Nowe samochody muszą być od tego roku wyposażone w szereg systemów wspomagających kierowcę, w tym utrzymanie pasa ruchu. To rozwiązanie jest stosowane nawet w najtańszych samochodach. Unia Europejska planuje jednak poszerzyć obowiązkową listę wyposażenia o blokadę alkoholową.
Nowe samochody, sprzedawane w tym roku na terenie Unii Europejskiej, muszą być zgodne ze specyfikacją GSR 2. Zawiera ona między innymi:
- automatyczne hamowanie awaryjne (miejskie/podmiejskie z wykrywaniem pojazdów, pieszych, rowerzystów i motocykli),
- rozpoznawanie znaków drogowych z ostrzeżeniem o nadmiernej prędkości,
- wspomaganie parkowania tyłem,
- ostrzeżenie o awaryjnym hamowaniu,
- ostrzeżenie o niezamierzonej zmianie pasa ruchu,
- asystent utrzymania pasa ruchu,
- system monitorowania uwagi kierowcy
- połączenie alarmowe (eCall)
To jednak nie koniec. Pierwotnie specyfikacja zawierała blokadę alkoholową, jednak z uwagi na brak odpowiednich rozwiązań technicznych odłożono jej wprowadzenie na przyszłość. Jednak pojawi się ona pojawić się w nowych autach w momencie, gdy odpowiednia technologii stanie się dostępna.
Wydychane powietrze sprawia problemy
Powinna bazować na analizie wydychanego powietrza, co jednak sprawia pewne problemy, bowiem w ograniczonej przestrzeni samochodu pasażer pod wpływem alkoholu mógłby zablokować auto, podobnie jak użycie płynu do spryskiwacza o wysokiej zawartości spirytusu.
Zobacz: Wiadomości motoryzacyjne. Codziennie, aktualne, ciekawe
Kiedy blokada alkoholowa w nowych samochodach?
Kiedy możemy się spodziewać blokady alkoholowej? Jeśli pomysł utrzyma się po wyborach do Parlamentu Europejskiego to norma GSR 2 będzie zapewne zaktualizowana i blokady alkoholowe zobaczymy w okolicach roku 2028.
Zobacz: Testy nowych i używanych samochodów. pomiary, spalanie, opinie
Najnowsze komentarze