Słyszeliście, żeby wyznacznikiem trendów było coś zachowawczego, bezpłciowego, nudnego? Ja nie, ale pewnie przykładam ucho nie w tym miejscu ;-) AUTO ŚWIAT wie lepiej i twierdzi, że wyznacznikiem trendów w motoryzacji na rok 2017 będzie Volkswagen. Bo taki napis: Trendy na rok 2017” pojawił się przy zdjęciu T-Roc’a, kolejnego niemieckiego SUV-a, którego nikt nie widział, a już wiadomo, że będzie świetny, że będzie wzorcem, że będzie po prostu najlepszy. Chyba tylko w motogazetkowym świecie…
AUTO ŚWIAT nr 02 (1104) z 9.I.2017
Wydawca: Ringier Axel Springer Polska Sp. z o.o.
Stron: 52 (z okładką)
Cena: 2,50 zł
Koszt 1 strony: ponad 4,8 grosza
Warto kupić? Niekoniecznie
O jakich interesujących nas markach piszą: Citroën, DS, Peugeot, Renault, Alpine
Jakie modele opisano/pokazano/wspomniano: C3, C3 Picasso, C4, C4 Cactus, C4 Picasso, C5, C-Elysee, Saxo, 7, 208, 301, 308, 3008, Captur, Clio, Espace, Kadjar, Megane, Scenic, Talisman, Twingo
Gwoli sprawiedliwości dodajmy jednak, że na okładce pojawiło się też niewielkie zdjęcie Renault Scenic’a, ale umieszczono je tradycyjnie w dolnej części strony tytułowej.
I właśnie opisując owe trendy na rozpoczęty rok AUTO ŚWIAT pisze m.in. o ofensywie SUV-ów. OK, temu trudno zaprzeczyć, ale żeby całkowicie olać samochody z Francji? Może nie będzie ich znowu tak dużo, ale pominięto planowane na bieżący rok premiery handlowe Peugeota 5008 i Renault Koleosa. Po co pokazywać potencjalnym klientom, że jest coś innego, niż SUV-y niemieckie, które zdominowały tę część artykułu.
Na szczęście nieco lepiej było w „trendzie drugim”, wśród „maluchów z charakterem”, gdzie wspomniano Citroëna C3 Picasso. Niestety obok Volkswagena Polo, który charakteru ma tyle, co siedmiokrotnie odgrzewany klops w sosie chrzanowym.
Czwarty trend, to zdaniem tygodnika AUTO ŚWIAT powrót wielkich marek. DS Automobiles znikąd nie wraca, tylko wreszcie zaczyna rozwijać skrzydła, ale niech będzie. Pokazano wizualizację dużego SUV-a o roboczej nazwie DS 7, któremu przyklejono pokrewieństwo z Peugeotem 3008. Czy naprawdę nie można było wspomnieć raczej o 5008? Czyż to nie próba łagodnej dyskredytacji nowego modelu marki DS?
Wspomniano też o Renault Alpine, stylowym coupe z 300-konnym silnikiem umieszczonym centralnie.
Porównanie dwóch kompaktowych minivanów z siedmioma miejscami znajdziecie na stronach 14-17 aktualnego wydania tygodnika AUTO ŚWIAT. Opla Zafirę 2.0 CDTI porównano z Renault Grand Scenic’iem 1.6 dCi. Oba auta wyposażono też w skrzynie automatyczne. Od razu też widać podejście do obu aut „na anty”. AUTO ŚWIAT twierdzi bowiem, że „nie są piękne, a prowadzenie ich nie daje frajdy – mają być po prostu praktycznie”. Kurczę, jak oni tam musza mieć smutno w tej Redakcji… Minivany mogą bowiem być piękne, a ich prowadzenie może dawać przyjemność. Pod warunkiem, że pod pojęciem przyjemności nie rozumie się jedynie sportowych wrażeń. Minivany potrafią bowiem dawać rozkosz płynięcia po drodze liczącej sobie nawet tysiące kilometrów! Dużo zależy od oferowanego komfortu, od wyposażenia, przeszklenia, czy akustyki. Jeśli ktoś jednak przywykł do niemieckich toczydeł z Grupy Volkswagena, to z pewnością trudno mu się tym cieszyć. I tam rzeczywiście minivany nie są piękne. Ale żeby tak od razu cały segment krytykować za to, co się musiało ukochać?…
Trudno też uznać panoramiczną szybę przednią Opla „z chowaną podsufitką” za wyróżnik w klasie, bo Citroën stosuje to już od lat. No ale AUTO ŚWIAT często stosuje przerysowania w swoich testach. Na przykład twierdzi, że nie da się otworzyć schowka przed pasażerem, kiedy ten siedzi w fotelu. To bzdura! Da się otworzyć. Straszne jest też to, że nie da się skorzystać z uchwytów na kubki, gdy przesunie się do przodu centralną konsolę między fotelami. Podopieczni Laurens van der Ackera powinni się powiesić za ten pomysł. Publicznie. I zrobią to natychmiast po tym, kiedy AUTO ŚWIAT przestanie wreszcie istnieć…
Na dowód tego, jak przestronny jest Opel przesunięto fotele drugiego rzędu do przodu tak bardzo, że nikt na nich nie usiądzie, za to można było pokazać, że jest w Zafirze podobno więcej miejsca, niż w Scenic’u. Być może jest. A być może można je tylko wykreować na potrzeby zdjęć. Jeśli kiedyś będę miał okazję, to może sobie aktualną Zafirę pod tym kątem obejrzę.
Co zabiera miejsce w Renault? Składane stoliki w oparciach przednich foteli. W efekcie w drugim rzędzie robi się podobno ciasno. Gdyby stolików nie było, to skrytykowanoby Scenic’a za ich brak. Tak, jak krytykuje się go za wiele elementów. Bo niby w obu autach jest dobrze, albo w obu źle, ale nierzadko w Renault jest gorzej, niż w Oplu. Ale są też jaśniejsze elementy – zestaw audio (Bose®), czy cztery porty USB, zamiast jednego w Zafirze.
Oczywiście francuski silnik 1.6 dCi 160 jest „wysilony”. Dziwnym trafem nie spotykam tego typu określeń w opisach niemieckich jednostek napędowych, choćby miały i po 400 KM.
Nic więc dziwnego, że Scenic przegrał porównanie z Zafirą. Małe punkciki zabrane tu i ówdzie skutkowały na koniec testu dziewięciopunktową przewagą Opla. Choć i tak nie jest to marka preferowana przez AUTO ŚWIAT.
Zresztą samochody francuskie naprawdę nie mają łatwo w polskojęzycznej prasie motoryzacyjnej. Przykłady znaleźć można w materiale zamieszczonym na stronach 22-27, gdzie AUTO ŚWIAT krytykuje wiele rozwiązań, a inne chwali. Krytyce poddano np. wlew płynu do spryskiwaczy w Twingo III, schowek przed pasażerem w formie szuflady (Scenic i Captur), czy zagłówek rzekomo wymuszający pochylenie głowy (Peugeot 3008). Nie spodobała się też niewielka wycieraczka tylnej szyby w Megane IV. Ta w Škodzie Octavii Combi jest lepsza, bo dłuższa. W Megane skrytykowano jednak ograniczenie widoczności przez środkowy zagłówek, o którym w Octavii nie wspomniano. Nie ma go tam, czy może jest przezroczysty? W swoim braku obiektywizmu AUTO ŚWIAT przekracza granice śmieszności.
Artykuł poświęcony wyprzedażom aut z rocznika 2016 zamieszczono na stronach 30-33. Wspomniano w nim Citroëna (modele C3, C3 Picasso, C4, C4 Cactus, C4 Picasso, C5 i C-Elysee), Peugeota (modele 208, 301 i 308) oraz Renault (modele Captur, Clio, Espace, Kadjar, Megane, Talisman i Twingo)
Citroëna Saxo wspomniano na stronie 49. w cyklu Newsy sprzed 20 lat.
I to już wszystko, co o francuskich samochodach napisano w aktualnym numerze tygodnika AUTO ŚWIAT.
Krzysztof Gregorczyk; grafika: Auto Świat
Najnowsze komentarze