Dacia Duster to prosty, mało wymagający samochód z segmentu SUV, który potrafi odwdzięczyć się bezawaryjną eksploatacją jeśli tylko się o niego dba. Marek kupił samochód jako nowy w 2014 roku i mówi, że jeśli miałby decydować się ponownie, wybór byłby taki sam. Zresztą, jest to już jego drugi Duster.
Pierwsza Dacia Duster Marka padła ofiarą złodziei. Pojazdu niestety nie udało się odzyskać, ale wybór następcy był oczywisty: Duster z tym samym silnikiem Diesla 1.5 dCi o mocy 109 KM, który znajdował się pod maską wcześniejszego modelu. Od 2014 roku samochód przejechał już ponad 118.000 km, co jak na 7-latka jest wynikiem raczej skromnym, ale Duster jeździ głównie na krótkich odcinkach w środowisku miejskim. W dużej aglomeracji, podobnie jak w terenie, można docenić wysokie zawieszenie i sprawność, z jaką Dacia pokonuje wysokie krawężniki. SUV Dacii odwoził dzieci do szkoły i właściciela do pracy. Dłuższe trasy Marek wraz z rodziną pokonuje okazjonalnie. Są to głównie wakacyjne wyjazdy nad morze lub odwiedziny rodziny na Śląsku.
Czy sprawdzi się poza miastem?
„Wiadomo, są auta, które przyspieszają lepiej, ale osiągi 1,5-litrowego diesla w zupełności mi wystarczają” – mówi Marek. „Spodziewałem się, że Duster będzie bardziej ślamazarny, ale radzi sobie całkiem przyzwoicie i przyznam szczerze, że reakcja na gaz nawet mnie zaskoczyła. Auto świetnie sprawdza się na co dzień. Wystarczy lać paliwo i jeździć. Jeszcze żeby tylko to paliwo było nieco tańsze”. A ile pali Duster? Średni apetyt na paliwo SUV-a wynosi ok. 8 l/100 km. Średnio jest to 7,3 l/100 km.
Duster, jak chyba każde auto, nie jest idealny, przydałoby się lepsze wyciszenie pojazdu. Przy 140 km/h w samochodzie jest straszny huk. Niższe prędkości ok. 120-130 km/h zdaniem Marka są już bardziej do zniesienia.
Duster: usterki i awarie, zużycie materiałów
Dacia Duster to wytrzymałe auto. „Widać co prawda, że auto nie jest nowe, zwłaszcza, że dzieci starają się intensywnie eksploatować wszelkie przestrzenie do przechowywania. Jak to dzieci: tu włożą butelkę z napojem, tam smartfona, ale nie zauważyłem żeby materiały wykończeniowe bardzo się niszczyły, ani żeby coś się odkleiło, czy przerwało. Dacia Duster zniesie naprawdę wiele” – przekonuje Marek.
Samochód nie miał do tej pory poważnych awarii, ale regularnie każdego roku przez 5 lat eksploatacji wymianie podlegały końcówki drążków kierowniczych. W serwisie uznano usterkę za wadę fabryczną dlatego właściciel nie poniósł żadnych kosztów związanych z naprawą. Duster doświadczył za to kontaktu ze światem zwierzęcym. Kuna przegryzła przewody od klimatyzacji. ASO wołało za naprawę całego elementu 1300 zł, ale w niezależnym warsztacie było taniej ponieważ mechanik wymienił pojedynczą rurkę. Koszt naprawy wyniósł 200 zł. Dacia Duster Marka tylko raz została unieruchomiona i odjechała na lawecie, kiedy zepsuł się akumulator.
Zobacz test: używany Peugeot 301 z LPG – skromny, tani i oszczędny
Ile kosztuje 7-letnia Dacia Duster?
Samochody na rynku wtórnym drożeją ze względu na słabą dostępność nowych aut, a używana Dacia Duster bardzo dobrze trzyma cenę. Najtańsza oferta Dustera z 2014 roku z silnikiem 1.5 dCi, jaką znaleźliśmy w popularnym serwisie ogłoszeniowym kosztuje 28.400 zł a najdroższa 45.900 zł. Ostateczna kwota zależy od wyposażenia, stanu pojazdu oraz przebiegu. Egzemplarze z początkowych lat produkcji kupimy za ok. 23-25 tys. zł.
Czy warto wybrać Dustera?
„Dacia produkuje proste, ale trwałe auta, dlatego jeśli zdecydowałbym się na zakup kolejnego samochodu, znów rozważę ten model. Mój syn ma już prawo jazdy i ostatnio korzysta z samochodu coraz częściej, dlatego kto wie, może wkrótce w rodzinie pojawi się kolejna Dacia Duster” – mówi Marek.
Najnowsze komentarze