Po zbudowaniu wspólnie około 16,5 miliona silników wysokoprężnych, z potencjalnym wynikiem 3 milionów tych jednostek w bieżącym roku, PSA Peugeot Citroën oraz Ford zdecydowały o zacieśnieniu współpracy. Oba koncerny zamierzają tym samym pozostać liderami w zakresie budowy silników dbających o środowisko naturalne, bowiem nowe jednostki spełniać mają wyśrubowaną normę emisji spalin Euro 6. Nowo opracowane silniki trafią zarówno do samochodów osobowych, jak i użytkowych, a pierwsze z nich powinny się pojawić w produkcji już w roku 2013.
Nowe jednostki napędowe mają zapewniać lepsze osiągi, niższą emisję CO2 oraz mniejsze spalanie oleju napędowego. Inwestycja ma pochłonąć około 300 milionów euro, a koszty będą solidarnie ponosić obaj sygnatariusze porozumienia.
„Dziesięć lat temu nasze firmy podpisały porozumienie o współpracy w zakresie rozwoju i produkcji zaawansowanych technologicznie silników wysokoprężnych” – powiedział Stephen Odell, dyrektor zarządzający Ford Europe. – „Ta współpraca, którą nazwaliśmy Gemini Project, miała ambitny cel: aby wspólny wysiłek naszych specjalistów zaowocował szerokim zakresem wysokoprężnych jednostek napędowych światowej klasy, co przyniesie – po osiągnięciu efektu skali – wymierne oszczędności obu sygnatariuszom”.
„Poprzez ścisłą współpracę w ciągu ostatniej dekady osiągnęliśmy wspólny cel, a nasza spółka okazała się jednym z najpomyślniejszych przedsięwzięć tego typu w światowej motoryzacji. Razem jesteśmy największym światowym producentem nowoczesnych silników wysokoprężnych. Bazując na tym osiągnięciu teraz optymistycznie patrzymy w przyszłość i planujemy współpracę na kolejną dekadę” – dodał Stephen Odell.
Z kolei Philippe Varin, Prezes Zarządu PSA Peugeot Citroën, powiedział: „Ta współpraca dała zarówno koncernowi PSA, jak i Fordowi, dostęp do najnowocześniejszych technologii silników wysokoprężnych pozwalając na podzielenie się kosztami i obniżenie cen związanych z efektem skali. Być może jednak prawdziwy sukces Gemini Project leży na drodze współpracy międzykoncernowej z nadrzędnymi celami funkcjonalnymi, jakie zamierza się osiągnąć. Nam udało się stworzyć ponadnarodowe przedsięwzięcie, bazujące na ośrodkach działających we Francji, Niemczech i Wielkiej Brytanii, który zaowocowało wiodącą na rynku, szeroką gamą silników wysokoprężnych i jednocześnie pomyślną współpracą bez problemów. Dzięki temu zapewniamy, że będziemy dalej rozwijać naszą kooperację, by wciąż być liderami na polu walki o czystość środowiska”.
Podstawowe fakty Projektu Gemini:
– ponad 16,5 miliona silników do końca 201 roku;
– ponad 2 miliardy euro inwestycji w dotychczasowych pięciu fazach Projektu;
– ponad 3 miliony silników możliwych do zbudowania w każdym roku;
– marki używające silników Gemini Project: Citroën, Ford, Jaguar, Land Rover, Mazda, Peugeot, Volvo;
– nazewnictwo silników: HDi (Peugeot, Citroën), TDCi (Ford);
– montownie:
– PSA Peugeot Citroën: Tremery, France (1.6 HDi, 2.0 HDi i 2.2 HDi), Douvrin, France (1.4 HDi)
– Ford: Dagenham, Wielka Brytania (1.4 TDCi, 1.6 TDCi, 2.2 TDCi i 3.0 TDCi), Chennai, Indie (1.4 TDCi)
– inne montownie:
– Volvo Cars, Skövde, Szwecja (2.0)
W oparciu o informację PSA Peugeot Citroën
KG
Najnowsze komentarze