Jeśli istnieje jakiś samochód klasy średniej w wersji kombi, który może się podobać, to jest nim Peugeot 508 SW. Samochód ma niską, przysadzistą sylwetkę i patrząc na niego, czy to z przodu, czy to z tyłu sportowy wygląd od razu rzuca się w oczy.
Do testów otrzymaliśmy wersję Allure, wyposażoną m.in. innymi w elektryczną klapę bagażnika, dwustrefową klimatyzację, w pełni cyfrowy i-Cockpit (uwielbiamy to!), aktywny tempomat, utrzymanie na pasie ruchu i oczywiście automatyczną skrzynię biegów EAT8. W tej konfiguracji cena na dzisiaj to 168.600 zł, ale po dodaniu lakieru za 3.800 zł (biały Nacre) cena wzrasta 172.400 zł. W zamian otrzymujemy świetnie wyglądający samochód, oferujący niskie koszty użytkowania, wysoki komfort jazdy i design cieszący oczy, którego za żadne pieniądze nie znajdziemy u konkurencji.
Jeśli chcecie czegoś mocniejszego, to jest bardzo udana wersja GT o mocy 225 KM. 130-konny diesel posłuży do spokojniejszych, ale niekoniecznie wolnych przejazdów a odwdzięczy się bardzo niskim zużyciem paliwa.
Zobacz: konfigurator Peugeot 508 SW. Diesel, benzyna i hybryda.
Peugeot 508 SW ma 4780 mm długości, 1859 mm szerokości i 1420 mm wysokości. Rozstaw osi 2793 mm. Wymiary zwiastują sporo przestrzeni, prawda? Do tego jeszcze wrócimy. Bagażnik z otwieraną elektrycznie klapą ma 530 litrów pojemności, po złożeniu tylnych foteli uzyskujemy 1780 litrów.
Kilka dni, które w redakcji spędziliśmy z tym autem wyposażonym w 130-konny silnik Diesla pokazało, że jest to auto warte swojej ceny, oszczędne i wygodne a przy tym oferujące spójny design nie tylko na zewnątrz, ale i w środku. Dobrej jakości materiały wykończeniowe, wygodne fotele, szerokie możliwości regulacji – po prostu nie chce się wysiadać.
Zobacz: Test Peugeot 508 SW GT – piękne luksusowe kombi z dużą dawką komfortu.
Oto zapis wrażeń z testu, spalanie, opinie o poszczególnych elementach auta i podkreślenie najważniejszych zalet i niewielu wad.
Serce Peugeot 508 SW: silnik 1.5 HDi ze skrzynią EAT8
Silnik BlueHDi o mocy 130 KM jest wyjątkowo oszczędny. W mieście, w najgorszych warunkach użytkowania, czyli na krótkich trasach, palił 7,5 litra na 100 km. W trasie potrafił zejść poniżej 5 litrów. W kabinie trochę słychać, że to diesel, szczególnie przy zimnym rozruchu, ale to praca miękka, kulturalna. Dynamika dzięki 300 Nm maksymalnego momentu obrotowego jest zadowalająca, dopiero przy dużych prędkościach zaczyna trochę brakować większej pojemności. Ale do jazdy na polskiej autostradzie jest świetny.
Zawieszenie
Zawieszenie oferuje dużą dawkę komfortu, przynajmniej w porównaniu do niemieckiej czy japońskiej konkurencji. Pracuje cicho, sprężyście, auto chętnie słucha kierowcy, lubi dynamiczną jazdę po zakrętach. Peugeot 508 SW bardzo przyjemnie się prowadzi.
Uwaga tylko na prześwit: 125 mm. To konsekwencja sportowej sylwetki i proporcji nadwozia.
Na siedzeniu kierowcy
Peugeot w swojej nowej linii samochodów zaprojektował przepiękny kokpit, który otula kierowcę i sprawia, że jest jakby otoczony całą tą technologią. Bardzo wygodny fotel, w tej wersji z przedłużanym siedziskiem, wszechstronna regulacja, łącznie z elektryczną regulacją wysokości przodu siedziska. Fotel można dopasować do swoich wymagań.
Genialne rozwiązanie i-Cockpit, które bardzo lubię i ciężko potem przesiadać się do zwykłego samochodu. Nieco mniejsza kierownica, zegary nad nią. Cyfrowe. Nowa generacja ekranu wysokiej rozdzielczości, klawisze szybkiego dostępu. Wszystko to jest zaprojektowane ze smakiem, nie ma tutaj elementów przypadkowych. Tworzywa wysokiej jakości.
Na siedzeniu pasażera z przodu
Peugeot mocno zabudował kokpit i ma się wrażenie, że człowiek otoczony jest tymi wszystkimi elementami. Miejsca na nogi, pasażer ma bardzo dużo. Szeroka półeczka przed ozdobnym wzorem. Dwa nawiewy.
W wersji Allure być może nieco rzuca się w oczy czarne tworzywo, nie pasujące do eleganckiego materiału wyżej. Siedzenia są bardzo wygodne, podobnie jak podłokietnik. Nad głową dużo miejsca. Pasażer z przodu ma do dyspozycji duży schowek w drzwiach, miejsce na kubki w konsoli środkowej.
Istotne są wrażenia z jazdy. Spokój, dobre wyciszenie, jeden z cichszych samochodów jakim jeździłem, mimo diesla. Bardzo dobra amortyzacja, wygoda. Ogólnie poczucie komfortu. Wrażenie z obcowania z jakością. Tu również wyraźnie widać grubość drzwi, są wyjątkowo masywne.
Linie deski są bardzo nowoczesne, projekt i-Cockpitu z perspektywy pasażera wygląda świetnie. Duża zaleta Peugeot 508 SW. Ta spójność stylistyczna dotyczy całego samochodu.
Na tylnej kanapie
Pod względem ilości miejsca w środku Peugeot 508 SW ma kilka cech, na które warto zwrócić uwagę. Sylwetka jest niska i szeroka, wyraźnie widać tutaj sportowe proporcje, które powodują, że auto tak świetnie wygląda. Z tyłu bez problemu zmieszczą się dwie wysokie osoby, do 190 cm nie będzie problemu z wysokością nad głową, ani z szerokością siedzenia.
Dużym plusem 508, na które mało kto zwraca uwagę, jest fakt, że z tyłu siedzi się wyżej niż z przodu, co ułatwia pasażerom rozglądanie się do przodu i na boki. Kanapa z tyłu jest bardzo wygodna i w wersji, którą testowaliśmy, dysponuje też szerokim podłokietnikiem, dwie osoby nie będą tu walczyć o miejsce na swoje łokcie.
Zmierzyliśmy też odległość od siedziska do dachu, w najniższym miejscu jest to 94 centymetry, a więc naprawdę sporo i nie można i na ten parametr narzekać. Warto też zauważyć, że jeśli fotel przed nami opuszczony jest na sam dół, to zostanie mniej miejsca, by wsunąć tam stopy. Wystarczy jednak trochę go unieść, by problem zniknął.
Komfort jazdy z tyłu jest całkiem wysoki. Zaskakuje bardzo dobre wyciszenie, mimo, że jest to kombi. Jest tutaj subiektywnie dużo ciszej niż np. w takich autach jak Skoda Superb, czy Toyota Camry. Na tylnej kanapie nie odczuwa się również wstrząsów nadwozia, podróż jest po prostu przyjemna i kilkaset kilometrów drogi nie będzie uciążliwe. Jest tu wentylacja na tunelu środkowym i dwa złącza USB do ładowania swojej elektroniki i w zasadzie jedyna uwaga do tego to fakt, że zamontowano je tuż przy podłodze, żeby coś włączyć trzeba się mocno schylić – na szczęście to miejsce jest podświetlane. W przydatnych rzeczy mamy jeszcze uchwyt na kubki w podłokietniku i niedużą kieszeń w drzwiach. Nad drzwiami z kolei są uchwyty do powieszenia ubrań i lampki LED. W kanapie są dwa uchwyty ISOFIX, na skrajnych pozycjach.
Na koniec tej części dodam, że wsiadając i wysiadając z tyłu widać jak szerokie (wewnętrzna szerokość to aż 17 cm) i solidne drzwi ma Peugeot 508 a oko cieszy też bezramkowa szyba. Te dwa elementy z miejsca przywodzą na myśl samochody znacznie wyższej klasy.
Peugeot 508 SW – jazda w 5 osób?
Jazda w pięć osób jest możliwa, ale raczej na krótkich odcinkach. Pośrodku kanapy jest wąskie podwyższenie (w najwęższym miejscu 25 cm, w najszerszym 37 cm) i traktowałbym to raczej jako rozwiązanie awaryjne, zwłaszcza że przez środek auta biegnie niewysoki (7 cm), ale jednak tunel.
Bagażnik
Bagażnik Peugeot 508 SW jest płaski, przestronny szerokość 112 cm, długość 104 cm, do rolety 47 cm, wysokość w najwyższym punkcie 69 cm. Elektryczna klapa bardzo się przydaje. Pojemność deklarowana 530 litrów. W praktyce można sporo przewieźć.
Podsumowanie
Na pytanie „jaki samochód kombi kupić” w tej klasie bez wahania wskazałbym na Peugeot 508 SW. Oferuje świetny sportowy wygląd, ciche, bardzo nowoczesne i spójne stylistycznie wnętrze, zbudowane z wysokiej jakości tworzyw, z dieslem w wersji 130-konnej o bardzo niskim zużyciu paliwa. Może to być również ostatni moment, by taki silnik kupić. Docelowo wszyscy producenci w Europie będą oferowali przecież hybrydy i elektryki.
Cechy samochodu, które mogą się niektórym osobom nie spodobać to mocno zabudowany kokpit i sam sposób wsiadania do niskiego dosyć auta. Warto zwrócić uwagę na prześwit: 125 mm.
Peugeot 508 SW na drodze wygląda świetnie. Jeździ się nim wyjątkowo przyjemnie. Warto więc wybrać się do salonu Peugeot go obejrzeć i jeśli szukacie auta kombi, to jazda testowa moim zdaniem jest obowiązkowa. 508 SW dobrze się sprawdzi w roli pięknego a jednocześnie wygodnego i oszczędnego rodzinnego kombi, o ile taki typ nadwozia dzisiaj Was interesuje. W tej klasie nie ma innego tak spójnie, sportowo zaprojektowanego kombi.
Dziękujemy Peugeot Polska za udostępnienie samochodu do testu.
Najnowsze komentarze