Citroën ZX obchodzi w tym roku swoje 30 urodziny. Poprzednik Xsary zdobył zainteresowanie klientów dzięki praktycznej kabinie i komfortowemu zawieszeniu. W ciągu 7 lat sprzedano prawie 2,5 mln egzemplarzy wszystkich wersji ZX-a.
Citroën ZX rozpoczął karierę od motorsportu. Zanim publiczność zobaczyła seryjną wersję modelu, zadebiutował ZX Rally-Raid. Rajdowa bestia zwyciężyła w zmaganiach w Rajdzie Baja Aragon w 1990 roku oraz Rajdzie Paryż–Dakar, co tylko spotęgowało zainteresowanie nadchodzącą nowością. Zresztą ZX Rally-Raid mógł pochwalić się całym pasmem sukcesów. W latach 1990-1997 zdobył dla Citroena pięć mistrzostw świata.
Wersja przeznaczona do komercyjnej sprzedaży powstała w wyniku współpracy z centrum stylistycznym Nuccio Bertone i bardzo różniła się od „Królowej Piasków”, ale oferowała wiele ciekawych rozwiązań. Produkcję rozpoczęto w marcu 1991 roku.
Citroën ZX był oferowany w trzech wersjach nadwozia. Pięciodrzwiowy hatchback wykorzystywał sprytny system regulacji pochylenia oparcia tylnego, który w razie potrzeby zwiększał przestrzeń dla pasażerów lub pojemność bagażnika. W gamie znalazło się również coupe a na końcu dołączyło kombi (Break), które cieszyło się dużym zainteresowaniem klientów.
Pod maską znajdowały się benzynowe jednostki o pojemności od 1,1 do 1,9 litra w Volcane Coupé. Gama obejmowała również napędy wysokoprężne o pojemności 1,8 oraz 1,9 litra.
Do oryginalnych możemy zaliczyć test ZX-a „na żywo”. Zgodnie z hasłem „jakość możesz poczuć” dealerzy zachęcali klientów, by zamknęli drzwi w samochodzie i wsłuchali się w dźwięk emitowany przez blachę. Nowe techniki a w szczególności dobrze zaprojektowane nadwozie samonośne dały poczucie solidności konstrukcji. Citroën ZX zaskakiwał kilkoma technologiami typowymi dla Citroëna, takimi jak samoskrętna tylna oś, która pozwalała na skręt kół tylnych w tym samym kierunku co przednie. Rozwiązanie zwiększało płynność jazdy oraz dynamiczny charakter.
Citroen ZX odniósł prawdziwy sukces sprzedażowy. W ciągu 7 lat wyprodukowano ponad 2.465.000 egzemplarzy. Wiele komponentów ZX-a została przeniesiona do Xsary, która zastąpiła model w 1998 roku zdobywając serca klientów pierwszej dekady XXI wieku.
Najnowsze komentarze