Duży i tani samochód kombi, żeby jeszcze mało palił i był stosunkowo bezawaryjny? Jest to możliwe, o ile poszukamy w nieco starszych propozycjach. A można tu znaleźć ciekawe auta.
Oferta rynku wtórnego z każdym rokiem jest coraz większa, realizację założonych planów i potrzeb często jednak ogranicza dostępny budżet na zakup nowego samochodu. Dla użytkowników, rodzin potrzebujących przestronnego środka lokomocji warte polecenia są modele klasy średniej blisko sprzed dwóch dekad, których ceny obecnie kształtują się na poziomie kilku tysięcy złotych. Wybierając relatywnie nie skomplikowaną wersję silnikową Renault Laguny II, Peugeota 406 czy Citroëna C5 I zyskamy funkcjonalny i komfortowy środek lokomocji na kolejne lata.
Zakup przyzwoicie utrzymanego Citroëna C5 pierwszej generacji wiąże się z wydatkiem około 5-7 tysięcy złotych. Niskie ceny prezentują zwłaszcza egzemplarze sprzed liftingu z 2004 roku (model produkowany był od 2001 do 2007 roku. Obłe nadwozie wprowadziło markę w nowe tysiąclecie, zrywając z ostrymi liniami znanymi chociażby z XM’a. Karoseria została przyzwoicie zabezpieczona przed korozją, bolączką jest pokrywa bagażnika przeważnie korodująca wokół tablicy rejestracyjnej. Wnętrze C5 I śmiało można zaliczyć do najprzestronniejszych w segmencie D. Przednie fotele są miękkie i bardzo obszerne, gwarantują fenomenalną wygodę na dłuższych trasach – ich wadą jest słabe trzymanie ciała w zakrętach. Na tylnej kanapie zwłaszcza w odmianie kombi wygodnie usiądą dwie dorosłe osoby o słusznym wzroście. Ogromną zaletą modelu jest obecność systemu mocowań fotelików ISOFIX.
Dużo egzemplarzy jest bogato wyposażonych, na pokładzie znajdziemy automatyczną dwustrefową klimatyzację, komputer pokładowy, tempomat, radio z CD, elektrycznie sterowane szyby i podstawowe systemy bezpieczeństwa. Wyróżnikiem C5 I jest oczywiście obowiązkowe hydropneumatyczne zawieszenie Hydroactive pozwalające jak wiemy na regulację prześwitu. W kwestii komfortu resorowania żaden inny model klasy średniej nie dorównuje Citroënowi. W egzemplarzach regularnie serwisowanych układ nie sprawia trudności, musimy być jednak świadomi kosztów przywrócenia całego układu hydraulicznego do pełni sprawności przy wieloletnich zaniedbaniach. W przypadku leciwego samochodu najbezpieczniejszym wyborem będą benzynowe czterocylindrowe silniki 1.8 i 2.0 o mocy odpowiednio 116 i 136 KM. Korzystają z wielopunktowego wtrysku paliwa, rozrządu napędzanego paskiem. Zdaniem specjalistów nie sprawiają trudności serwisowych, nawet poważne naprawy ze względu na ceny części zamiennych nie są drogie. Doskonale współpracują za to z instalacją gazu LPG.
Najstarszą konstrukcją z naszego zestawienia jest Peugeot 406, produkowany był od 1995 do 2004 roku. Warte uwagi są szczególnie egzemplarze wyprodukowane po liftingu (1999), poprawiono wówczas zabezpieczenie antykorozyjne nadwozia i nieznacznie je odświeżono. Niemniej jednak projekt nadwozia zdradza wiek modelu. 406 zbudowany został na płycie podłogowej wspólnej z Citroënem Xantia. Wnętrze jest kwintesencją końca lat 90’tych we francuskiej motoryzacji, dominują tutaj obszerne welurowe siedziska, stawiające na pierwszym planie komfort podróżowania i estetykę.
Zastosowane tworzywa i tekstylia okazały się także bardzo trwałe – nie bez powodu Peugeot 406 przez długie lata był cenionym narzędziem pracy przez taksówkarzy. Zarówno na przednich fotelach jak i na kanapie warunki podróżowania są bardzo dobre. W egzemplarzach z końcowych lat produkcji, wycenianych na około 4-7 tysięcy złotych, bez trudu znajdziemy automatyczną klimatyzację, elektrycznie sterowane szyby, komputer pokładowy, radio i podstawowe systemy bezpieczeństwa. Warte zainteresowania są warianty benzynowe 1.8; 2.0 i 2.2 dysponujące mocą 90-116 KM, 132-135 KM i 160 KM. Wszystkie dobrze współpracują z instalacjami gazowymi, obniżając koszty użytkowania. Wyposażono je w pasek rozrządu i wielopunktowy wtrysk paliwa. Zaopatrzenie w części zamienne nadal jest wzorowe.
Ceny Renault Laguny II ze względu na łatkę bardzo awaryjnego modelu są bardzo atrakcyjne. Zadbany egzemplarz z benzynowym silnikiem bez trudu kupimy poniżej 8 tysięcy złotych. Drugą odsłonę Laguny produkowano w latach 2001-2007, tym razem producent nie tylko zdecydował się na odważną stylistykę, ale także drastycznie poprawił jakość ochrony antykorozyjnej. O ile w przypadku Laguny I rdza była ogromnym problemem, trawiącym nawet bezwypadkowe egzemplarze, o tyle w tym przypadku praktycznie nie występuje. Wnętrze wykonano z dobrych materiałów. Fotele i tylna kanapa nie są już tak miękkie jak w 406 i C5, zapewniają jednak nadal dużą wygodę podróżowania. Warto wybrać egzemplarze poliftowe.
Cztery dorosłe osoby z łatwością wytrzymają kilkugodzinną podróż – co więcej, w razie potrzeby możemy skorzystać z systemu mocowań fotelików ISOFIX. Na liście wyposażenia dodatkowego często spotykanego wśród używanych Lagun II jest klimatyzacja automatyczna, elektrycznie sterowane szyby, komputer pokładowy, radio z CD i szereg systemów bezpieczeństwa. Istotnie, w niektórych egzemplarzach przejściowe trudności może sprawiać elektronika pokładowa. Na szczęście ceny podzespołów są niskie, zaś wymiana nie skomplikowana. Osławiona karta zastępująca kluczyk po latach może już wymagać wymiany, podobnie jak jej czytnik w desce rozdzielczej. W gamie znalazły się cenione czterocylindrowe jednostki 1.6; 1.8; 2.0 i 2.0 Turbo o mocy odpowiednio 107-112, 120, 135-136 i 163-204 KM doskonale przystosowane do spalania gazu LPG. Dostępność części zamiennych podobnie jak w 406 i C5 jest bardzo dobra.
Jeśli tylko zdecydujesz się na Lagunę, to jak już wspomniałem wyżej warto wybrać polifta. Usunięto wtedy elektroniczne bolączki.
Najnowsze komentarze