Silnik benzynowy Renault 1.6 TCe to bardzo dobry wybór, który charakteryzuje się dobrymi osiągami i umiarkowanym zużyciem paliwa. Jest przy tym stosunkowo niezawodny.
Przeczesując rynek wtórny w poszukiwaniu relatywnie młodego samochodu często wybierać musimy między równie skomplikowanymi technicznie silnikami diesla i benzynowymi. Wbrew stereotypowym opiniom, zużycie paliwa silnika benzynowego nie musi być znacząco wyższe względem jednostki wysokoprężnej. Doskonałym tego przykładem jest czterocylindrowy 1.6 TCe, który mimo imponującej mocy potrafi pokazać swoją oszczędną naturę.
Przez lata doładowane benzynowe silniki Renault zdążyły przyzwyczaić nas do ogromnej wytrzymałości, podatności na modyfikacje oraz dynamiki. Jedynie użytkownik musi pogodzić się ze znacznym zużyciem paliwa – ten problem możemy rozwiązać montując instalację LPG. W przypadku nowoczesnego silnika 1.6 TCe spotykamy się z zupełnie inną rzeczywistością. Jednostka dostała cztery zawory na każdy cylinder, napęd rozrządu oparty jest faktycznie trwałym łańcuchu – w niektórych egzemplarzach po około 150-200 tysiącach kilometrów może wymagać wymiany, jego stan warto prewencyjnie kontrolować przy każdej wymianie oleju. Koszt ewentualnej wymiany łańcucha wraz z całym osprzętem oscyluje wokół1500-1800 złotych. W imię większej efektywności zastosowano bezpośredni wtrysk paliwa do komór spalania – w efekcie montaż instalacji gazowej ma nikły sens ekonomiczny, zwłaszcza biorąc pod uwagę poziom spalania.
Zobacz: Nowe samochody Renault
Jednostka dostępna była w Talismanie, Megane IV GT i Clio IV R.S. czy ostatnim wcieleniu Espace – w każdym przypadku łączona była z siedmiobiegową, dwusprzęgłową przekładnią. Zastosowanie błyskawicznie działającego automatu ma ogromny wpływ na osiągane wyniki spalania, możliwie szybko włącza najwyższy bieg czy dokonuje wszelkich redukcji. Zależnie od modelu generuje 200-205 KM gwarantując fenomenalne osiągi – pojęcie turbodziury jest mu całkowicie obce. Oczywiście zastosowano turbosprężarkę ze zmienną geometrią łopat – w egzemplarzach serwisowanych zgodnie z sugestiami niezależnych specjalistów nie sprawia trudności. Regeneracja sprężarki to wydatek 1800 złotych.
Zobacz: Renault Espace test redakcyjny. Jak wypadł?
Prawdziwym zaskoczeniem jest zużycie paliwa. Korzystając z potencjału jednostki oczywiście bez trudu osiągniemy wynik przekraczający 10-12 litrów na sto kilometrów. Wystarczy jednak podróżować płynnie, zgodnie z ograniczeniami prędkości aby w ruchu miejskim – nawet Talismanem – osiągnąć wynik 9-10 litrów, zaś w trasie nawet około 6 litrów na sto kilometrów. Niezależne serwisy radzą aby wymiany oleju dokonywać co 10-15 tysięcy kilometrów, biorąc pod uwagę wysokie wysolenie konstrukcji. Wedle Renault wymiana 4,3 litra oleju 5W30 powinna odbywać się co dwa lata lub 30 tysięcy kilometrów.
Zobacz: Jakie kolory i wersje Clio są popularne w Polsce?
Doładowana jednostka zdała egzamin także w szeregu egzemplarzy flotowych, co wydaje się najlepszą rekomendacją. Nawet w służbie firmowej – gdzie mało który użytkownik przywiązuje wagę do poziomu spalania czy innych zaleceń użytkowych.
Najnowsze komentarze