W dniach 14-16 marca 2017 roku odbędzie się w centrum targowym w paryskim Porte de Versailles impreza branżowa SITL’2017 (Międzynarodowy Tydzień Transportu i Logistyki). Aktywny udział w tych targach weźmie Renault Trucks prezentując swoją ofertę w zakresie pojazdów ciężarowych zasilanych CNG.
Renault Trucks na targach SITL’2017 skorzysta z ekspozycji French Natural Gas Vehicles Association AFGNV. Będzie tam można obejrzeć ciężarówki, które nie emitują smrodu spalin, żadnego dymu ani pyłu. CNG, to czyste paliwo samochodowe, które pomóc może w walce z coraz częściej pojawiającym się w dużych skupiskach ludzkich smogiem.
Bez transportu wszak trudno sobie wyobrazić funkcjonowanie miast. Warto jednak wdrażać rozwiązania oparte o paliwa ekologiczne, a do takich zalicza się CNG (gaz ziemny). W samochodach osobowych instalacje tego typu są drogie, a problemem, zwłaszcza w Polsce, jest znikoma liczba stacji tankowania. Rozpowszechniony u nas LPG ma znacznie, nieporównywalnie wręcz większą sieć dystrybucji.
Renault Trucks na targach SITL’2017 zaprezentuje 19-tonowy model D Wide CNG z poziomym układem wydechowym. Auto będzie eksponowane w barwach firmy transportowej Staf. Ciężarówka ta jest napędzana 8,9-litrowym 320-konnym sześciocylindrowym silnikiem spełniającym normę emisji spalin Euro6. Automatyczna skrzynia biegów idealnie współpracuje z silnikiem zasilanym CNG. Wersja 6×2 posiada kierowaną tylną oś, co znakomicie poprawia zwrotność sporego wszak samochodu. Trudno tę cechę przecenić zwłaszcza, gdy mowa o wykorzystaniu tego samochodu w środowisku miejskim.
Dlaczego wspomniałem o poziomym wydechu? Z uwagi na wyjątkową czystość spalin pochodzących z silników zasilanych CNG nie ma problemów z emisją owych spalin nisko. W wielu nowoczesnych ciężarówkach napędzanych dieslami wydech umieszcza się wysoko, by czarnych od sadzy spalin nie emitować na wysokości ludzi, zwłaszcza dzieci. Z CNG nie ma tego problemu. Podczas targów SITL’2017 można się będzie zapoznać z tym rozwiązaniem. Podkreślmy, że silniki zasilane CNG nie potrzebują dodatku AdBlue®. Co więcej – napędzane gazem CNG ciężarówki mają praktycznie taki sam zasięg, jak wersje z tradycyjnymi silnikami wysokoprężnymi!
Renault Trucks D Wide CNG, który będzie prezentowany podczas SITL’2017, jest dostosowany do pracy zarówno na CNG, jak i na biometanie (biogazie). Biometan jest gazem pochodzącym z fermentacji metanowej m.in. ścieków, odpadów komunalnych itp. Stosowany w samochodach ogranicza emisję dwutlenku węgla o aż 70% w stosunku do wersji wykorzystujących olej napędowy. Zarówno gaz ziemny (CNG), jak i biometan idealnie nadają się do samochodów wykorzystywanych w dostawach miejskich. Znakomicie spisują się także we flotach samochodowych opartych o auta użytkowe, bowiem są dopuszczone do ruchu w strefach zarezerwowanych dla aut o niskiej emisji.
Renault Trucks informuje, że cała europejska sieć serwisowa firmy jest gotowa do obsługi serwisowej i konserwacyjnej pojazdów zasilanych CNG.
Krzysztof Gregorczyk; zdjęcia: Renault Trucks
Najnowsze komentarze