W pierwszej połowie 2007 r. sprzedaż koncernu Renault spadła o 3,7% (1,27 miliona sprzedanych samochodów) w porównaniu z pierwszą połową roku 2006. Taki wynik jest związany z odmienną sytuacją na różnych rynkach:
– na rynku europejskim1 sprzedaż spadła o 9,1%, do 866 440 samochodów.
– poza Europą koncern osiąga coraz lepsze wyniki – sprzedaż wzrosła o 10,2%, osiągając 400.651 samochodów, co stanowi 32% sprzedaży koncernu na świecie.
W porównaniu z pierwszą połową roku 2006 zysk operacyjny wzrósł o 22%
Obroty Renault osiągnęły poziom 20.562 milionów euro (-1,4% w stosunku do pierwszej połowy roku 2006, przy zachowaniu identycznej struktury i metod).
Udział działalności samochodowej w obrotach koncernu wyniósł 19.567 milionów euro (-1,5% w porównaniu z pierwszą połową roku 2006). Spadek sprzedaży w regionach Francja i Europa został częściowo zrównoważony wzrostem sprzedaży w innych krajach, a także wzrostem sprzedaży części, urządzeń i samochodów partnerów Renault.
Udział w obrotach działalności w zakresie finansowania sprzedaży, RCI Banque, stanowił, przy zachowaniu identycznej struktury i metod, 995 milionów euro. Oznacza to wzrost o 1% w stosunku do pierwszej połowy roku 2006.
Zysk operacyjny koncernu sięgnął 722 milionów euro, tj. 3,5% obrotów wobec 2,8%2 w pierwszej połowie roku 2006.
Działalność dotycząca samochodów przyczyniła się do osiągnięcia zysku operacyjnego w wysokości 455 milionów euro, tj. 2,3% obrotów wobec 1,6% w pierwszej połowie roku 2006. Te pozytywne wyniki osiągnięte pomimo niezbyt korzystnej sytuacji rynkowej, związane są głównie ze stałym, skutecznym zarządzaniem kosztami:
– zmniejszeniem poziomu kosztów zakupu, pomimo wydatków w wysokości
147 milionów euro związanych ze zwyżką cen surowców,
– zmniejszeniem kosztów ogólnych,
– polepszeniem efektywności produkcyjnej,
– poprawą wyników na świecie i dobrą sytuacją gamy samochodów dostawczych.
Wydatki działu badawczo-rozwojowego w pierwszej połowie roku utrzymały się na stałym poziomie 1,2 miliarda euro. Stopa kapitalizacji kosztów wyniosła 54,5% wobec 44,3% w pierwszej połowie roku 2006, odzwierciedlając intensywne prace nad nowymi modelami (25 modeli weszło w fazę produkcji wstępnej).
W tym czasie negatywny wpływ na sytuację wywarły kursy walutowe (przede wszystkim dolara, liry tureckiej i walut krajów Mercosur).
Udział w zysku operacyjnym RCI Banque wyniósł 267 milionów euro wobec 269 milionów euro w pierwszej połowie 2006 r.
Wynik operacyjny wyniósł 689 milionów euro wobec 649 milionów euro w pierwszej połowie 2006 r.
Wynik finansowy odzwierciedlał koszty w wysokości 112 milionów euro, wobec 36 milionów euro w pierwszej połowie 2006 r., związane ze zmianą wartości posiadanych udziałów (-104 miliony euro wobec + 4 miliony euro w pierwszej połowie 2006 r.). Pomijając te kwestię, wzrost wyniósł 32 miliony euro.
Renault zanotował zysk w wysokości 837 milionów euro z tytułu udziału w zyskach partnerów. Udział Nissana (pod uwagę brane są wyniki z IV kwartału roku podatkowego 2006 oraz z I kwartału roku podatkowego 2007) wyniósł 615 milionów euro wobec 1013 milionów euro w pierwszej połowie roku 2006 r. Spadek ten ma związek ze zmniejszeniem zysków Nissana i niekorzystną zmianą kursu jena do euro. Udział innych partnerów, przede wszystkim AB Volvo, wyniósł 222 miliony euro wobec 199 milionów euro na dzień 30 czerwca 2006 r.
Zysk netto wyniósł 1317 milionów euro wobec 1 miliarda 659 milionów euro w pierwszej połowie 2006 r.
Zysk netto na akcję wzrósł do 4,96 euro (6,34 euro w pierwszej połowie roku 2006).
Ogółem działalność samochodowa odnotowała free cash-flow3 w wysokości 1339 milionów euro. Pod koniec czerwca 2007 r. kapitały własne wzrosły do 21 miliardów 704 milionów euro. Zadłużenie finansowe netto działu samochodowego spadło w pierwszej połowie 2007 r. o 861 milionów euro i 30 czerwca 2007 r. stanowiło 7,2% kapitałów własnych wobec 11,5% na dzień 31 grudnia 2006 r. (dane przedstawione ponownie).
Prognozy
• Koncern konsekwentnie realizuje założenia Kontraktu Renault 2009, prowadząc ofensywę rynkową Twingo sprzedawanego w Europie oraz Laguny, która pojawi się na rynku w październiku 2007 r.
• Duży wzrost wyników sprzedaży w krajach poza Europą zapewnia wielka popularność Dacii Logan oraz sukcesy modeli Renault wprowadzonych na rynek w krajach Mercosur, a także dobre wyniki Renault Samsung Motors.
Renault potwierdza, że dąży do tego, by za 2007 r. osiągnąć zysk operacyjny na poziomie 3%.
1 Regiony Francja i Europa.
2 Wynik z 2006 r. w wysokości 2,7% przedstawiony ponownie + 0,1 pkt (na tym samym poziomie w roku 2007), związany z wpływem zmian metod na obroty. Zmiany te dotyczą zmniejszenia zakresu działań dotyczących umów z podwykonawcami oraz sprzedaży części zamiennych w ramach umów gwarancyjnych zawartych z klientami.
3 Free cash flow: przepływy pieniężne z bieżącej działalności operacyjnej bez inwestycji w środki trwałe i bez sprzedaży +/- zmiana zapotrzebowania na kapitał obrotowy.
Źródło: Renault Polska
Najnowsze komentarze