Nie jest czymś częstym spotkanie Peugeota 406 Coupé na drodze. Ja akurat mam to szczęście, że syn mojego znajomego ma takie auto i bywa nim na działce położonej kilkaset metrów od mojego domu, widuję więc to auto co jakiś czas. Ale nie ma ich zbyt wiele, a część została przebudowana przez młodych amatorów tuningu pozbawionych smaku i wyrafinowania. Nawet więc jeśli spotkacie Peugeota 406 Coupé, to nie zawsze będzie on pięknym egzemplarzem.
Dlaczego wspominam to obłędne coupé? Bo mija właśnie 20 lat, odkąd wprowadzono do sprzedaży Peugeota 406 Coupé (zaprezentowano go po raz pierwszy pół roku wcześniej na salonie w Paryżu). Samochód nietuzinkowy, o znakomitej stylistyce, dobrze jeżdżący. Dziś tego typu aut Francuzi już nie robią. Ostatnim francuskim coupé bazującym na modelu segmentu D była Laguna Coupé. Też piękna i do tego świetnie jeżdżąca.
Nie powiem, Peugeot 407 Coupé też mi się podobał, choć został już zaprojektowany przez Francuzów. W odróżnieniu od Peugeota 406 Coupé, którego narysowali włoscy styliści ze studia Pininfarina. Włosko-francuska współpraca trwała pół wieku, a w stylistyce Peugeota 406 Coupé widać inspiracje ikoną designu – włoskim Ferrari. W efekcie francuski model prezentował się idealnie, jak przystało na czysto sportowy samochód.
Peugeot 406 Coupé był pierwszym modelem, mimo tak długiej współpracy obu firm, w którym Pininfarina odpowiadała za wszystkie stopnie prowadzące do stworzenia samochodu: projektowanie, inżynierię i mechanizację produkcji. Efekt okazał się znakomity!
Charakterystyczne dla tamtych czasów były ostre linie dodające optycznej dynamiki. Cienkie reflektory, ledwo zaznaczony grill przedni, strome nachylenie słupków przednich i przedniej szyby, piętnasto- i szesnastocalowe felgi (dość duże wówczas), ale też wyraźnie zaznaczona tylna część, niemal jak w sedanie, wyróżniająca się romboidalnymi lampami tylnymi. Linie czyste, piękne, lekkie.
Peugeot 406 Coupé zadebiutował wiosną 1997 roku. Pod maskę trafiły – jak na prawdziwe coupé przystało – silniki benzynowe. Były to 2-litrowy czterocylindrowy motor generujący 135 KM (w późniejszym czasie 137 KM) oraz widlasta sześciocylindrówka 3.0 24v dostarczająca 194 KM. Z obydwoma silnikami łączono manualne pięciobiegowe przekładnie, ale z większym można było mieć czterobiegowy automat. Pod koniec 1999 roku silnik 3.0 V6 zyskał trochę więcej mocy – generował już 207 KM. Auto miało też aktywne zawieszenie sterowane elektronicznie.
Nie był to samochód dla każdego. Przyczyn było wiele – ograniczona funkcjonalność coupé, mocne silniki, czy wreszcie cena. Ale za niemałe pieniądze klienci otrzymywali bogate wyposażenie. Niczym dziwnym nie była skórzana tapicerka, fotele z pamięcią, alufelgi, automatyczne wycieraczki, klimatyzacja automatyczna, system audio z dziesięcioma głośnikami, czołowe poduszki powietrzne, ABS, elektrochromatyczne lusterko wewnętrzne, a od roku 1999 nawet zintegrowany system nawigacyjny. Przypominam – to było dwie dekady temu! Nieliczni rywale często o takim wyposażeniu mogli jedynie pomarzyć!
W roku 2000 z okazji 70-lecia Pininfariny na Salonie Samochodowym w Genewie pokazano specjalną wersję. Wyprodukowano tylko 1.200 „jubileuszowych” aut napędzanych silnikiem V6, z aluminiowymi dwukolorowymi felgami o wzorze Nautilus, skórzaną tapicerką w kolorze Grigio Hadés.
Na świecie rosła popularność diesli, zwłaszcza, że na rynek trafiły nowoczesne jednostki o zapłonie samoczynnym. Nic więc dziwnego, że i pod maskę Peugeota 406 Coupé trafił silnik „na gnojówkę” – znakomity skądinąd motor 2.2 HDi 133 KM z innowacyjnym filtrem cząstek stałych – ekologiczną nowinką w tamtych czasach! Dzięki temu auto spełniało normę czystości spalin Euro 4, która miała wejść w życie dopiero w 2005 roku. W roku 2002 do Peugeota 406 Coupé zaczęto też montować 2.2-litrowego benzyniaka o mocy 158 KM.
Dwa lata później na rynek skierowano liczącą 2.000 egzemplarzy edycję specjalną o wszystko mówiącej nazwie „Ostatnia edycja”. Produkcję zakończono 28. października 2004 roku. Wyprodukowano łącznie 107.633 egzemplarzy. Produkcja w każdym roku, kiedy był oferowany, wynosiła:
1996 – 80
1997 – 11.078
1998 – 24.261
1999 – 17.511
2000 – 15.552
2001 – 17.364
2002 – 10.475
2003 – 7.386
2004 – 3.926
Peugeot 406 Coupé zdobył wiele nagród, w tym The Most Beautiful Coupé of the World 1997 oraz Car Design Award 1997. Dziś staje się samochodem unikatowym, rzadko spotykanym. Będzie można go spotkać w dniach 2-3 czerwca w Mediolanie, gdzie planowany jest międzynarodowy zlot z okazji 20-lecia tego modelu. Organizatorzy spodziewają się kilkudziesięciu aut z całej Europy.
Krzysztof Gregorczyk; zdjęcia: Peugeot
Najnowsze komentarze