peugeot e 2008 Wiadomości
Wiadomości

Elektryczne auta kuszą, ale Hiszpanie wciąż się boją. Tylko 7% czuje się przygotowanych na zmianę

autor Tomasz Nowicki
2025-06-12
opel grandland 325 awd 3 Wiadomości
Wiadomości

Nowy Opel Grandland Electric AWD 325 KM zaprezentowany! Najmocniejsza wersja

autor Tomasz Nowicki
2025-06-11
Copyrigts by Dominik Kalamus 2022
Wiadomości

Nagroda dla Renault Megane E-Tech: Najbezpieczniejszy samochód elektryczny w Argentynie

autor Małgorzata Kozikowska
2025-06-08
citroen c3 hatchbackiem o najnizszych kosztach posiadania wg quatro rodas Wiadomości
Wiadomości

Citroën C3 hatchbackiem o najniższych kosztach posiadania wg Quatro Rodas

autor Krzysztof Gregorczyk
2025-06-06
Fiat Tipo 2016
Wiadomości

Używany Fiat Tipo z przyzwoitym przebiegiem do 30.000 zł. Przegląd krajowych ogłoszeń

autor Gabi Rusek
2025-06-10
dacia duster extreme 1 Wiadomości
Wiadomości

Dacia Duster – ryzyko uszkodzenia ABS i ESP. Rusza akcja serwisowa modeli 4×4 z produkcji 2024

autor Tomasz Nowicki
2025-06-11
f1 grand prix kanady 2025 zapowiedz weekendu wyscigowego 1 Wiadomości
Wiadomości

F1: Grand Prix Kanady 2025 – zapowiedź weekendu wyścigowego

autor Krzysztof Gregorczyk
2025-06-12

Najnowsze komentarze

  • Marek - Czerwiec 2025 z mocnym startem sprzedaży w Polsce! Rejestracje pojazdów rosną w imponującym tempie
  • Dana - Nowy Fiat Multipla 2027. Znienawidzony model w nowej odsłonie jako rywal SUV-a typu Dacia Bigster
  • ADAM - Używany, bezwypadkowy Renault Captur II z LPG. 5 najtańszych egzemplarzy z krajowego rynku wtórnego
  • Janna - Polski cennik nowych samochodów Dacia – czerwiec 2025. Bigster, Duster, Jogger, Sandero Stepway, Sandero i Spring
  • Zenek - Autostrada A2 zyska nowe pasy i technologiczne udoskonalenia. Jakie?
  • 2qewda - Autostrada A2 zyska nowe pasy i technologiczne udoskonalenia. Jakie?
  • Przemo - Lato, słońce i… nocleg w bagażniku. Dacia mówi: śpij w aucie, będzie fajnie!
Advertisement
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
  • REKLAMA
  • Wiadomości
    • Alpine
    • Citroen
    • Dacia
    • DS Automobiles
    • Nissan
    • Opel
    • Peugeot
    • PSA
    • Renault
    • Stellantis
    • Różne
  • Testy
    • Alpine – testy i opinie
    • Citroen – testy i opinie
    • DS – testy i opinie
    • Dacia – testy i opinie
    • Peugeot – testy i opinie
    • Renault – testy i opinie
    • Opel – testy i opinie
    • Stellantis – testy i opinie
  • Przeglądy Prasy
  • Historia
    • Nieznane, niszowe, zapomniane
    • Artykuły o historii motoryzacji
    • Historia Citroena
    • Historia Peugeot
    • Historia Renault
  • Wyprawy
    • Australia
    • Brazylia
    • Europa
    • Indie
    • Krym
    • Nowa Zelandia
    • Turcja
  • Używane
  • Kontakt
    • Redakcja
    • Partnerzy
    • Dla organizatorów zlotów
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Główna Wiadomości Renault

Test: Używane Renault Laguna II – czy taki diabeł straszny jak go malują? Opinie, wady, zalety, plusy, minusy, spalanie.

Małgorzata Kozikowska autor Małgorzata Kozikowska
2020-10-03
w Renault, Wiadomości, Testy, Renault - testy i opinie
Czas czytania 9 minut
7.5k
A A
30
Renault Laguna

Renault Laguna to samochód będący bohaterem licznych żartów, memów i historii dotyczących legendarnej awaryjności. Czy określenie „królowa lawet”, którym ochrzczono Lagunę ma odzwierciedlenie w rzeczywistości i czy warto kupić ten model na rynku wtórnym?

Podczas debiutu drugiej odsłony Laguny w 2001 roku, Renault rozpoczynało nowe otwarcie. Produkty marki miały przekonać do siebie klientów nowoczesną technologią i awangardową stylistyką wybiegającą przed szereg swojej konkurencji. Silniki Diesla, bogate wyposażenie i poziom bezpieczeństwa były głównymi kartami przetargowymi nowego samochodu klasy średniej. Pierwsze lata produkcji nie poszły jednak po myśli Renault co skutkowało mnogością przeróżnych żartów dotyczących awaryjności modelu. Odstawmy jednak wszystkie docinki na bok i przyjrzyjmy się z kilku perspektyw na dzisiejszego bohatera, którym jest właśnie Renault Laguna II generacji.renault laguna r8.jpg Wiadomości

Założenia konstrukcyjne, czyli geneza powstania Laguny II

Firma Renault bardzo chciała zgarnąć dla siebie większy kawałek motoryzacyjnego tortu w segmencie D. Laguna pierwszej generacji była wprawdzie bardzo udana i nieźle się sprzedawała, ale producent chciał więcej i zdecydował się delikatnie aspirować do klasy premium. Nie chodziło wprawdzie o rywalizację z Mercedesem czy BMW, ale o to, by zawisnąć gdzieś pomiędzy klasą popularną, a wyższą. Pokazać, że producent klasy popularnej może i potrafi zaoferować swoim klientom lepsze materiały i ciekawszy design. Pomysł opierał się jeszcze o kilka dodatkowych aspektów takich jak: nowoczesna paleta silników, wysoki poziom bezpieczeństwa i bogate wyposażenie. Pod koniec lat dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku konstruktorzy i designerzy Renault zaczęli prace nad nową Laguną.

Styliści zainspirowali się konceptem z 1995 roku o nazwie Initiale. To właśnie z tego samochodu pochodzi charakterystyczny kształt liftbacka oraz boczne przetłoczenie tuż pod linią szyb. Pozostałe elementy nowej Laguny były jednak zupełnie inne. Subtelność, elegancja połączona z minimalizmem – to cechy nowoczesnej, jak na owe czasy stylizacji Laguny II. Zwłaszcza odmiana Grandtour wyglądała bardzo atrakcyjnie. Renault Laguna przestało mieć kanciasty, mocno ścięty tył na rzecz delikatnie i lekko narysowanej linii. Wnętrze to także przykład minimalizmu i elegancji. Czytelne wskaźniki, płynna i subtelna linia deski w połączeniu z klapką skrywającą radioodtwarzacz sprawiało naprawdę dobre wrażenie. Również detale, takie jak fotele, podłokietnik czy podświetlenie miejsca na nogi pasażerów robiło świetny efekt.renault laguna r6.jpg Wiadomości

Pod względem mechanicznym postawiono na nowoczesne silniki Diesla z bezpośrednim wtryskiem Common Rail o pojemności 1,9 i 2,2 litra oraz jednostki benzynowe o klasycznej konstrukcji. W ofercie Renault Laguny znalazł się także benzynowy motor 2.0 IDE zasilany bezpośrednim wtryskiem, który jak na początek nowego tysiąclecia był odważnym i nowatorskim rozwiązaniem. W kwestii zawieszenia nie dokonała się żadna drastyczna zmiana względem poprzednika. Zastosowano kolumny McPherson’a z przodu i belkę skrętną z tyłu. Zawieszenie Laguny było dedykowane spokojnemu podróżowaniu i odseparowaniu się od nierówności i wertepów. Ciekawie postąpiono natomiast z samym nadwoziem. Aby uniknąć korozji oraz uzyskać niższą masę pojazdu, karoserię nowej Laguny wykonano w głównej mierze z aluminium (maska) i tworzywa sztucznego (błotniki, w wersji kombi również tylna klapa), co było wielkim atutem Renault.

Nowoczesność i bezpieczeństwo

W momencie debiutu, Renault Laguna drugiej generacji zachwycało nowoczesnością. Użycie karty zamiast zwykłego kluczyka, komputer pokazujący stan ciśnienia w oponach czy świetny system nagłośnienia Cabasse robił wrażenie. Jedną ze sztandarowych cech nowego auta Renault było jego bezpieczeństwo. Aż 6 poduszek powietrznych w standardzie, pirotechniczne napinacze pasów, liczne systemy bezpieczeństwa w standardzie takie jak ESP czy wzmocnienia karoserii tworzyły nowe standardy. Wysiłek francuskich inżynierów został jednak doceniony. Podczas testów zderzeniowych przeprowadzonych przez Euro NCAP Laguna II otrzymała jako pierwsze auto na świecie maksymalną notę pięciu gwiazdek. Wydawać by się mogło, że samochód Francuzów jest skazany na sukces. Czy faktycznie?

Jak jest z tą awaryjnością?

Droga do dobrych wyników sprzedażowych i uznania klientów była trudna. Zacznijmy od pionierskiej konstrukcji 2.0 IDE o mocy 140 KM z bezpośrednim wtryskiem benzyny. Jednostka charakteryzowała się świetnymi osiągami, ale także wysoką awaryjnością. Problemy dotyczyły w głównej mierze pompy wysokiego ciśnienia, regulatora ciśnienia paliwa i zaworu EGR. Elementy te niejednokrotnie odmawiały posłuszeństwa i uniemożliwiały dalszą jazdę. Awarie zdarzały się na tyle często że 2.0 IDE uznano powszechnie za jednostkę nieudaną i Renault wycofało silnik z oferty już w roku 2002.Renault Laguna 2.0 T 2002 1024 04 Wiadomości

Podobnym kłopotem dla nowej Renault Laguny i jej reputacji był diesel 2.2 DCi o mocy 150 KM. Całkiem spora pojemność silnika i turbosprężarka o zmiennej geometrii zapowiadały niezłe osiągi, ale jednostka również okazała się problematyczna. Główną przypadłością było obrócenie panewek. Nierzadko zdarzały się również kłopoty z turbospężarką, dwumasowym sprzęgłem i osprzętem silnika. Sytuacja była na tyle trudna, że dealerzy Renault w salonie odradzali kupowanie samochodu z tym silnikiem, ze względu na reklamacje klientów.

Motor 1.9 DCi sprawiał problemy związane z zalecaną przez producenta wymianą oleju co 30 tysięcy kilometrów. Był to okres zdecydowanie zbyt długi i wiele silników nie było w stanie „dotrwać” do wymiany. Ten aspekt był również jednym z czynników wpływających na awaryjność wspomnianego bloku 2.2 DCi. Silnik 1.9 miał większy potencjał na sukces. Jednostka była oferowana w Lagunie do 2006 roku.

Lagunie nie pomagały problemy z rozbudowaną elektroniką. Pojawiały się awarie paneli klimatyzacji, kłopoty z kartą w systemie „hands free” czy usterki czujników ciśnienia w oponach.

Gorzki smak rozczarowania i obietnica poprawy

Renault zdawało sobie sprawę ze swoich błędów, dlatego w 2005 roku, przy okazji wprowadzenia fazy drugiej, Laguna przeszła szereg zmian jakościowych i stała się wówczas bardziej przyjazna dla właściciela. Ponadto z palety silników usunięto 2.0 IDE (w 2002 roku), 2.2 DCi, a rok później 1.9 zostało uzupełnione nową konstrukcją 2.0 DCi opracowaną wspólnie z Nissanem. Wygląd również został dość mocno zmieniony. Pojawił się nowy przedni pas, inne tylne lampy, przemodelowany kokpit, nowa kierownica oraz nowe materiały wykończeniowe i tapicerki. Wszystko to sprawiło, że Laguna stała się trwalsza i solidniejsza, a przy tym nie utraciła swojej nowoczesnej stylistyki i odniosła sukces sprzedażowy.renault laguna r9.jpg Wiadomości

Renault Laguna: zalety i wady, rynek wtórnym

Jakie są zalety? Przede wszystkim świetny stosunek rocznika do ceny. Renault Laguna II generacji kosztuje niewiele a egzemplarze, które znajdziemy na rynku wtórnym zazwyczaj charakteryzują się świetnym, bogatym wyposażeniem, wysokim poziomem bezpieczeństwa, wyjątkowym komfortem podróżowania oraz ponadczasowym wyglądem. Laguna zdecydowanie wygląda na droższą niż jest w rzeczywistości. Bezawaryjne i żwawe jednostki benzynowe, zwłaszcza 2.0 z Turbo oraz wolnossące silniki o pojemności 1,8 czy 2 litrów zadowalają swoich właścicieli. Laguny fazy drugiej oferują poprawioną jakość i trwałość elementów wykończenia wnętrza w porównaniu do wersji przedliftingowej.

Ilość wad, jak i zalet Renault Laguny jest spora. Egzemplarze do 2005 roku są narażone na częstsze awarie elektroniki, choć można sobie z nimi poradzić w miarę niskim kosztem. Usterki wbrew powszechnej opinii wcale nie należą do codzienności. Wszystko zależy od stanu konkretnego egzemplarza. Poważniejsze kłopoty mogą przynieść silniki 2.0 IDE oraz 1.9 i 2.2 DCi. W pierwszym przypadku możemy ponieść wysokie koszty za części nietypowego układu wtryskowego. W przypadku silników 1.9 i 2.2 DCi duże znaczenie ma prawidłowa eksploatacja przez poprzedniego właściciela. Irytującymi wadami Laguny II generacji jest również słaba trwałość materiałów wykończeniowych i tapicerek.

Mimo tych wad samochód daje dużo radości z jazdy i jest chętnie kupowany, szczególnie w tych mocniejszych wersjach. Bolączki modelu są doskonale znane, łatwo je usunąć a satysfakcja z jazdy jest spora.

Czy Renault Laguna II jest godne polecenia?

Według mnie tak. To kawał dużego, bardzo wygodnego auta naszpikowanego bogatym wyposażeniem, który cieszy dynamiką i wysokim poziomem bezpieczeństwa. Kłopoty z elektroniką nie są na tyle częste i uciążliwe żeby nie dostrzegać szeregu zalet Laguny. Na uwagę oczywiście zasługują przede wszystkim sztuki po 2005 roku, w których nie musimy się zbytnio martwić o irytującą trwałość elektronicznych gadżetów, ale bez względu na rocznik Renault Laguna odwdzięczy się bardzo komfortowym i przyjemnym podróżowaniem.

Dużym wsparciem dla użytkowników będą też aktywne grupy posiadaczy i fanów modelu – zarówno fora dyskusyjne i kluby (polecamy m.in. Klub Renault PIKUR) jak i grupy na Facebooku (np. Renault Laguna Fani).

Autor: Wiktor Szczęsny

Czytaj nas w Google News:
google news Wiadomości

Francuskie samochody

Olej do silnika 1.2 PureTech

Akcja Lucim

Citroën

Peugeot

Stellantis

Renault

Dacia

Alpine

Używany samochód od pierwszego właściciela?
Sprawdź najnowsze ogłoszenia

Zapisz się na nasz newsletter teraz!


trzy razy w tygodniu, wprost do Twojej skrzynki

Galeria

renault laguna r5.jpg Wiadomościrenault laguna r6.jpg Wiadomościrenault laguna r7.jpg Wiadomościrenault laguna r8.jpg Wiadomościrenault laguna r9.jpg Wiadomościrenault laguna r10.jpg WiadomościRenault LagunaRenault Laguna 2.0 T 2002 1024 04 Wiadomości
4.2 25 głosy
Ocena artykułu

Warto przeczytać!

renault clio Wiadomości

TOP 10 najpopularniejszych samochodów w Turcji. Renault Clio i Fiat Egea wśród liderów

2025-06-12
renault twingo concept 22 Wiadomości

Renault i Stellantis z mocną reprezentacją. Automotive News Europe ogłosiło laureatów nagrody Rising Stars 2025

2025-06-11

Renault Polska świętuje z „Twoim Stylem” – elektryzująca premiera nowego Renault 5 E-Tech electric

2025-06-11

Nowy Renault Master to nie tylko transport towarów. 8 wersji do zadań specjalnych

2025-06-11
Tagi: używaneLagunaRenault
Udostepnij2659Tweet1662Udostepnij465
Małgorzata Kozikowska

Małgorzata Kozikowska

Zastępca redaktora naczelnego. Autorka artykułów, testów, relacji z wydarzeń motoryzacyjnych, poszukiwaczka ciekawostek. Miłośniczka podróży a w szczególności wędrówek górskich.

Subskrybuj
Powiadom o
guest
guest
30 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Komentarze inline
Zobacz wszystkie komentarze

Popularne teraz

  • citroen c5 aircross

    Nowy SUV Citroën C5 Aircross Max z rabatem 55.000 zł! Wyprzedaż i wyjątkowe okazje tylko do 25 czerwca

    1317 udostępnienia
    Udostepnij 527 Tweet 329
  • Ile kosztuje najtańszy, nowy Opel Astra? Astra Edition i promocje

    1705 udostępnienia
    Udostepnij 682 Tweet 426
  • Renault Austral po face liftingu na jazdach testowych we Wrocławiu. SUV zmienił styl

    1177 udostępnienia
    Udostepnij 471 Tweet 294
  • Nowy Citroën C3 2025 Turbo 100 KM: ile spalił w czasie komfortowej podróży z Mediolanu do Triestu?

    596 udostępnienia
    Udostepnij 238 Tweet 149

Testy samochodów

024. Peugeot 508 – czy lew szablozębny rzeczywiście jest drogi Wiadomości
Testy

Test: Peugeot 508 1.6 225 KM – czy lew szablozębny rzeczywiście jest drogi? Opinie, wady, zalety, plusy, minusy, spalanie.

autor Krzysztof Gregorczyk
2019-07-21
renault kangoo van 2022 1 5 dci 95 km 3 Wiadomości
Testy

Test: Renault Kangoo Van 1.5 dCi 95 KM – oszczędny i bardzo praktyczny samochód dostawczy z wielką dziurą, ale to nie wada. Opinie, wady, zalety, plusy, minusy, spalanie.

autor Małgorzata Kozikowska
2022-10-02
26. Citroen C4 Aircross w teście Francuskie.pl Wiadomości
Citroen - testy i opinie

Test: Citroën C4 Aircross – francuski SUV na japońską modłę. Opinie, zalety, wady, plusy i minusy

autor Krzysztof Gregorczyk
2014-04-20
citroen c3 2020 110 4 Wiadomości
Citroen - testy i opinie

Test: ile pali nowy Citroën C3 1.2 110 KM na autostradzie? Zaskakujący wynik. Opinie, wady, zalety, plusy, minusy, spalanie.

autor Tomasz Nowicki
2020-10-23
01. Test Osiem powodów by kupić Peugeota 308 SW GT BlueHDi 180 EAT8 Wiadomości
Testy

Test: Peugeot 308 SW GT BlueHDi 180 EAT8 – Osiem powodów, by go kupić. Opinie, wady, zalety, plusy, minusy, spalanie.

autor Krzysztof Gregorczyk
2018-04-11

Najnowsze komentarze

  • Marek - Czerwiec 2025 z mocnym startem sprzedaży w Polsce! Rejestracje pojazdów rosną w imponującym tempie
  • Dana - Nowy Fiat Multipla 2027. Znienawidzony model w nowej odsłonie jako rywal SUV-a typu Dacia Bigster
  • ADAM - Używany, bezwypadkowy Renault Captur II z LPG. 5 najtańszych egzemplarzy z krajowego rynku wtórnego
  • Janna - Polski cennik nowych samochodów Dacia – czerwiec 2025. Bigster, Duster, Jogger, Sandero Stepway, Sandero i Spring
  • Zenek - Autostrada A2 zyska nowe pasy i technologiczne udoskonalenia. Jakie?
  • 2qewda - Autostrada A2 zyska nowe pasy i technologiczne udoskonalenia. Jakie?
  • Przemo - Lato, słońce i… nocleg w bagażniku. Dacia mówi: śpij w aucie, będzie fajnie!

Zobacz też

Citroën C3 ma być jak 2CV. Tani i powszechnie dostępny – mówi Thierry Koskas

Renault Rafale Esprit 200 KM – ile pali hybryda w miejskich warunkach i co ma na wyposażeniu?

Gdzie znajduje się najnowszy salon DS Store w Europie?

  • Reklama
  • Redakcja
  • Kontakt
  • Współpraca
  • Organizujesz zlot?

Francuskie samochody
Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny. Piszemy o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Fiat | Jeep | Nissan | Opel | Peugeot | PSA | Renault | Stellantis. Copyright © 2004 - 2024 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o. Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione.
Kontakt w sprawie reklamy: [email protected]
Kontakt z redakcją: [email protected]

Witam ponownie!

Zaloguj się

Zapomniane hasło?

Odzyskaj hasło

Wpisz nazwę użytkownika lub adres by uzyskać hasło

Zaloguj się
Brak wyników
temu
  • Reklama
  • Wiadomości
    • Renault
    • Citroen
    • Peugeot
    • Różne
    • Opel
    • DS Automobiles
    • Stellantis
    • Dacia
  • Testy
    • Alpine – testy i opinie
    • Citroen – testy i opinie
    • Dacia – testy i opinie
    • DS – testy i opinie
    • Peugeot – testy i opinie
    • Opel – testy i opinie
    • Renault – testy i opinie
    • Stellantis – testy i opinie
  • Historia
    • Nieznane, niszowe, zapomniane
    • Artykuły o historii i motoryzacji
    • Historia Citroena
    • Historia Peugeot
  • Wyprawy
    • Australia
    • Brazylia
    • Europa
    • Indie
    • Krym
    • Nowa Zelandia
    • Rumunia Dacią Duster
    • Turcja
  • Używane
  • Przegląd Prasy
wpDiscuz
30
0
Skomentuj, podziel się swoją opiniąx
()
x
| Odpowiedz