W weekend 13 kwietnia br. weszły w życie przepisy dotyczące zwiększenia mocy stacji ładowania oraz ułatwień dla osób jeżdżących elektrykami. Na czym polegają?
AFIR to unijne rozporządzenie, które ma na celu przyspieszenie rozwoju elektromobilności i infrastruktury dla samochodów elektrycznych. Jego wprowadzenie przewiduje zwiększenie liczby dostępnych stacji, przyspieszenie procesu ładowania pojazdów oraz ułatwienie płatności za energię. Rozporządzenie zobowiązuje każdy kraj członkowski do jego wdrożenia.
Zgodnie z wymaganiami AFIR ogólna moc ładowania w Polsce ma wzrosnąć do 342 372 kW, co stanowi 49% więcej w porównaniu ze stanem obecnym.
Pierwszy termin, który należy spełnić, przypada na rok 2025. Tak więc czas na wdrożenie tych zmian jest bardzo ograniczony, a plan jest ambitny:
- Więcej stacji ładowania: Moc dostępnych stacji ładowania będzie musiała być dopasowana do liczby elektrycznych samochodów na drogach, czyli im więcej osób będzie jeździć elektrykami, tym więcej stacji ładowania będzie musiało powstać.
- Łatwiejsza płatność: Każda stacja będzie wyposażona w terminal płatniczy, co ma sprawić, że płacenie za ładowanie będzie szybkie i wygodne, podobnie jak w przypadku płacenia kartą w sklepie.
- Stacje co 60 km: Stacje ładowania mają być rozmieszczone wzdłuż transeuropejskiej sieci transportowej (TEN-T) tak, by nie było dłuższych odcinków niż 60 km bez możliwości doładowania. To sprawi, że planowanie podróży elektrykiem stanie się łatwiejsze i bardziej przewidywalne.
Zobacz: Wiadomości motoryzacyjne. Codziennie, aktualne, ciekawe
Za te wszystkie udogodnienia zapłacimy oczywiście my – konsumenci. Rozporządzenie to jest finansowana głównie z budżetu. Nie ulega jednak wątpliwości, że ułatwi życie posiadaczom elektryków i ułatwi rozwój elektromobilności.
Zobacz: Testy nowych i używanych samochodów. pomiary, spalanie, opinie
Najnowsze komentarze