Wczoraj rozpoczęła się jedna z ostatnich tegorocznych imprez motoryzacyjnych – Motor Show di Bologna. A ponieważ chodzi o Włochy, rynek bardzo istotny dla francuskich producentów aut – nie ma się co dziwić, że są tam obecne marki Citroën i Peugeot.
Peugeot podczas Motor Show di Bologna składa swoisty hołd Włochom. Dlaczego? Kończący się 2017 rok był rokiem sukcesów dla francuskiej marki w tym kraju. Zarówno pod względem handlowym, z uwagi na nagrody (Nowy 3008 został w Italii Samochodem Roku 2017), jak i pod względem sportowym. Marka Peugeot sięgnęła w tym roku po dziesiąty tytuł w klasyfikacji konstruktorów w Mistrzostwach Włoch!
Na stoisku Peugeota podczas tegorocznego Motor Show di Bologna można obejrzeć najbardziej doceniane we Włoszech modele marki. Razem stanowią one blisko 90% sprzedaży francuskiej marki w tym kraju! Ale nie znaczy to, że nie warto zajrzeć na te targi! Wręcz przeciwnie – Peugeot prezentuje bowiem dość specjalne wersje, a więc auta, których na ulicach raczej zobaczyć się nie da. A na pewno nie będą one częstym widokiem.
Peugeot 208 Black Line
208-ka jest samochodem bardzo chętnie kupowanym we Włoszech. W tym roku, nieskończonym jeszcze przecież, Włosi kupili ponad 33 tysiące egzemplarzy tego zgrabnego autka. To o 8% więcej, niż w analogicznym okresie 2016 roku. Klienci szczególną uwagę zwracają na i-Cockpit® – to nowoczesna idea deski rozdzielczej, a w zasadzie całego wnętrza. Charakteryzuje się niewielką kierownicą z zegarami umieszczonymi tak wysoko, że patrzy się na nie ponad jej wieńcem. To wygodne i bezpieczniejsze od tradycyjnych rozwiązań – aby sprawdzić prędkość czy odczytać komunikaty opuszcza się wzrok w mniejszym stopniu, a więc nie traci się z pola widzenia tego, co się dzieje na drodze.
Z początkiem 2018 roku na włoski rynek trafi seria specjalna Peugeota 208, Black Line. To właśnie ta wersje prezentowana jest podczas Motor Show di Bologna. To limitowana do 1.200 egzemplarzy seria akcentowana czarnymi dodatkami. Rasowy wygląd nie idzie w parze z mocą silników – w gamie dostępne będą jedynie 82-konny PureTech i 75-konny motor BlueHDi. Za to auto dostępne będzie zarówno w wersji trzy-, jak i pięciodrzwiowej.
Peugeot 2008
Najmniejszy SUV w ofercie Peugeota z powodzeniem może pełnić rolę samochodu rodzinnego. Mimo stosunkowo niedużego rozstawu osi i kompaktowych wymiarów oferuje całkiem sporo przestrzeni i niezły bagażnik. We Włoszech doceniło go w tym roku już przeszło 43 tysiące klientów, a więc jest to autko popularniejsze od 208-ki! To obrazuje, jak wielkie znaczenie mają dziś SUV-y,
Niezłe wyposażenie, w tym Grip Control, kuszą. System ten wprawdzie nie zastąpi napędu na cztery koła, ale pozwala się całkiem na poważnie poruszać nawet po grząskim piasku, czy zaśnieżonej drodze. Również w 2008-ce Peugeot zastosował i-Cockpit®. Można też liczyć na dotykowy ekran i wysoki poziom bezpieczeństwa. Bogate wyposażenie wielu wersji sprawia, że często klienci wybierają właśnie te najwyższe specyfikacje.
We Włoszech można aktualnie kupić Peugeota 2008 w pięciu wersjach wyposażenia. To Active, Allure, GT Line, Crossway oraz stylowa Black Matt. W gamie jednostek napędowych trzy silniki z rodziny benzyniaków PureTech (82, 110 i 130 KM) oraz trzy diesle BlueHDi 75, 100 i 120 KM. Wszystkie jednostki wysokoprężne wyposażone są w filtry cząstek stałych i technologię SCR (selektywnej redukcji katalitycznej) wyłapującej zdecydowaną większość tlenków azotu. To na tym poległa Grupa Volkswagena i stąd afera dieselgate.
Peugeot 3008
Pierwszy SUV, którego bym kupił. Pierwszy SUV, który wygrał w konkursie Car of the Year. Samochód naprawdę świetnie jeżdżący, świetnie wyglądający, świetnie wyposażony. A gdy już się z wyposażeniem zapoznacie i odniesiecie to do konkurencji, to okaże się, że Peugeot 3008 jest też uczciwie wyceniony.
Wnętrze, to najnowsza odsłona filozofii i-Cockpit®. Mistrzostwo świata. Jedyne w swoim rodzaju. Technologia przetykana technokracją inspirowaną jednakże rozwiązaniami analogowymi. Aluminiowe przyciski na konsoli środkowej stworzono w nawiązaniu do klawiatury fortepianu. Technokratyczne, ale z lekko ukrytą duszą tego instrumentu. Dwa wyświetlacze – jeden przed kierowcą, konfigurowalny, umieszczony ponad wieńcem kierownicy i drugi, na konsoli środkowej, dotykowy. A wszystko w zasięgu kierowcy i proste w obsłudze. Mamy wszak erę smartfonów, tabletów i innych urządzeń sterowanych dotykowo. To działa!
Podczas Motor Show di Bologna Peugeot prezentuje 3008-kę w wersji Crossway. To ekskluzywna seria, która będzie dostępna na włoskim rynku od początku 2018 roku. Perłowe auto wystawione na stoisku Peugeota na Motor Show di Bologna ma pod maską 120-konny silnik BlueHDi Stop&Start i automatyczną skrzynię EAT6. Wersję wyróżniają m.in. zdobienia na zewnątrz i w środku samochodu, w tym współrzędne geograficzne salonu Peugeot Avenue przy paryskich Polach Elizejskich.
Peugeot 5008
Największy z aktualnie oferowanych SUV-ów Peugeota utrzymany jest w tej samej stylistyce, co model 3008. Na Motor Show di Bologna wystawiana jest wersja GT Line, atrakcyjnie wystylizowana, siedmiomiejscowa (w Polsce to standard w tym modelu!) i nader przestronna. Auto ma 464 cm długości i aż 284-centrymetrowy rozstaw osi. W drugim rzędzie są trzy niezależne fotele o takiej samej szerokości. Fotele trzeciego rzędu można łatwo wymontować, a każdy z nich waży jedynie 11 kg.
Bagażnik 5008-ki zmieści nawet 780 dm³ (w pięciomiejscowej konfiguracji), ale funkcjonalność auta jest ogromna. Można nim przewieźć nawet 320-centrymetrowej długości przedmioty, a to dzięki kładzionemu oparciu przedniego fotela.
Samochód może być wyposażony (zależnie od wersji) w wiele systemów ułatwiających codzienną eksploatację. Oczywiście Peugeot zadbał też o bezpieczeństwo i komfort. Jest nawet system wspomagający zjazd ze wzniesień o kiepskiej przyczepności.
W gamie silnikowej 130-konna jednostka PureTech i 165-konna THP oraz oczywiście diesle BlueHDi 120, nowy BlueHDi 130, BlueHDi 150 i BlueHDi 180. Można tu mieć skrzynie manualne, automatyczną EAT6, a wkrótce także ośmiobiegową automatyczną EAT8. Wyposażeniowo też jest w czym wybierać – we Włoszech dostępnych jest sześć wersji wyposażeniowych Peugeota 5008: Access, Active, Business, Allure, GT Line oraz GT.
Peugeot 308
Model znany, ale poddany w mijającym roku liftingowi. Na Motor Show di Bologna wystawiana jest wersja GT z ośmiobiegową skrzynią automatyczną EAT8. Jest ona standardowo łączona z silnikiem BlueHDi 180. W ofercie Nowego 308 jest także wersja z nowym 130-konnym dieslem BlueHDi. Auto dostępne jest zarówno jako hatchback, jak i przestronne kombi.
Rynek międzynarodowy wchłonął już około 800.000 Peugeotów 308 drugiej generacji. Przyjemna stylistyka, wygodne, funkcjonalne wnętrze, oszczędne silniki i rozsądnie skalkulowane cenniki sprawiają, że to doskonała propozycja w segmencie samochodów kompaktowych.
Peugeot 208 T16
Na Motor Show di Bologna można oglądać także sportowe auto, którym Paolo Andreucci sięgnął po zwycięstwo w Mistrzostwach Włoch zakończonego już sezonu. 123 lata po tym, jak Peugeot Type 5 odniósł pierwsze zwycięstwo w wyścigu Paris-Rouen (rok 1894). Teraz Peugeot cieszy się z pięciu różnych tytułów zdobytych w tym roku we Włoszech. To 10 tytuł w klasyfikacji konstruktorów we Włoszech, 10. tytuł Paolo Andreucciego, tytuł dla Marco Pollara (w kategorii Junior za kierownicą 208-ki R2), tytuł mistrzowski w „ośce” i tytuł w klasyfikacji konstruktorów. Czyż można było na Motor Show di Bologna nie pokazać swojej rajdówki? ;-)
Peugeot 208 T16 ma napęd na cztery koła z dwoma samoblokującymi się mechanizmami różnicowymi. Mocy 280 KM przy 6.000 obr./min. dostarcza turbodoładowany silnik 1.6 generujący 400 Nm maksymalnego momentu obrotowego dostępnego już przy 2.500 obr./min. Wszystko to na koła przekazuje sekwencyjna skrzynia biegów.
Paolo Andreucci będzie obecny na targach Motor Show di Bologna od jutra do 10. grudnia (ostatni dzień imprezy). Każdego dnia przewidziano półgodzinną sesję na rozdawanie autografów.
Krzysztof Gregorczyk; zdjęcia: Peugeot i KG
Najnowsze komentarze