45 lat temu, 20 sierpnia, w Mioveni w Rumunii rozpoczęła działalność fabryka Dacii.
Budowa fabryki rozpoczęła się dwa lata wcześniej, w 1966 roku. Stało się tak na skutek podpisania umowy pomiędzy rumuńskim rządem a firmą Renault. Na podstawie udzielonej licencji, Dacia miała produkować samochody Renault pod własną nazwą.
Pierwszym modelem, który zjechał z taśmy produkcyjnej w Mioveni była Dacia 1100. Samochód bazował na modelu Renault R8. W ciągu 4 lat produkcji, do roku 1972, wyprodukowano 44 tysiące tych aut. Od roku 1969 Dacia produkowała model 1300, bazujący na Renault R12. Gdy licencja Renault wygasła fabryka podjęła własne prace projektowe, co zaowocowało stworzeniem szeregu modeli, produkowanych do lat dziewięćdziesiątych. Ostatnim z nich była Dacia Nova, zaprojektowana od podstaw.
W 1998 roku fabrykę opuścił dwumilionowy egzemplarz samochodu. W tym samym roku firma uzyskała certyfikat ISO 9001. 2 lipca 1999 roku rumuński rząd podpisał umowę prywatyzacji zakładów Dacia. Nabywcą została firma Renault. Już rok później z zakładów wyjechała Dacia SuperNova, auto wyposażone w silnik i skrzynię biegów Renault. W kwietniu 2003 roku na rynku pojawił się model Dacia Solenza. W tym czasie fabryka po cichu przygotowywała prawdziwą rewolucję.
9 lat temu, w 2004 roku, na rynek wkroczyła Dacia Logan. W ciągu kilku lat marka Dacia zawojowała rynku Europy Wschodniej i Zachodniej i co roku zdobywała kolejne nagrody. W 2005 roku Dacia sprzedała 165 tysięcy samochodów na całym świecie.
Rok później na rynku pojawił się kolejny hit – Dacia Logan MCV. To właśnie tym samochodem redakcja Francuskie.pl przejechała ponad 4 tysiące kilometrów w ciągu trzech dni, przekonując się i to dosłownie na własnej skórze jakie zalety (i wady) posiada ten samochód i doceniając go jako sprawny i przestronny środek transportu. Dacia Logan MCV miała ogromny jak na ten czas rozstaw osi oraz pełnoprawne siedem miejsc. Do dzisiaj żadna inna marka nie oferuje podobnego rozwiązania w tak niskiej cenie.
2007 rok oznaczał pojawienie się Logana pickup a rok później zadebiutowała Dacia Sandero. W tym czasie dziennikarze motoryzacyjni – nawet w Polsce – przekonywali się powoli do tej marki. Jednak prawdziwy hit miał dopiero nadejść.
18 marca 2010 roku na rynku pojawił się Duster. Dacia Duster z miejsca stała się hitem sprzedaży i jest nim do dzisiaj. W tym roku pojawi się w odświeżonej wersji, z nowym, lepiej wyciszonym wnętrzem, nawigacją i oczywiście zmianami zewnętrznymi. Duster był takim hitem, że nabywcy musieli na niego czekać do ponad pół roku w szczytowym okresie, co było nie do pojęcia dla konkurencji. Samochód stał się synonimem przestronnego i użytecznego auta.
W 2012 roku na rynku zadebiutowała Dacia Lodgy a kilka miesięcy później poznaliśmy nowe Sandero, w tym szczególnie ciepło przyjętą odmianę Stepway. Ostatnim autem, które pojawiło się już w tym roku jest nowy Logan MCV.
Redakcja Francuskie.pl była pierwszym medium w Polsce, które dokładnie przetestowało ten samochód opisując jego zalety i wady – doceniając prostą budowę, niską cenę i właściwości użytkowe. Trzymamy kciuki za kolejne sukcesy tej marki.
Najnowsze komentarze