Emisja CO2 samochodów wzrosła do najwyższego poziomu od roku 2014. Jeśli sytuacja się nie zmieni, producentom grożą ogromne kary finansowe. W obliczu największych grzywien stoi Grupa Volkswagen oraz Grupa PSA.
Według wytycznych, które Komisja Europejska ustanowiła na rok 2021, średnia emisja CO2 floty nowych samochodów ma wynosić 95 g na kilometr i producenci będą musieli bardzo się postarać, aby je spełnić. Średnia za rok 2018 dla 11 największych koncernów była bowiem wyższa o 24,7 g/km. Jeśli sytuacja nie ulegnie zmianie, koncerny zapłacą ogromne kary finansowe. JATO Dynamics wyliczyło je łącznie na 33,6 mld euro.
Obecnie standardy wyznaczone na rok 2021 przekracza większość producentów samochodów. W ubiegłym roku średnia emisja CO2 dla: Grupy Volkswagen, Grupy PSA, Grupy Renault, Nissan, BMW, Hyundai-Kia, Ford, FCA, Daimler, Toyota i Volvo wynosiła 119,7 g/km, czyli o 2,4 g/km więcej niż w roku 2017. Poziom emisji CO2 samochodów jest najwyższy od 2014 roku, a trend wzrostowy spowodowany zwiększeniem popularności SUV-ów oraz spadkiem sprzedaży diesla tylko utrudnia spełnienie wytycznych.
Kara wynosi 2525 euro za każdy sprzedany samochód. W przypadku czarnego scenariusza, Grupa Volkswagena musiałaby zapłacić największą grzywnę w wysokości 9,2 mld euro, czyli trzy czwarte swoich rocznych dochodów. Grupa PSA przekracza wytyczne na rok 2021 o 23,1 g/km. W związku z tym, koncern musiałby zapłacić karę 2194 euro za pojazd, czyli 5,4 mld euro.
Producenci starają się dążyć do spełnienia wytycznych poprzez dołączenie do swojej oferty samochodów hybrydowych oraz całkowicie elektrycznych. Jeszcze w tym roku Grupa PSA wprowadzi na rynek hybrydowe wersje Peugeota 508 i 3008, w planach jest także wspomagany silnikiem elektrycznym Citroen C5 Aircross. Obecnie zamawiać można już całkowicie elektryczny model e-208. Grupa Renault przygotowuje nową generację Renault Zoe oraz hybrydowe wersje Renault Clio, Captur i Megane.
Źródło: JATO Dynamics
Najnowsze komentarze