wtorek, 5 lipca, 2022
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Reklama
  • Kontakt
  • Organizujesz zlot?
  • Współpraca
  • Redakcja
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Brak wyników
temu
  • REKLAMA
  • Wiadomości
    • Alpine
    • Citroen
    • Dacia
    • DS
    • Nissan
    • Opel
    • Peugeot
    • PSA
    • Renault
    • Różne
  • Testy
    • Alpine – testy i opinie
    • Citroen – testy i opinie
    • DS – testy i opinie
    • Dacia – testy i opinie
    • Peugeot – testy i opinie
    • Renault – testy i opinie
  • Przeglądy Prasy
  • Historia
    • Artykuły o historii motoryzacji
    • Historia Citroena
    • Historia Peugeot
    • Historia Renault
  • Wydarzenia
  • Wyprawy
    • Australia
    • Europa
    • Krym
    • Nowa Zelandia
    • Turcja
  • Katalog
    • Alpine
      • Alpine A110
    • Citroen
      • Citroen C1
      • Citroen C2
      • Citroen C3
      • Citroen C3 Aircross
      • Citroen C3 Picasso
      • Citroen C4
      • Citroen C4 Picasso
      • Citroen C4 Cactus
      • Citroen C5
      • Citroen C5 Aircross
      • Citroen C6
      • Citroen C-Elysee
      • Citroen Berlingo
    • Dacia
      • Dacia Dokker
      • Dacia Duster
      • Dacia Lodgy
      • Dacia Logan
      • Dacia Sandero
    • DS Automobiles
      • DS3
      • DS3 Crossback
      • DS4
      • DS5
      • DS7 Crossback
    • Peugeot
      • Peugeot 108
      • Peugeot 208
      • Peugeot 2008
      • Peugeot 301
      • Peugeot 308
      • Peugeot 3008
      • Peugeot 508
      • Peugeot 5008
      • Peugeot Expert
      • Peugeot Partner
      • Peugeot Traveller
    • Renault
      • Renault Clio
      • Renault Captur
      • Renault Espace
      • Renault Fluence
      • Renault Kadjar
      • Renault Kangoo
      • Renault Koleos
      • Renault Megane
      • Renault Talisman
      • Renault Scenic
      • Renault Trafic
      • Renault Twingo
      • Renault Twizy
      • Renault Zoe
  • Kontakt
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Brak wyników
temu
Główna Testy Citroen - testy i opinie

Test: Nowy Citroën C5 X PHEV 225. Miękko, przyjemnie, komfortowo. Oto godny następca C5

Małgorzata Kozikowska autor Małgorzata Kozikowska
2022-05-29
w Citroen - testy i opinie, Testy
Czas czytania 11 minut
1.7k 17
20
Nowy Citroen C5 X 2022
1.5k
UDOSTĘPNIEŃ
4.9k
ODSŁON
UdostępnijTwitterPoleć

Zobacz również

Nowy Peugeot 308 SW Hybrid – pierwsza jazda. Opinie, spalanie, dynamika. Kombi dla rodziny i dla biznesu

Renault Koleos 4×4 185 KM dCi – bardzo oszczędny SUV. Opinie po 1,5 tysiąca kilometrów, ile pali naprawdę?

Test: Peugeot 308 SW III PureTech 130 EAT8 GT – wyraziste i funkcjonalne kombi

C5 to w motoryzacji synonim komfortu, w szczególności dla sympatyków Citroena, ale marka odstawiła na bok poprzednika i po kilku latach nieobecności w segmencie D, powróciła z zupełnie nowym modelem zarówno pod względem architektury, stylistyki i kompozycji wnętrza a w gamie napędów po raz pierwszy zagościła hybryda typu plug-in. Gdzie w tym wszystkim jest miejsce na komfort? Bez obaw, akurat nowy Citroën C5 X ma komfortu pod dostatkiem.

Długo czekaliśmy na ten test i gdy tylko dowiedzieliśmy się, że Citroën C5 X zadebiutował u dealerów, nie mogliśmy odmówić sobie przyjemności odbycia pierwszej jazdy próbnej. Egzemplarz, który otrzymaliśmy na weekend dzięki uprzejmości salonu samochodowego Citroën TANDEM+ w Sosnowcu to najwyższa wersja wyposażenia Shine Pack z dodatkami, napędzana hybrydowym układem plug-in o mocy 225 KM.

Zobacz także: Jakie duże i tanie kombi kupić na rynku wtórnym? Citroën C5, Peugeot 406 i Renault Laguna

Zmęczenie jazdą? Nie w C5 X-ie

Nowy Citroën C5 X zaprasza nas do swojego wnętrza szeroko otwieranymi drzwiami, co powinny docenić osoby o większych gabarytach. W kabinie zasiądziemy w miękkich, obszernych fotelach prawie jak we własnym salonie, a nawet lepiej, bo z elektrycznym sterowaniem, trzystopniowym podgrzewaniem, masażem i wentylacją. Opcji w C5 X-ie do wyboru jest mnóstwo, ale czego się nie robi dla komfortu. Nie zabrakło podłokietnika oraz imponującego podparcia odcinka lędźwiowego, które zmniejszy napięcie pleców, gdy jedziemy w dłuższą trasę. Zakres regulacji powinien dogodzić kierowcom o różnych preferencjach.

Dwa spoilery z tyłu i reflektory w kształcie litery V to cecha charakterystyczna C5 X. Samochód wyróżnia się na drodze.

Pojęcie „królewskiej przestrzeni”, z jakim kilkukrotnie spotkałam się czytając opinie o nowym Citroenie C5 X wcale nie jest przesadzone. Chyba trudno będzie znaleźć osobę, dla której nowy model spod znaku szewronów okaże się za ciasny. Kierowca o wzroście 191,5 cm miał zapas we wszystkich kierunkach a gdy odruchowo fotel powędrował maksymalnie do tyłu, „duży” musiał skorygować ustawienie ponieważ pedały znajdowały się za daleko.

Citroën pomyślał nie tylko o przestrzeni z przodu. Na tylnej kanapie miejsca jest niczym w klasie biznes. Mało tego, pasażer siedzący z tyłu ma do dyspozycji przycisk do regulacji ustawień przedniego fotela. To taki mały ukłon w kierunku użytkowników limuzyn i przypomnienie, że Citroenami niejednokrotnie jeździły ważne osobistości, w tym także prezydenci Francji.

Nowy Citroen C5 X - wnętrze
Kabina Citroena C5 X to z jednej strony udana pogoń za komfortem a z drugiej przyjemne dla oka i w dotyku materiały. Citroen nie odmówił sobie wykorzystania błyszczących, czarnych plastików, które łatwo zbierają kurz i odciski palców

Wycieczka palcem po ekranie dotykowym

System informacyjno rozrywkowy nowego Citroena C5 X to połączenie 12-calowego ekranu na konsoli centralnej i dosyć skromnych zegarów o przekątnej 7 cali z opcjonalnym ambientowym podświetleniem. Producent doszedł do wniosku, że nie rozmiar ma znaczenie, ale czytelność i szybki dostęp do podstawowych informacji – jakże odmienne podejście niż u Peugeota. Poza tym, zbyt wiele danych i niepotrzebnych gadżetów na wyświetlaczu może rozpraszać kierowcę. Citroën nadrabia wyświetlaczem typu Head-up, na który spojrzymy w poszukiwaniu informacji dotyczących prędkości, zużycia paliwa oraz wskazówek zbliżającego się skrętu, zarówno jeśli korzystamy z wbudowanej nawigacji, jak i z Map Google.

Personalizacja ekranu dotykowego w C5 X.

Multimedia z C5 X-a poznaliśmy już w Peugeot 308 i DS 4, ale w Citroenie nie mamy ani dodatkowego ekranu z zapamiętanymi funkcjami jak w modelu spod znaku lwa, ani płytki dotykowej z DS-a. Interfejs nie jest skomplikowany, raczej łatwy w konfiguracji i atrakcyjny wizualnie. Z szuflady z aplikacjami możemy „wyjąć” widżety, z których najczęściej korzystamy podczas jazdy i w ten sposób skomponować własny ekran a właściwie kilka ekranów. Widok zmieniamy ruchem palca po wyświetlaczu. Szybki powrót zapewnia przycisk Home. Multimedia działają płynnie a wywoływane funkcje pojawiają się bez opóźnień. Zaletą C5 X-a jest również kamera cofania o bardzo dobrej rozdzielczości. Podczas wyjazdu z miejsca parkingowego żaden szczegół nam nie umknie.

Zobacz test: nowy Citroën C4 1.2 PureTech 130 KM kontra C4 II z 2012 roku wady zalety i moje wrażenia z jazdy

Jak duży jest bagażnik?

Citroën promuje C5 X-a jako połączenie sedana, kombi i SUV-a, ale jakbyśmy mieli wybrać dla tego modelu tylko jedną kategorię, to skłaniamy się w kierunku kombi, ze względu na duży, ustawny bagażnik, który na rodzinny, wakacyjny wyjazd zmieści wszystko co potrzeba. W hybrydzie do dyspozycji mamy 485 litrów, czyli nieco mniej niż w wersji z silnikiem benzynowym (545 litrów) ponieważ część przestrzeni została zarezerwowana dla akumulatorów o pojemności 12,4 kWh. Po złożeniu foteli uzyskamy 1580 litrów (1640 w wersji benzynowej).

Wysoko podnoszona klapa ułatwia pakowanie

W komentarzach prosiliście o pomiary bagażnika, znajdziecie je w poniższej tabelce.

Długość bagażnika (oparcia rozłożone) 101 cm
Szerokość załadunkowa 101 cm
Wysokość do półki 50,5 cm
Długość bagażnika po złożeniu tylnych oparć (ustawienie dla kierowcy o wzroście 172 cm) 185 cm

Większą swobodę pakowania i wyjmowania walizek z bagażnika daje podnoszona prawie pod niebo klapa oraz fakt, że podłoga znajduje się na równi z progiem. Proces przeobrażenia modelu z 5 na 2 osobowy z mnóstwem miejsca na bagaże przyspieszą dźwignie do składania oparć, które oszczędzą nam niepotrzebnej wędrówki wokół auta. Wydawałoby się, że Citroën pomyślał o wszystkim: jest otwieranie klapy z poziomu kierowcy, otwór do przewożenia dłuższych przedmiotów i gniazdko 12V, ale nam zabrakło jeszcze elementów, które pomogłyby przytrzymać pasy na swoim miejscu podczas konfiguracji wnętrza oraz haczyków na siatki z zakupami.

Citroen C5 X ma duży bagażnik także w wersji hybrydowej

Citroën C5 II generacji raczej nie grzeszył praktycznym charakterem kabiny, brakowało nawet wygodnych cup-holderów, nie licząc oczywiście uchwytów znajdujących się w zamykanym schowku. C5 X ma pod tym względem znaczną przewagę. Tym razem Citroën nie pożałował flagowemu modelowi przestrzeni do przechowywania drobiazgów i to zarówno pod względem ilości, jak i wielkości a kierowca i pasażer mogą podróżować z kubkiem kawy u boku. Dla najwyższej wersji wyposażenia Citroën proponuje ładowarkę indukcyjną, jednak moc ładowania jest trochę zbyt słaba dla nowoczesnego smartfona, dlatego w podróż warto zabrać ze sobą kabel. Pewnym niedopatrzeniem producenta jest również działanie spryskiwacza przedniej szyby. Doceniamy fakt, że dysze dyskretnie rozprowadzają płyn, ale dlaczego wycieraczki zatrzymują się, gdy widok wciąż zasłaniają nam krople? Jest to lekko irytujące, gdy musimy przecierać szybę ponownie.

Zobacz test: Nowy Peugeot 308 w optymalnej wersji – PureTech 130 Allure Pack M6

Nie hydro, ale komfort prawie jak w C5

Podczas prac nad zawieszeniem C5 X, Citroën skupił się na odizolowaniu pasażerów od niedoskonałej nawierzchni korzystając z dewizy, która przyświecała marce przy projektowaniu poprzedników. Nie ważne, czy pokonywaliśmy kostkę brukową, czy próg zwalniający, Citroën raczył nas pływającymi, relaksującymi ruchami nadwozia. Charakterystyka jazdy ma wiele wspólnego z C5, ale zachowanie zawieszenia ma mniej kołyszący charakter. Choć nowy Citroën C5 X nie przypadnie do gustu każdemu, sympatycy miękkiej jazdy charakterystycznej dla samochodów francuskich powinni być zadowoleni, a przynajmniej my byliśmy.

Zawieszenie z progresywnymi ogranicznikami hydraulicznymi znajduje się już w C5 Aircrossie i C4, ale w C5 X-ie otrzymało dodatkową funkcję regulacji sztywności za pomocą przełącznika trybów jazdy, dostępną od wersji Feel Pack. Selektor reguluje zarówno poziom dynamiki jazdy a więc współpracę silnika elektrycznego i spalinowego, jak i charakterystykę zawieszenia. Różnice pomiędzy ustawieniami zawieszenia nie są jednak wielkie. Po sprawdzeniu wszystkich dostępnych opcji doszliśmy do wniosku, że nawet tryb Sport bez względu na to, jaką otrzymał nazwę może uchodzić za komfortowy, z tym że dodaje pojazdowi nieco rygoru podczas wchodzenia w zakręty i zmniejsza przechyły nadwozia.

Najbardziej przypadł nam do gustu tryb Comfort, bo to właśnie za komfort cenimy markę i komfortu oczekujemy od nowych samochodów Citroena. Przez większą część trasy korzystaliśmy z funkcji e-Save z limitem 20 km, aby w razie potrzeby mieć zapas energii elektrycznej na bezgłośne poruszanie się po mieście. Chcieliśmy również sprawdzić apetyt na paliwo, gdy układ cały czas oszczędza prąd. Samochód nie zapamiętuje ustawień dlatego musimy myśleć o włączeniu funkcji e-Save lub zmianie trybu na ulubiony przy każdym uruchomieniu auta. Domyślnie ruszamy zawsze bez udziału jednostki spalinowej.

Ekran za kierownicą C5 X ma przekątną zaledwie 7 cali, ale zegary pasują do charakteru auta i dostarczają niezbędnych informacji bez rozpraszania uwagi kierowcy

Oszczędny w mieście

Silnik elektryczny wspomaga dynamikę i dodaje przyjemności prowadzenia a na światłach pomoże zostawić inne samochody daleko z tyłu. Aby ujrzeć na liczniku lub wyświetlaczu Head-up wartość 100 km/h Citroën C5 X potrzebuje 7,8 sekundy.

Oszczędność paliwa zauważymy przede wszystkim przy jeździe miejskiej i przy regularnym ładowaniu akumulatora z gniazdka. Po przejechaniu ponad 450 km komputer pokładowy informował o średnim spalaniu na poziomie 5,6 l/100 km. Wynik dosyć szybko wzrósł o 0,2 l/100 km, gdy nakarmiliśmy akumulator energią z silnika spalinowego. Po nocy zasięg w trybie elektrycznym spadł do 16 km a zależało nam na ponownym uzyskaniu zapasu 20 km. Podczas testu nie korzystaliśmy z ładowarki.

Lekko podwyższone zawieszenie, ułatwi jazdę poza asfaltem

Citroën C5 X pokonał trasę z salonu dealerskiego w Sosnowcu przez kilka okolicznych miejscowości, pod Kraków, a następnie do Nowego Targu i z powrotem, tak więc mieliśmy okazję jechać autostradą, drogą ekspresową i zawitać do aglomeracji miejskiej. Bez względu na prędkość, z jaką się poruszaliśmy auto przyjemnie izolowało nas od dźwięków z zewnątrz. Po rozpędzeniu C5 X-a do 140 km/h miernik dźwięku wskazywał wartość 63,5 dB. Kiedy zmniejszyliśmy prędkość o 20 km/h poziom hałasu w kabinie wynosił 60,5 dB. Pomiary przypadły na wyjątkowo wietrzny dzień, dlatego uzyskane wartości mogą być lekko zawyżone.

Ile kosztuje nowy Citroën C5 X w wersji Plug-in Hybrid 225?

Kwotą, która uprawnia na do zakupu nowego Citroena C5 z podstawowym silnikiem 1.2 o mocy 130 KM jest 143.800 zł, ale ceny na rynku zmieniają się jak w kalejdoskopie i nie wiadomo, czy za miesiąc, dwa kwota nie będzie już zupełnie inna, wyższa. Do wyboru jest mocniejsza 180-konna benzyna oraz wersja, którą testowaliśmy, czyli hybryda typu plug-in. Pojazd korzysta z jednostki 1.6 oraz elektrycznego napędu generując łącznie 225 KM mocy i 360 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Aby stać się posiadaczem identycznego C5 X-a, jaki widzicie na zdjęciach, trzeba przeznaczyć kwotę 236.600 zł ponieważ do wersji Shine Pack wycenionej na 219.800 zł dealer Citroena dodał opcje wyszczególnione poniżej:

  • Dach w kolorze czarnym – 1500 zł
  • Lakier szaro-brązowy metaliczny – 3100 zł
  • Kompozycja Hype Adamantium, skóra naturalna Biton/masaż, wentylacja – 2700 zł
  • Ładowarka pokładowa 7,4 kW jednofazowa – 1800 zł
  • Panoramiczne okno dachowe, otwierane – 5500 zł
  • System Audio Hi-Fi – 2200 zł

Jaki werdykt?

Citroën C5 pojawił się na rynku jako następca Xantii w 2001 roku. Kariera ostatniego z linii hydropneumatyków zakończyła się na II generacji w 2017 roku. Nowy flagowy model nawiązuje do C5 nie tylko nazwą, ale także poziomem komfortu. Jeśli więc stęsknieni szukamy prawdziwego następcy C5-tki z powodzeniem możemy udać się do salonu Citroena.

C5 X nie jest oczywiście taki sam jak poprzednik, ale to nie znaczy, że dostarcza mniej komfortu. Pojazd dba o dobre samopoczucie w kabinie, jak mało który konkurent na rynku. Do tego wyróżnia się designem, przestronnym wnętrzem, doskonałym wyciszeniem kabiny oraz w końcu sprawnie funkcjonującymi multimediami. Model z pewnością jest interesującą i nieco oryginalną propozycją wśród modeli w segmencie D i trudno będzie nam znaleźć bardziej komfortowy model w salonach dealerskich innych marek.

Materiał powstał przy współpracy z salonem Citroën TANDEM+ w Sosnowcu. Bardzo dziękujemy za użyczenie samochodu do testu. Jeśli chcesz umówić się na jazdę C5 X-em możesz to zrobić za pośrednictwem strony internetowej dostępnej pod tym linkiem. Zapraszamy!

Gorące wiadomości wprost na Twój e-mail


trzy razy w tygodniu, wprost do Twojej skrzynki

Galeria

Nowy Citroen C5 X 2022Nowy Citroen C5 X - wnętrzeNowy Citroen C5 X 2022
4 10 głosy
Ocena artykułu
Tagi: C5C5 XCitroenCitroen Tandem+ Sosnowiec
Udostepnij592Tweet370Udostepnij104
Poprzedni

Citroen C4 Aircross na antypodach dzień 5 – w cieniu Mount Doom

Następny

Czy punktualność może być niebezpieczna? Prędkość zabija, nie spiesz się!

Małgorzata Kozikowska

Małgorzata Kozikowska

Dziennikarka motoryzacyjna, autorka artykułów, testów, poszukiwaczka ciekawostek. Po godzinach, w czasie niewielu wolnych chwil, które posiada, zajmuje się muzyką.

Następny

Czy punktualność może być niebezpieczna? Prędkość zabija, nie spiesz się!

Silnik EW12 J4 2.2 16V w samochodach Citroën i Peugeot. Sprawdzona konstrukcja: opinie, awarie, problemy, eksploatacja

Ubezpieczyciel zyska wgląd w twoje punkty karne

Subskrybuj
Powiadom o
guest
guest
20 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Komentarze inline
Zobacz wszystkie komentarze
Facebook Twitter LinkedIn

Komentarze

  • Krzysztof - Dacia Spring nadal bezkonkurencyjna cenowo. Europa masowo kupuje małego elektryka
  • Michał Z. - BP kontra Orlen. Wojna na promocje – czy ma to sens?
  • Dawid - Citroën AMI jako nowa odsłona kultowego 2CV. Kupilibyście go?
  • seb - Nowe podatki za posiadanie samochodu spalinowego nadchodzą. Ile zapłacimy?
  • Piotr001 - Ile kosztuje nowy DS 4? Od lipca 2022 zmiany w polskim cenniku
  • adalb - BP kontra Orlen. Wojna na promocje – czy ma to sens?
  • eliza - BP kontra Orlen. Wojna na promocje – czy ma to sens?
  • adalb - Ile kosztuje nowy DS 4? Od lipca 2022 zmiany w polskim cenniku
  • Anonimowo - Otwarcie zamówień na całą gamę nowego Nissana ARIYA w Polsce – pełny cennik ujawniony
  • Trjku - Nowe podatki za posiadanie samochodu spalinowego nadchodzą. Ile zapłacimy?


Aktualności ze świata motoryzacji

  • Ile kosztuje nowy DS 4? Od lipca 2022 zmiany w polskim cenniku
  • Renault zainwestuje 2 miliardy reali w Brazylii
  • BP kontra Orlen. Wojna na promocje – czy ma to sens?
  • Stronniczy przegląd prasy: AUTO ŚWIAT nr 26/2022
  • Citroën AMI jako nowa odsłona kultowego 2CV. Kupilibyście go?
  • Kulisy wdrożenia Zity przez Mobilize i Mobilize Share usług carsharingowych
  • Nowy serwis samochodów ciężarowych Nijhof-Wassink w Tarnowie Podgórnym
  • XII Zlot Sudeckiego Klubu Citroën 2022 – relacja. Tak bawili się miłośnicy francuskiej marki samochodów
  • Renault 5 Diamant. Różowy koncept, który będzie przeznaczony na sprzedaż
  • Salon Renault istniał w Warszawie w 1908 r.


Redakcja

Francuskie.pl – Dziennik Motoryzacyjny
e-mail: [email protected]
00-028 Warszawa, ul. Bracka 20/28i

redaktor naczelny
Krzysztof Gregorczyk
[email protected]

Kontakt w sprawie reklamy (Advertising Contact)
[email protected]

 

 



Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Peugeot | Renault
Copyright © 2004 - 2022 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione

Brak wyników
temu
  • Reklama
  • Wiadomości
  • Testy
  • Historia
  • Wyprawy
  • Przegląd Prasy

Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Peugeot | Renault
Copyright © 2004 - 2022 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione

Witam ponownie!

Zaloguj się

Zapomniane hasło?

Odzyskaj hasło

Wpisz nazwę użytkownika lub adres by uzyskać hasło

Zaloguj się
wpDiscuz
20
0
Skomentuj, podziel się swoją opiniąx
()
x
| Odpowiedz
Na tej stronie wykorzystujemy ciasteczka. Używając jej, zgadzasz się na to.