Alians od samego początku oparty był na wspólnym zaufaniu oraz realizacji strategii wzrostu spółek i poprawy ich rentowności – powiedział Carlos Ghosn, prezes i dyrektor generalny Renault i Nissana. – W obecnych trudnych warunkach rynkowych, do których staramy się odpowiednio dostosować naszą działalność, również przestrzegamy tych zasad. Alians zapewnia Renault i Nissanowi narzędzia, które pozwolą im nie tylko przetrwać globalny kryzys finansowy i gospodarczy, ale również skutecznie konkurować z innymi po jego zakończeniu – dodał.
Kluczowe wskaźniki ilustrujące korzyści, jakie odniosły spółki w wyniku zawiązania Aliansu:
Alians zapewnił znaczny wzrost rentowności i kapitalizacji rynkowej obu spółek w okresie od 1999 roku do obecnego globalnego kryzysu gospodarczego i finansowego.
Pod względem kapitalizacji rynkowej Renault osiągnęło ponad trzykrotny wzrost wyników, tj. z 8,4 mld euro do 27,6 mld euro. W 2007 roku koncern zajął szóste miejsce na liście największych producentów samochodowych, w porównaniu do jedenastego miejsca w roku 1999. Z kolei kapitalizacja rynkowa Nissana w tym samym okresie wzrosła czterokrotnie, z 9 mld euro do 34,2 mld euro. Koncern uplasował się na piątej pozycji w 2007 roku, w porównaniu do dziesiątego miejsca w roku 1999.
Średni zysk operacyjny w latach 1999–2007 osiągnął znaczny przyrost w stosunku do lat 1990–1999. Zysk operacyjny Renault wzrósł pięciokrotnie, z 442 mln euro do 2,126 mln euro, a Nissana ośmiokrotnie, z 79,6 mld jenów do 636,1 mld jenów.
* Dotyczy lat 1999–2007 (wyniki finansowe Nissana za 2008 rok będą znane na koniec bieżącego roku podatkowego, który w Japonii kończy się 31 marca 2009 roku.)
Renault wniosło do Nissana wkład finansowy w wysokości 6,4 mld euro. Od tego czasu Nissan zapewnił Renault ponad 11 mld euro. W ramach Aliansu miała miejsce istotna wymiana gotówki, kapitału, zysków i dywidend pomiędzy obiema spółkami.
1. Sprzedaż
Połączone wyniki sprzedaży wzrosły z 4 989 709 samochodów w 1999 roku do 6 090 304 (nie licząc sprzedaży Avtovaz) w 2008 roku.
2. Działalność Renault-Nissan Purchasing Organization (RNPO)
RNPO to największa wspólna spółka Aliansu, zajmująca się zakupami na rzecz Renault i Nissana. Od 1 kwietnia 2009 roku będzie w 100% obsługiwać zakupy Aliansu – dla porównania w 2001 roku, tj. w roku jej utworzenia, obsługiwała 30% zakupów.
3. Wspólne platformy i wspólne części zapasowe
Dzielone platformy i części zapasowe (np. skrzynie biegów czy systemy klimatyzacji) to narzędzia, które umożliwiają Aliansowi ograniczenie kosztów rozwojowych i produkcyjnych.
Wspólne platformy, tj. platforma B (Nissan Tiida/Versa i Renault Clio) oraz platforma C (Renault Mégane/Scénic i Nissan Qashqai) stanowiły ponad 50% samochodów sprzedanych przez Renault i Nissana na całym świecie w 2008 roku.
4. Wymiana układów napędowych i wspólne układy napędowe
Czerpiąc z doświadczenia obu partnerów w dziedzinie układów napędowych (diesel w przypadku Renault i silniki benzynowe w przypadku Nissana), Alians opracował wspólne silniki i skrzynie biegów, w tym 6-biegową, manualną skrzynię biegów oraz nowy silnik V6 diesel. W ramach Aliansu ma również miejsce wymiana istniejących silników lub skrzyń biegów, np. benzynowy silnik Nissana o pojemności 3,5 litra montowany w Renault Laguna czy silnik Renault 1.5 diesel montowany w Nissanie Qashqai. Łącznie do wspólnego użytku przeznaczono osiem silników.
5. Poszerzenie oferty zaawansowanych technologii
Renault i Nissan współpracują w strategicznych obszarach zaawansowanych technologicznie badań inżynieryjnych. Posiadają wspólny plan technologiczny oparty na czterech wspólnych filarach: bezpieczeństwo, ochrona środowiska (emisja CO2), komfort we wnętrzu pojazdu oraz osiągi dynamiczne.
W ramach technologii zero emisji Renault i Nissan stawiają na pojazdy elektryczne: do tej pory podpisano niemal 20 porozumień z rządami państw oraz firmami w celu stworzenia pierwszego samochodu elektrycznego do 2010 roku i wprowadzenia na rynek pełnej oferty pojazdów elektrycznych w roku 2012.
6. Standardy produkcji
System standardów produkcji Renault Production System (RPS), wyznaczający standardy przestrzegane we wszystkich zakładach Renault, był w znacznej mierze inspirowany systemem Nissan Production Way. Od momentu jego wprowadzenia wydajność Renault wzrosła o 15%.
W oparciu o najlepsze praktyki Renault i Nissana, partnerzy Aliansu opracowali wspólny system produkcyjny Alliance Common Process oraz zintegrowany system produkcji Alliance Integrated Manufacturing System (AIMS), który w pierwszej kolejności będzie wprowadzany w nowych inwestycjach tworzonych od podstaw w Indiach (Chennai) i w Maroku (Tanger).
7. Produkcja łączona
Każda ze spółek należących do Aliansu ma możliwość korzystania ze zdolności produkcyjnych swojego partnera. Obecnie zakłady Renault produkują samochody Nissana w Korei (Almera Classic) i w Brazylii (Livina), natomiast Nissan prowadzi montaż pojazdów Renault w RPA (Sandero), Meksyku (Clio) i w Hiszpanii (Trafic).
8. Zasięg globalny
Dzięki uzupełnianiu się obszarów geograficznych, na których działają obaj partnerzy, Renault i Nissan są obecne na wszystkich kontynentach. Rynki, na których Renault jest silnie zakorzenione, to Europa, Afryka Północna i Ameryka Południowa. Główne rynki Nissana to Japonia, Ameryka Północna, Meksyk, Chiny i kraje Bliskiego Wschodu. Od 2005 roku Renault i Nissan wspólnie zdobywają nowe rynki, np. Indie, aby jeszcze bardziej rozszerzyć globalny zasięg swojej działalności.
9. Rozszerzenie oferty produktowej
Alians przyczynił się również do poszerzenia oferty produktowej. Nissan rozszerzył swą ofertę pojazdów z segmentu LCV w Europie o ofertę samochodów Renault dzięki zastosowaniu strategii badge engineering: Renault Kangoo/Nissan Kubistar, Renault Master/Nissan Interstar, Renault Trafic/Nissan Primastar. Z kolei po stronie Renault model Koleos został zaprojektowany przez Renault, a zbudowany przez Nissana, przy wykorzystaniu zaawansowanej technologii Nissana 4×4.
10. Zarządzanie międzykulturowe
Alians Renault-Nissan, będący globalnym podmiotem przemysłowym i gospodarczym, przyniósł także unikalne doświadczenie z zakresu zarządzania międzykulturowego we wszystkich obszarach. Każdego roku ponad 30 zespołów, w skład których wchodzą pracownicy Renault i Nissana pod każdą szerokością geograficzną i na wszystkich stanowiskach, wspólnie pracują w celu osiągnięcia synergii i najlepszych praktyk. Od początku istnienia Aliansu współpracują ze sobą tysiące ludzi dysponujących międzykulturowym doświadczeniem.
Jesteśmy dumni ze wszystkiego, co udało się nam osiągnąć w ciągu 10 lat – powiedział Carlos Ghosn. – W przyszłości chcemy osiągnąć jeszcze więcej. Czerpiąc maksymalne korzyści z naszej współpracy w ramach Aliansu, będziemy nadal pogłębiać synergię działań Renault i Nissana, która pomoże osiągnąć wzrost obu spółek i poprawę ich rentowności – dodał.
Alians Renault-Nissan ogłosi pełną listę osiągniętych efektów synergii w maju 2009 roku, zgodnie z założeniami z lutego.
Źródło: Renault Polska
Najnowsze komentarze