Przed dziesięcioma miesiącami Grupa Renault, Numa i ich partnerzy: Nissan, RCI Bank i Services, AXA oraz merostwo Paryża ogłosili program open innovation pod nazwą CityMakers. Program dotyczy przejścia na bardziej elastyczne i zrównoważone środki transportu w mieście. Przedstawiciele start-upów i partnerzy programu zaprezentowali wyniki swojej współpracy. To zapowiedź przyszłej mobilności.
CityMakers – program open innovation, który ma przyspieszyć rozwój elastycznej i zrównoważonej mobilności miejskiej
Postępująca urbanizacja stwarza wyzwania dla miast i ich mieszkańców. Dotyczy to w szczególności zapewnienia efektywnej sieci transportu. W związku z tym Grupa Renault, Numa i partnerzy ogłosili w kwietniu 2017 roku program innowacyjnej mobilności miejskiej pod nawą CityMakers. Program łączy start-upy, ekspertów, podmioty publiczne i prywatne. Celem programu jest ułatwienie mieszkańcom miast mobilności i przyspieszenie przejścia na elastyczną i zrównoważoną mobilność miejską.
W czerwcu 2017 roku partnerzy przedstawili 6 priorytetowych wyzwań, które mogły być przedmiotem jednego lub kilku testów. Do tego projektu zostały również zaproszone start-upy. W programie znalazły się między innymi kwestie związane z optymalizacją infrastruktury na potrzeby samochodów elektrycznych w mieście, poprawa utrzymania dróg i rozwój oferty w zakresie mobilności multimodalnej w przedsiębiorstwie.
We wrześniu ubiegłego roku spośród licznych zgłoszeń wybrano 9 start-upów, które wspólnie z partnerami programu i licznymi ekspertami zaproponowały odpowiedzi na te wyzwania. Po trzech miesiącach eksperymentów, w trakcie których partnerzy i start-upy przy wsparciu firmy Numa udoskonalili i przetestowali całość innowacyjnych rozwiązań w zakresie mobilności w centrum Paryża, zespoły CityMakers zaprezentowały wyniki współpracy.
6 wyzwań i 9 innowacyjnych rozwiązań w zakresie mobilności miejskiej
Wyzwanie #1 – ułatwienie car sharingu dzięki dodatkowym usługom
Grupa Renault, OuiCar, AXA, RCI Bank i Services starali się zrozumieć praktyki związane z udostępnianiem samochodów między osobami prywatnymi za pośrednictwem platformy wynajmu samochodów. Badania jakościowe i ilościowe pozwoliły określić oczekiwania i potrzeby właścicieli, zwłaszcza nowych samochodów, a także zakres usług w zakresie mobilności, jakie należy im zaproponować, by zachęcić do zgłaszania samochodów na platformach.
Wyzwanie #2 – zaoferowanie pasażerom zabawnej, interaktywnej i immersyjnej w formie informacji
Grupa Renault, merostwo Paryża oraz Persistant Studios wyobraziły sobie samochód jako interaktywne medium. Przedefiniowały interakcję wnętrza kabiny z jej otoczeniem zewnętrznym. Celem było wykorzystanie przejazdu, by stał się czasem na odkrywanie nowych rzeczy. Faza eksperymentalna umożliwiła opracowanie i przetestowanie różnych rodzajów doświadczeń i treści w samochodzie. Był to bardzo użyteczny eksperyment, który pozwolił na wyobrażenie koncepcji przyszłych usług w samochodach autonomicznych.
Wyzwanie #3 – uproszczenie korzystania z różnych środków komunikacji miejskiej w regionie Ile-de-France
Posługując się technologiami monitorowania przejazdów i analizując dane z wielu źródeł, Geo4Cast pozwolił lepiej zrozumieć zachowania osób pracujących w siedzibie Nissana oraz pracowników AXA mieszkających w Ile-de-France. W związku z tym zaproponował siedem rozwiązań optymalizujących mobilność zgodną z celami transformacji energetyczne. Chodzi o pracę na odległość, wspólne korzystanie z samochodów czy zastąpienie samochodu służbowego kartą uprawniającą do korzystania z różnych środków transportu (pass mobilité). W odniesieniu do każdego z tych rozwiązań zmierzono oszczędność czasu przejazdu oraz oszczędności dla pracowników i przedsiębiorstwa.
Karos natomiast testował wśród osób pracujących w placówce RCI Bank and Services swoją aplikację wspólnego użytkowania samochodu w sytuacji rzeczywistej. Ten eksperyment pozwolił poinformować pracowników placówki o nowych rozwiązaniach w zakresie mobilności i zachęcił ich do zmiany zwyczajów, co spowodowało skrócenie czasu podróży i uproszczenie tras. Średnio, podczas testu, współpracownicy zyskali 24 minuty i 6 euro siły nabywczej na jednym przejeździe. Ogółem podczas eksperymentu zmniejszono emisję CO2 o ekwiwalent 345 kg.
Wyzwanie #4 – ułatwienie rozwoju samochodów elektrycznych i ich infrastruktury w środowisku miejskim
Użytkownicy samochodów elektrycznych otrzymują liczne formy pomocy finansowej na zakup oraz korzyści wynikające z poruszania się nimi i parkowania, ale różnią się one w czasie i w zależności od regionu. Nie zawsze łatwo jest szybko dotrzeć do jasnych i wiarygodnych informacji. Grupa Renault i Toucan Toco opracowały interfejs, dzięki któremu przyszli nabywcy mogą uzyskać informacje dotyczące zakupu i użytkowania samochodu elektrycznego/ Informacje dotyczą ładowania i parkowania na co dzień lub w czasie wakacji, instalacji punktu ładowania, kosztów, modeli dostępnych na francuskim rynku, oddziaływania na środowisko, panujących stereotypów itd.
Dalberg Data Insights, Grupa Renault i merostwo Paryża opracowały platformę dla zbierania danych pochodzących od Grupy Renault i merostwa Paryża na temat użytkowania samochodów elektrycznych i infrastruktury ładowania. Ta platforma umożliwia dynamiczną wizualizację wpływu samochodów elektrycznych na stolicę. Pozwala to na strategiczną rozbudowę niezbędnej infrastruktury czy zaoferowanie właściwych form pomocy finansowej dla nabywców samochodów elektrycznych.
Wyzwanie #5 – poprawa lub stworzenie nowych usług w zakresie mobilności na podstawie danych generowanych przez samochody
We Francji szukanie miejsc parkingowych powoduje 5-10% korków w strefach miejskich. AppyParking, Nissan oraz RCI Bank i Services przetestowały różne rozwiązania dla rozwikłania tego problemu. W dzielnicy Marais w Paryżu został przetestowany londyński prototyp AppyParking, który oferuje proste i szybkie rozwiązania umożliwiające lokalizację wolnych miejsc oraz tryb płatności lepiej dostosowany do rzeczywistego czasu parkowania dzięki geolokalizacji samochodów i wolnych miejsc postojowych.
Nissan i RCI Bank and Services współpracowały także z Ellis Car, by lepiej zrozumieć zachowania kierowców samochodów służbowych w czasie jazdy. Dzięki danym zebranym za pośrednictwem telematyki i/lub smartfonów, analiza danych pozwoli na poprawę infrastruktury i indywidualnych zachowań kierowców w zależności od powtarzających się, ryzykownych zachowań za kierownicą. Po udoskonaleniu to rozwiązanie pozwoli zmniejszyć ryzyko wypadków samochodów służbowych.
Wyzwanie #6 – wykorzystanie danych samochodów do opracowania instrumentu pozwalającego na lepsze planowanie utrzymania sieci dróg
Wydawca programów komputerowych wspierających proces decyzyjny w zakresie utrzymania i eksploatacji sieci drogowych Logiroad przetestował na paryskiej sieci drogowej niezawodność czujnika Renault. Czujnik pozwala ocenić jakość dróg i precyzyjnie zlokalizować uszkodzenia, np. dziury na drodze. Dzięki połączeniu czujnika z bazą danych Logiroad, rozwiązanie dostarcza samorządom obiektywnych informacji na temat stanu nawierzchni w czasie rzeczywistym i taniej. Dzięki temu utrzymanie dróg oraz ruch są bardziej płynne. Jednocześnie rozwiązanie obniża koszty utrzymania dróg.
NUMA: została założona w Paryżu w 2013 roku. Firma doradza w zakresie strategii innowacyjności start-upom, przedsiębiorstwom i podmiotom społeczeństwa obywatelskiego. Numa zainicjowała pierwszy program akceleracji start-upów we Francji. Służy także swoim know-how wielkim korporacjom międzynarodowym i wspiera je w zakresie transformacji cyfrowej poprzez doskonalenie metod pracy na podstawie doświadczeń ze świata biznesu. W Paryżu, Nowym Jorku, Berlinie, Casablance, Moskwie, Barcelonie Meksyku i Bangalore Numa inspiruje podmioty innowacyjne. Pomaga w doskonaleniu technologii i usług kształtujących społeczeństwo jutra.
Stu pracowników Numa przyczyniło się do rozwoju ponad 250 start-upów i organizuje 12 tysięcy wydarzeń każdego roku.
www.numa.co
https://citymakers.io/
Grupa Renault: Międzynarodowy koncern Renault, produkujący samochody od 1898 roku, sprzedał w 2017 roku blisko 3,76 miliona samochodów. Grupa zatrudnia obecnie ponad 120 tys. pracowników i posiada 36 zakładów i 12.700 punktów sprzedaży na całym świecie. Aby stawić czoła wielkim wyzwaniom technologicznym przyszłości i kontynuować strategię rentownego wzrostu Grupa opiera się na rozwoju na rynkach pozaeuropejskich i wzajemnie dopełniających się markach (Renault, Dacia, Renault Samsung Motors, Alpine i LADA), produkcji samochodów elektrycznych i aliansie z Nissanem. Jest również silnie zaangażowana w e-Formułę i Formułę 1 wraz z nową stajnią. Sport motoryzacyjny jest dla Renault czynnikiem przyspieszającym wprowadzanie innowacji, a także budującym wizerunek i popularność marki.
Nissan: Nissan jest jednym z pozaeuropejskich producentów posiadających na kontynencie największą liczbę zakładów produkcyjnych, ośrodków i punktów sprzedaży. Zatrudnia w Europie ponad 17 tys. osób, które pracują w ośrodkach badawczo-projektowych, wzornictwa, zakładach produkcyjnych, pionach logistycznych, handlowych i marketingu. W 2016 roku Nissan wyprodukował w swoich zakładach w Zjednoczonym Królestwie, Hiszpanii i Rosji ponad 660 tys. samochodów, w tym mających na swoim koncie liczne nagrody crossovery, samochody dostawcze oraz model Nissan LEAF. Jest to najlepiej sprzedający się na świecie w 100% elektryczny samochód. Nissan prowadzi działania na rzecz zerowej emisji zanieczyszczeń podczas eksploatacji samochodów i ograniczenia do zera śmiertelnych wypadków na drogach. Temu celowi służy przyjęty niedawno kompleksowy program „Intelligent Mobility”, który ma odpowiednio ukierunkować wybór technologii i rozwój przyszłych modeli marki. Pozwoli na podjęcie działań w zakresie rodzajów napędu, prowadzenia samochodów oraz sposobów ich wykorzystania w społeczeństwie. Ambicją Nissana jest zdobycie pozycji najbardziej atrakcyjnej marki azjatyckiej w Europie.
RCI Banque S.A.: Spółka RCI Banque S.A. została utworzona przez Grupę Renault, która jest jedynym jej udziałowcem. Jest to francuski bank specjalizujący się w finansowaniu i usługach dla klientów i sieci Grupy Renault (Renault, Renault Samsung Motors, Dacia) na świecie oraz Grupy Nissan (Nissan, Infiniti, Datsun), głównie w Europie, Rosji, w Ameryce Południowej, Korei Południowej i w Indiach.
Od lutego 2016 roku RCI Bank and Services funkcjonuje pod nazwą handlową RCI Banque.
Bank zatrudnia ponad 3.300 pracowników w 36 krajach. W 2016 roku sfinansował ponad 1,56 mln umów na samochody nowe i używane oraz sprzedał ponad 3,4 mln usług. Na koniec grudnia 2016 roku średnia wartość należności pracujących wyniosła 33,3 mld euro, a wynik przed opodatkowaniem – 912 mln euro. Od 2012 roku RCI Bank and Services, obecnie RCI Banque, rozwija działalność w zakresie przyjmowania wkładów pieniężnych w czterech krajach. Na koniec grudnia 2016 roku wysokość netto wkładów wyniosła 12,6 mld euro, co stanowi 33% aktywów przedsiębiorstwa. Więcej informacji jest dostępne na: www.rcibs.com
AXA: AXA Partners, działająca w strukturze dyrekcji ds. innowacji Grupy AXA, specjalizuje się w opracowywaniu z partnerami oryginalnych rozwiązań dla firm z sektorów: samochodowego, mobilności, podróży, ubezpieczeń indywidualnych, zdrowia, domu, dostaw energii, telekomunikacji, handlu detalicznego, bankowo-ubezpieczeniowego i międzynarodowego assistance.
Zadaniem 10.000 pracowników jest tworzenie wraz z partnerami innowacyjnych rozwiązań „na miarę”. Łączą one ubezpieczenia, assistance i inne usługi o wysokiej wartości dodanej i zapewniają większy komfort życia klientom.
Merostwo Paryża: merostwo Paryża w 2008 roku zobowiązało się wspierać innowacyjność we wszystkich jej formach. Jest świadome korzyści dla światowej metropolii. Władze Paryża zainwestowały ponad miliard euro i oddały do dyspozycji inkubatorów przedsiębiorczości powierzchnię 100.000 m2, w tym Le Cargo w XIX dzielnicy, który jest dziś największym inkubatorem w Europie. Dynamiczny rozwój paryskiego ekosystemu dowiódł, że innowacyjność to efekt współpracy różnych podmiotów, które poszukują oryginalnych rozwiązań. Udział merostwa Paryża w charakterze partnera programu open innovation CityMakers jest okazją do wspólnej refleksji nad wyzwaniami związanymi z mobilnością jutra.
źródło: Renault Polska
Najnowsze komentarze