Sprzedaż Grupy wyniosła 1,33 miliona samochodów (-3,3% w porównaniu do I półrocza 2011 r.); słabsze wyniki sprzedaży w Europie zostały tylko częściowo skompensowane przez znaczny wzrost na rynkach pozaeuropejskich1.
Obroty Grupy wyniosły 20.935 milionów euro, o 0,8% mniej w porównaniu do I półrocza 2011 r.
Marża operacyjna Grupy wyniosła 482 miliony euro, co stanowi 2,3% obrotów w porównaniu do 630 milionów euro i 3,0% obrotów w I półroczu 2011 r.
Wynik na działalności operacyjnej Grupy wyniósł 519 milionów euro, w porównaniu do 772 milionów euro w I półroczu 2011 r.
Zysk netto wyniósł 786 milionów euro, w porównaniu do 1.253 milionów euro w I półroczu 2011 r. Free cash flow operacyjny2 sektora samochodowego ujemny na poziomie -200 milionów euro.
Pod koniec czerwca zadłużenie finansowe sektora samochodowego wyniosło 818 milionów euro netto.
Wobec trudnej i niepewnej sytuacji, Renault stara się zrealizować swój cel na rok 2012, czyli dodatni free cash flow operacyjny – powiedział Carlos Ghosn, prezes-dyrektor generalny Renault.
W I półroczu 2012 r. obroty Grupy wyniosły 20.935 milionów euro, co oznacza spadek o 0,8%. Stały wzrost na rynkach pozaeuropejskich nie kompensuje słabej sytuacji na rynku europejskim. Udział sektora samochodowego w obrotach Grupy wyniósł 19.863 miliony euro. Ten spadek o 1,4% w porównaniu do I półrocza 2011 r. wynika głównie ze znacznego zmniejszenia sprzedaży we Francji i w Europie. Korzystny mix produktowy oraz lekko dodatni efekt cenowy tylko częściowo skompensowały spadek.
Marża operacyjna Grupy w I półroczu 2012 r. wyniosła 482 miliony euro, podczas gdy w I półroczu 2011 r. – 630 milionów euro i stanowiła 2,3% obrotów (3% w I półroczu 2011 r.).
Marża operacyjna sektora samochodowego jest dodatnia i osiągnęła 87 milionów euro (0,4% obrotów), co oznacza spadek o 134 miliony euro w porównaniu do I półrocza 2011 r. Wpłynęły na nią głównie spadek sprzedaży (-176 milionów euro) i zwiększenie kosztów wynikające z bogatszego wyposażenia samochodów (-211 milionów euro). Z drugiej strony na jej korzyść wpłynął plan redukcji kosztów Monozukuri (197 milionów euro netto) i obniżenie kosztów ogólnych (59 milionów euro).
Udział sektora finansowania sprzedaży w marży operacyjnej Grupy osiągnął 395 milionów euro − w porównaniu do 409 milionów euro w I półroczu 2011 r. Koszt ryzyka wzrósł do 0,44% średniego poziomu portfela udzielonych kredytów w porównaniu do 0,14% w I półroczu 2011 r. Po tym, jak osiągnął w zeszłym roku bardzo niski poziom, koszt ryzyka pozostaje poniżej jego średniej wartości 0,60%, co oznacza utrzymanie dobrej jakości portfela pomimo załamania się koniunktury gospodarczej w Europie.
Udział spółek stowarzyszonych, w szczególności Nissan, AB Volvo i AVTOVAZ, wzrasta w I półroczu do poziomu 630 milionów euro.
Zysk netto wyniósł 786 milionów euro, a zysk netto po odliczeniu zysku akcjonariuszy mniejszościowych osiągnął 746 milionów euro (2,74 euro za jedną akcję w porównaniu do 4,48 euro za jedną akcję w I półroczu 2011 r).
Free cash flow operacyjny sektora samochodowego jest ujemny i wyniósł 200 milionów euro, przy uwzględnieniu wpływu spadku zapotrzebowania na środki obrotowe na poziomie -444 milionów euro od 31 grudnia 2011 r.
Zadłużenie finansowe netto sektora samochodowego wzrosło o 519 milionów euro w porównaniu do 31 grudnia 2011 r. i w dniu 30 czerwca 2012 r. wyniosło 818 milionów euro. Stosunek zadłużenia netto do kapitału własnego wyniósł pod koniec czerwca 2012 3,3% (w porównaniu do 1,2% pod koniec grudnia 2011 r).
Od stycznia 2012 r. Renault SA zaciągnęło pożyczki średnioterminowe w wysokości prawie miliarda euro, co pozwoliło na sfinansowanie prawie w całości spłaty obligacji 2012, potwierdzając jednocześnie dostęp do rynków europejskich i japońskiego. Sektor samochodowy utrzymał płynność finansową na poziomie 11,1 miliarda euro pod koniec czerwca 2012 r.
PROGNOZY NA ROK 2012
Zaobserwowana w I półroczu na rynku samochodowym (samochody dostawcze + samochody osobowe) tendencja powinna nadal trwać w drugim półroczu: światowa sprzedaż powinna nadal rosnąć pomimo kurczącego się rynku europejskiego. W ciągu całego 2012 roku światowy rynek samochodowy powinien odnotować wzrost o 5% (wcześniej przewidywano wzrost o 4%). Z drugiej strony rynek europejski powinien odnotować spadek o 3 punkty większy niż przewidziano na początku roku (obecnie od -6% do -7%), w tym spadek na rynku francuskim od -10% do -11% (podczas gdy przewidywano od -7% do -8%).
Dzięki wzrostowi na rynkach pozaeuropejskich, wprowadzeniu nowych produktów w II półroczu 2012 r. i wprowadzeniu Dustera na dodatkowe rynki Grupa przewiduje w 2012 r. lepsze wyniki sprzedaży niż w 2011 r. pod warunkiem, że sytuacja na rynku europejskim nie pogorszy się bardziej niż przewidują aktualne prognozy.
Pomimo trudności w przewidywaniu rozwoju sytuacji i wzrastającego ryzyka w Europie Grupa pozostaje na dobrej drodze, żeby osiągnąć swój cel na 2012 rok, czyli dodatni free cash flow operacyjny dla sektora samochodowego.
DODATKOWE INFORMACJE
Skonsolidowane sprawozdanie finansowe Grupy na dzień 30 czerwca 2012 r. zostało zatwierdzone przez Radę Administrującą w dniu 26 lipca 2012 r.
Biegli rewidenci księgowi Grupy przeprowadzili badanie sprawozdań finansowych, a odpowiednie raporty na temat półrocznej sytuacji finansowej są w trakcie opracowywania.
Roczne sprawozdanie finansowe wraz z kompletną analizą wyników finansowych z 2012 roku, jest dostępne na stronie: www.renault.com w rubryce „Finance”.
1 Rynki pozaeuropejskie: Ameryka Śr. i Pd., Azja-Pacyfik, Euromed-Afryka i Eurazja
2 Free cash flow operacyjny sektora samochodowego: wolne przepływy pieniężne (bez dywidend od spółek stowarzyszonych) pomniejszone o wartość inwestycji w środki trwałe, a także w wartości niematerialne i prawne bez przychodów ze zbycia +/- zmiana zapotrzebowania na środki obrotowe.
źródło: Renault Polska
Najnowsze komentarze