Być może trudno w to uwierzyć, ale Peugeot 205 będzie jutro obchodził 40. urodziny! 24. lutego 1983 roku Peugeot zrobił furorę, wprowadzając na rynek model 205. Model ten ugruntował pozycję marki w czasach nowożytnych, zarówno pod względem produktu, marketingu, jak i sportów motorowych. Oto krótkie spojrzenie wstecz na kuszącą, epicką historię – genezę długiej linii odnoszących sukcesy samochodów miejskich Peugeot.
Historia samochodu to często przede wszystkim historia ludzi, którzy go zaprojektowali. Historia Peugeot 205 jest nierozerwalnie związana z historią Jeana Boillota, członka zarządu Peugeot pod koniec lat 70. To on w trudnym dla firmy momencie wpadł na ambitny projekt nowego, małego samochodu, który byłby czymś więcej niż autem miejskim, samochodem wielofunkcyjnym, równie wygodnym w mieście, jak i na wiejskich drogach, zdolny przewieźć małą rodzinę, a także przystępny cenowo… krótko mówiąc, samochód spełniający wszystkie wymagania.
Technicznie rzecz biorąc, Peugeot 205 sygnalizował wejście marki Peugeot w nowoczesną erę: samochód o kompaktowych wymiarach, ale przestronny, praktyczny w wersji hatchback, jednocześnie wydajny i ekonomiczny, dostosowany do wszystkich zastosowań. W szczególności jest to pierwszy samochód tej marki, w którym zastosowano drążki skrętne z tyłu, aby zapewnić więcej miejsca w kabinie pasażerskiej.
Peugeot 205 był też pierwszym samochodem, który otrzymał nową rodzinę silników „XU”, a mianowicie „XUD7”, czterocylindrowy silnik o pojemności 1.769 cm³ i mocy 60 KM, dzięki któremu 205-tka stała się pierwszym małym francuskim samochodem z silnikiem Diesla, a przede wszystkim pierwszym małym modelem z silnikiem wysokoprężnym oferującym osiągi równoważne z odpowiednikami benzynowymi, ale przy znacznie niższym zużyciu paliwa (średnio 3,9 l/100 km).
Od 45 do… 200 koni mechanicznych
Peugeot 205 był pierwszym małym Peugeotem, który otrzymał tak szeroką i zróżnicowaną gamę silników – od 45 do 200 koni mechanicznych – oraz automatyczną skrzynię biegów, rzadką wówczas na rynku opcję.
Od wprowadzenia na rynek w 1983 roku Peugeot 205 był oferowany z czterema silnikami benzynowymi i jednym wysokoprężnym. W następnym roku gama została rozszerzona o legendarne GTI i Turbo 16, a także 3-drzwiowe nadwozie. Potem pojawiła się cała gama wersji, od bardziej przystępnych cenowo, takich jak Junior z 1986 roku z dżinsowymi siedzeniami, po bardziej szykowne, takie jak Lacoste® czy Gentry.
Od 1983 roku Peugeot 205 posiadał strategię marketingową odpowiadającą jego atrybutom. Gdy tylko został uruchomiony, przydomek „świętej liczby” uderzył w akord. Reklamy telewizyjne, które go wykorzystywały, były skuteczne i bardzo na czasie, tak jak słynny film, w którym Peugeot 205 jest ścigany i bombardowany przez samolot wojskowy na zamarzniętym jeziorze, w stylu Jamesa Bonda. Reklama wyreżyserowana przez Gérarda Pirèsa, który kilka lat później nakręcił słynny film fabularny Taxi z Peugeotem 406 w roli głównej.
Prawdziwy mistrz
Motorsport miał być potężnym narzędziem promocji Peugeota 205 i marki Peugeot. W 1984 roku, pod wpływem Jeana Todta, Peugeot wszedł do czołowej kategorii Rajdowych Mistrzostw Świata, słynnej „Grupy B”, z imponującym 205 Turbo 16.
W tym pierwszym sezonie Ari Vatanen zrobił duże wrażenie, wygrywając trzy rajdy. W latach 1985 i 1986 dzięki Peugeot 205 Turbo 16 marka zdobyła tytuł mistrza świata producentów, a Timo Salonen (1985) i Juha Kankkunen (1986) zdobył tytuły w klasyfikacji kierowców. Ponieważ pod koniec 1986 roku nie było już „Grupy B”, Jean Todt zasugerował, aby Peugeot wystawił 205 T16 w legendarnym rajdzie Paryż-Dakar. Wyzwanie zostało przyjęte i wygrane w 1987 i 1988 roku. Oczywiście Peugeot 205 T16 został specjalnie przystosowany i wygrał słynny rajd, najpierw w rękach Ari Vatanena, a następnie prowadzony przez Juhę Kankkunena.
W 1998 roku, po długiej i bogatej 15-letniej karierze i wyprodukowaniu 5.278.050 egzemplarzy, zakończono produkcję Peugeota 205. W umysłach entuzjastów motoryzacji na zawsze pozostanie „świętą liczbą” Peugeot, która zbudowała podwaliny wyjątkowej linii odnoszących sukcesy samochodów miejskich, Peugeot 206, Peugeot 207, a dziś Peugeot 208 i e-208.
Kluczowe daty w historii Peugeota 205
24 lutego 1983: wprowadzenie na rynek wersji 5-drzwiowej Peugeota 205.
1984: Wprowadzenie 3-drzwiowego Peugeota 205 i Peugeota 205 GTI 1.6 105 KM, wprowadzenie na rynek Peugeota 205 Turbo 16, pierwsze zwycięstwo w Rajdowych Mistrzostwach Świata (Finlandia).
1985: Peugeot 205 Turbo 16 zostaje Rajdowym Mistrzem Świata (z Timo Salonenem), milionowy Peugeot 205 opuszcza fabrykę w Miluzie.
1986: wprowadzenie na rynek Peugeota 205 Cabriolet, GTI 115 i 130 KM, Peugeot 205 Turbo 16 zostaje Rajdowym Mistrzem Świata (z Juhą Kankkunenem)
1987: Peugeot 205 otrzymuje nową deskę rozdzielczą, a Peugeot 205 Turbo 16 wygrywa Rajd Paryż-Dakar.
1988: Premiera Peugeota 205 Rallye i drugie zwycięstwo Peugeota 205 Turbo 16 w rajdzie Paryż-Dakar.
1989: Premiera Peugeota 205 Roland Garros.
1990: Lekka zmiana stylizacji (kierunkowskazy, tylne światła…) i wprowadzenie na rynek Peugeota 205 Diesel Turbo (78 KM).
1993: Wstrzymanie produkcji Peugeota 205 GTI.
1995: Wstrzymanie produkcji Peugeota 205 Cabriolet.
1998: Peugeot 205 zostaje zastąpiony przez Peugeota 206.
Dziś jedynym nowym Peugeotem 205, jaki można kupić, są miniaturki w różnej skali. Niektóre z nich są dostępne w sklepie internetowym Peugeot https://www.boutique.peugeot.com/model-cars
Już dziś Musée de L’Aventure Peugeot w Sochaux inauguruje dużą wystawę z licznymi archiwami zdjęć i filmów oraz prezentacją kilkunastu modeli Peugeot 205. Misją stowarzyszenia L’Aventure Peugeot jest zachowanie, rozwój i promocja dziedzictwa marki Peugeot.
Zobacz, co pisaliśmy na temat Peugeota 205 na naszych łamach
oprac. Krzysztof Gregorczyk; zdjęcia: Peugeot
Najnowsze komentarze