Citroen Basalt,
Wiadomości

Od Xsary Picasso do Basalta. Citroën świętuje produkcję 1 miliona samochodów w Brazylii

autor Małgorzata Kozikowska
2025-05-20
Peugeot 205
Wiadomości

Francuski klasyk za 50 tys. zł. Jakie modele Citroëna i Peugeota kupimy w tym budżecie?

autor Maciej Mokwiński
2025-05-14
Citroen DS
Wiadomości

Citroën DS z 1972 roku w salonie DS Automobiles w Gdańsku. Klasyka i nowoczesność

autor Małgorzata Kozikowska
2025-05-15
f1 grand prix emilii romanii 2025 zapowiedz weekendu wyscigowego 1 Wiadomości
Wiadomości

F1: Grand Prix Emilii-Romanii 2025 – zapowiedź weekendu wyścigowego

autor Krzysztof Gregorczyk
2025-05-14
A390 β show car 22 Wiadomości
Wiadomości

Nowy supersamochód Alpine A390 na Wielkim Zlocie w Dieppe z okazji 70-lecia marki

autor Małgorzata Kozikowska
2025-05-16
ds 7 Wiadomości
Wiadomości

SUV-y podbijają Europę. Dlaczego kierowcy tak chętnie wybierają te auta?

autor Tomasz Nowicki
2025-05-17
Peugeot 504 Break
Wiadomości

Peugeot 504 Break w niezwykłej wersji. Ma gramofon i kierownicę Hypersquare

autor Małgorzata Kozikowska
2025-05-16

Najnowsze komentarze

  • Inny Anonimowy - SUV-y podbijają Europę. Dlaczego kierowcy tak chętnie wybierają te auta?
  • Inny Anonimowy - SUV-y podbijają Europę. Dlaczego kierowcy tak chętnie wybierają te auta?
  • Inny Anonimowy - SUV-y podbijają Europę. Dlaczego kierowcy tak chętnie wybierają te auta?
  • Inny Anonimowy - Peugeot 408 – francuska odpowiedź na pytanie: „SUV czy coupe?” – „Tak!”
  • Inny Anonimowy - Renault 5 E-Tech electric już od 555 zł brutto miesięcznie. Promocja 2025, dopłaty do kupna samochodu
  • Inny Anonimowy - Emmanuel Macron bije na alarm: „Unia Europejska zabiła konkurencyjność naszej motoryzacji, czas na zmiany”
  • Inny Anonimowy - Emmanuel Macron bije na alarm: „Unia Europejska zabiła konkurencyjność naszej motoryzacji, czas na zmiany”
Advertisement
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
  • REKLAMA
  • Wiadomości
    • Alpine
    • Citroen
    • Dacia
    • DS Automobiles
    • Nissan
    • Opel
    • Peugeot
    • PSA
    • Renault
    • Stellantis
    • Różne
  • Testy
    • Alpine – testy i opinie
    • Citroen – testy i opinie
    • DS – testy i opinie
    • Dacia – testy i opinie
    • Peugeot – testy i opinie
    • Renault – testy i opinie
    • Opel – testy i opinie
    • Stellantis – testy i opinie
  • Przeglądy Prasy
  • Historia
    • Nieznane, niszowe, zapomniane
    • Artykuły o historii motoryzacji
    • Historia Citroena
    • Historia Peugeot
    • Historia Renault
  • Wyprawy
    • Australia
    • Brazylia
    • Europa
    • Indie
    • Krym
    • Nowa Zelandia
    • Turcja
  • Używane
  • Kontakt
    • Redakcja
    • Partnerzy
    • Dla organizatorów zlotów
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Główna Wiadomości Różne

Z wizytą w fabryce, gdzie powstają silniki PureTech – Française de Mécanique w Douvrin

Jędrzej Chmielewski autor Jędrzej Chmielewski
2014-05-08
w Różne
Czas czytania 8 minut
664
A A
9
fabryka pure tech Wiadomości

Douvrin Française de Mécanique-6Najnowsza technologia, ścisła kontrola procesu produkcji, zaawansowane systemy informatyczne, które kontrolują każdy etap produkcji, specjalne oznakowanie części i bezwarunkowe odrzucanie części niespełniających parametrów produkcji – wizyta w fabryce Française de Mécanique, w miejscu, gdzie powstają najnowszej generacji silniki PureTech, pozwoliła nam poznać dokładnie proces produkcji i związane z nim wyzwania.

Douvrin Française de Mécanique-32Nowoczesna fabryka, 2000 litrów oleju na godzinę

Nie można od tak sobie wejść do środka. Najpierw zmiana… obuwia. Specjalne, skórzane buty, mają odpowiednią do fabryki podeszwę. Do tego obowiązkowa kamizelka odblaskowa, krótkie szkolenie i już można iść.

Pierwsze, co uderzyło mnie w hali fabrycznej, to… cisza. No może nie taka cisza, jaką o poranku mamy w spokojnym miejscu, ale dźwięk urządzeń produkcyjnych przypominał bardziej głośny szum, niż pełną robotów fabrykę. Duża część stanowisk jest w pełni zautomatyzowana. Linia produkcyjna została zaprojektowana w taki sposób, aby maksymalnie skrócić czas dla poszczególnych czynności a w konsekwencji zwiększa to wydajność całej fabryki. Wszystko zaprojektowano od podstaw, w tym niektóre maszyny i urządzenia. Na każdym etapie można dokładnie zweryfikować jakie elementy zostały zamontowane, skąd zostały dostarczone i kto je montował.

Warto przeczytać!

PureTech 130

Gdzie jest „PureTech”? Z cenników Stellantis znika nazwa 3-cylindrowego silnika

2025-05-19
ds 8 macron 1 Wiadomości

Czym jeździ prezydent? Różne wybory francuskich głów państwa na przestrzeni lat

2025-05-18

Tokyo E-Prix 2025: DS Automobiles, mistrzowie elektrycznych emocji i walka do końca

2025-05-18

Nowy luksusowy DS 3 będzie SUVem i otrzyma nową platformę

2025-05-18

Fabryka żyje i widać to przede wszystkim po dużym ruchu wózków elektrycznych, takich mini-pociągów z częściami. Poza tym większość robotów ukryta jest za siatkami, pasy transportujące silniki są ukryte pod sufitem, a ludzie nie przemieszczają się na tyle, by można było to zaobserwować. Ale ten spokój jest pozorny, bo w każdej chwili jest tutaj dokonywanych setki operacji produkcyjnych. Wszystko zaczyna się od dostaw zapasów części, podzespołów, surowców i narzędzi.

Zanim ktokolwiek trafi na produkcję, przechodzi specjalne szkolenie na linii montażowej, która znajduje się tuż obok prawdziwej linii produkcyjnej. Robotnicy uczą się na… klockach lego. Z klocków montują silniki, ćwicząc poszczególne czynności oraz procedury. Proces szkolenia trwa około tygodnia.

Tam, gdzie pracują ludzie, stanowiska montażowe zostały zaprojektowane na nowo. W wielu miejscach pracę zorganizowano w taki sposób, aby narzędzia pojawiały się do dyspozycji robotników w odpowiedniej kolejności. Części, z których montowany jest silnik, są dowożone elektrycznymi wózkami i układane w automatycznych podajnikach. Co jakiś czas robotnicy zmieniają zakres swoich czynności, żeby praca nie była monotonna, bo zmiana trwa jednak 8 godzin i powtarzanie tego samego jest mocno nużące. Do minimum ograniczono konieczność przenoszenia ciężkich elementów, w większości wypadków załatwiają to specjalne mini-dźwigi i suwnice.

Douvrin Française de Mécanique-17Linia montażowa zużywa aż 2000 litrów oleju na… godzinę. Olej jest używany przede wszystkim do chłodzenia głowic szlifujących cylindry. Po pełnym cyklu pracy olej trafia do podziemi fabryki, gdzie przechodzi specjalny proces filtrowania i uzdatniania, dzięki czemu może zostać wykorzystany ponownie. Rury, którymi krąży, mają wiele kilometrów. Co ciekawe, specjalnie zaprojektowane wiertła z super-twardymi głowicami diamentowymi, wystarczają mniej więcej na tydzień pracy. Później głowica musi zostać zmieniona na nową. Koszt jednej (a jednocześnie w fabryce pracuje do 16 takich głowic) to bagatela – 100 tysięcy euro.

Bardzo długo trwają procesy precyzyjne – szlifowanie i wyważanie wałów korbowych czy żłobienie rowków w cylindrach. W szczególności wał korbowy musi być wykonany z niesamowitą precyzję. To od wyważenia tego elementu, zależy praca jednostki napędowej.

Douvrin Française de Mécanique-28Czerwony wózek

Fabryka stosuje wyjątkowo kosztowny sposób kontroli jakości. Jeśli jakiś element, podzespół a nawet cały, zmontowany silnik, nie spełnia parametrów jakościowych, to wyrzucany jest do specjalnego czerwonego wózka. Po jego wypełnieniu zawartość jest wywożona do ponownego przetworzenia materiałów (np przetopienia). Żaden z wadliwych elementów nie jest montowany w silniku. Linia produkcyjna jest ciągle w fazie końcowych poprawek ustawień, więc z każdym tygodniem ilość takich wadliwych elementów maleje. Jest to ważne dla odbiorcy końcowego, dla klienta, ponieważ ma w ten sposób gwarancję, że silnik, który kupił, spełnia bardzo surowe wymagania i normy fabryczne.

Kontrola podstawą niezawodności

Douvrin Française de Mécanique-19Silnik montowany jest etapami. Po zakończeniu każdego z nich prowadzona jest drobiazgowa automatyczna lub półautomatyczna kontrola parametrów. Na podzespołach kodowany jest, w formie kodu QR, zestaw informacji. Jest to m.in. data produkcji, dostawca, kto montował oraz… parametry pracy, uzyskane w czasie testu. Komputerowy system nadzorujący produkcję zarządza również doborem części do montażu. Robotnik nie zastanawia się co zamontować – dzięki automatycznym podajnikom otrzymuje właściwe części w odpowiedniej kolejności.

Na samym końcu, po automatycznym teście, w kodzie QR na silniku są kodowane wszystkie parametry jego pracy, uzyskane w czasie testu. Silnik przechodzi jeszcze kontrolę wizualną oraz elektryczną i dopiero wtedy, po uzyskaniu 100% zgodności z normami, może trafić do pakowania i wysyłki. Ale zanim to się stanie, z silnika usuwany jest płyn chłodniczy. Jest to związane z normami ochrony środowiska. Jednostka napędowa musi być transportowana z suchym układem chłodniczym.

Trwałość silnika PureTech

Douvrin Française de Mécanique-0Pierwsze pytanie, które zadałem oprowadzającemu nas inżynierowi, dotyczyło trwałości silnika PureTech. Kwestia ta budzi bowiem sporo emocji. Mała pojemność, turbosprężarka, duża moc silnika – to wszystko powinno odbijać się na trwałości jednostki napędowej. Według informacji, które uzyskałem, silniki PureTech mają trwałość obliczoną na 240 tysięcy kilometrów. Po tym przebiegu wykonywana powinna być naprawa główna, po której jednostka powinna przejechać drugie tyle.

Jak zachowują się silniki PureTech w samochodzie?

Do momentu jazdy Peugeotem 308 SW, wyposażonym w silnik PureTech o mocy 130KM, byłem nastawiony dość sceptycznie do tych jednostek. Trzy cylindry mogły oznaczać niską kulturę pracy i dźwięk, który daleko odbiega od tego, co znamy z cztero lub jeszcze lepiej sześciocylindrowych silników. Ale jednostki 110 KM i 130 KM PureTech są zupełnie inne. Kultura pracy pozostaje na bardzo, naprawdę bardzo wysokim poziomie. Gdybym nie wiedział, że pod maską są trzy cylindry, to bym się najprawdopodobniej nie zorientował ani po dźwięku silnika ani po zachowaniu na wolnym biegu, że to taki mały silnik. Jednostka jest świetnie wyważona a wyciszenie wnętrza Peugeota 308 SW sprawia, że praktycznie jej nie słychać. I jeździ się z tym silnikiem wyjątkowo dynamicznie, co opisywałem w naszej relacji z premiery 308 SW. Moim zdaniem wrażenia z jazdy są porównywalne z 1.6 THP 155 KM, mimo niższej mocy.

Proces produkcyjny silników PureTech robi ogromne wrażenie. Nowoczesna linia produkcyjna, kontrola jakości i dbałość o szczegóły przekonują, że powstający silnik będzie dobrze sprawował się pod maską samochodu. Fabryka Française de Mécanique istnieje od 1969 roku.

Adres fabryki dla chętnych: Française de Mécanique – Zone Industrielle Artois-Flandres
B.P. 50708 – DOUVRIN – 62090 HAISNES CEDEX

Czytaj nas w Google News:
google news Wiadomości

Francuskie samochody

Olej do silnika 1.2 PureTech

Akcja Lucim

Citroën

Peugeot

Stellantis

Renault

Dacia

Alpine

Używany samochód od pierwszego właściciela?
Sprawdź najnowsze ogłoszenia

Zapisz się na nasz newsletter teraz!


trzy razy w tygodniu, wprost do Twojej skrzynki

Galeria

Douvrin Française de Mécanique 0 WiadomościDouvrin Française de Mécanique 19 WiadomościDouvrin Française de Mécanique 20 WiadomościDouvrin Française de Mécanique 21 WiadomościDouvrin Française de Mécanique 22 WiadomościDouvrin Française de Mécanique 23 WiadomościDouvrin Française de Mécanique 24 WiadomościDouvrin Française de Mécanique 25 WiadomościDouvrin Française de Mécanique 26 WiadomościDouvrin Française de Mécanique 27 WiadomościDouvrin Française de Mécanique 28 WiadomościDouvrin Française de Mécanique 29 WiadomościDouvrin Française de Mécanique 30 WiadomościDouvrin Française de Mécanique 31 WiadomościDouvrin Française de Mécanique 32 WiadomościDouvrin Française de Mécanique 6 300x2001 WiadomościDouvrin Française de Mécanique 18 WiadomościDouvrin Française de Mécanique 17 WiadomościDouvrin Française de Mécanique 16 WiadomościDouvrin Française de Mécanique 1 WiadomościDouvrin Française de Mécanique 2 WiadomościDouvrin Française de Mécanique 3 WiadomościDouvrin Française de Mécanique 4 WiadomościDouvrin Française de Mécanique 5 WiadomościDouvrin Française de Mécanique 6 WiadomościDouvrin Française de Mécanique 7 WiadomościDouvrin Française de Mécanique 8 WiadomościDouvrin Française de Mécanique 9 WiadomościDouvrin Française de Mécanique 10 WiadomościDouvrin Française de Mécanique 11 WiadomościDouvrin Française de Mécanique 12 WiadomościDouvrin Française de Mécanique 13 WiadomościDouvrin Française de Mécanique 14 WiadomościDouvrin Française de Mécanique 15 Wiadomościfabryka pure tech Wiadomości
5 1 głos
Ocena artykułu
Tagi: DS308DS Automobiles
Udostepnij245Tweet153Udostepnij43
Jędrzej Chmielewski

Jędrzej Chmielewski

Pasjonat motoryzacji francuskiej, autor książek, artykułów i prezentacji na temat samochodów. Fotograf, autor wielu sesji zdjęciowych, które znajdziecie na www.francuskie.pl. Podróżnik, pomysłodawca i uczestnik wielu dalekich i nietypowych wyjazdów samochodem. Kreatywny optymista o wielu obliczach.

Subskrybuj
Powiadom o
guest
guest
9 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Komentarze inline
Zobacz wszystkie komentarze

Popularne teraz

  • PureTech 130

    Gdzie jest „PureTech”? Z cenników Stellantis znika nazwa 3-cylindrowego silnika

    4123 udostępnienia
    Udostepnij 1649 Tweet 1031
  • 7 najtańszych nowych samochodów Dacia i Renault z fabryczną instalacją LPG. Cennik maj 2025

    1157 udostępnienia
    Udostepnij 463 Tweet 289
  • Fiat 600 z fabryki w Tychach sprzedaje się coraz lepiej, ale klienci nie chcą elektryka

    358 udostępnienia
    Udostepnij 143 Tweet 90
  • Renault Austral odniósł ogromny sukces. Ponad 200.000 sprzedanych egzemplarzy

    581 udostępnienia
    Udostepnij 232 Tweet 145

Testy samochodów

renault arkana 2021 5 Wiadomości
Testy

Test: Renault Arkana 1.3 TCe 140 KM – 10 rzeczy, które podobają mi się w tym SUVie coupé. Opinie, wady, zalety, plusy, minusy, spalanie.

autor Tomasz Nowicki
2021-06-11
citroen ds5 2013 Wiadomości
Citroen - testy i opinie

Test: Citroën DS5 2.0 HDi 150 KM 2012 – świetnie wyposażony kompakt wysokiej jakości. I ta skórzana tapicerka! Opinie, zalety, wady, plusy i minusy

autor Krzysztof Gregorczyk
2012-04-16
01. DS 5 styl i oryginalność Wiadomości
Testy

Test: DS 5 1.6 THP 200 KM – pożądanie, styl i awangarda w jednym. Opinie, zalety, wady, plusy i minusy

autor Krzysztof Gregorczyk
2015-08-02
Peugeot e-5008
Testy

Test: Nowy Peugeot e-5008 w trasę i do miasta. Jeździłam 7-miejscowym elektrykiem spod znaku lwa

autor Małgorzata Kozikowska
2024-07-17
Citroen Grand C4 Picasso
Citroen - testy i opinie

Test: używany Citroen Grand C4 Picasso 1.6 HDi 120 KM – czy to dobry wybór dla 7 osób? Opinie, wady, zalety, plusy, minusy, spalanie.

autor Małgorzata Kozikowska
2020-02-07

Najnowsze komentarze

  • Inny Anonimowy - SUV-y podbijają Europę. Dlaczego kierowcy tak chętnie wybierają te auta?
  • Inny Anonimowy - SUV-y podbijają Europę. Dlaczego kierowcy tak chętnie wybierają te auta?
  • Inny Anonimowy - SUV-y podbijają Europę. Dlaczego kierowcy tak chętnie wybierają te auta?
  • Inny Anonimowy - Peugeot 408 – francuska odpowiedź na pytanie: „SUV czy coupe?” – „Tak!”
  • Inny Anonimowy - Renault 5 E-Tech electric już od 555 zł brutto miesięcznie. Promocja 2025, dopłaty do kupna samochodu
  • Inny Anonimowy - Emmanuel Macron bije na alarm: „Unia Europejska zabiła konkurencyjność naszej motoryzacji, czas na zmiany”
  • Inny Anonimowy - Emmanuel Macron bije na alarm: „Unia Europejska zabiła konkurencyjność naszej motoryzacji, czas na zmiany”

Zobacz też

Peugeot z nagrodą Wybór Klienta 2018

Duval znowu w Xsarze?

Tu powstają Citroën Jumpy, Peugeot Expert, Opel Vivaro, Fiat Scudo, Citroën Dispatch i Vauxhall Vivaro. Z wizytą w fabryce w Luton

  • Reklama
  • Redakcja
  • Kontakt
  • Współpraca
  • Organizujesz zlot?

Francuskie samochody
Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny. Piszemy o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Fiat | Jeep | Nissan | Opel | Peugeot | PSA | Renault | Stellantis. Copyright © 2004 - 2024 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o. Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione.
Kontakt w sprawie reklamy: [email protected]
Kontakt z redakcją: [email protected]

Witam ponownie!

Zaloguj się

Zapomniane hasło?

Odzyskaj hasło

Wpisz nazwę użytkownika lub adres by uzyskać hasło

Zaloguj się
Brak wyników
temu
  • Reklama
  • Wiadomości
    • Renault
    • Citroen
    • Peugeot
    • Różne
    • Opel
    • DS Automobiles
    • Stellantis
    • Dacia
  • Testy
    • Alpine – testy i opinie
    • Citroen – testy i opinie
    • Dacia – testy i opinie
    • DS – testy i opinie
    • Peugeot – testy i opinie
    • Opel – testy i opinie
    • Renault – testy i opinie
    • Stellantis – testy i opinie
  • Historia
    • Nieznane, niszowe, zapomniane
    • Artykuły o historii i motoryzacji
    • Historia Citroena
    • Historia Peugeot
  • Wyprawy
    • Australia
    • Brazylia
    • Europa
    • Indie
    • Krym
    • Nowa Zelandia
    • Rumunia Dacią Duster
    • Turcja
  • Używane
  • Przegląd Prasy
wpDiscuz
9
0
Skomentuj, podziel się swoją opiniąx
()
x
| Odpowiedz