Dacia Logan pierwszej generacji zadebiutowała na rynku w 2004 roku. Była dość przestronna, miała niezłe zawieszenie i uproszczone do granic możliwości wnętrze. Mimo różnych minusów jedno było nie do pobicia: cena. Także i dzisiaj egzemplarze używane są bardzo tanie.
W świecie motoryzacji wielokrotnie stara, podana po raz kolejny technologia odnosiła spektakularny sukces finansowy. Jednym z najlepszych przykładów jest rumuńska Dacia, która pod skrzydłami Renault dostała drugie życie – oraz technologię z prawdziwego zdarzenia. Technologię, która w ofercie Renault uchodziła już za nieco przestarzałą. Pierwszym modelem Dacii powstałym w ramach nowej, lepszej drogi był Logan pierwszej generacji. Dziś budżetowy sedan segmentu B wciąż spełnia wszystkie założenia z dnia swojej premiery.
Pod koniec lat 90-tych władze koncernu Renault postanowiły stworzyć samochód którego cena nie przekroczy 5 tysięcy euro. W efekcie w Europie w 2004 roku rozpoczęła się sprzedaż Dacii Logan I, w niedługim czasie do klasycznego sedana dołączyło funkcjonalne kombi. Proste nadwozie, pozbawione oczywiście zbędnych dodatków przyzwoicie zabezpieczono przed korozją. Oczywiście, lakier nie należy do najtrwalszych i odpornych, lecz w bezwypadkowych egzemplarzach rdza nie stanowi problemu. Model oparto na płycie podłogowej Renault Modus, układ jezdny przeszczepiono z drugiej generacji Clio, zaś zestaw jednostek napędowych z równie urodziwej Thali. Egzemplarze z dolnych partii cennika rzucają się w oczy tandetnymi, nielakierowanymi zderzakami i lusterkami – już po kilku latach czerń blakła. Wyższe wersje opuszczały fabrykę ze wszystkimi elementami nadwozia w jednym kolorze, a nawet z obręczami z lekkich stopów.
Logan i Logan MCV – dane techniczne
Dacia Logan |
Logan sedan |
Logan kombi MCV |
Długość (mm) |
4288 |
4473 |
Szerokość (mm) |
1740 |
1740 |
Rozstaw osi (mm) |
2630 |
2905 |
Pojemność bagażnika (dm3) |
510 |
198-2450 |
Zobacz: Dacia Logan MCV przejechała prawie milion kilometrów
Przymierzając się do zakupu Logana I, nawet jeśli trafimy na perfekcyjnie utrzymany egzemplarz z niskim przebiegiem, musimy pamiętać że jest to model budżetowy – zastosowane materiały musiały być możliwie tanie. Prosta deska rozdzielcza spełnia swoje zadanie, wszelkie przełączniki ulokowano na niej w ergonomicznej kolejności. Całość wykonano z tandetnego, podatnego na uszkodzenia plastiku, podobnie jak inne elementy z tworzyw w kabinie. Fotele są podobnie jak we wspomnianej Thali słabo wyprofilowane, w praktyce okazują się na szczęście wygodne nawet w czasie dłuższych eskapad. Na tylnej kanapie wygodnie usiądą dwie osoby nawet wysokie – zwłaszcza w odmianie kombi miejsca na głowę nie zabraknie. Proste, analogowe zegary są wzorowo czytelne. Na krótkiej liście dodatków Logana I poza lakierowanymi zderzakami i lusterkami oferowano elektrycznie sterowane szyby, manualną klimatyzację, radio i aluminiowe felgi. Niekiedy spotkamy również komputer pokładowy.
Zobacz: Nowe samochody Dacia
Niska cena oznaczała użycie dostępnych już elementów układu jezdnego, wzorem dawcy – Clio II – o kontakt przednich kół z nawierzchnią dbają kolumny McPhersona, z tyłu zainstalowano trwałą belkę skrętną. Po latach śmiało możemy określić trwałość układu jezdnego jako zaskakująco wysoką. Wymiana zużywających się elementów jest bardzo tania, nawet jeśli stosujemy podzespoły renomowanych marek. Częstą przypadłością modelu są wymagające wymiany łożyska kół, ich koszt także nie jest wysoki. Prawdziwą ciekawostką z perspektywy współczesnych samochodów jest zastosowanie budżetowych bębnów hamulcowych przy tylnej osi. Są trwałe, lecz co kilka lat wymagają regulacji lub wymiany elementów ciernych. Standardowo stosowano nie grzeszącą precyzją pięciobiegową przekładnię manualną, rzadko spotykaną wśród używanych egzemplarzy opcją jest czterobiegowy automat.
Katalog silników benzynowych otwiera znany z Clio II czy Twingo I i II oraz dziesiątek innych modeli, czterocylindrowy 1.2 16V o mocy 75 KM, taką samą moc krzesał 1.4. Na szczycie benzynowej gamy umieszczono silniki 1.6 8V 87 KM i 1.6 16V legitymujący się mocą 105 KM. Wszystkie jednostki wyposażono w nieskomplikowany pośredni wtrysk paliwa – współpraca z prostymi sekwencyjnymi instalacjami gazowymi jest bezproblemowa. Napęd rozrządu napędzany jest paskiem – którego wymiana przypada co około 80-100 tysięcy kilometrów. Silniki są trwałe, dobrze znane mechanikom i tanie w utrzymaniu. Zdarzają się oczywiście drobne bolączki, jednak żadna z nich nie nadszarpnie budżetu.
Silniki Dacia Logan I
jednostka |
1.2 16V |
1.4 8V |
1.6 8V |
1.6 16V |
1.5 dCI |
pojemność skokowa |
1149 |
1390 |
1598 |
1598 |
1461 |
moc/Nm |
75 / 107 |
75 / 112 |
87 / 128 |
105 – 148 |
68-85 / 180-200 |
spalanie |
5.5 – 9 |
6 – 10 |
6 – 11 |
6.5 – 12 |
4.5 – 6 |
Pojawiają się trudności z cewkami i zaworami recyrkulacji spalin. Musimy liczyć się także z niegroźnymi nieszczelnościami i niską precyzją pracy skrzyni biegów. Alternatywą dla silników benzynowych zasilanych gazem LPG jest niebywale oszczędny diesel 1.5 dCi. W cenniku Logana I pojawiły się odmiany o mocy 68 i 85 KM. Niewielki diesel wyposażony w bezpośredni wtrysk common raill, pasek rozrządu i turbosprężarkę pozbawioną zmiennej geometrii łopat bez cienia zawahania radzi sobie z lekkim Loganem I. Dotrzymanie kroku innym uczestnikom ruchu, także z pełnym składem osobowym nie jest problemem. W czasie spokojnej jazdy zużycie oleju napędowego nie przekroczy 4.5-5 litrów na sto kilometrów, w mieście 6 litrów. Ewentualna regeneracja turbosprężarki to wydatek około 1500 złotych, wtryskiwaczy natomiast 600 złotych za sztukę. Co najważniejsze nie stosowano w tym przypadku dwumasowego koła zamachowego i filtra cząstek stałych.
Zakup Dacii Logan I z rąk pierwszego, krajowego właściciela nadal nie jest dużym problemem. Doskonale zachowany, na bieżąco serwisowany egzemplarz kupimy za 8-10 tysięcy złotych.
Najnowsze komentarze