Czy to już koniec diesla? W grudniu sprzedaż nowych samochodów w Francji spadła o 14,5%, zarejestrowano niewiele ponad 165.000 nowych samochodów osobowych. Francuski rynek samochodowy wzrósł o 3% w skali roku. Najbardziej charakterystyczny jest ogromny spadek sprzedaży diesli. Jeszcze siedem lat temu samochody z silnikiem diesla we Francji wybierało 75% klientów. W 2018 roku poniżej 40%. Producenci zapowiadają dalsze ograniczenie produkcji tych jednostek napędowych. Zaczyna się epoka hybryd i samochodów elektrycznych.
Grupa PSA, właściciel marek Citroen, DS, Opel, Peugeot i Vauxhall, zanotowała ogólny wzrost sprzedaży o 13%. I wygrywa rok z udziałem 32,1% – strategia nowych produktów, podwyższenia wartości rezydualnej i modyfikacja kanałów sprzedaży działa. Peugeot sprzedał 389.518 a Citroen 213.944 aut.
Grupa Renault wyraźnie przeżywa stagnacje ze wzrostem 2,48%, jednak zbliżające się wprowadzenie nowych modeli może ten trend szybko zmienić. Wynik dodatni udało się uzyskać dzięki modelowi Dacia Duster. Szczególne nadzieje związane są z Renault Clio V. To segment, w którym tradycyjnie sprzedaje się bardzo dużo samochodów a nowe Clio ma sporo atutów. Jednak rośnie mu konkurencja – nowy Peugeot 208 II.
Potężny spadek sprzedaży zanotowała za to niemiecka firma Audi – ponad 21% w dół. Volkswagen miał zaledwie 0,6% wzrostu.
Skąd spadki sprzedaży w grudniu?
Jest wiele powodów, dla których rynek francuski może notować niższe wyniki. Jest to choćby ruch żółtych kamizelek, który angażuje społeczną uwagę i wywołuje napięcie polityczne. W takim momencie samochodów sprzedaje się zwyczajnie mniej. O ile trudno ocenić jego wpływ, tak dużo bardziej pewna jest kwestia nowych norm WLTP. W 2018 roku wielu producentów notowało bardzo duże wzrosty zakupów latem, przed wprowadzeniem WLTP. Innymi słowy zakupy zostały przyspieszone. Z salonów auta znikały w tempie ekspresowym, nieznanym wcześniej w okresie wakacyjnym.
Co w roku 2019?
Wspomniane już Renault Clio V i Peugeot 208 II nie są jedynymi gorącymi propozycjami. Duże oczekiwania wiązane są bowiem z SUVem Citroen C5 Aircross. A jak będzie w rzeczywistości, dowiemy się już niebawem.
Najnowsze komentarze