W 2022 r. na świecie zarejestrowano mniej samochodów niż jeszcze rok wcześniej. Kryzys w rejestracjach dotknął przede wszystkim Europę, Chiny oraz Amerykę Północną – wynika z danych JATO Dynamics.
Według danych JATO Dynamics, w 2022 r. na całym świecie zarejestrowano 79,4 mln nowych pojazdów, co oznacza spadek o 2% w stosunku do 80,7 mln sztuk zarejestrowanych w 2021 r. Pozytywne wyniki na kilku rynkach wschodzących (Indie, Bliski Wschód, Azja Południowo-Wschodnia, Afryka), które stanowiły 24% globalnego wolumenu, były wystarczająco znaczące, aby zrównoważyć spore spadki obserwowane w Europie, Ameryce Północnej i Chinach.
„Spadek ten można przypisać dwóm kluczowym czynnikom. Po pierwsze, trwające zakłócenia w łańcuchu dostaw i niedobór półprzewodników w Ameryce Północnej i Europie doprowadziły do zmniejszenia dostępności nowych pojazdów, podczas gdy sprzedaż w Chinach, największym rynku na świecie, osłabła” – powiedział Felipe Munoz, globalny analityk w JATO Dynamics. W 2022 r. te trzy regiony łącznie odpowiadały za 69% całkowitej globalnej sprzedaży.
Oprócz tych wyzwań, do spadku przyczyniła się również trwająca wojna na Ukrainie. W wyniku sankcji rynek rosyjski mocno ucierpiał, a sprzedaż spadła o 59% – co odpowiada około 1 milionowi sztuk. „Rynek odchodzi od NSC i OEM, zamiast tego staje się coraz bardziej zależny od importerów. Wycofanie się zachodnich marek stworzyło Chinom okazję do rozszerzenia swojej obecności na rosyjskim rynku samochodowym – 21. co do wielkości na świecie w 2022 r.” – skomentowała Irina Dedova, Area Manager JATO Dynamic na Europę Wschodnią.
Na rynku afrykańskim wolumen wzrósł o 5,5% do 1,15 mln sztuk. Było to spowodowane 14% wzrostem rejestracji w RPA – największym rynku kontynentu, stanowiącym 44% całości. Wolumen w Afryce Północnej stanowił 42% całości kontynentu, podczas gdy Afryka Południowa stanowiła 45%. Z kolei Afryka Wschodnia, Środkowa i Zachodnia stanowiły odpowiednio 4,8%, 1,3% i 6,7% całości.
źródło: JATO Dynamics
Najnowsze komentarze