mocno go chwalą. W czasie testu przejechali ponad 150 kilometrów. Samochód, mający ponad 4,5 metra długości i siedem pełnowymiarowych miejsc siedzących, okazał się dynamiczny i oszczędny.
Wersja hybrydowa ma tyle samo przestrzeni co napędzania silnikiem klasycznym. Auto od samego początku było projektowane tak, aby pomieścić dodatkowy akumulator i niezbędny osprzęt bez zmniejszania miejsca w kabinie ani w bagażniku. To ważna informacja i duża zaleta, bo wiele hybryd ma z tym problem.
Nowością w wersji hybrydowej są cyfrowe zegary. Tego w zwykłym Joggerze nie uświadczycie, chociaż można się spodziewać, że w przyszłości niektórzy będą chcieli sobie wymienić ten element kokpitu na w pełni cyfrowy. Z silnikiem hybrydowym współpracuje automatyczna skrzynia Multi-Mode. Jest to ten sam układ napędowy, który znamy z Renault Clio Hynrid. Oferuje systemową moc 140 KM. Bezsprzęgłowa wielobiegowa przekładnia ma dwa biegi dla napędu elektrycznego i cztery biegi dla silnika spalinowego. Zmiana biegów odbywa się automatycznie i bez ingerencji kierowcy.
Dacia twierdzi, że dzięki skutecznemu systemowi odzysku energii, współpracującemu z akumulatorem o pojemności 1,2 kWh, Jogger Hybrid może jechać w mieście nawet 80% czas w trybie elektrycznym. Gwarancja na akumulator wynosi 8 lat lub 160.000 km. Co ważne, samochód jest stosunkowo lekki jak na rozmiary i użytą technoogię, waży nieco ponad 1,4 tony.
Samochód zawsze zaczyna jazdę w trybie czysto elektrycznym (47 KM, 205 Nm maksymalnego momentu) z maksymalną płynnością. Dopiero później może dojść do głosu silnik spalinowy (94 KM, 148 Nm maksymalnego momentu). W większości przypadków jazda i przełączanie odbywają się niezwykle płynnie. Akumulatory, zgodnie z obietnicami producenta, są niezwykle skutecznie uzupełniane i rzadko kiedy stan naładowania spada poniżej połowy. Jak wyglądało testowe spalanie? 4,6 litra w jeździe miejskiej i 5,5 litra na autostradzie. Komputer samochodu pokazywał 800 km zasięgu.
Mniej dziennikarzom spodobały się zachowanie układu kierowniczego, które określili jako nie do końca bezpośrednie, niezbyt dobre wyciszenie nadwozia oraz zawieszenie.
„Jazda nową Dacią Jogger Hybrid jest przekonująca dzięki dobrej płynności i przyzwoitemu oddawaniu mocy. Oczywiście, nie jest to Porsche, ale jest mocniejsze niż „zwykły” Jogger. Przestronność i oszczędność paliwa dają wiele punktów na plus” – podsumowują dziennikarze Motor 1.
Dacia Jogger Hybrid 140: mistrz wszechstronności
Hybrydowy Jogger- mistrz wszechstronności, piszą o Joggerze w swoim teście dziennikarze Auto Motor und Sport. Dacia Jogger waży zaledwie o 180 kg więcej od wersji z silnikiem TCe 110. To dobry prognostyk dla dynamiki, zwłaszcza że napęd ma 205 Nm maksymalnego momentu obrotowego – notują.
Silnik benzynowy włącza się dopiero wtedy, gdy skrzynia wielotrybowa ma gotowy odpowiedni bieg. Podobnie jak w Clio, działa to harmonijnie i przeważnie płynnie, nawet podczas zmian obciążenia, ponieważ silnik elektryczny kompensuje przerwy w sile napędowej. Zmiany trybu jazdy są bardziej słyszalne niż wyczuwalne, a przy bardzo uważnym słuchaniu można od czasu do czasu usłyszeć odgłosy pracy skrzyni biegów – odnotowują w czasie jazdy.
Na wyświetlaczu zużycia paliwa wskazania spalania bardzo często spadają poniżej pięciu litrów na 100 kilometrów. Tylko wyjazd na autostradę powoduje przekroczenie tej wartości. W ruchu miejskim, hybrydowy jogger zaskakująco często jeździ w trybie elektrycznym. Zawieszenie pracuje przyjemnie, delikatnie amortyzuje nierówności, inaczej niż klasyczna wersja benzynowa. Można odnieść wrażenie, że hybryda jest bardziej komfortowa.
„25.000 euro za Dacię – to brzmi niezwykle drogo, ale 25 000 euro za przestronne auto rodzinne z napędem hybrydowym jako nowy samochód to prawdziwa okazja. A (nieliczni) konkurenci oferują w tej cenie tylko napędy konwencjonalne.” – podsumowuje Autor Motor und Sport.
Jogger zawsze jedzie w trybie elektrycznym, gdy tylko ma wystarczająco dużo prądu
Zawsze jedzie w trybie elektrycznym, gdy tylko ma wystarczająco dużo prądu – chwali Joggera Auto Medien Portal. W czasie testu dziennikarzy tego magazynu, spalanie wyniosło 4,9 litra na 100 kilometrów. Tylko na autostradzie wzrosło do około 6l. Do 130 km/h w środku jest dość cicho, dopiero później odgłosy jazdy stają się odczuwalne, ale utrzymane są w rozsądnych granicach. Jedynie nierówny asfalt wnosi do wnętrza wyraźny szum toczenia – wina słabego wyciszenia podwozia.
„Silnik spalinowy nigdy nie jest tu irytująco głośny. Konstruktorzy Dacii wyeliminowali również efekt gumowego napędu, który jest powszechny w modelach hybrydowych podczas przyspieszania. Oddawanie mocy jest harmonijne, a 140 KM doskonale wystarcza do krótkiego sprintu wyprzedzającego. Jogger Hybrid przyspiesza z miejsca do 100 km/h w 9,8 sekundy, a przy 167 km/h osiąga przyjazną rodzinie prędkość maksymalną.” – czytamy w teście.
Samochód wygodnie przewozi swoich pasażerów z punktu A do punktu B, nie ma też problemu ze sprintem czy wyprzedzaniem.
„Pomaga tu przyjemnie precyzyjny układ kierowniczy i szybkie wykonywanie poleceń przyspieszenia. Cennik hybrydowego Joggera zaczyna się od 24.800 euro. To może dużo jak na tę markę, ale to około 10.000 euro mniej niż to, co proponuje japońska konkurencja.” – podsumowuje Auto Medien Portal.
Kiedy Dacia Jogger Hybrid pojawi się w Polsce?
Jeśli chcecie kupić hybrydowego Joggera, to nie mamy dobrych wiadomości – auto spodziewane jest w naszym kraju dopiero na przełomie 2023 i 2024 roku a możliwe, że dopiero w I kwartale 2024. Powód? 80% klientów w Polsce wybiera LPG i marka nie widzi większego zainteresowania hybrydą ani sensu jej wprowadzania. Dacia koncentruje się na rynkach zachodnich – Francja, Niemcy, Anglia i Włochy to priorytet.
źródło: Auto Motor und Sport, Motor 1, Auto Medien Portal
Najnowsze komentarze