16. maja 2002 roku do kin trafił „Atak Klonów”, druga część „Star Wars” (zresztą wszystkie części miały premiery w maju). 16. maja 1983 roku Król Popu, Michael Jackson, zrealizował swój pierwszy teledysk prezentujący słynny „moonwalk” – „Billy Jean”. 16. maja 1966 roku w Chinach rozpoczęła się rewolucja kulturalna. Na 16. maja 1968 roku datowane zaś są dwa ważne wydarzenia.
Pierwsze, z naszego, polskiego podwórka, to urodziny Leszka Kuzaja, czterokrotnego Mistrza Polski, startującego również samochodami francuskimi, m.in. Renault Clio, i Peugeotami 206 WRC i 307 WRC.
Drugim, którym zajmiemy się w niniejszym tekście, była prezentacja w klubie golfowym w Deauville Citroëna Mehari – samochodu, który zelektryzował ówczesną Francję, pogrążoną właśnie w studenckich protestach. Mehari było nie tylko samochodem. Było zjawiskiem, symbolem wolności, pojazdem stworzonym dla przyjemności!
Citroën Mehari był przełomem. Stanowił przykład samochodu wielofunkcyjnego. Nadwozie z tworzyw sztucznych dawało się łatwo zmyć strumieniem bieżącej wody. Auto mogło wieźć snopki zboża, czy siana, a po chwili transportować deski surfingowe. Modularność i funkcjonalność, to dwie ważne cechy Mehari. Do tego wolność, lekka konstrukcja, prostota i… siła. Nazwę wzięto bowiem od miana wielbłąda w Afryce Północnej i na Saharze. Trudno było o trafniejsze miano dla tego samochodu.
Wyprodukowano niewiele, bo zaledwie niespełna 145.000 egzemplarzy, ale pojawiały się także wersje z napędem na cztery koła. Te odmiany potrafiły wjechać dosłownie wszędzie i – co ważne – również stamtąd wyjechać ;-) Pokonywały drogi o nachyleniu nawet do 60%!
Nic więc dziwnego, że Citroëny Mehari wzięły udział w kilku spektakularnych wydarzeniach, jak na przykład rajdy Liège–Dakar–Liège (w roku 1969), Paryż–Kabul–Paryż (w roku 1970), Paryż–Persépolis–Paryż (w roku 1971). Były też samochodami medycznymi podczas Rajdu Dakar w 1980 roku.
Dzięki swojej lekkości, modularności i wszechstronności stały się wiernymi kompanami francuskiej armii i żandarmerii. Zagościły też na ekranach kin, a najsłynniejsze role, to najpewniej te w serii o „Żandarmie z Saint Tropez” z niezapomnianym Louisem de Funesem.
Podczas 19 lat produkcji (lata 1968-1987) Mehari doczekało się dwóch wersji specjalnych: Plage (znana w Hiszpanii) i Azur (oferowana we Francji, Włoszech i Portugalii).
Dla uczczenia 45. rocznicy zaprezentowania Mehari w salonie ekspozycyjnym C_42 przy paryskich Polach Elizejskich odbędzie się 16. maja spotkanie z prasą. Będzie można nawet pokonać w Mehari kilka kilometrów po barwnych ulicach francuskiej stolicy.
Citroen
KG; zdjęcia: Citroën
Najnowsze komentarze