Wiadomości

Jeep Avenger „Miejskim Elektrycznym Samochodem Roku” w ramach Electrifying.com Awards 2024

autor Krzysztof Gregorczyk
2023-12-06
Wiadomości

Listopad 2023 – rejestracje nowych aut w Polsce. Wyniki Renault, Dacii, Citroëna, Peugeot i innych

autor Krzysztof Gregorczyk
2023-12-04
Wiadomości

Carlos Tavares krytykuje… swój koncern. Niezbyt dobry 2023 rok dla Stellantis

autor Tomasz Nowicki
2023-12-07
Wiadomości

Citroën SM na wystawie poświęconej życiu i twórczości Roberta Oprona

autor Tomasz Nowicki
2023-12-09
Nowa Dacia Duster pick-up
Wiadomości

Nowa Dacia Duster III pick-up. Wersja z paką na wizualizacji

autor Małgorzata Kozikowska
2023-12-09
Peugeot e-208
Wiadomości

Stellantis rozmawia o przyszłości motoryzacji we Włoszech

autor Tomasz Nowicki
2023-12-07
Wiadomości

Kolejna nagroda dla Peugeota 208

autor Krzysztof Gregorczyk
2023-12-08

Najnowsze komentarze

  • Anonimowo - Nowy Citroën C3 Aircross po pierwszych jazdach próbnych. Kiedy w Polsce?
  • kuba - Debiut: nowy Opel Corsa po raz pierwszy z napędem hybrydowym 48V
  • kuba - Nowy Opel Corsa za 63.000 zł. Promocja jakiej jeszcze nie było, samochody dostępne od ręki
  • JJejdzej - Nowy Citroën C3 Aircross po pierwszych jazdach próbnych. Kiedy w Polsce?
  • Rumcajs - W Europie maleje produkcja samochodów. Dlaczego tak się dzieje?
  • Anonimowo - Używany samochód jak nowy. Renault buduje centra odnawiania aut w Polsce!
  • Anonimowo - Ostatni Chrysler 300 zjechał z linii montażowych Stellantis w USA. To koniec epoki HEMI
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Brak wyników
temu
  • REKLAMA
  • Wiadomości
    • Alpine
    • Citroen
    • Dacia
    • DS
    • Nissan
    • Opel
    • Peugeot
    • PSA
    • Renault
    • Różne
  • Testy
    • Alpine – testy i opinie
    • Citroen – testy i opinie
    • DS – testy i opinie
    • Dacia – testy i opinie
    • Peugeot – testy i opinie
    • Renault – testy i opinie
    • Opel – testy i opinie
  • Przeglądy Prasy
  • Historia
    • Nieznane, niszowe, zapomniane
    • Artykuły o historii motoryzacji
    • Historia Citroena
    • Historia Peugeot
    • Historia Renault
  • Wyprawy
    • Australia
    • Brazylia
    • Europa
    • Krym
    • Nowa Zelandia
    • Turcja
  • Katalog
    • Alpine
      • Alpine A110
    • Citroen
      • Citroen C1
      • Citroen C2
      • Citroen C3
      • Citroen C3 Aircross
      • Citroen C3 Picasso
      • Citroen C4
      • Citroen C4 Picasso
      • Citroen C4 Cactus
      • Citroen C5
      • Citroen C5 Aircross
      • Citroen C6
      • Citroen C-Elysee
      • Citroen Berlingo
    • Dacia
      • Dacia Dokker
      • Dacia Duster
      • Dacia Lodgy
      • Dacia Logan
      • Dacia Sandero
    • DS Automobiles
      • DS3
      • DS3 Crossback
      • DS4
      • DS5
      • DS7 Crossback
    • Peugeot
      • Peugeot 108
      • Peugeot 208
      • Peugeot 2008
      • Peugeot 301
      • Peugeot 308
      • Peugeot 3008
      • Peugeot 508
      • Peugeot 5008
      • Peugeot Expert
      • Peugeot Partner
      • Peugeot Traveller
    • Renault
      • Renault Clio
      • Renault Captur
      • Renault Espace
      • Renault Fluence
      • Renault Kadjar
      • Renault Kangoo
      • Renault Koleos
      • Renault Megane
      • Renault Talisman
      • Renault Scenic
      • Renault Trafic
      • Renault Twingo
      • Renault Twizy
      • Renault Zoe
  • Kontakt
    • Redakcja
    • Partnerzy
    • Dla organizatorów zlotów
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Brak wyników
temu
Główna Wiadomości Renault

Test: Używane Renault Laguna II – czy taki diabeł straszny jak go malują? Opinie, wady, zalety, plusy, minusy, spalanie.

Małgorzata Kozikowska autor Małgorzata Kozikowska
2020-10-03
w Renault, Renault - testy i opinie, Testy, Wiadomości
Czas czytania 9 minut
6.2k 194
A A
30
Renault Laguna

Renault Laguna to samochód będący bohaterem licznych żartów, memów i historii dotyczących legendarnej awaryjności. Czy określenie „królowa lawet”, którym ochrzczono Lagunę ma odzwierciedlenie w rzeczywistości i czy warto kupić ten model na rynku wtórnym?

Podczas debiutu drugiej odsłony Laguny w 2001 roku, Renault rozpoczynało nowe otwarcie. Produkty marki miały przekonać do siebie klientów nowoczesną technologią i awangardową stylistyką wybiegającą przed szereg swojej konkurencji. Silniki Diesla, bogate wyposażenie i poziom bezpieczeństwa były głównymi kartami przetargowymi nowego samochodu klasy średniej. Pierwsze lata produkcji nie poszły jednak po myśli Renault co skutkowało mnogością przeróżnych żartów dotyczących awaryjności modelu. Odstawmy jednak wszystkie docinki na bok i przyjrzyjmy się z kilku perspektyw na dzisiejszego bohatera, którym jest właśnie Renault Laguna II generacji.

Założenia konstrukcyjne, czyli geneza powstania Laguny II

Firma Renault bardzo chciała zgarnąć dla siebie większy kawałek motoryzacyjnego tortu w segmencie D. Laguna pierwszej generacji była wprawdzie bardzo udana i nieźle się sprzedawała, ale producent chciał więcej i zdecydował się delikatnie aspirować do klasy premium. Nie chodziło wprawdzie o rywalizację z Mercedesem czy BMW, ale o to, by zawisnąć gdzieś pomiędzy klasą popularną, a wyższą. Pokazać, że producent klasy popularnej może i potrafi zaoferować swoim klientom lepsze materiały i ciekawszy design. Pomysł opierał się jeszcze o kilka dodatkowych aspektów takich jak: nowoczesna paleta silników, wysoki poziom bezpieczeństwa i bogate wyposażenie. Pod koniec lat dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku konstruktorzy i designerzy Renault zaczęli prace nad nową Laguną.

Styliści zainspirowali się konceptem z 1995 roku o nazwie Initiale. To właśnie z tego samochodu pochodzi charakterystyczny kształt liftbacka oraz boczne przetłoczenie tuż pod linią szyb. Pozostałe elementy nowej Laguny były jednak zupełnie inne. Subtelność, elegancja połączona z minimalizmem – to cechy nowoczesnej, jak na owe czasy stylizacji Laguny II. Zwłaszcza odmiana Grandtour wyglądała bardzo atrakcyjnie. Renault Laguna przestało mieć kanciasty, mocno ścięty tył na rzecz delikatnie i lekko narysowanej linii. Wnętrze to także przykład minimalizmu i elegancji. Czytelne wskaźniki, płynna i subtelna linia deski w połączeniu z klapką skrywającą radioodtwarzacz sprawiało naprawdę dobre wrażenie. Również detale, takie jak fotele, podłokietnik czy podświetlenie miejsca na nogi pasażerów robiło świetny efekt.

Pod względem mechanicznym postawiono na nowoczesne silniki Diesla z bezpośrednim wtryskiem Common Rail o pojemności 1,9 i 2,2 litra oraz jednostki benzynowe o klasycznej konstrukcji. W ofercie Renault Laguny znalazł się także benzynowy motor 2.0 IDE zasilany bezpośrednim wtryskiem, który jak na początek nowego tysiąclecia był odważnym i nowatorskim rozwiązaniem. W kwestii zawieszenia nie dokonała się żadna drastyczna zmiana względem poprzednika. Zastosowano kolumny McPherson’a z przodu i belkę skrętną z tyłu. Zawieszenie Laguny było dedykowane spokojnemu podróżowaniu i odseparowaniu się od nierówności i wertepów. Ciekawie postąpiono natomiast z samym nadwoziem. Aby uniknąć korozji oraz uzyskać niższą masę pojazdu, karoserię nowej Laguny wykonano w głównej mierze z aluminium (maska) i tworzywa sztucznego (błotniki, w wersji kombi również tylna klapa), co było wielkim atutem Renault.

Nowoczesność i bezpieczeństwo

W momencie debiutu, Renault Laguna drugiej generacji zachwycało nowoczesnością. Użycie karty zamiast zwykłego kluczyka, komputer pokazujący stan ciśnienia w oponach czy świetny system nagłośnienia Cabasse robił wrażenie. Jedną ze sztandarowych cech nowego auta Renault było jego bezpieczeństwo. Aż 6 poduszek powietrznych w standardzie, pirotechniczne napinacze pasów, liczne systemy bezpieczeństwa w standardzie takie jak ESP czy wzmocnienia karoserii tworzyły nowe standardy. Wysiłek francuskich inżynierów został jednak doceniony. Podczas testów zderzeniowych przeprowadzonych przez Euro NCAP Laguna II otrzymała jako pierwsze auto na świecie maksymalną notę pięciu gwiazdek. Wydawać by się mogło, że samochód Francuzów jest skazany na sukces. Czy faktycznie?

Jak jest z tą awaryjnością?

Droga do dobrych wyników sprzedażowych i uznania klientów była trudna. Zacznijmy od pionierskiej konstrukcji 2.0 IDE o mocy 140 KM z bezpośrednim wtryskiem benzyny. Jednostka charakteryzowała się świetnymi osiągami, ale także wysoką awaryjnością. Problemy dotyczyły w głównej mierze pompy wysokiego ciśnienia, regulatora ciśnienia paliwa i zaworu EGR. Elementy te niejednokrotnie odmawiały posłuszeństwa i uniemożliwiały dalszą jazdę. Awarie zdarzały się na tyle często że 2.0 IDE uznano powszechnie za jednostkę nieudaną i Renault wycofało silnik z oferty już w roku 2002.

Podobnym kłopotem dla nowej Renault Laguny i jej reputacji był diesel 2.2 DCi o mocy 150 KM. Całkiem spora pojemność silnika i turbosprężarka o zmiennej geometrii zapowiadały niezłe osiągi, ale jednostka również okazała się problematyczna. Główną przypadłością było obrócenie panewek. Nierzadko zdarzały się również kłopoty z turbospężarką, dwumasowym sprzęgłem i osprzętem silnika. Sytuacja była na tyle trudna, że dealerzy Renault w salonie odradzali kupowanie samochodu z tym silnikiem, ze względu na reklamacje klientów.

Motor 1.9 DCi sprawiał problemy związane z zalecaną przez producenta wymianą oleju co 30 tysięcy kilometrów. Był to okres zdecydowanie zbyt długi i wiele silników nie było w stanie „dotrwać” do wymiany. Ten aspekt był również jednym z czynników wpływających na awaryjność wspomnianego bloku 2.2 DCi. Silnik 1.9 miał większy potencjał na sukces. Jednostka była oferowana w Lagunie do 2006 roku.

Lagunie nie pomagały problemy z rozbudowaną elektroniką. Pojawiały się awarie paneli klimatyzacji, kłopoty z kartą w systemie „hands free” czy usterki czujników ciśnienia w oponach.

Gorzki smak rozczarowania i obietnica poprawy

Renault zdawało sobie sprawę ze swoich błędów, dlatego w 2005 roku, przy okazji wprowadzenia fazy drugiej, Laguna przeszła szereg zmian jakościowych i stała się wówczas bardziej przyjazna dla właściciela. Ponadto z palety silników usunięto 2.0 IDE (w 2002 roku), 2.2 DCi, a rok później 1.9 zostało uzupełnione nową konstrukcją 2.0 DCi opracowaną wspólnie z Nissanem. Wygląd również został dość mocno zmieniony. Pojawił się nowy przedni pas, inne tylne lampy, przemodelowany kokpit, nowa kierownica oraz nowe materiały wykończeniowe i tapicerki. Wszystko to sprawiło, że Laguna stała się trwalsza i solidniejsza, a przy tym nie utraciła swojej nowoczesnej stylistyki i odniosła sukces sprzedażowy.

Renault Laguna: zalety i wady, rynek wtórnym

Jakie są zalety? Przede wszystkim świetny stosunek rocznika do ceny. Renault Laguna II generacji kosztuje niewiele a egzemplarze, które znajdziemy na rynku wtórnym zazwyczaj charakteryzują się świetnym, bogatym wyposażeniem, wysokim poziomem bezpieczeństwa, wyjątkowym komfortem podróżowania oraz ponadczasowym wyglądem. Laguna zdecydowanie wygląda na droższą niż jest w rzeczywistości. Bezawaryjne i żwawe jednostki benzynowe, zwłaszcza 2.0 z Turbo oraz wolnossące silniki o pojemności 1,8 czy 2 litrów zadowalają swoich właścicieli. Laguny fazy drugiej oferują poprawioną jakość i trwałość elementów wykończenia wnętrza w porównaniu do wersji przedliftingowej.

Ilość wad, jak i zalet Renault Laguny jest spora. Egzemplarze do 2005 roku są narażone na częstsze awarie elektroniki, choć można sobie z nimi poradzić w miarę niskim kosztem. Usterki wbrew powszechnej opinii wcale nie należą do codzienności. Wszystko zależy od stanu konkretnego egzemplarza. Poważniejsze kłopoty mogą przynieść silniki 2.0 IDE oraz 1.9 i 2.2 DCi. W pierwszym przypadku możemy ponieść wysokie koszty za części nietypowego układu wtryskowego. W przypadku silników 1.9 i 2.2 DCi duże znaczenie ma prawidłowa eksploatacja przez poprzedniego właściciela. Irytującymi wadami Laguny II generacji jest również słaba trwałość materiałów wykończeniowych i tapicerek.

Mimo tych wad samochód daje dużo radości z jazdy i jest chętnie kupowany, szczególnie w tych mocniejszych wersjach. Bolączki modelu są doskonale znane, łatwo je usunąć a satysfakcja z jazdy jest spora.

Czy Renault Laguna II jest godne polecenia?

Według mnie tak. To kawał dużego, bardzo wygodnego auta naszpikowanego bogatym wyposażeniem, który cieszy dynamiką i wysokim poziomem bezpieczeństwa. Kłopoty z elektroniką nie są na tyle częste i uciążliwe żeby nie dostrzegać szeregu zalet Laguny. Na uwagę oczywiście zasługują przede wszystkim sztuki po 2005 roku, w których nie musimy się zbytnio martwić o irytującą trwałość elektronicznych gadżetów, ale bez względu na rocznik Renault Laguna odwdzięczy się bardzo komfortowym i przyjemnym podróżowaniem.

Dużym wsparciem dla użytkowników będą też aktywne grupy posiadaczy i fanów modelu – zarówno fora dyskusyjne i kluby (polecamy m.in. Klub Renault PIKUR) jak i grupy na Facebooku (np. Renault Laguna Fani).

Autor: Wiktor Szczęsny

Czytaj nas w Google News:

Francuskie samochody

Olej do silnika 1.2 PureTech

Akcja Lucim

Zapisz się na nasz newsletter teraz!


trzy razy w tygodniu, wprost do Twojej skrzynki

Galeria

Renault Laguna
4.1 23 głosy
Ocena artykułu

Warto przeczytać!

Salon Renault

Używany samochód jak nowy. Renault buduje centra odnawiania aut w Polsce!

2023-12-11

Citroën Xsara VTS 16V 167 KM. Rzadki samochód z lepszych czasów

2023-12-11

Jak zabezpieczyć klasyczny samochód na zimę? Na przykładzie Peugeot 605

2023-12-11

Renault Trucks Polska rozszerza własną sieć serwisową przez przejęcie punktów serwisowych SJS Józef Skrzypa

2023-12-11
Tagi: LagunaRenaultużywane
Udostepnij2207Tweet1380Udostepnij386
Małgorzata Kozikowska

Małgorzata Kozikowska

Dziennikarka motoryzacyjna, autorka artykułów, testów, poszukiwaczka ciekawostek. Po godzinach, w czasie niewielu wolnych chwil, które posiada, zajmuje się muzyką.

Subskrybuj
Powiadom o
guest

guest

30 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Komentarze inline
Zobacz wszystkie komentarze

Popularne teraz

  • Ostatni Chrysler 300 zjechał z linii montażowych Stellantis w USA. To koniec epoki HEMI

    3411 udostępnienia
    Udostepnij 1364 Tweet 853
  • Używana Dacia Duster 1.6 LPG 4×4 z polskiego salonu i ponad pół miliona kilometrów na liczniku

    3584 udostępnienia
    Udostepnij 1434 Tweet 896
  • Akcja serwisowa Citroën, Peugeot, DS Automobiles, Fiat i Opel z silnikami diesla. Milion aut z BlueHDi wezwanych do serwisu

    4963 udostępnienia
    Udostepnij 1985 Tweet 1241
  • W Europie maleje produkcja samochodów. Dlaczego tak się dzieje?

    1516 udostępnienia
    Udostepnij 606 Tweet 379

Testy samochodów

Citroen - testy i opinie

Test: Citroën DS4 1.6 THP 200 – sposób na dobry humor. Opinie, zalety, wady, plusy i minusy

autor Krzysztof Gregorczyk
2011-11-30
Peugeot - testy i opinie

Test: Peugeot 508 – 2.0 BlueHDi 180 KM EAT8. Pierwsze wrażenia z jazdy. Opinie, wady, zalety, plusy, minusy, spalanie.

autor Tomasz Nowicki
2019-02-28
Citroen - testy i opinie

Test: Citroen DS5 1.6 THP 200 – Delta Sierra 5 zgłasza gotowość do startu czyli DS5 inżynierskim okiem. Opinie, zalety, wady, plusy i minusy

autor Tomasz Nowicki
2014-08-04
Citroen - testy i opinie

Test: Używany Citroën C5 2002 3.0 V6 207 KM – wygodny i komfortowy samochód klasy średniej z magicznym zawieszeniem. Opinie, zalety, wady, plusy i minusy

autor Krzysztof Gregorczyk
2008-03-13
Peugeot - testy i opinie

Test: Peugeot 208 1.6 HDi 92 KM – oszczędny mały samochód do miasta. Opinie, plusy, minusy, spalanie

autor Małgorzata Karolina Piekarska
2014-02-25

Najnowsze komentarze

  • Anonimowo - Nowy Citroën C3 Aircross po pierwszych jazdach próbnych. Kiedy w Polsce?
  • kuba - Debiut: nowy Opel Corsa po raz pierwszy z napędem hybrydowym 48V
  • kuba - Nowy Opel Corsa za 63.000 zł. Promocja jakiej jeszcze nie było, samochody dostępne od ręki
  • JJejdzej - Nowy Citroën C3 Aircross po pierwszych jazdach próbnych. Kiedy w Polsce?
  • Rumcajs - W Europie maleje produkcja samochodów. Dlaczego tak się dzieje?
  • Anonimowo - Używany samochód jak nowy. Renault buduje centra odnawiania aut w Polsce!
  • Anonimowo - Ostatni Chrysler 300 zjechał z linii montażowych Stellantis w USA. To koniec epoki HEMI

Zobacz też

Renault Master dla szpitala Erasto Gaertner

Nowy Citroën C3 – jak wygląda najtańsza wersja?

Tylko Bentley, Lamborghini, Maserati i Ssangyong zapłaciły kary za przekroczenie emisji CO2 do Unii Europejskiej

  • Reklama
  • Redakcja
  • Kontakt
  • Współpraca
  • Organizujesz zlot?

Francuskie samochody
Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny. Piszemy o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Fiat | Jeep | Nissan | Opel | Peugeot | PSA | Renault | Stellantis. Copyright © 2004 - 2023 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o. Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione.
Kontakt w sprawie reklamy: [email protected]
Kontakt z redakcją: [email protected]

Brak wyników
temu
  • Reklama
  • Wiadomości
  • Testy
  • Historia
  • Wyprawy
  • Przegląd Prasy

Francuskie samochody
Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny. Piszemy o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Fiat | Jeep | Nissan | Opel | Peugeot | PSA | Renault | Stellantis. Copyright © 2004 - 2023 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o. Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione.
Kontakt w sprawie reklamy: [email protected]
Kontakt z redakcją: [email protected]

Witam ponownie!

Zaloguj się

Zapomniane hasło?

Odzyskaj hasło

Wpisz nazwę użytkownika lub adres by uzyskać hasło

Zaloguj się
wpDiscuz
30
0
Skomentuj, podziel się swoją opiniąx
()
x
| Odpowiedz
Na tej stronie wykorzystujemy ciasteczka. Używając jej, zgadzasz się na to.