Już 10. lipca 2022 roku oba PEUGEOT 9X8, prototypy Le Mans Hypercar zespołu Peugeot TotalEnergies, rozpoczną oficjalnie swoją karierę samochodów wyścigowych w Monza w ramach 4. edycji Mistrzostw Świata FIA w Wyścigach Długodystansowych. Po udziale w programie startów samochodami 905 (lata 1990-1993, silnik benzynowy V10) i 908 (lata 2007-2011, silnik wysokoprężny V12 HDI FAP), PEUGEOT powraca do wyścigów długodystansowych z samochodem o napędzie hybrydowym, odzwierciedlającym strategię elektryfikacji pojazdów tej marki. Pierwszy start zapowiada zdobycie wielu informacji cennych dla całego zespołu.
LEGENDARNY TOR NA ROZPOCZĘCIE NOWEGO ROZDZIAŁU HISTORII
Monza: Wszystko zaczęło się właśnie tu, w Świątyni Prędkości, kiedy w kwietniu 2007 roku PEUGEOT 908 wystartował w wyścigu w Monza w kategorii LMP1 na dystansie 1000 km. Również tu 10 lipca 2022 roku wszystko rozpocznie się dla PEUGEOT 9X8 startującego w wyścigu 6 godzin Monza w kategorii Le Mans Hypercar.
Od sześciu miesięcy Team Peugeot TotalEnergies prowadzi intensywny cykl jazd testowych na różnych torach europejskich, by przygotować swój pierwszy udział w zawodach. Zespół zrealizował założony plan. Prace przeprowadzono w dwóch głównych fazach: jedna poświęcona była sesjom testów na symulatorze w Satory, które pozwoliły zespołowi na zidentyfikowanie i ustalenie strategii zarządzania energią, gdy kierowcy napotykali na subtelne niuanse i specyficzne cechy toru. Druga zaś polegała na przeprowadzeniu jazd testowych w warunkach rzeczywistych na torze Motorland Aragon w Hiszpanii.
Przy tej okazji przekroczony został dystans 15 000 kilometrów jazd testowych, który zespół postawił sobie za cel przed startem w wyścigu w Monza. Podczas tej sesji miał miejsce test 36-godzinnej jazdy długodystansowej, który umożliwił wzajemne zgranie poszczególnych ekip współpracujących podczas wyścigu (kierowcy, inżynierowie, mechanicy) oraz nabycie automatyzmów w działaniu członkiń i członków zespołu Peugeot TotalEnergies wyznaczonych do obsługi maszyn o numerach startowych 93 i 94 zarezerwowanych dla obu hipersamochodów PEUGEOT 9X8.
Kierowcy hipersamochodu o numerze 93 to Paul Di Resta, Mikkel Jensen i Jean-Eric Vergne, a inżynierem tego samochodu będzie Gauthier Bouteiller.
W hipersamochodzie o numerze 94 swe siły połączą kierowcy Loïc Duval, Gustavo Menezes i James Rossiter wspierani przez Brice’a Gaillardona jako inżyniera samochodu.
SPORTOWE I ZESPOŁOWE WYZWANIE
Historia udziałów PEUGEOT Sport w wyścigach długodystansowych otwiera dziś swój nowy rozdział po zwycięstwach związanych ze startami samochodów 905 i 908.
Nawet jeśli cel pozostaje ten sam co dla samochodów 905 i 908 – zwycięstwo, przebieg obecnego programu sportowego, odzwierciedlającego wyzwania technologiczne i zobowiązanie marki do działania na rzecz transformacji energetycznej, naznaczony jest nowymi elementami i coraz bardziej nowatorskimi narzędziami i metodami pracy.
W nieco ponad półtora roku podczas wielu treningów i prób na torze i prac w warsztatach zbudowano samochód PEUGEOT 9X8 i zespół wyścigowy. Teraz sprawdzą się na torze w rywalizacji z innymi prototypami i innymi konstrukcjami, które zdobyły większe doświadczenie w tej dyscyplinie sportu samochodowego.
Jazdy testowe i symulacje ustąpią miejsca rzeczywistym warunkom wyścigu. Wyścigi będą teraz odbywać się jeden po drugim, a zespół PEUGEOT TotalEnergies i grupa ludzi skonsolidowana w ostatnich miesiącach, z niecierpliwością oczekują na zastrzyk adrenaliny, jaki towarzyszy sportowej rywalizacji. Kolejne wyścigi pozwolą zgromadzić wiele informacji i przyczynią się też do dalszego dopracowywania hipersamochodu PEUGEOT 9X8. Celem jest dążenie do coraz lepszych osiągów i sprawności ukierunkowane na sezon 2023 i start w wyścigu 24 godziny Le Mans.
Olivier Jansonnie, dyrektor techniczny PEUGEOT Sport: „Po niezbędnej fazie testów i prac wdrożeniowych, po pokonaniu tysięcy kilometrów na różnych torach PEUGEOT 9X8, kierowcy oraz zespół wkroczą w nowy etap: udział w wyścigu, rywalizacja z konkurentami, ścisłe przestrzeganie bardzo precyzyjnego harmonogramu wyścigowego weekendu, ale również poznanie zachowania naszego samochodu w stawce pozostałych uczestników wyścigu z uwzględnieniem wszystkich procedur i środków bezpieczeństwa… Nasze założenie jeśli chodzi o tor Monza jest proste: dać z siebie wszystko, z pokorą, lecz bez nieśmiałości. Nasze cele są jasne: zdobyć jak największą wiedzę we wszystkich dziedzinach całej operacji startu 9X8 w wyścigach. Oczywiście z niecierpliwością czekamy na konfrontację z naszymi rywalami, ale też przede wszystkim interesuje nas zgromadzenie nowych informacji, które dostarczyć może jedynie udział w wyścigu”.
Wyrafinowana elegancja, emocje i doskonałość: trzy główne wartości PEUGEOT stanęły u podstaw samochodu PEUGEOT 9X8 i programu startów PEUGEOT w wyścigach długodystansowych. Poczynając od startu 10 lipca w Monza PEUGEOT 9X8 będzie w sportowej rywalizacji przedstawicielem strategii elektryfikacji pojazdów marki, potwierdzającym jej know-how oraz aktywne wdrażanie nowych technologii napędów elektrycznych w całej gamie oferowanych samochodów.
WYŚCIG 6H MONZA W SKRÓCIE
4. edycja Mistrzostw Świata w Wyścigach Długodystansowych FIA (po zawodach w Sebring, Spa, Le Mans)
Tor o długości 5,793 km, 11 zakrętów
Agenda wyścigu 6 godzin Monza:
– 8 lipca: 1. sesja treningowa o 15:30.
– 9 lipca: 2. sesja treningowa o 9:00; 3. sesja treningowa o 13:00; kwalifikacje – 17:30, 17:50.
– 10 lipca: parada nowego PEUGEOT 408 na torze o godzinie 11:45, start wyścigu o 12:00.
9X8 W SKRÓCIE
100% PEUGEOT: hipersamochód opracowany w całości przez markę PEUGEOT
Hybrydowy, elektryczny hipersamochód z napędem na 4 koła, wyposażony w hybrydową jednostkę napędową (V6 2,6 litra, biturbo, moc 500 kW i 2 silniki elektryczne na przedniej osi, moc 200 kW) oraz akumulator wysokonapięciowy (900 V)
Unikatowy i rozpoznawalny styl: brak tylnego spojlera i specyficzny zarys świateł w kształcie trzech śladów pazurów, charakterystyczny dla designu PEUGEOT
POWIEDZIELI NAM:
Jean-Marc FINOT, dyrektor Stellantis Motorsport: „Ten pierwszy start w wyścigu stanowi zakończenie pierwszego etapu naszej misji: Stworzyliśmy zespół i zbudowaliśmy hipersamochód klasy LMH wyłącznie na podstawie know-how i technologii Team’u PEUGEOT TotalEnergies, by wziąć udział w Mistrzostwach Świata w Wyścigach Długodystansowych oraz w wyścigu 24 godziny Le Mans. Wyścig w Monza oznacza dla PEUGEOT Sport początek nowej ery w wyścigach długodystansowych: naszym celem jest walka o zwycięstwo oraz wykazanie doskonałości technologicznej napędów elektrycznych marki PEUGEOT. Stajemy w Monza do rywalizacji z konkurencją posiadającą długoletnie doświadczenie w tej kategorii samochodów i jesteśmy zarówno realistami jak i silnie zdeterminowanymi, ambitnymi i pełnymi entuzjazmu uczestnikami tych zawodów!”
SAMOCHÓD Z NUMEREM STARTOWYM 93
Paul DI Resta
Po tym, jak zostały wykonane wszystkie drobiazgowe prace, które zajęły wiele miesięcy i mają doprowadzić do udanej realizacji tego programu, w ciągu dwóch ostatnich tygodni, poprzedzających pierwszy start w wyścigu, presja nasiliła się jeszcze bardziej. Jest ona wręcz namacalna i muszę przyznać, że cenię sobię tę atmosferę. W żadnym razie nie lekceważymy wyzwania, które nas czeka i czekamy na moment, kiedy staniemy do wyścigu! Mamy bardzo otwarte umysły i musimy poznać owoce naszej pracy, dowiedzieć się, gdzie się plasujemy w porównaniu do konkurencji. Najważniejsze jest stwierdzić na jakim poziomie są nasze osiągi, poznać sposób, w jaki funkcjonujemy jako zespół wyścigowy. Samochód debiutujący w wyścigu to wyjątkowo ekscytujące przeżycie.
Mikkel Jensen
Po długich, lecz koniecznych przygotowaniach stajemy wreszcie przed naszym pierwszym startem w wyścigu! Mamy ambicję nauczyć się jak najwięcej. Poziom naszych osiągów w porównaniu do konkurencji, sposób naszego działania jako zespołu wyścigowego, nasza strategia tankowania… Tego wszystkiego jeszcze nie wiemy. Ale wiemy jedno: chcemy dać z siebie wszystko.
Za każdym razem, gdy PEUGEOT startował w wyścigu długodystansowym, miał za cel zwyciężyć, nie szczędząc żadnych wysiłków. Dziś nadal jest tak samo. Niecierpliwie czekam na mój debiut w pierwszym wyścigu dla PEUGEOT.
Jean-Eric Vergne
Uwielbiam tor w Monza, na którym ścigałem się już wiele razy. To naprawdę jest świątynia prędkości i myślę, że jest to wspaniały tor do rozpoczęcia naszego programu startów w WEC. Stajemy na starcie z ogromną pokorą, z zamiarem, by dobrze wypaść z uwzględnieniem całej wcześniej wykonanej pracy. Na pewno z wyścigu na wyścig nasze tempo będzie rosło i będziemy nadal się rozwijać. PEUGEOT Sport jest kultowym, zwycięskim zespołem w wyścigach długodystansowych i powraca do Mistrzostw świata FIA WEC z ambicjami równie udanych dokonań. To zaszczyt być częścią tej historii i bardzo się cieszę, widząc entuzjazm jaki wzbudza wśród kibiców pojawienie się naszego zespołu na starcie wyścigu.
SAMOCHÓD Z NUMEREM STARTOWYM 94:
Loïc Duval
Nasz zespół w ostatnich miesiącach wykonał ogrom prac wdrożeniowych i przygotowawczych i zakończył sesje treningowe symulacją jazdy długodystansowej w Aragon. Z mojej strony będę się starał wykonać moją pracę możliwie jak najlepiej, uzyskać możliwie najlepszy wynik i jechać bezbłędnie. Dla nas wszystkich ten pierwszy wyścig wydaje się być całkowitym odkryciem. Zaczniemy więc wszyscy razem pracować w trybie wyścigu, zarówno kierowcy, jak i inżynierowie, mechanicy i wszystkie struktury PEUGEOT Sport. Nasz powrót do rywalizacji był ogłoszony już jakiś czas temu, jestem więc podekscytowany i niecierpliwie czekam wraz z całym zespołem na start w pierwszym wyścigu. Jestem szczęśliwy, że będę mógł powalczyć w moim ulubionym świecie – świecie sportowej rywalizacji.
Gustavo Menezes
Zarówno my jak i kibice długo czekaliśmy na nasz oficjalny powrót do startów w wyścigach. Nasze przygotowania obejmowały wszystkie aspekty wyścigu: niezawodność, osiągi, duch zespołowy. Skrupulatnie gromadziliśmy nasze doświadczenia aż do tego pierwszego wyścigu. Startujemy w mistrzostwach ze skromnymi i realistycznymi oczekiwaniami. Cel na ten weekend jest prosty: zarówno w zakresie niezawodności jak i samej jazdy na torze popełnić jak najmniej błędów i zobaczymy jak się uplasujemy w niedzielę 10 lipca pod wieczór.
James Rossiter
Monza zajmuje szczególne miejsce w mojej karierze, ponieważ mogłem tam jeździć w Formule 1. Uwielbiam ten tor, jest klasyczny, a jednocześnie jest prawdziwą świątynią prędkości. Debiut samochodem 9X8 w tak wspaniałym miejscu będzie dla mnie czymś niesamowitym. Cele będą następujące: pojechać dobrze wyścig, upewnić się, że spełniamy wszystkie procedury zespołu wyścigowego, aby pokazać w wyścigu WEC naszej konkurencji i naszym kibicom całą pracę włożoną w 9X8 i nasze ambicje, by stać się konkurencyjnym zespołem w 24 godzinach Le Mans w 2023 roku. To niewyobrażalnie ekscytujące być częścią projektu PEUGEOT, powracającego do wyścigów długodystansowych po tak wielu latach. Sądzę, że aspekty estetyczne naszego 9X8 zostaną zauważone tak samo oczywiście jak nasza prędkość, mam taką nadzieję.
Wszystkie aktualności związane z PEUGEOT Sport
Wszystkie aktualności związane z PEUGEOT Sport są dostępne na nowej stronie internetowej (www.peugeot-sport.com) oraz na platformach:
Twitter PEUGEOT Sport: @peugeotsport
Facebook PEUGEOT Sport: @peugeot.sport
Instagram PEUGEOT Sport: @peugeotsportofficial
YouTube: Peugeot Sport Official
źródło: Peugeot Polska
Najnowsze komentarze