Grupa Renault konsekwentnie realizuje strategię elektryfikacji gamy i wprowadza rewolucyjną technologię hybrydową E-Tech
Do zaprezentowanych na Targach Motoryzacyjnych w Brukseli w styczniu modeli nowe Clio E-TECH 140 KM i nowy Captur E-TECH Plug-in 160 KM[1] dołączy nowy Megane E-TECH Plug-in 160 KM.
Trzy modele, w tym pełna hybryda (Clio) i dwie hybrydy Plug-in (Captur i Megane), uzupełniają szeroką ofertę samochodów Renault z napędem w 100% elektrycznym, która obejmuje Twizy, nowe ZOE, nowe Twingo Z.E., Kangoo Z.E. i Master Z.E. Nowa gama samochodów z napędem hybrydowym E-TECH daje klientom możliwość wyboru technologii napędu dostosowanej do ich potrzeb (jazda na dłuższych trasach, uniwersalny miejski samochód itd.), a przy tym zapewnia niższą emisję CO2 i zużycie paliwa nawet na długich trasach. Ta bogata oferta bestsellerowych modeli w wersji hybrydowej zapewnia znacznie większej rzeszy klientów dostęp do przyjemności jazdy samochodem elektrycznym.
Doświadczenie w zakresie napędów elektrycznych
Grupa Renault jest pionierem i ekspertem w dziedzinie elektromobilności i jest aktywnie zaangażowana w rozwój elektrycznych samochodów dla wszystkich dziś i w przyszłości. Renault ma ponad 10-letnie doświadczenie w segmencie samochodów elektrycznych i wprowadza na rynek coraz bardziej wydajne i dynamiczne napędy hybrydowe.
Efektem prowadzonych przez nią prac rozwojowych są uniwersalne napędy hybrydowe, które zastąpiły tradycyjne zelektryfikowane jednostki spalinowe. Silniki E-TECH zapewniają:
– każdorazowy rozruch na silniku elektrycznym,
– przyjemność z jazdy, bez względu na panujące warunki, dzięki poszerzonym możliwościom korzystania z napędu elektrycznego m.in. w fazie przyspieszania,
– doskonałą sprawność energetyczną dzięki innowacyjnej, automatycznej skrzyni biegów Multi-mode o wielu trybach, skutecznemu odzyskiwaniu energii hamowania i mocnemu akumulatorowi. Najnowsze rozwiązania są wynikiem wykorzystania wiedzy i doświadczenia zdobytego w Formule 1 i segmencie samochodów elektrycznych.
Clio E-TECH przekłada te atuty na konkrety. Nowy model może poruszać się po mieście w trybie w pełni elektrycznym przez 80% czasu jazdy, a zużycie paliwa w cyklu miejskim może być nawet o 40% niższe niż w wersji z silnikiem benzynowym. Nowy Captur E-TECH Plug-in i nowy Megane E-TECH Plug-in mają zasięg pozwalający na pokonanie 50 km w trybie w 100% elektrycznym z prędkością do 135 km/h w cyklu mieszanym (WLTP) i nawet 65 km w cyklu miejskim (WLTP City).
Innowacyjna technologia
Układ napędowy montowany we wszystkich modelach Renault z jednostkami hybrydowymi jest dostępny w jednym z dwóch wariantów: E-TECH w technologii „pełnej hybrydy” (HEV lub „full hybrid”) i E-TECH Plug-in (PHEV lub „hybryda doładowywana”). Zastosowanie nowej technologii w obu modelach jest możliwe dzięki nowym modułowym platformom CMF-B i CMF-C/D, zaprojektowanym z myślą o zelektryfikowanym napędzie oraz wyjątkowo kompaktowym wymiarom nowego układu E-TECH, który może być bez problemu zamontowany w komorze silnika uniwersalnego miejskiego samochodu, takiego jak Clio.
Inżynierowie z Renault zaprojektowali dla napędów hybrydowych rewolucyjne rozwiązanie – oryginalne, praktyczne i jedyne w swoim rodzaju. Wykorzystuje technologie chronione ponad 150 patentami i jest oparte na szeregowo-równoległej architekturze napędu hybrydowego, aby zapewnić maksymalną liczbę kombinacji oraz jak najniższy poziom emisji CO2 podczas jazdy.
Podczas prac rozwojowych nad samochodem z napędem hybrydowym wykorzystano wiedzę i doświadczenie w projektowaniu bolidów Renault F1 Team. Produkowane seryjnie modele z napędem hybrydowym wykorzystują technologię opracowaną na potrzeby wyścigów Formuły 1.
Zrównoważona mobilność dla wszystkich
Nowe silniki hybrydowe opracowano dzięki doświadczeniu i synergii w Aliansie, w ramach której powstają podobne jednostki także dla marek Nissan i Mitsubishi. Członkowie Aliansu opracowują technologie dopasowane do specyfiki konkretnych rynków, zgodnie z globalnymi i lokalnymi strategiami poszczególnych marek.
Celem Grupy Renault jest zapewnienie zrównoważonej mobilności dla wszystkich, teraz i w przyszłości. Najnowsza gama silników jest kolejnym krokiem w kierunku realizacji tego celu. Grupa Renault ma ambitne plany masowej elektryfikacji swojej gamy. Do 2022 roku będzie dysponować gamą ośmiu w pełni elektrycznych oraz 12 zelektryfikowanych modeli (hybryd i hybryd Plug-in).
Samochody seryjne zainspirowane bolidami F1
Doświadczenia zdobyte podczas wyścigów samochodowych i udziału Renault w Formule 1 zostały wykorzystane podczas prac nad silnikami hybrydowymi E-TECH. Rozwiązania opracowane na potrzeby sportów samochodowych pojawiają się w seryjnych samochodach w wielu obszarach: odzyskiwania i wykorzystania energii oraz innowacyjnych wielotrybowych automatycznych skrzyń biegów ze sprzęgłem kłowym, po raz pierwszy zastosowanych w pojazdach produkowanych seryjnie.
Wymiana wiedzy z myślą o optymalnym zużyciu energii
Od 2013 roku team F1 Renault oraz inżynierowie koncernu wymieniają się wiedzą i doświadczeniami w dziedzinie zarządzania energią. W ramach przygotowań do wprowadzenia silników hybrydowych w Formule 1 inżynierowie i specjaliści od jednostek hybrydowych, którzy są odpowiedzialni za nowe napędy Renault E-TECH, pracowali wspólnie nad hybrydowym silnikiem Formuły 1 w ośrodku Renault Sport w Viry-Châtillon. To właśnie tam zdobyli doświadczenie w zakresie strategii zarządzania energią, która obecnie jest wykorzystywana przy projektowaniu jednostek hybrydowych Renault.
Silniki E-TECH zapewniają użytkownikowi przyjemność z jazdy oraz wysoką skuteczność odzyskiwania energii podczas hamowania oraz jej optymalne wykorzystanie.
Zarówno w silnikach bolidów F1, jak i jednostkach E-TECH montowanych w seryjnie produkowanych samochodach zastosowano algorytmy zarządzania energią, które umożliwiają optymalną regulację obrotów (zapewniającą jak największą moc silnika spalinowego przy jak najmniejszym zużyciu paliwa). Pozwala to optymalnie wykorzystać wygenerowaną energię do doładowania akumulatora, gdy ilość wytworzonej energii przewyższa zapotrzebowanie.
Podobnie jak w Formule 1 energia kinetyczna jest odzyskiwana podczas wytracania prędkości i hamowania, a następnie jest przetwarzana na energię elektryczną, aby doładować akumulator trakcyjny. Zgodnie z zasadami zarządzania energią w samochodach produkowanych seryjnie, zwłaszcza podczas jazdy po autostradzie, proces ładowania akumulatora rozpoczyna się od wysłania poleceni a do silnika, aby osiągnął optymalne obroty. Nadwyżka energii jest wykorzystywana, aby odciążyć silnik spalinowy podczas mocnego przyśpieszania lub aby przejść na w pełni elektryczny tryb jazdy na odcinku trasy w mieście.
W seryjnie produkowanych modelach wyposażonych w silniki E-TECH Plug-in tryb SPORT, dostępny w ustawieniach systemu MULTI-SENSE, umożliwia jednoczesne wykorzystanie całej energii silnika spalinowego i elektrycznego, co przekłada się na większą przyjemność z jazdy i skuteczne przyśpieszanie. Podczas gwałtownego przyśpieszania dwa silniki elektryczne wytwarzają wspólnie dodatkową energię, która uzupełnia moc silnika spalinowego. Ten algorytm został przejęty z Formuły 1. Kierowca może wybrać specjalny tryb, aby wykorzystać całą dostępną moc, zwłaszcza podczas rundy kwalifikacyjnej.
Doskonała szybkość reakcji dzięki innowacyjnej skrzyni biegów
Architektura zespołu napędowego Renault E-TECH jest oparta na analogicznych zasadach, jak rozwiązania wykorzystywane w bolidach Renault F1 Team. W skład układu wchodzi silnik spalinowy, dwa silniki elektryczne i centralnie umieszczony akumulator. Układ współpracuje z wielotrybową skrzynią biegów typu Multi-mode ze sprzęgłem kłowym.
Dzięki zastosowaniu skrzyni biegów bez klasycznego sprzęgła w połączeniu z silnikami elektrycznymi każdy rozruch odbywa się z silnika elektrycznego. Dodatkowo takie rozwiązanie w znacznym stopniu redukuje spadek przyśpieszenia podczas zmiany biegów. To przekłada się na większy komfort jazdy i lepsze osiągi podczas przyśpieszania. W Formule 1 płynna zmiana biegów oznacza mniejszą ilość szarpnięć i większą przyczepność.
Renault E-TECH – napęd hybrydowy, który łączy przyjemność jazdy z efektywnością energetyczną i natychmiastową reakcją
Napęd E-TECH w wersji hybrydowej lub hybrydowej Plug-in został opracowany i opatentowany przez dział konstrukcyjny Renault i pochodzi z modelu koncepcyjnego EOLAB, który był pokazywany na Międzynarodowym Salonie Samochodowym w Paryżu w 2014 roku. Wykorzystuje doświadczenie marki w dziedzinie napędów elektrycznych i składa się z wielu elementów zaprojektowanych w ramach Aliansu, jak na przykład specjalnie zmodyfikowanego silnika benzynowego 1,6 l nowej generacji. Pozostałe elementy układu to dwa silniki elektryczne, w tym jeden silnik typu HSG (High-Voltage Starter Generator, czyli wysokonapięciowy rozrusznik) oraz innowacyjna, wielotrybowa skrzynia biegów Multi-mode ze sprzęgłem kłowym. Rewolucyjne połączenie silników elektrycznych i skrzyni biegów ze sprzęgłem kłowym zapewnia optymalną, płynną zmianę przełożeń. Ta konstrukcja jest synonimem najwyższej sprawności energetycznej i jest owocem bogatego doświadczenia stajni Renault F1 Team.
Pojemność akumulatora trakcyjnego różni się w zależności od typu hybrydowego zespołu napędowego:
– W Clio E-TECH akumulator o pojemności 1,2 kWh (230 V) umożliwia znaczące obniżenie zużycia paliwa i emisji CO2, ponieważ nawet do 80% czasu jazdy po mieście odbywa się w trybie w 100% elektrycznym.
– W nowym Capturze E-TECH Plug-in i nowym Megane E-TECH Plug-in akumulator o pojemności 9,8 kWh (400 V) umożliwia pokonanie w cyklu miejskim do 65 km w trybie w 100% elektrycznym (WLTP).
Natychmiastowa reakcja i optymalizacja zużycia energii
Połączenie dwóch silników elektrycznych, innowacyjnej skrzyni biegów typu Multi-mode i silnika spalinowego oferuje szeroką gamę trybów pracy.
Ruszanie z miejsca w trybie 100% elektrycznym: w tej innowacyjnej skrzyni biegów brak klasycznego sprzęgła pozwala na ruszanie z miejsca w trybie w 100% elektrycznym, bez konieczności uruchamiania silnika spalinowego. W związku z tym w samochodach z napędem hybrydowym E-TECH ruszanie z miejsca odbywa się wyłącznie z wykorzystaniem głównego silnika elektrycznego. Dodatkową zaletą jest natychmiastowa dostępność całego momentu obrotowego, dzięki czemu ruszanie z miejsca jest wyjątkowo dynamiczne.
Automatyczna adaptacja do sytuacji drogowych: technologia E-TECH jest oparta na układzie szeregowo-równoległym, który łączy zalety poszczególnych typów hybrydyzacji (szeregowy, równoległy, szeregowo-równoległy). Przy przekazywaniu mocy na poszczególne koła silniki mogą działać niezależnie lub wspólnie. Zespół napędowy steruje pracą silników i stopniem ich wykorzystania w zależności od potrzeb w zakresie przyspieszania i mocy oraz możliwości doładowywania akumulatora trakcyjnego. Zarządzanie odbywa się na podstawie 15 możliwych kombinacji pracy poszczególnych silników oraz w zależności od włączonego biegu.
Zmiany trybów pracy są praktycznie niewyczuwalne w czasie jazdy i nie wymagają żadnego działania ze strony kierowcy. System E-TECH automatycznie dobiera tryb pracy, który jest najlepszy w danej sytuacji, aby maksymalnie zoptymalizować zużycie paliwa i emisję CO2 bez uszczerbku dla dynamiki i przyjemności jazdy.
Odzyskiwanie energii i hamowanie rekuperacyjne
Technologia E-TECH pozwala również na optymalne zarządzanie energią w fazach zwalniania i hamowania.
Doładowywanie akumulatora trakcyjnego w fazach zwalniania i hamowania: gdy kierowca zdejmie nogę z pedału przyspieszenia, a dźwignia skrzyni biegów znajduje się w położeniu Drive, główny silnik elektryczny zaczyna działać jak generator prądu. Odzyskuje energię kinetyczną wytworzoną podczas zwalniania i przekształca ją w energię elektryczną przesyłaną do akumulatora.
Tryb B-Mode: Odzyskiwaną energię można dodatkowo zwiększyć, ustawiając dźwignię skrzyni biegów w położeniu Brake (B). Zapewnia to maksymalne odzyskiwanie energii w granicach pojemności akumulatora przy wyhamowywaniu do ok. 7 km/h.
Hamowanie rekuperacyjne: po wciśnięciu pedału hamulca samochód zaczyna hamować na skutek odwróconego działania silnika elektrycznego, które w razie potrzeby może być uzupełnione hamowaniem hydraulicznym poprzez działanie klocków hamulcowych. Również w tym przypadku silnik elektryczny działa jak dodatkowy hamulec i może odzyskiwać nadmiar energii, aby przesłać ją do akumulatora (w granicach pojemności akumulatora).
Wszystkie wyżej wymienione rozwiązania zapewniają modelom Renault E-TECH i E-TECH Plug-in większą przyjemność prowadzenia, natychmiastową reakcję na polecenia kierowcy, optymalne zużycie energii i doładowywania akumulatora trakcyjnego w fazach zwalniania i hamowania, podwyższając znacząco parametry użytkowe obu samochodów.
Pierwsza gama hybrydowa z uniwersalnymi jednostkami dla wszystkich
Nowe modele z napędem hybrydowym Clio E-TECH, nowy Captur E-TECH Plug-in i nowy Megane E-TECH Plug-in spełniają bardzo różne potrzeby użytkowników i doskonale uzupełniają modele z silnikami w 100% elektrycznymi. Dostępność w gamie uniwersalnych modeli ze „średniej półki” oznacza, że doświadczenie jazdy samochodem elektrycznym stało się obecnie bardziej dostępne dla większej liczby użytkowników.
Nowe Clio z napędem hybrydowym
Nowe Clio, zaprezentowane w 2019 roku, odzwierciedla nakreśloną przez Grupę Renault wizję mobilności przyszłości, z autonomicznymi, elektrycznymi i inteligentnymi samochodami. Jest wyposażone w najnowocześniejsze systemy wspomagające kierowcę, które obecnie są dostępne na rynku – m.in. EASY PILOT – asystenta jazdy w korku i na autostradzie. To system autonomicznej jazdy poziomu 2. Nowy model z ekranem o przekątnej 9,3” i nowym systemem Renault EASY CONNECT ma także bogatą ofertę funkcji multimedialnych.
Po raz pierwszy w gamie Clio pojawił się silnik E-TECH w technologii „pełnej hybrydy”, który uzupełnienia ofertę silników spalinowych i jest doskonałym przykładem synergii leżącej u podstaw strategii Grupy Renault – pioniera i europejskiego lidera w dziedzinie elektrycznych samochodów oraz jej partnerów. Nowa jednostka błyskawicznie reaguje na polecenia kierowcy podczas rozruchu i przyśpieszania i umożliwia częstszą jazdę w trybie elektrycznym. To przekłada się na niezwykłe doświadczenia i przyjemność z jazdy, nieporównywalne z doznaniami, jakie gwarantują inne, dostępne na rynku miejskie hybrydy.
Sprawność energetyczna i przyjemność z jazdy
Hybrydowa jednostka montowana w nowym Clio E-TECH 140 KM zapewnia maksymalną wydajność, niezrównaną dynamikę jazdy i czas reakcji, co najlepiej ilustruje przyśpieszenie z 80 do 120 km/h w zaledwie 6,9 sekundy.
Odzyskiwanie energii podczas hamowania, duża zdolność samoładowania akumulatora 1,2 kWh (230 V) oraz wysoka sprawność zespołu napędowego E-TECH zapewniają zmniejszenie zużycia paliwa i energii. Nowy model może poruszać się po mieście w trybie w pełni elektrycznym przez 80% czasu jazdy, a zużycie paliwa może być nawet o 40% niższe niż w wersji z silnikiem spalinowym w cyklu miejskim. I to bez konieczności zmiany przyzwyczajeń użytkowników. W trybie elektrycznym nowe Clio może osiągnąć prędkość 70-75 km/h.
Wszystkie elementy napędu hybrydowego ważą zaledwie 10 kg więcej niż silnik dCi 115. W Clio E-TECH zużycie paliwa w cyklu mieszanym wynosi poniżej 4,5 l/100 km, a emisja CO2 mniej niż 100 g/km (zgodnie z protokołem WLTP, w oczekiwaniu na ostateczną homologację). Akumulator trakcyjny nie zmniejsza pojemności bagażnika (391 l), a tylną kanapę nadal można składać. Zachowano też miejsce na koło zapasowe. Nowy napęd łączy komfort i osiągi. To wszystko doskonale wpisuje się w charakter modelu, który od 30 lat jest jednym z najbardziej wszechstronnych samochodów.
Elementy wyróżniające Clio E-TECH
Z zewnątrz Clio E-TECH wyróżnia się tylnym zderzakiem oraz emblematem E-TECH na środkowym słupku i klapie bagażnika. Pakiet „Hybrid Blue” umożliwia personalizację wnętrza i nadwozia nowego modelu.
Wewnątrz samochodu wzrok przyciąga kokpit high-tech wyposażony w siedmiocalowy ekran na tablicy rozdzielczej oraz nowy ekran systemu multimedialnego Renault EASY LINK o przekątnej 7” (w układzie poziomym) lub 9,3” (w układzie pionowym).
Ten ostatni ma największą powierzchnię wyświetlacza w tej klasie samochodów. Na nowej, cyfrowej tablicy rozdzielczej pojawia się szereg ikon i animacji, typowych dla samochodów z napędem hybrydowym. Pokazują poziom naładowania akumulatora lub sygnalizują, czy włączony jest silnik elektryczny.
Dodatkowo specjalny dla tej wersji drążek zmiany biegów jest ozdobiony emblematem „E-Tech”. Przycisk Stop&Start, znajdujący się poniżej ekranu systemu multimedialnego, został zastąpiony charakterystycznym przyciskiem „EV”, który bezpośrednio aktywuje tryb elektryczny, pod warunkiem że akumulator jest dostatecznie doładowany.
Nowy Captur – elektryczny na żądanie
Model, który jest bestsellerem w swoim segmencie we Francji i Europie, jest także jednym z najbardziej rozpoznawalnych samochodów marki. Captur jest sprzedawany na wszystkich kontynentach i na kluczowych rynkach, m.in. w Chinach, gdzie obecnie jest uruchamiana jego produkcja na rynek lokalny. Nowy Captur ma wszelkie zadatki, aby utrzymać pozycję bestsellera dzięki najnowszym technologiom. Nowy model wyposażony w hybrydową jednostkę napędową E-TECH Plug-in odzwierciedla trzy filary wizji motoryzacji przyszłości określonej przez Grupę Renault, która opiera się na autonomicznych, inteligentnych i elektrycznych samochodach.
Ten niezwykle popularny model, który stał się ikoną motoryzacji, został zaprojektowany z wykorzystaniem wiedzy i doświadczenia marki w produkcji samochodów elektrycznych. Dzięki nowej ofercie modeli Renault z napędem hybrydowym plug-in, niezwykłe doświadczenia z jazdy są teraz w zasięgu znacznie większej liczby użytkowników.
Wyjątkowo wszechstronny
Dzięki silnikowi E-TECH Plug-in o mocy 160 KM i akumulatorowi trakcyjnemu o większej pojemności (9,8 kWh i 400 V o stosunkowo niewielkiej masie 105 kg) nowy Captur może przejechać w trybie 100% elektrycznym 50 kilometrów z maksymalną prędkością 135 km/h w cyklu mieszanym (WLTP) oraz 65 kilometrów w cyklu miejskim (WLTP City). Nowy Captur jest niezwykle wszechstronny: można nim jeździć na codziennych trasach przez tydzień bez potrzeby tankowania, a później wybrać się na weekend lub dłuższe wakacje, nie martwiąc się o poziom naładowania baterii. Zapewnia tym samym szeroki zakres możliwości i to bez kompromisów. Aby maksymalnie zwiększyć zasięg w trybie elektrycznym, samochód musi być regularnie podłączany do ładowania (od 3 do 5 h w zależności od rodzaju gniazda, z możliwością ładowania również z gniazda domowego). W innych warunkach jazdy nowa jednostka E-TECH Plug-in działa podobnie jak standardowa pełna hybryda E-TECH i zapewnia kierowcy wszystkie związane z tym korzyści jak rozruch w trybie elektrycznym czy niższe zużycie paliwa.
W nowym modelu Captur E-TECH Plug-in jest dostępny nowy tryb systemu MULTI-SENSE – Pure: dostępny w ustawieniach na ekranie lub poprzez wciśnięcie specjalnego przycisku. Umożliwia przejście do trybu w 100% elektrycznego pod warunkiem wystarczającego zapasu energii w akumulatorze.
W trybie SPORT systemu MULTI-SENSE, jeśli akumulator jest wystarczająco naładowany, po maksymalnym wciśnięciu pedału gazu, trzy silniki mogą współpracować ze sobą dzięki szeregowo-równoległej konstrukcji napędu. W takiej sytuacji samochód w pełni wykorzystuje potencjał zespołu napędowego, co jest szczególnie ważne podczas wyprzedzania.
Kolejny tryb systemu MULTI-SENSE o nazwie „E-Save” ogranicza pracę silnika elektrycznego i korzysta z silnika spalinowego, aby zachować rezerwę energii elektrycznej w akumulatorze (min. 40% naładowania). Dzięki temu kierowca może w każdej chwili przełączyć się na napęd elektryczny, np. po wjeździe do centrum miasta. Funkcja będzie dostępna w drugiej fazie wprowadzenia samochodu na rynek.
W cyklu mieszanym nowy Captur E-TECH Plug-In zużywa 1,5 l/100 km i emituje 32 g CO2/km (zgodnie z protokołem WLTP).
Elementy wyróżniające nowego Captura E-TECH Plug-in
Nowy CAPTUR E-TECH Plug-In wyróżnia się stylistycznie poprzez akcenty typowe dla gamy hybrydowej.
Emblemat „E-TECH Plug-in Hybrid” znajduje się na drzwiach, klapie bagażnika i środkowym słupku. Zbiornik paliwa jest po lewej stronie, a gniazdo ładowania po prawej. Gniazdo jest wyposażone w diodę, której kolor informuje o aktualnym statusie ładowania: kolor niebieski oznacza, że ładowanie trwa, zielony, że samochód jest naładowany, pomarańczowy, że ładowanie wkrótce się rozpocznie, a czerwony oznacza niski poziom naładowania.
We wnętrzu jest tak samo dużo miejsca jak w wersji z napędem spalinowym. Tylną kanapę można przesuwać w zakresie 16 cm, a po złożeniu siedzeń uzyskujemy płaską podłogę. Pod składaną podłogą bagażnika znajduje się pomysłowy schowek o poj. 40 l na kable do ładowania, które dzięki takiemu rozwiązaniu nie zajmują cennego miejsca w bagażniku.
Specjalnie oznakowanie pojawia się również na kokpicie high-tech, a na drążku skrzyni biegów zobaczymy emblemat „E-TECH”. Przycisk „EV” umożliwia bezpośrednią aktywację trybu PURE w trakcie jazdy (jazda w 100% elektryczna), a elektryczny drążek zmiany biegów „e-Shifter” (bez mechanicznych linek) został wyposażony w funkcję „B-Mode”, aby zoptymalizować odzyskiwanie energii podczas hamowania.
Wszystkie te informacje są również wyświetlane na ekranie multimedialnym.
Ponadto aplikacja MY Renault ma specjalne funkcjonalności związane z napędem E-TECH Plug-in, na przykład wyświetla status akumulatora i umożliwia zdalne zaprogramowanie ładowania akumulatora trakcyjnego.
Nadchodzi nowy Megane z napędem hybrydowym i technologią E-TECH Plug-in
Od debiutu rynkowego pierwszego Megane w 1995 roku marka Renault sprzedała na całym świecie 7 milionów egzemplarzy czterech generacji tego modelu. Właściwie trudno mówić o jednym modelu – Megane oferuje pełną gamę rodzajów nadwozia. W nowym Megane, który zadebiutuje już latem, pojawi się technologia doładowywanego napędu hybrydowego E-TECH Plug-in. Zapewnia ona maksymalną uniwersalność, a napęd elektryczny oferuje użytkownikom zupełnie nowy rodzaj doznań z jazdy. Jednocześnie ogranicza emisję CO₂ i zużycie paliwa nawet na długich trasach.
Napęd hybrydowy Plug-in w kluczowym segmencie rynku
Renault jest ekspertem w dziedzinie elektromobilności. Teraz marka wprowadza w nowym Megane doładowywany napęd hybrydowy E-TECH Plug-in o łącznej mocy 160 KM. W nowym układzie zastosowano unikatową technologię skoncentrowaną na odzyskiwaniu energii, która pozwala zapewnić użytkownikom całkiem nowy rodzaj doznań z jazdy.
Oferta plasuje się w kluczowym segmencie rynku i wychodzi naprzeciw oczekiwaniom klientów. Będzie dostępna już od średniego poziomu wyposażenia. Zespół napędowy E-TECH Plug-in będzie dostępny w nowym Megane Grandtour w momencie debiutu rynkowego modelu, a w późniejszym terminie również w wersji hatchback.
Uniwersalny i oszczędny
Dzięki akumulatorowi trakcyjnemu o pojemności 9,8 kWh (400 V) o masie jedynie 105 kg nowy Megane E-TECH Plug-in dysponuje zasięgiem umożliwiającym pokonywanie w trybie w 100% elektrycznym z prędkością do 135 km/h tras o długości do 50 km w cyklu mieszanym (WLTP) i do 65 km w cyklu miejskim (WLTP City).
W cyklu mieszanym nowy Megane E-TECH Plug-in zużywa 1,3 l/100 km i emituje poniżej 30 g CO₂/km (wartości zgodne z protokołem WLTP w trakcie homologacji).
To najlepszy dowód wszechstronnych możliwości nowego Megane E-TECH Plug-in. Nowy model umożliwia codzienne dojazdy bez zużywania paliwa, a w weekend lub w czasie wakacji świetnie sprawdzi się na dłuższych trasach. Nowy Megane E-TECH Plug-in ma najważniejsze zalety napędu hybrydowego E-TECH niezależnie od stanu naładowania akumulatora: rozruch odbywa się zawsze w trybie elektrycznym, a zużycie paliwa zostało znacznie obniżone.
Personalizacja ustawień
Nowy Megane E-TECH Plug-in został wyposażony w nowy ekran systemu multimedialnego Renault EASY LINK o przekątnej 9,3” i cyfrowy wyświetlacz zegarów o przekątnej 10,25” na tablicy rozdzielczej. Jest również możliwa zmiana ustawień w systemie MULTI-SENSE, który został dostosowany do specyfiki napędu elektrycznego i dysponuje trzema trybami jazdy:
– Pure: dostępny w ustawieniach na ekranie lub poprzez wciśnięcie specjalnego przycisku. Umożliwia przejście do trybu w 100% elektrycznego pod warunkiem wystarczającego zapasu energii w akumulatorze.
– MySense: optymalizuje jazdę w trybie hybrydowym w celu obniżenia kosztów użytkowania. Dostępna w tym trybie funkcja „E-Save” pozwala zarezerwować pewien zapas energii (minimum 40% pojemności akumulatora), aby kierowca mógł w każdej chwili przełączyć napęd w tryb w 100% elektryczny, np. po wjeździe do centrum miasta.
– Sport: pozwala w 100% wykorzystać możliwości samochodu poprzez połączenie mocy wszystkich trzech silników.
Dzięki pomysłowo wygospodarowanej przestrzeni w bagażniku na przewody ładowania nowy Megane E-TECH Plug-in nie traci możliwości zmiany aranżacji wnętrza ze składaną kanapą i płaską podłogą.
Elementy wyróżniające nowego Megane E-TECH Plug-in
Nowy Megane E-TECH Plug-in wyróżnia się stylistyczne poprzez akcenty typowe dla gamy hybrydowej.
Pokrywa gniazda ładowania znajduje się z prawej strony, symetrycznie do klapki wlewu paliwa w lewym błotniku.
Na klapie bagażnika i środkowym słupku zobaczymy emblemat „E-TECH Plug-in Hybrid”, a na felgach kół pojawia się niebieski akcent.
Wewnątrz samochodu drążek zmiany biegów również ma oznaczenie „E-TECH”.
Cyfrowy zespół zegarów i wskaźników wygląda nieco inaczej, system MULTI-SENSE ma specjalne funkcjonalności związane z napędem hybrydowym.
Przycisk Stop&Start, znajdujący się poniżej ekranu systemu multimedialnego, został zastąpiony charakterystycznym przyciskiem „EV”, który bezpośrednio aktywuje tryb elektryczny, pod warunkiem, że akumulator jest dostatecznie doładowany.
źródło: Renault Polska
[1] Hybrydy Plug-in (doładowywane) są wyposażone w akumulator trakcyjny, który zwiększa zasięg napędu elektrycznego, ponieważ umożliwia doładowanie akumulatora z gniazdka domowego, wallboxa lub stacji ładowania. Mają większy zasięg elektryczny niż samochody z napędem hybrydowym, w których akumulator jest doładowywany wyłącznie podczas jazdy.
Najnowsze komentarze