14 producentów samochodów zmienia informacje z ofertami finansowymi i leasingowymi na skutek interwencji urzędu antymonopolowego we Włoszech
Autorità Garante della Concorrenza e del Mercato, włoski odpowiednik UOKiK, interweniował w sprawie ofert marek Alfa Romeo, Jeep, Fiat Volkswagen, Citroën, Peugeot, Renault, Toyota, Ford, BMW, Mercedes, Hyundai, Kia, Suzuki, Nissan i Honda. Zdaniem urzędu firmy nie przedstawiały w sposób jednoznaczny informacji o warunkach ekonomicznych ofert zakupu z finansowaniem i leasingiem.
Finansowanie w formie kredytu lub leasingu jest jednym z najpopularniejszych sposobów zakupu nowych samochodów we Włoszech. Niektórzy producenci samochodów zaczęli oferować konsumentom, jako alternatywę dla zakupu, umowy leasingowe trwające kilka lat, skonstruowane w oparciu o dużą wpłatę zaliczki, miesięczną ratę oraz, w przypadku leasingu finansowego, opcję wykupu. Są to dość złożone propozycje ze względu na obecność różnych elementów (przedpłata, szereg rat miesięcznych, rata końcowa/wartość wykupu), które pozwalają na różne rozłożenie płatności w czasie. Sposób ich reklamowania pozostawiał wiele do życzenia.
Z punktu widzenia urzędu antymonopolowego konieczne było przedstawianie w jasny i zrozumiały sposób wszystkich warunków takich ofert. Skoncentrowanie na jednej grafice wszystkich istotnych informacji ekonomicznych (wielkość zaliczki, liczba i miesięczna wysokość poszczególnych rat i opłat leasingowych, wielkość opłaty końcowej, wartość wykupu, inne opłaty), przedstawionych w sposób przejrzysty i z odpowiednim wsparciem graficznym, pozwala konsumentowi obliczyć koszt samochodu za pomocą prostych operacji arytmetycznych i zrozumieć sposoby płatności w czasie.
Przyjęte rozwiązanie kładzie kres praktyce podawania jedynie niskiej raty, bez dodatkowych informacji o cenie całkowitej i kosztach.
Najnowsze komentarze