Wiadomości

Tysiąc kilometrów z Renault Arkana po Polsce. Czerwiec, czas podróży

autor Tomasz Nowicki
2023-06-04
Wiadomości

UOKiK: 19 Jeepów Cherokee MY 2016-2017 do serwisu

autor Krzysztof Gregorczyk
2023-06-07
Wiadomości

Napis na tylnej klapie tego Citroëna C3 wzbudził uśmiechy kierowców. Za kierownicą siedział mężczyzna

autor Małgorzata Kozikowska
2023-06-08
Renault Espace - kamper z wanną
Wiadomości

Renault Espace jako kamper z… wanną. Tego jeszcze nie było!

autor Małgorzata Kozikowska
2023-06-03
Wiadomości

Jürgen Klopp elektryzuje ADAC Opel Electric Rally Cup „powered by GSe”

autor Krzysztof Gregorczyk
2023-06-08
Wiadomości

Citroën opanuje Międzyzdroje. Święto francuskiej motoryzacji już w długi czerwcowy weekend

autor Małgorzata Kozikowska
2023-06-04
Wiadomości

Vauxhall Corsa i Mokka najlepiej sprzedającymi się samochodami elektrycznymi w swoich segmentach w 2023 roku w UK

autor Krzysztof Gregorczyk
2023-06-07
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Brak wyników
temu
  • REKLAMA
  • Wiadomości
    • Alpine
    • Citroen
    • Dacia
    • DS
    • Nissan
    • Opel
    • Peugeot
    • PSA
    • Renault
    • Różne
  • Testy
    • Alpine – testy i opinie
    • Citroen – testy i opinie
    • DS – testy i opinie
    • Dacia – testy i opinie
    • Peugeot – testy i opinie
    • Renault – testy i opinie
    • Opel – testy i opinie
  • Przeglądy Prasy
  • Historia
    • Nieznane, niszowe, zapomniane
    • Artykuły o historii motoryzacji
    • Historia Citroena
    • Historia Peugeot
    • Historia Renault
  • Wyprawy
    • Australia
    • Brazylia
    • Europa
    • Krym
    • Nowa Zelandia
    • Turcja
  • Katalog
    • Alpine
      • Alpine A110
    • Citroen
      • Citroen C1
      • Citroen C2
      • Citroen C3
      • Citroen C3 Aircross
      • Citroen C3 Picasso
      • Citroen C4
      • Citroen C4 Picasso
      • Citroen C4 Cactus
      • Citroen C5
      • Citroen C5 Aircross
      • Citroen C6
      • Citroen C-Elysee
      • Citroen Berlingo
    • Dacia
      • Dacia Dokker
      • Dacia Duster
      • Dacia Lodgy
      • Dacia Logan
      • Dacia Sandero
    • DS Automobiles
      • DS3
      • DS3 Crossback
      • DS4
      • DS5
      • DS7 Crossback
    • Peugeot
      • Peugeot 108
      • Peugeot 208
      • Peugeot 2008
      • Peugeot 301
      • Peugeot 308
      • Peugeot 3008
      • Peugeot 508
      • Peugeot 5008
      • Peugeot Expert
      • Peugeot Partner
      • Peugeot Traveller
    • Renault
      • Renault Clio
      • Renault Captur
      • Renault Espace
      • Renault Fluence
      • Renault Kadjar
      • Renault Kangoo
      • Renault Koleos
      • Renault Megane
      • Renault Talisman
      • Renault Scenic
      • Renault Trafic
      • Renault Twingo
      • Renault Twizy
      • Renault Zoe
  • Kontakt
    • Redakcja
    • Partnerzy
    • Dla organizatorów zlotów
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Brak wyników
temu
Główna Wiadomości

40 lat Peugeota 205

Krzysztof Gregorczyk autor Krzysztof Gregorczyk
2023-02-23
w Wiadomości, Historia, Peugeot
Czas czytania 6 minut
189 4
A A
1

Być może trudno w to uwierzyć, ale Peugeot 205 będzie jutro obchodził 40. urodziny! 24. lutego 1983 roku Peugeot zrobił furorę, wprowadzając na rynek model 205. Model ten ugruntował pozycję marki w czasach nowożytnych, zarówno pod względem produktu, marketingu, jak i sportów motorowych. Oto krótkie spojrzenie wstecz na kuszącą, epicką historię – genezę długiej linii odnoszących sukcesy samochodów miejskich Peugeot.

Historia samochodu to często przede wszystkim historia ludzi, którzy go zaprojektowali. Historia Peugeot 205 jest nierozerwalnie związana z historią Jeana Boillota, członka zarządu Peugeot pod koniec lat 70. To on w trudnym dla firmy momencie wpadł na ambitny projekt nowego, małego samochodu, który byłby czymś więcej niż autem miejskim, samochodem wielofunkcyjnym, równie wygodnym w mieście, jak i na wiejskich drogach, zdolny przewieźć małą rodzinę, a także przystępny cenowo… krótko mówiąc, samochód spełniający wszystkie wymagania.

Technicznie rzecz biorąc, Peugeot 205 sygnalizował wejście marki Peugeot w nowoczesną erę: samochód o kompaktowych wymiarach, ale przestronny, praktyczny w wersji hatchback, jednocześnie wydajny i ekonomiczny, dostosowany do wszystkich zastosowań. W szczególności jest to pierwszy samochód tej marki, w którym zastosowano drążki skrętne z tyłu, aby zapewnić więcej miejsca w kabinie pasażerskiej.

Peugeot 205 był też pierwszym samochodem, który otrzymał nową rodzinę silników „XU”, a mianowicie „XUD7”, czterocylindrowy silnik o pojemności 1.769 cm³ i mocy 60 KM, dzięki któremu 205-tka stała się pierwszym małym francuskim samochodem z silnikiem Diesla, a przede wszystkim pierwszym małym modelem z silnikiem wysokoprężnym oferującym osiągi równoważne z odpowiednikami benzynowymi, ale przy znacznie niższym zużyciu paliwa (średnio 3,9 l/100 km).

Od 45 do… 200 koni mechanicznych

Peugeot 205 był pierwszym małym Peugeotem, który otrzymał tak szeroką i zróżnicowaną gamę silników – od 45 do 200 koni mechanicznych – oraz automatyczną skrzynię biegów, rzadką wówczas na rynku opcję.

Od wprowadzenia na rynek w 1983 roku Peugeot 205 był oferowany z czterema silnikami benzynowymi i jednym wysokoprężnym. W następnym roku gama została rozszerzona o legendarne GTI i Turbo 16, a także 3-drzwiowe nadwozie. Potem pojawiła się cała gama wersji, od bardziej przystępnych cenowo, takich jak Junior z 1986 roku z dżinsowymi siedzeniami, po bardziej szykowne, takie jak Lacoste® czy Gentry.

Od 1983 roku Peugeot 205 posiadał strategię marketingową odpowiadającą jego atrybutom. Gdy tylko został uruchomiony, przydomek „świętej liczby” uderzył w akord. Reklamy telewizyjne, które go wykorzystywały, były skuteczne i bardzo na czasie, tak jak słynny film, w którym Peugeot 205 jest ścigany i bombardowany przez samolot wojskowy na zamarzniętym jeziorze, w stylu Jamesa Bonda. Reklama wyreżyserowana przez Gérarda Pirèsa, który kilka lat później nakręcił słynny film fabularny Taxi z Peugeotem 406 w roli głównej.

Prawdziwy mistrz

Motorsport miał być potężnym narzędziem promocji Peugeota 205 i marki Peugeot. W 1984 roku, pod wpływem Jeana Todta, Peugeot wszedł do czołowej kategorii Rajdowych Mistrzostw Świata, słynnej „Grupy B”, z imponującym 205 Turbo 16.

W tym pierwszym sezonie Ari Vatanen zrobił duże wrażenie, wygrywając trzy rajdy. W latach 1985 i 1986 dzięki Peugeot 205 Turbo 16 marka zdobyła tytuł mistrza świata producentów, a Timo Salonen (1985) i Juha Kankkunen (1986) zdobył tytuły w klasyfikacji kierowców. Ponieważ pod koniec 1986 roku nie było już „Grupy B”, Jean Todt zasugerował, aby Peugeot wystawił 205 T16 w legendarnym rajdzie Paryż-Dakar. Wyzwanie zostało przyjęte i wygrane w 1987 i 1988 roku. Oczywiście Peugeot 205 T16 został specjalnie przystosowany i wygrał słynny rajd, najpierw w rękach Ari Vatanena, a następnie prowadzony przez Juhę Kankkunena.

W 1998 roku, po długiej i bogatej 15-letniej karierze i wyprodukowaniu 5.278.050 egzemplarzy, zakończono produkcję Peugeota 205. W umysłach entuzjastów motoryzacji na zawsze pozostanie „świętą liczbą” Peugeot, która zbudowała podwaliny wyjątkowej linii odnoszących sukcesy samochodów miejskich, Peugeot 206, Peugeot 207, a dziś Peugeot 208 i e-208.

Kluczowe daty w historii Peugeota 205

24 lutego 1983: wprowadzenie na rynek wersji 5-drzwiowej Peugeota 205.

1984: Wprowadzenie 3-drzwiowego Peugeota 205 i Peugeota 205 GTI 1.6 105 KM, wprowadzenie na rynek Peugeota 205 Turbo 16, pierwsze zwycięstwo w Rajdowych Mistrzostwach Świata (Finlandia).

1985: Peugeot 205 Turbo 16 zostaje Rajdowym Mistrzem Świata (z Timo Salonenem), milionowy Peugeot 205 opuszcza fabrykę w Miluzie.

1986: wprowadzenie na rynek Peugeota 205 Cabriolet, GTI 115 i 130 KM, Peugeot 205 Turbo 16 zostaje Rajdowym Mistrzem Świata (z Juhą Kankkunenem)

1987: Peugeot 205 otrzymuje nową deskę rozdzielczą, a Peugeot 205 Turbo 16 wygrywa Rajd Paryż-Dakar.

1988: Premiera Peugeota 205 Rallye i drugie zwycięstwo Peugeota 205 Turbo 16 w rajdzie Paryż-Dakar.

1989: Premiera Peugeota 205 Roland Garros.

1990: Lekka zmiana stylizacji (kierunkowskazy, tylne światła…) i wprowadzenie na rynek Peugeota 205 Diesel Turbo (78 KM).

1993: Wstrzymanie produkcji Peugeota 205 GTI.

1995: Wstrzymanie produkcji Peugeota 205 Cabriolet.

1998: Peugeot 205 zostaje zastąpiony przez Peugeota 206.

Dziś jedynym nowym Peugeotem 205, jaki można kupić, są miniaturki w różnej skali. Niektóre z nich są dostępne w sklepie internetowym Peugeot https://www.boutique.peugeot.com/model-cars

Już dziś Musée de L’Aventure Peugeot w Sochaux inauguruje dużą wystawę z licznymi archiwami zdjęć i filmów oraz prezentacją kilkunastu modeli Peugeot 205. Misją stowarzyszenia L’Aventure Peugeot jest zachowanie, rozwój i promocja dziedzictwa marki Peugeot.

Zobacz, co pisaliśmy na temat Peugeota 205 na naszych łamach

 

 

oprac. Krzysztof Gregorczyk; zdjęcia: Peugeot


Francuskie samochody

Zapisz się na nasz newsletter teraz!


trzy razy w tygodniu, wprost do Twojej skrzynki

Galeria

3 2 głosy
Ocena artykułu

Warto przeczytać!

Maj 2023 – Grupa Renault i koncern Stellantis na największym samochodowym rynku Europy

2023-06-09
OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Klimatyzacja w starym samochodzie? Jakie problemy mogą się pojawić w upały

2023-06-08

Renault na czele rankingu sprzedaży aut we Francji. Citroën spadł na piąte miejsce

2023-06-07

50 taksówek Citroën i Peugeot na wodór rusza na ulice Paryża

2023-06-06
Tagi: 205historiaPeugeot
Udostepnij66Tweet41Udostepnij12
Krzysztof Gregorczyk

Krzysztof Gregorczyk

Pasjonat francuskiej motoryzacji. Autor największej ilości artykułów i wiadomości. Miłośnik jazdy po krętych drogach. Regularnie odwiedza targi motoryzacyjne, a jego testy samochodów należą do najdokładniejszych w Sieci. Nieustępliwy tropiciel nieścisłości i braku obiektywizmu w prasie motoryzacyjnej. :-)

Subskrybuj
Powiadom o
guest

guest

1 Komentarz
najstarszy
najnowszy oceniany
Komentarze inline
Zobacz wszystkie komentarze

Popularne teraz

  • Dacia spodziewa się dużego wzrostu zamówień po premierze trzeciej generacji Dustera

    1895 udostępnienia
    Udostepnij 758 Tweet 474
  • Napis na tylnej klapie tego Citroëna C3 wzbudził uśmiechy kierowców. Za kierownicą siedział mężczyzna

    1591 udostępnienia
    Udostepnij 636 Tweet 398
  • Dacia Dokker 1.6 z LPG przejechała 800 tysięcy km. „Zrobi nawet milion albo więcej”

    743 udostępnienia
    Udostepnij 297 Tweet 186
  • Czy i która marka w koncernie Stellantis będzie pełnić rolę Dacii?

    1934 udostępnienia
    Udostepnij 774 Tweet 484

Testy samochodów

Citroen - testy i opinie

Test: Citroën C4 Picasso 2.0 HDi 150 KM 2011 – przestronny i komfortowy samochód, oszczędny i niezawodny silnik diesla. Opinie, zalety, wady, plusy i minusy

autor Krzysztof Gregorczyk
2011-07-03
Citroen - testy i opinie

Test: Citroën C-Crosser 2.2 HDi – pierwsza jazda. Opinie, zalety, wady, plusy i minusy

autor Krzysztof Gregorczyk
2014-07-30
Citroen - testy i opinie

Test: Citroën C3 1.6 HDi 95 KM 2012 – Cytryna w niezwykłym kolorze. Opinie, zalety, wady, plusy i minusy

autor Małgorzata Karolina Piekarska
2012-06-30
Peugeot - testy i opinie

Test: Peugeot 3008 1.6 PureTech 180 KM EAT8 – 1000 kilometrów z SUVem, którego warto poznać. Opinie, wady, zalety, plusy, minusy, spalanie.

autor Tomasz Nowicki
2019-07-07
Peugeot - testy i opinie

Test: Peugeot Partner 1.6 BlueHDi – komtowy i oszczędny diesel, niezawodny kombiwan dla rodziny. Opinie, zalety, wady, plusy i minusy

autor Krzysztof Gregorczyk
2015-12-02

Najnowsze komentarze

  • Krzysztof Gregorczyk - Dacia Dokker 1.6 z LPG przejechała 800 tysięcy km. „Zrobi nawet milion albo więcej”
  • Desmont - Citroën popełnił błąd, sprzedając samochody dostawcze z logo Toyota?
  • Desmont - Citroën popełnił błąd, sprzedając samochody dostawcze z logo Toyota?
  • Właściciel siódmego francuza - Maj 2023 – Grupa Renault i koncern Stellantis na największym samochodowym rynku Europy
  • Anonimowo - Czy i która marka w koncernie Stellantis będzie pełnić rolę Dacii?
  • Krzysztof - Dacia Dokker 1.6 z LPG przejechała 800 tysięcy km. „Zrobi nawet milion albo więcej”
  • Krzysztof - Dacia Dokker 1.6 z LPG przejechała 800 tysięcy km. „Zrobi nawet milion albo więcej”

Zobacz też

Anna Dereszowska i Katarzyna Glinka pokonały przeszkody w deszczu

Gdzie kupić nowy samochód od ręki? Najtańsze i najdroższe Renault: Kangoo, Clio, Espace, Master

Citroën Lifestyle – propozycje na jesień

  • Reklama
  • Redakcja
  • Kontakt
  • Współpraca
  • Organizujesz zlot?

Francuskie samochody
Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny. Piszemy o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Fiat | Jeep | Nissan | Opel | Peugeot | PSA | Renault | Stellantis. Copyright © 2004 - 2023 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o. Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione.
Kontakt w sprawie reklamy: [email protected]
Kontakt z redakcją: [email protected]

Brak wyników
temu
  • Reklama
  • Wiadomości
  • Testy
  • Historia
  • Wyprawy
  • Przegląd Prasy

Francuskie samochody
Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny. Piszemy o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Fiat | Jeep | Nissan | Opel | Peugeot | PSA | Renault | Stellantis. Copyright © 2004 - 2023 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o. Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione.
Kontakt w sprawie reklamy: [email protected]
Kontakt z redakcją: [email protected]

Witam ponownie!

Zaloguj się

Zapomniane hasło?

Odzyskaj hasło

Wpisz nazwę użytkownika lub adres by uzyskać hasło

Zaloguj się
wpDiscuz
1
0
Skomentuj, podziel się swoją opiniąx
()
x
| Odpowiedz
Na tej stronie wykorzystujemy ciasteczka. Używając jej, zgadzasz się na to.